اگر قصد و هدف "کار کردن" است چه فرقی می‌کند که محیط زنانه باشد یا مردانه؟ اما اگر قصد چیز دیگری است جنجال‌های سیاسی نباید به این حد برسد. مخالفان و موافقان در یک فضای علمی به مناظره بنشینند و دلایل منطقی و علمی خود را بیان کنند.

گروه اجتماعی مشرق – چند سالی است کمیته ای زیر نظر شورای عالی انقلاب فرهنگی قرار است علوم انسانی را در دانشگاه ها بومی سازی کند. ضرورت این موضوع کم و بیش برهمگان آشکار بود ولی در حوادثی که طی یک ماه گذشته طی اجرای طرح " تکریم مقام بانوان و خانواده" در شهرداری اتفاق افتاد لزوم سرعت بخشیدن به بومی سازی علوم انسانی دو چندان نمایان شد.

پس از اجرای طرح "تکریم مقام بانوان و خانواده" در شهرداری برخی رسانه ها با استناد به نظرات جامعه شناسان، هجمه گسترده ای بر علیه این طرح ترتیب داده و با غیر کارشناسی خواندن و غیر علمی دانستن این طرح، بر لزوم اختلاط زنان و مردان در محیط کار پافشاری کردند.

به همین دلیل به سراغ دکتر مجید ابهری، دبیر گروه اجتماعی مرکز مطالعات استراتژیک آریا و مشاور کمیسیون اجتماعی مجلس رفتیم. آسیب شناس اجتماعی و استاد دانشگاهی که دکترای علوم رفتاری را از انگلستان اخذ کرده ولی متعهد به مبانی اسلامی بوده و کتابی در خصوص "روانشناسی و مشاوره اسلامی" در پرونده خود دارد.


بیشترین آزار جنسی کارکنان نیسان و جنرال موتورز در محیط کار

درخصوص طرح تکریم بانوان برخی مدعی غیر علمی بودن آن شدند. آیا از لحاظ علمی اجرای این طرح قابل دفاع است؟

طرح تکریم بانوان دارای پشتوانه علمی و زمینه تجربی است. از نگاه رفتارشناسی سازمانی و مدیریت منابع انسانی امنیت روانی کارکنان یکی از ارکان اصلی افزایش کارایی و رشد و تعالی سازمانی است. در مدیریت رفتار سازمانی رضایت شغلی وقتی به طور کامل تامین می‌شود که محیط اداری برای کارکنان جنبه خانه و حریم امن داشته باشد. در محیط اجتماعی آزارهای خیابانی چه به شکل آزارهای گفتاری و متلک‌پرانی و چه به شکل آزارهای جسمانی باعث کاهش امنیت روانی بانوان در اجتماع می‌ شود. جداسازی محیط زنان از مردان موضوع جدید و محدود به کشور ما نیست. همین چند روز پیش در کشور تایلند قطارهای زیرزمینی (مترو) به خاطر رفاه حال مسافران به شکل زنانه و مردانه تفکیک شد. در توکیو سال‌هاست که این روش اجرا می‌شود و مردم یعنی اکثریت زنان و مردان که قصد آزار جنسی ندارند از این طرح‌ها اظهار رضایت و خوشحالی می‌نمایند.

پس چرا برخی کارشناسان علوم اجتماعی از غیر علمی بودن آن دم می زنند؟

بدون ورود به باورهای دینی و عقیدتی در یک قضاوت سازمانی باید بانوان شاغل اظهار نظر نمایند که اگر چند خانم در یک اتاق با یکدیگر همکاری داشته باشند راحت و آسوده هستند و یا وقتی یک یا دو خانم همراه با همکاران مرد در یک اتاق باشند. در صورت تفکیک هم مردان راحت‌ترند هم زنان. چه از نظر گفتاری مثلاً برای رفع خستگی لطیفه‌ای بگویند یا حرف‌های زنانه یا مردانه‌ای مبادله نمایند. مهمتر از این بیشترین ساعات دیداری ما در اداره و سازمان در کنار همکاران می‌گذرد.

ایجاد ارتباط عاطفی بین افراد متاهل بارها و بارها موجب بروز مشکلات خانوادگی گردیده است. در آزمایش رفتاری در کارخانه نیسان و در یک نظرخواهی در کارخانه جنرال‌موتور بانوان اعلام کردند بیشترین آزارهای جنسی را در محیط کار تحمل کرده‌اند. حالا سؤال اینجانب این است: اگر قصد و هدف کار کردن است چه فرقی می‌کند که محیط زنانه باشد یا مردانه؟ اما اگر قصد چیز دیگری است این جنجال‌های سیاسی نباید به این درجه برسد. یک نظریه سازمانی مطرح شده است. مخالفان و موافقان در یک فضای علمی به مناظره بنشینند، دلایل عقلی و منطقی و علمی خود را در دفاع یا تهاجم بیان کنند.

مخالفت با تفکیک جنسیتی برای دلجویی از فمنیست‌هاست

تفکیک جنسیتی منجر به آسیبهای اجتماعی مانند  "تقویت کلیشه‌های جنسیتی "، "رشد همجنسگرایی" و  "تداوم پیش‌داوری جنسی" نمی‌شود؟

این فرضیه‌ها که تفکیک جنسیتی در موارد غیرضروری باعث ایجاد الگوی جنسی یا همجنسگرایی می‌شود، توهین آشکار به محیط‌های کاملاً زنانه مثل آموزش و پرورش و بعضی بیمارسان‌هاست. اگر قرار است همجنسگرایی باشد در خوابگارهای دخترانه و پسرانه و در دانشگاه‌های تک جنسیتی باید منتظر اینگونه ناهنجاری‌ها باشیم. این شعارها فقط برای دلجویی از فمنیست‌ها و ژست روشنفکرنمایی است. اگر قرار است در دفاع از یک واقعیت ما متحجر قلمداد شویم مردم خود بهترین داوران هستند. نباید برای دلجویی از یک گروه محدود واقعیت‌های عینی را زیر پا گذاشت. ما نمی‌گوییم در خیابان‌ها و در کل سازمان‌ها تفکیک جنسیتی گردد، بلکه اعتقاد داریم در بعضی از بخش‌های اداری که ضرورت ایجاب نمی‌کند، اختلاط جنسی باعث بروز بعضی از آسیب‌های رفتاری می‌گردد.

 آیا نظریه‌های علمی معتبری هستند که ضرورتی برای اختلاط قائل باشند؟

نه،  فقط یک نظریه در سکسوتراپی است که می‌گوید اختلاط جنسی باعث افزایش کارآیی است. چرا که اختلاط باعث لذت های کوچک جنسی کلامی شده و با رضایت خاطری که پدید می آورد موجب بالا رفتن کارایی میشود. ولی این نظریه مشخص نمی کند افرادی که حین انجام کار به دنبال رسیدن به این لذتها هستند چگونه قرار است تمرکز کافی بر روی کار خود داشته باشند.

افرادی که  می‌گویند تفکیک جنسیتی در شهرداری ضرر دارد و حتماً باید زنان و مردان در کنار همدیگر باشند از این نظریه تبعیت می‌کنند؟

دقیقاً از نظریه استثمار و بهره‌گیری جنسی استفاده می‌کنند. در دانشگاه هم دختری که قرار است ساعتها وقت برای آرایش خود بگذارد اگر این وقت را برای درس بگذارد قطعا سود بیشتری خواهد برد. دختری که ارایش می کند برای خودنمایی این کار را می کند و اگر قرار باشد دیده شود کسی هم باید باشد که حواسش به او باشد. در این صورت چه کسی حواسش به کار و درس خواهد بود؟

از بین رفتن حجب و حیا با ایجاد عادت روزانه

حجب و حیا و آگاهی زنان و مردان کفایت نمی کند برای جلوگیری از ناهنجاری های احتمالی محیط کار؟

الان بحث حجب و حیا نیست. ایجاد عادت. وقتی روزی 8 ساعت کنار هم بنشینید، یواش یواش یکنواخت می‌شود و حجب و حیا از بین می‌رود.

پس اگر حجب و حیایی هم باشد استمرار این روند باعث می‌شود آن حجب و حیا هم از بین برود.

از نظریه مگر درجه بالای ایمان و تقوا وجود داشته باشد . حتی مثلاً یک خانم محجبه در یک اتاق بوده و 3 نفر مرد بوده‌اند. انقدر پچ پچ کرده‌اند که آن طرف بیشتر از این‌ها راه افتاده است. یکسال دیگر دیده‌ایم آن محجبه از آن‌ها بدتر جک می‌گوید. راه می‌اندازند دیگر، تو باید همرنگ آنها بشوی. جامعه شناسان مخالف این طرح برای خوشایند آقای روحانی و اصلاطلب‌ها این حرف ها را می‌زنند و حرفشان هم علمی نیست. من به عنوان یک رفتار شناس و کسی که بنیانگذار آسیب شناسی اجتماعی در ایران است معتقد هستم که در مواردی که ضرورت ندارد، زن و مرد را باید جدا کنیم. زن و مرد اگر یک جا باشند نفر سوم شیطان است.

60درصد آزارهای جنسی در غرب ناشی از اختلاط شغلی است

در برخی کشورها به جای تفکیک از قانون‌های سختگیرانه‌ای استفاده کرده‌اند تا از بروز ناهنجاری‌های اختلاط در محیط کار کاسته شود.

من خودم کارآموز بودم در کارخانه لیلاند و دوره دکترایم در آنجا بود، در اماکنی که تفکیک جنسیتی صورت گرفته بود کارآیی آن قسمت‌ها دوبرابر دیگر اماکن بود و زنانی که در محیط مختلط مشغول بودند همواره از آزار جنسی شکایت داشتند. به نظر من 60 درصد از آزارهای جنسی در غرب ناشی از اختلاط شغلی زن و مرد است، بقیه هم در خیابان‌ها و اماکن تاریک صورت میگیرد.

یعنی قوانینی که وضع کرده‌اند اصلاً نتوانسته جلوی این آزارها را بگیرد؟

قوانین سلبی و پلیسی ممکن است در کوتاه مدت کارآیی داشته باشد ولی در دراز مدت مفید نیستند فقط بالا بردن باورهای دینی و اخلاقی میتواند تاثیر دایمی داشته باشد. همان چیزی که ما در خودکشی می‌گوییم اگر آموزه‌های دینی پررنگ بشود خودکشی کم می‌شود. در این زمینه هم می‌گوییم. اگر آموزه‌های دینی واقعی‌تر بشود ممکن است در صورت اختلاط مشکلی پیش نیاید ولی باید در آن محیط یک روش‌های بازدارنده اعمال بشود. مثلاً دوربین بگذارند، ریاست مراقبت کند، در کارمندها مخبر داشته باشند، در این صورت‌ می‌شود بدون تفکیک محیط هم اسیب ها را کاهش داد. اما این که گفته شود جزوه ای به کارمندها داده شود و پس از مطالعه به راحتی در کنار هم کار کنند باور نمی کنم تاثیر گذار باشد.

اداره محیط کار است نه محل شناخت از جنس مخالف

یکی از علت‌هایی که گفته می‌شود مردها و زن‌ها در کنار هم باشند امکان شناخت بیشتری از جنس مخالف است. محیط کار جای مناسبی برای ایجاد این چنین شناختی هست؟

محیط کار به هیچ عنوان برای کسب شناخت مناسب نیست. چون برای کسب شناخت لازم است صحبت کنی، رابطه داشته باشی، گفتگو داشته باشی و با این شرایط از کار باز می‌مانی. اگر در دانشگاه بگویند برای کسب شناخت، من قبول دارم. چهار با هم هستیم، زنگ تفریح داریم، پژوهش داریم، گردش علمی داریم. ولی در اداره که صبح تا شب شما باید سرت پایین باشد و کارت را بکنی، چه شناختی می‌خواهی از بقل دستی‌ات پیدا کنی؟

ایجاد این شناخت وظیفه خانواده‌ها و نهادهای آموزشی است. حالا همه جا را رها کنند و بیایند در اداره‌ها شناخت پیدا کنند؟ مگر اداره جای شناخت پیدا کردن است یا بالا رفتن آمار ازدواج ؟ چند درصد از اداری‌های ما در اداره‌جات با هم ازدواج ؟

مخالفت با طرح تکریم مقام بانوان شهرداری بدون انجام حتی یک پژوهش

شما آماری از ازدواج در محیط کار ندارید؟

5 درصد هم نمی‌شود. مشکلی نیست بیایند در اداره به صورت کلی آشنا بشوند و بعد ازدواج کنند، برای این اتفاق نیازی نیست که حتما در یک اتاق با هم کار کنند. ولی از سوی دیگر بارها دیده شده و خود من مراجعه کنندگانی داشتم که زن از مرد جدا شده و با هم اتاقی خود در اداره ازدواج کرده است. یک بخشی از طلاق‌ها بابت اختلاط جنسی در ادارات است. چرا که آن کارمند با دیدن افراد دیگر و مقایسه آنها با همسر خود به صورت روزانه باعث میشود به اصطلاح همسر آن کارمند از چشم او بی افتد. فقط همین امسال 4 مورد مشاوره در این زمینه به من مراجعه شده است.

ولی گفته میشود آمار حوادث این چنینی بسیار کم است و فواید اختلاط از ریسک آن بیشتر است.

خب چرا باید حتی یک طلاق هم داشته باشیم؟ زیان هر طلاق برابر هزار ازدواج است. چرا باید همان یک طلاق به فرض اینکه ما یک طلاق در هر اداره داشته باشیم، مگر کم فاجعه‌ای درست می‌شود؟ در حال حاضر آمار طلاق بین زنان شاغل خیلی بیشتر از زنان خانه‌دار است. علتش بدرفتاری است، بالا رفتن توقعات جنسی و رفتاری است. علتش اصلاً اختلالات رفتاری ایست.

تا به حالا پژوهش‌های دقیقی در زمینه  ضرورت اختلاط و یا تفکیک در ایران صورت گرفته است؟

نه، می‌خواهم شروع کنم اگر یک سازمانی حمایت کند، من این کار را انجام بدهم.

طلاق در بین زنان شاغل دو برابر زنان خانه دار است

پس کارشناسان مخالف طرح چطور با این قطعیت این تصمیم شهرداری را غیر علمی می دانند درصورتی که هیچ گونه پژوهشی در خصوص آن انجام نداده اند؟

این را باید از آنها بپرسید. من سال 91 و 92 پژوهشی انجام دادم در بنیاد صیانت از خانواده، در این پژوش مشخص شد طلاق بین زنان شاغل دو برابر زنان خانه‌دار بوده است. مخالفان طرح تکریم مقام بانوان و خانواده کجا پژوهش کرده‌اند؟ صرفا بر اساس نظریه‌های یک عده جامعه شناس غربی اظهار نظر می‌کنند در حالی که این نظریه ها به هیچ عنوان با مبانی فکری و اعتقادی ما سازگار نیست.

دوستان به جای دخالت دادن تعصب‌های جناحی و گروهی، باید به طور علمی این موضوع را مورد تجزیه و تحلیل قرار دهند نه با پیغام و پسغام و جنجال. یعنی وسیله تسویه حساب سیاسی نشود این کار.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 21
  • در انتظار بررسی: 3
  • غیر قابل انتشار: 13
  • ۱۳:۲۲ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۳
    0 0
    ببخشید این خانم مریم میرزاخانی با یک امریکایی ازدواج کرده مگر طبق شرع ازدواج زن مسلمان با غیر مسلمان ممنوع نیست نکنه شرع و دین هم باید بره کنار چون مدرنیته اومده؟ یا شاید ایشون ادعا کنه شوهرش مسلمون شده که بعیده و میشه تست کرد البته میدونم اصلاحطلبها این حرف من را مسخره میکنند ولی واسم سواله بیحجابی و ازدواج با غیر مسلمان برای زنان پولدار هنرپیشه یا دانشمند حلال شده برای دختران بدون پارتی و رسانه شامل گشت ارشاد میشه
  • کارمند مرکز ۱۳:۲۷ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۳
    0 0
    از مهر 85 تا بهمن 89 در تربیت معلم گنبد روز های حضور دانشجویان خانم و آقا در مرکز در طول هفته تفکیک شد بطوریکه در زمان حضور آقایان دانشجو خانمی نبود وبه عکس و مدریسین نیز تا حد انمکان از همان جنسیت انتخاب می شدند که خود دانشجویان نیز از اجرای طرخ ابراز رضایت وراحتی داشتند منتها این طرح در سال 89 با مخالفت جدی غلامی رییس تربیت معلم دخترانه گرگان مواجه شد که ایشان بر خلاف گنبد دانشجویان آقا وخانم را بصورت مختلط کلاس می فرستاد و تلاش زیادی کرد تا در نهایت با توجه به نفوذ خویش مدیریت مرکز گکبد تغییر وشرایط ادامه کار گنبد نیز مانند گرگان شد
  • قنبر ۱۴:۱۱ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۳
    0 0
    خیلی علمی صحبت کردند ایشون!!!
  • ایرانی ۱۴:۱۵ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۳
    2 0
    سلام ، جدا نمودن زن و مرد نامحرم کاملا منطقی و اخلاقی و عقلانی و شرعی است . مردم عاقل کاملا تایید و تاکید به این امر خداپسند دارند.
  • ۱۴:۱۵ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۳
    1 0
    والا ملت ما ول شدن کارمند زن میره محل کار با همکارش لاس میزنه میگه میخنده شوخی مکینه شب میاد خونه شوهرش یادش میره کلا مملکت بدی شده همه بهم خیانت میکنن چیزی که تو اروپا هم اتفاق نمیوفته بی ایمان شدن ملت
  • ۱۴:۴۹ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۳
    0 0
    معظلی که اینک با آن روبرو هستید بیگانگی مردان و زنان جامعه است. و تفکیک آنان در محیط کاری تنها به منزله چسبی بروی این زخمهای عمیق اجتماعی و پانسمانیست که هر چند لازم است اما درمان ریشه ای نیست. این بیگانگی به این شکل بروز میکند که زن و مرد همدیگر را بشکل انسان نمی بینند. این همطراز بیماریهایی همچون راسیسم است که دیگران را انسان نپنداریم. واضح است که چنین دیدگاه مادون انسانی داشتن نسبت به سایر انسانهای اجتماع (چه از جنس مخالف باشند یا از نژاد و باوری متفاوت) ریشه در آموزشهای دوران کودکی دارد و از انواع حاد بیماریهای اجتماعیست که هم پیامبران و هم اندیشمندان مدرنیته سعی در درمانش داشته اند. درمان آن هم جز با دیدگاهی انسانی به همه انسانها ممکن نیست. ریشه های این معظلات البته طبیعی نیست و استراتژیهای حساب شده ای در پس همه این بیماریها نهفته است که همچون (پروتکل زایون و ترفندهای استعمار) در جهت استثمار جوامع بشری نهادینه شده. قرنهاست که این ترفندها در جوامع گوناگون به اجرا در آمده و همه فرهنگهای زمین تحت تاثیر همین شیوه های استثماری از هم پاشیده اند. آنچه زیرکانه جایگزین فرهنگهای پیشین شده آیین بعل است یا همان جاهلیت برده داری و استثمار - که ریشه تاریخی همه نظامات استثماری کهن و مدرن همین آیین برده داری هزاران ساله است (به گواه شواهد تاریخی و سمبلها و تاکتیکهای شناخته شده این آیین که به وفور در معابد و لژها و سیاستها و مافیاها مشهودست) تمامی ساختار کلونیانیزم/ استعمار و همه ساختارهای استثماری پیش از آن به وضوح بر اساس همین آیین کهنه و پوسیده بعل پایه ریزی شده و همچنان که کتب الهی اشاره کرده اند: ریشه استثمار تاریخی انسان در زمین هیچ چیزی نیست به جز شخص شخیص ابلیس (که همچون سران زایون وعده کرده است که انسان را مغزشویی و استثمار کند) و تا کنون هزاران سال است که بر این سوگند بس پایدار باقی مانده! همانا مکر او ضعیف است - یعنی همان مکر هزاران سال پیش را هنوز هم بکار میبرد (اما شما اندیشمندان و متفکران خیلی دینی و خیلی مدرن عجبا که متوجه نمی شوید و رد پای مکر هزاران ساله را در جوامع خویش نمی یابید!) عجب از مکر ابلیس و بزرگان زایون نیست بلکه عجب از حماقت و ساده لوحی اندیشمندان جهان و تاریخ است که صد و بیست و چهار هزار پیامبر و همان تعداد رهبران انقلابی آنان را از خواب خرگوشی بیدار نمیکند.) اصلا به ما چه نه؟ به جهنم که بیدار نمیکند ;)
  • ۱۵:۱۳ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۳
    0 0
    بله دانشگاه هم میگن. حالا همه جاهرو ول کردن چسبیدن به دانشگاه؟
  • بهنام ۱۵:۲۷ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۳
    0 0
    کسی که غیرت داشته باشه و غرب زده هم نباشه از این طرح استقبال می کنه. تازه از خود کارمندها هم بپرسی رازی تر هستن مگه قلبشون مرییض باشه.
  • یک عجم ۱۷:۳۰ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۳
    0 0
    سلام. استثمار جنسی برای ایجاد تهدید امنیت (شخصی) هر فرد کوچک یا بزرگ هنگام کار و تفریح و هر عملی در اجتماع و حتی در خانه است. پس برخورد با چنین طرح که از فرهنگ صهیونیزم بین الملل می اید و هدف ان اتحاد ایجاد رعب و وحشت در سطح کشور و استفاده از این تهدید امنیتی علیه اهداف فرهنگ اسلامی و پیشرفت اقتصادی - اسلامی است باید قانونی کارامد علیه اهداف صهیونیزم بین الملل تصویب شود و زودتر به اجرا دراید. التماس دعا یاعلی ع
  • ۲۰:۰۴ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۳
    0 0
    خدا شفات بده مشرق
  • ۲۳:۳۷ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۳
    1 0
    محیط تک جنسیتی باعث همجنس گرایی میشه؟ اگه اینطوره پس تو محیط مختلط هم خانما و اقایان با هم مراوده جنسی دارن حتما ؟
  • ۲۳:۵۶ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۳
    0 0
    یک مشت چرت و پرت
  • شهریار ۰۱:۱۲ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۴
    0 0
    بعضی از دوستانم به اختلاط زن و مرد گلایه داشتند چون میگفتند همکار خانم آنها بگووبخند نیست، خوش به حال فلانی که همکارش هم میگه و هم میخنده!!!! ازشون پرسیدم دوست داری زن خودت توی چه محیطی کار کنه؟ میگفتند:زن فقط برای معلمی خوبه! میگفتند: اغلب ما مردها گاهی در حین کار میخواهیم کمی لذت ببریم ،اگه خانمها نباشن سوژه دیگری را گیر میاریم!!!!!!
  • ۰۱:۲۰ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۴
    0 0
    آنهایی که ازطرح اختلاط زن ومرد درمحیط کار دفاع می کنندیه مشت بی غیرت هستند.بایدازآنهاپرسیدآیا حاضریدزن یا دخترخودتونم تویه همچین محیطی با آقایون باشد؟؟
  • ۱۱:۲۰ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۴
    0 0
    خیر عریزم. هر چه انسانها بیشتر مورد تشویق و تقدیر های دنیایی قرار گیرند بیشتر باد می کنند و از خدا رویگردان می شوند.
  • راحیل ۱۱:۲۳ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۴
    0 1
    هر چند دختر ازاد اندیشی هستم اما به شدت با این طرح وحرفهای ایشون موافقم خیلی دوست دارم اطرافم هیچ همکار مردی نباشه. اما خیلی مواقع اصلا امکانش نیست.همین حالمو ید میکنه.همه جوره ضرر وزیان اختلاط زن ومرد بیشتره. اخه بعد از 10سال دیدم چه خبره!! از خدا میخوام این طرح درست وحسابی اجرا بشه.
  • ۱۶:۲۱ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۴
    0 0
    ولی من میگم اون هایی كه دنبال حرمسرا درست كردن برای خودشون هستند طرفدار این طرح هستند .
  • ۱۶:۲۲ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۴
    0 0
    شما دكتر قلب تشریف دارید ؟؟؟!!!!!!!!!!
  • ۱۸:۰۳ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۴
    0 0
    کلا علم از نظر شما یک موجود سکولار است!
  • ۱۸:۴۵ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۴
    0 0
    حاجی باید سعی کند فعالیت زن و دختر در بیرون خانه را متوقف و محدود کند. چون جز هرج و مرج چیز دیگری نیست و در عوض کار خانگی مثل چین را باید توسعه دهد. البته اینطور نباشه که هر چی دوست و رفیق چند شغله دارد را در اولین فرصت و سریع بفرستد اداره کار و فقط وام کم سود بگیرند و بروند بیرون کسب و کار خودرو و مسکن و زمینخواری کنند. و فقط به سرپرست خانوارها بدهد.
  • کیوان ۱۱:۳۵ - ۱۳۹۴/۰۶/۲۲
    0 0
    هر چیزی ظرفیت و جنبه می خواد، من خودم به شخصه چه در دوران دانشگاه (واحد اداری و خصوصا کارمندهای آموزش) و چه در دوران کاریم که مسیرم به اداره ای می خورد برخی از کارمندان زن با همکاران مرد همیچین جیک تو جیک مشغولند که اصلا ارباب رجوع رو از یادشون می ره و یه بخاطر خوشگذرانی، ارباب رجوع را کاملا سرکار میذارن... فکر می کنم تو ایران این اتفاق بیافته بد نیست.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس