نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی ضمن دفاع از اجرای طرح تکریم مقام زن در شهرداری تهران از قالیباف خواست تحت تأثیر هجمه سنگینی که به این طرح شده است قرار نگیرد.

به گزارش گروه اجتماعی مشرق، در نامه علی مطهری آمده است:

«جناب آقای قالیباف

شهردار محترم تهران

با اهداء سلام، اجرای طرح جلوگیری از اختلاط کارمندان مرد و زن در ادارات مختلف شهرداری تهران، اقدامی پسندیده و ملهم از دین مقدس اسلام است که باید از سال‌ها پیش در سراسر کشور اجرا می‌شد ولی متأسفانه دولت‌ها معمولا نگاهی به انتخابات آینده دارند و کمتر حاضر می‌شوند زیر بار این‌گونه دستورات اسلام بروند.

همه می‌دانیم که مسائل مربوط به عفاف در قرآن بسیار با اهمیت تلقی شده است تا آنجا که سوره نور که بیشتر آیات آن درباره عفاف و روابط زن و مرد و مجازات زنا و غیره است با این آیه شروع می‌شود: «سورة انزلناها و فرضناها» یعنی سوره‌ای است که ما نازل کردیم و آن را فرض و حتم و واجب قرار دادیم. درست برخلاف دنیای غرب که می‌خواهد مسائل مربوط به عفاف را کوچک و ناچیز و حل شده جلوه دهد و می‌بینیم که با مشکلات فراوانی مانند تزلزل خانواده‌ها و گاهی بی‌معنی شدن نهاد خانواده‌ و نیز همجنس‌گرایی و پایین‌ آمدن ارزش و احترام زن مواجه هستند.

این یک مسئله اجماعی میان همه فقهاست که جدایی محیط کار آقایان و بانوان بر اختلاط آنها ترجیح دارد و حتی‌المقدور و در مواردی که امکان آن وجود دارد محیط کار آنها باید جدا باشد. فلسفه این حکم این است که اسلام می‌خواهد ارتباط زن و مرد بیگانه در حداقل باشد تا بدین‌وسیله پیوند زن و شوهر هرچه محکمتر و پیوند زن و مرد بیگانه هرچه سست‌تر باشد و در نتیجه نهاد خانواده هرچه استوارتر گردد. زمانی که مسجد مدینه ساخته شد، پس از مدتی جمعیتی که وارد مسجد می‌شد افزایش یافت. پیغمبر اکرم دستور دادند که درب دیگری برای مسجد ساخته شود تا بانوان از آن درب رفت و آمد کنند و اختلاط میان زنان و مردان ایجاد نشود.

عجیب است که در انتقاداتی که به این طرح شده تنها چیزی که مورد توجه واقع نشده است حکم و نظر اسلام است. معلوم نیست مخالفان این طرح از چه چیزی ناراحت‌اند. گاهی از خدشه‌دار شدن کرامت انسانی و توهین به زنان سخن می‌گویند و گاهی از تنافی این طرح با کنوانسیونها و معاهدات بین‌المللی. آیا کرامت انسانی زن و مرد فقط در صورت اختلاط حفظ می‌شود و اگر محیط کار آنها را جدا کردیم به آنها توهین شده است؟ چه منطق و استدلالی پشت این سخن قرار دارد و اساسا چه ارتباطی میان اختلاط از یک طرف و حفظ کرامت انسانی و احترام زنان و مردان از طرف دیگر وجود دارد؟! ممکن است بگویند با جداسازی، ما به شعور و عقل و اراده آنها توهین کرده‌ایم، خود مردان و بانوان ما احکام شرعی و اصول اخلاقی و مصالح خود را رعایت می‌کنند و نیازی به این کار نیست.

سخن،‌ درست در همین جاست. خالق ما انسانها که به سرکشی غریزه جنسی خوب توجه دارد و خواهان نیل انسانها به سعادت خودشان است و ما را از خودمان بهتر می‌شناسد، دستور داده است که حتی‌المقدور از اختلاط بپرهیزید، و اگر به زعم مخالفان، با این حکم کرامت انسانی ما انسانها مخدوش و به ما توهین شده است، ریشه این امر را باید در خلقت خود و حکمت خالق جستجو کرد.

اما مطلب دیگری نیز هست که شهید آیت‌الله مطهری در کتاب «مسئله حجاب» خوب به آن پرداخته‌اند. ایشان می‌گوید (نقل به مضمون) وقتی دقت می‌کنیم می‌بینیم بیشتر، این مردان شکارچی هستند که از آزادی زن به معنی اختلاط و بی‌بند و باری او دفاع می‌کنند، چون می‌بینند اگر اصول عفاف رعایت شود دیگر نمی‌توانند از زنان مختلف با هزینه ناچیز کام برگیرند. روشن است که ما نمی‌خواهیم مخالفان این طرح را به چنین نیتی متهم کنیم بلکه آنها نیت خیر دارند ولی چون دچار تجددگرایی افراطی شده و می‌خواهند اسلام را باب طبع زمان کنند و فکر می‌کنند زمان برخی از احکام اسلام گذشته است چنین سخنانی می‌گویند و این مشکل اساسی اکثر اصلاح‌طلبان است که توجه کافی به این گونه احکام اسلام ندارند، همان طور که اکثر اصول‌گرایان توجه کافی به حقوق ملت و آزادی‌ها ندارند.

اما مسئله کنوانسیونها و معاهدات بین‌المللی، روشن است که ملاک ما اسلام است و باید این معاهدات را به سوی احکام اسلام هدایت کنیم.

امیدوارم جناب عالی تحت تأثیر هجمه سنگینی که به این طرح شده است قرار نگرفته و ثابت قدم بمانید.

فرصت را مغتنم شمرده از ایجاد پارک‌های ویژه بانوان در تهران که در آنجا می‌توانند بدون پوشش اسلامی به ورزش و تفریح و آفتاب گرفتن بپردازند تشکر می‌کنم و امیدوارم تعداد آنها افزایش یابد. از بلندمرتبه‌سازی‌ها و فشردگی شهر تهران نیز همچنان گله‌مندم و معتقدم در بسیاری مناطق ظرفیت بیش از مثلا دو طبقه وجود ندارد و پنج طبقه و شش طبقه می‌سازند. همچنین درخواست دارم از تعبیر «بی‌آرتی» برای اتوبوس‌های تندرو استفاده نشود و تابلوهای مربوط تغییر کنند، گرچه از زحمات فراوان شما و آباد شدن محسوس تهران طی چند سال گذشته صمیمانه سپاسگزارم.

با تقدیم احترام

علی مطهری»

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 63
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 11
  • محمد ۱۰:۰۳ - ۱۳۹۳/۰۵/۱۵
    0 0
    "این مشکل اساسی اکثر اصلاح‌طلبان است که توجه کافی به این گونه احکام اسلام ندارند" این جملش خیلی خوبه
  • سیمرغ ۱۰:۰۹ - ۱۳۹۳/۰۵/۱۵
    0 0
    حالا ببینیم نشریات زنجیره ای که تمام حرفهای آقای مطهری رو به نفع خودشون تحلیل و بزرگنمایی میکردند،در مورد این صحبتها هم همین کار رو خواهند کرد...؟
  • ۱۰:۱۲ - ۱۳۹۳/۰۵/۱۵
    0 0
    دمه علی مطهری گرم
  • ۱۰:۱۳ - ۱۳۹۳/۰۵/۱۵
    0 0
    از علی مطهری فقط همین حساسیتها روی عفاف و حجاب باقی مونده که اگر عزیزان اصلاح طلب این را هم از ایشان بگیرند دیگر تمام است!!
  • ۱۰:۲۹ - ۱۳۹۳/۰۵/۱۵
    0 0
    یکی به میخ یکی به نعل!!
  • ۱۰:۳۰ - ۱۳۹۳/۰۵/۱۵
    0 0
    این مشکل منم هستش
  • هدهد ۱۰:۳۸ - ۱۳۹۳/۰۵/۱۵
    0 0
    اصلا و ابدا این کار را نخواهند کرد مراد من!
  • دیوید ۱۰:۴۰ - ۱۳۹۳/۰۵/۱۵
    0 0
    آقای مطهری با سلام خواهشمندم موضع خودتان را مشخص فرمایید
  • شاهنگیان ۱۰:۴۹ - ۱۳۹۳/۰۵/۱۵
    0 0
    خدا می داند خیلی خوشحال شدم . انشاء الله همه مواضع ایشان برپایه اصول اسلام و انقلاب باشد .
  • ۱۰:۵۳ - ۱۳۹۳/۰۵/۱۵
    0 0
    موضع آقای مطهری مشخص است ایشان بدون دلبستگی به جناح و گروهی خاص آنچه که درست می داند را مطرح می کند.
  • اصلاح طلب ۱۰:۵۹ - ۱۳۹۳/۰۵/۱۵
    0 0
    ما خواهان مجوز برای باشگاههای مختلط هستیم نماد روشنفکریه ، مقام زن هم تکریم میشه اصلا ما میخوایم بریم جهنم ، چیکار دارید
  • میثم ۱۱:۰۳ - ۱۳۹۳/۰۵/۱۵
    0 0
    «...این مشکل اساسی اکثر اصلاح‌طلبان است که توجه کافی به این گونه احکام اسلام ندارند، همان طور که اکثر اصول‌گرایان توجه کافی به حقوق ملت و آزادی‌ها ندارند.» دوست من! وقتی به نقطه میرسیم جمله تموم میشه!!
  • ۱۱:۰۴ - ۱۳۹۳/۰۵/۱۵
    0 0
    ذهن شما دچار دیوارکشی مزمن شده! تبر زن میخواهد تبرزن...
  • محمد ۱۱:۰۵ - ۱۳۹۳/۰۵/۱۵
    0 0
    انتظار ازاین فرزند شهید همانی بود که پدر بزرگوارشان می فرمود.خدا را شکر امروز روز بسیار خوبی است.
  • ۱۱:۱۳ - ۱۳۹۳/۰۵/۱۵
    0 0
    آقای اصلاح طلب شما به جهنم خواهید رفت ولی نه از طریق ایران
  • سهراب پسر پیمان آهنگری ۱۱:۱۳ - ۱۳۹۳/۰۵/۱۵
    0 0
    گرچه من با این نظر دکتر مطهری موافق نیستم ولی چون به شجاعت وصداقتش ایمان دارم اورا تحسین میکنم .
  • طباطبایی ۱۱:۱۵ - ۱۳۹۳/۰۵/۱۵
    0 0
    سلام ، این جمله عل آقا را باید با آب طلا نوشت و برسردر هر گروه و جناحی نصب کرد که : این مشکل اساسی اکثر اصلاح‌طلبان است که توجه کافی به این گونه احکام اسلام ندارند، همان طور که اکثر اصول‌گرایان توجه کافی به حقوق ملت و آزادی‌ها ندارند.
  • محمداحمدی ۱۱:۵۲ - ۱۳۹۳/۰۵/۱۵
    0 0
    احسنت به آقای مطهری وابوی بزرگوارشهیدشان بنده ازصحبتهای ایشان لذت بردم.
  • ۱۲:۰۷ - ۱۳۹۳/۰۵/۱۵
    0 0
    یعنی تا بحال چکار میکردند که حالا باید جداشون کرد
  • ۱۲:۱۹ - ۱۳۹۳/۰۵/۱۵
    0 0
    جناب مطهری همیشه جانب انصاف و حق را میگیرد بخاطر همین از هر دو جناح میکوبیدش !
  • ناشناس ۱۲:۲۰ - ۱۳۹۳/۰۵/۱۵
    0 0
    چه عجب یک حرف حساب از آقای مطهری شنیدیم .
  • ۱۲:۲۰ - ۱۳۹۳/۰۵/۱۵
    0 0
    اگر روزنامه های اصولگرا بقیه مواضع ایشونو تایید کردن اصلاح طلبها هم این صحبتهارو تایید میکنن . هر دو جناح سر و ته یه کرباسید .
  • ۱۲:۲۱ - ۱۳۹۳/۰۵/۱۵
    0 0
    اصلاح طلب قلابی ! خودتی برادر . گذشت اون زمون که از این کامنتها بذاری تا اصلاحات بکوبی .
  • مهدی ۱۲:۴۶ - ۱۳۹۳/۰۵/۱۵
    0 0
    اقای مطهری مطمئنید فقط با اینگونه احکام مشکل دارند؟فکر نمیکنید با تمام احکام یا در مرحله بالاتر با خداوند مشکل دارند؟؟؟
  • ۱۳:۰۸ - ۱۳۹۳/۰۵/۱۵
    0 0
    میثم جون وقتی جمله رو اونجا قبول کرده یعنی ما فقط همون بخش اولشو قبول داریم در ضمن اصلاح طلب ها به طور کامل احترامشون به حقوق ملت رو سال ۸۸ با پایمال کردن رای ۲۵ میلیون نفر از مردم ایران نشون دادن. بیشتر از این هم میتونستن به حقوق مردم برای انتخاب آزادانه احترام بذارن؟
  • ۱۳:۰۹ - ۱۳۹۳/۰۵/۱۵
    0 0
    از هر دو جناح میکوبنش؟ فعلا که به عنوان حلوا روی سر اصلاح طلبا جا داره
  • ۱۳:۰۹ - ۱۳۹۳/۰۵/۱۵
    0 0
    دیوار کشی را خودتان انجام داده اید. یادتان نیست؟
  • ۱۳:۱۰ - ۱۳۹۳/۰۵/۱۵
    0 0
    لازمه رنگی براتون تشریح بشه تا بفهمید؟ راضی میشید در اون صورت؟
  • ۱۳:۴۶ - ۱۳۹۳/۰۵/۱۵
    0 0
    اختلاط زن و مرد باعث میشه افراد بیمار دل به مظاهر فساد دامن بزنند درست اکثریت مردم منطقی هستند ولی همواره افراد خطرناک و فاسدی هم وجود دارند که سعی دارند با اختلاط های مفسده انگیز و نه هر اختلاطی !! فرهنگ مسموم هالیوودی رو جایگزین فرهنگ زیبای ایرانی کنند و این برای مردم روشنفکر ایران غیر قابل تحمل است از سوی دیگر زنان نیز در تمام عرصه ها هم گام با مردان در حال تلاش هستند و زحمت می کشند لذا تکریم و احترام زنان واجب است هم برای رشد و تعالی انها هم برای خوشبختی جامعه لذا بایست تا میشود فضای سالمی برای فعالیت بهتر انها ایجاد شود و این به این بحث سیاه نمایی از زنان پایان داده شود ان چه اهمیت دارد تربیت اخلاقی مردان است که به کاهش فساد در جامعه کمک می کند و فقط نباید روی زنان حساب کرد.
  • یارغریب ۱۴:۰۱ - ۱۳۹۳/۰۵/۱۵
    0 0
    اشتب + زدم
  • ۱۴:۳۸ - ۱۳۹۳/۰۵/۱۵
    0 0
    دمش گرم. اسلام باید در جامعه نهادینه شود.
  • یارشفیق ۱۵:۲۱ - ۱۳۹۳/۰۵/۱۵
    0 0
    اشتب - زدم
  • Admin ۱۷:۳۱ - ۱۳۹۳/۰۵/۱۵
    0 0
    به قسمت اول جمله ی دکتر مطهری که مشرق سانسور کرد هم توجه کن تا بیشتر خوشت بیاد: "اصولگرایان" به آزادی و حقوق ملت توجه ندارند، اصلاح طلبان به احکام اسلام
  • ۱۹:۱۵ - ۱۳۹۳/۰۵/۱۵
    0 0
    در اين مورد مشخص کرده، معلوم است که ايشان خوشبختانه در اين مورد به نظرات مرحوم پدرش وفادار است و از او جز اين توقع نيست.
  • ۱۹:۱۸ - ۱۳۹۳/۰۵/۱۵
    0 0
    چرا موافق نيستی؟ مسلمان نيستی يا فکر می کنی اين نظر اسلام نيست؟ اگر مسلمان نيستی، شايد بشود گفت: نظر اديان ديگر هم تجويز اختلاط نيست. و مسأله عفاف و در معرض هوس مردان قرار ندادن زنان ميان همه اديان مورد تأکيد است. و اگر هم نظر اديان ديگر چنين نباشد شما حق داريد بر طبق آنچه دانشمندان دينيتان می گويند ملتزم باشيد.
  • ۲۰:۰۵ - ۱۳۹۳/۰۵/۱۵
    0 0
    جناب Admin @ چشم که داری متن رو بخون ...
  • تفاوت ۲۰:۰۹ - ۱۳۹۳/۰۵/۱۵
    0 0
    باید مواضعمان بر اساس اعتقاد واقعی باشد ... من با اختلاط مخالفم و اصلا کاری به تایید مطهری ندارم ولی همین امروز سایت های تندروی افساد طلب را رصد کنید و ببینید چقدر فحش نثار مطهری می کنند ...همین آقایی که تا دیروز واسشون انسان آزاده بود !!!!
  • علی ۲۰:۲۸ - ۱۳۹۳/۰۵/۱۵
    0 0
    گرچه برادر اصلاح طلب ممکنه اصلاح طلب هم نباشند اما خب مواضعی که نوشتند کاملا با اصلاحات منطبقه (البته قصدم توهین به اصلاح طلبانی که متدین هستند نیست اما جهت گیری سران و جریان کلی اصلاحات به اینجا ختم میشه) درمورد جهنم رفتن هم هرکی میخاد بره ولی بقیه رو نباید به سمت جهنم بکشونه،یعنی توجامعه حق ترویج فساد نداره
  • ناشناس ۲۱:۲۰ - ۱۳۹۳/۰۵/۱۵
    0 0
    مشرق چطوره یه طرف خیابون زنان طردد کنند یه طرف مردان یا یه یباده رو مخصوص زنان باشد یه پیاده رومخصوص مردان.اصلا ساعات تردد مونث مذکر اعلام کنیم مانند زوج وفرد؟
  • ناشناس ۲۱:۲۲ - ۱۳۹۳/۰۵/۱۵
    0 0
    تفکرات طالبانی تحجرو...واقعا زشته
  • ۲۱:۲۷ - ۱۳۹۳/۰۵/۱۵
    0 0
    عجب فیلمی بازی می کنه این مطهری
  • ناشناس ۲۱:۴۸ - ۱۳۹۳/۰۵/۱۵
    0 0
    اقاى مطهري من به شما راى دادم ولى بهتره شما نماينده دولت عراق وشام شويد چون افكارتان به اين افراد نزديك است ومن ديگر جهت نمايندگى مدرسه هم به شما راي نم دهم
  • ۲۱:۵۲ - ۱۳۹۳/۰۵/۱۵
    0 0
    این اقا خودش اصلاح طلبه انوقت مشکلات اصلاح طلبا رو بیان می کنند اصلا از مواضع زیگزاگی ایشان خوشم نمی آید انشالله که این حرفها برای مطرح کردن خود نباشه
  • ۲۳:۰۴ - ۱۳۹۳/۰۵/۱۵
    0 0
    کاملا موافقم اقای مطهری اصلاح طلب خودتو به اصول گرا ها نچسبون
  • علیرضا ۲۳:۲۶ - ۱۳۹۳/۰۵/۱۵
    0 0
    مشکل اصلاحات و نه تمام اصلاح طلبان اینه که دنبال نابودی احکام اسلامی هستن،سخنرانی هایی که درسالهای 77و78 داشتن رو مرور کنین و همچنین این هجمه ای که هرروز توی روزنامه هاو سایتهاشون به احکام اسلامی دارن و عملکرد وزارت فرهنگ اصلاحات و.... عده ای شون هم به قول آقای مطهری فکر میکنن اسلام رو باید بافرهنگ غربی مخلوط کرد چون دچار خودباختگی شدن و به اصطلاح سل دین هستن والبته بینشون افراد متدین هم هستن و منکر این قضیه نمیشم اما کلیت جریان رو طیف اول اداره میکنه
  • یار رفیق ۰۰:۲۷ - ۱۳۹۳/۰۵/۱۶
    0 0
    اشتب * زدم
  • یار قریب ۰۰:۲۸ - ۱۳۹۳/۰۵/۱۶
    0 0
    اشتب / زدم
  • مدافع ۰۰:۵۳ - ۱۳۹۳/۰۵/۱۶
    0 0
    اصلاح طلب بدبخت برو با همون روشن فکریت حال کن فقط ایران جاش نیست خواستی برو جای دیگه
  • حسن ۰۶:۱۷ - ۱۳۹۳/۰۵/۱۶
    0 0
    حالا من موندم مراجعینی که مرد هستند و سر و کارشون به یکی از همین خانمایی که از اقایون در محل کار تفکیکشون کردند بیفته باید چکار کنن که چشمشون به اون خانم نیفته.
  • رامین ۱۰:۰۵ - ۱۳۹۳/۰۵/۱۶
    0 0
    واقعا جای تأسف داره که در یک کشور اسلامی پیاده کردن یکی از احکام اسلام با این همه حواشی و جنجال همراه است.
  • ۱۰:۲۰ - ۱۳۹۳/۰۵/۱۶
    0 0
    مخصوصا آشوب 88 که نماد کاملی از توحش و تحجر فتنه گران بود ...
  • ۱۰:۲۱ - ۱۳۹۳/۰۵/۱۶
    0 0
    اگه عقل داشتی این دو رو با هم قیاس نمی کردی...
  • یار ادیب ۱۳:۲۱ - ۱۳۹۳/۰۵/۱۶
    0 0
    اشتب % زدم
  • ۱۳:۵۵ - ۱۳۹۳/۰۵/۱۶
    0 0
    پرفسور اون محل مخصوص آقایان است ...
  • محسن ۱۷:۱۲ - ۱۳۹۳/۰۵/۱۶
    0 0
    انقد بدم میاد وقتی یه تفکر مشکلات خودش رو با نفی بقیه تفکرها میپوشونه
  • مریم ۱۷:۱۴ - ۱۳۹۳/۰۵/۱۶
    0 0
    نه افراط باید باشه و نه تفریط ناشناس جان حالا اگر زنان و مردان اطاق کار شون جدا باشه دنیا به آخر میرسه یعنی دیگه مردی یا زنی دل و دماغ کار کردن نداره یعنی زنان آزادی شون گرفته میشه باوجود مردها بیشتر احساس راحتی میکنند شما تو عمرت فرد هوس باز مریض قلب چشم چران بی شخصیت ندیدی ؟
  • چراغعلی ۱۷:۱۷ - ۱۳۹۳/۰۵/۱۶
    0 0
    خودت داری میگی تفکرات طالبانی خب خیلی افراطی است قبول ولی بعضی ها هم تفکرات آمریکایی و وارداتی دارند این دو تفکر عین هم هستند هر دو تاش زشته
  • اره بابا ۲۳:۰۱ - ۱۳۹۳/۰۵/۱۶
    0 0
    و همینطور جلوگیری از اختلاسها ورانتهای کلان.بعله!
  • ۱۱:۵۹ - ۱۳۹۳/۰۵/۱۷
    0 0
    ههههه اصلاح طلب مگه کوبیدن میخواد ؟!!!
  • ۱۲:۰۱ - ۱۳۹۳/۰۵/۱۷
    0 0
    وای دلم ترکیدم از خنده هرهرهر بی نمک
  • ۱۲:۰۲ - ۱۳۹۳/۰۵/۱۷
    0 0
    وا مصیبتا
  • ۱۲:۰۴ - ۱۳۹۳/۰۵/۱۷
    0 0
    احتمالا افساد طلبا حوقش رو ندادن باهاشون قهر کرده اومده اینا رو نوشته
  • ۱۱:۵۱ - ۱۳۹۳/۰۵/۱۸
    0 0
    چرا از از این آقا پیام می نویسید . با این که این یه گفتش درسته ولی ایشون قصد تطهیر خودش را داره و شما کمکش کردید .

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس