دبیر ستاد مرکزی راهیان نور گفت:در فکه یکی از کاروان‌های خارجی آمده بود. به من گفتند برایشان یکی از روایت‌ها را عنوان کنم. این کاروان پس از شنیدن روایت، به خاطر تاثیر زیادی که بر آن‌ها گذاشته بود تا یک ساعت و نیم از جای خودشان بلند نشد.

به گزارش مشرق، سرهنگ نادر ادیبی، دبیر ستاد مرکزی راهیان نور کشور درباره میزان استقبال زائران خارجی از مناطق عملیاتی هشت سال دفاع مقدس و پررنگ کردن بعد فراملّی حماسه‎های دفاع مقدس سخن گفت. وی همچنین به سخنانی در مورد شکل گیری مقاومت جدیدی در منطقه تاثیر گرفته از انقلاب اسلامی ایران اشاره کرد. بخش دوم و پایانی این گفت‎وگوی تفصیلی در ادامه می‌آید:

*یکی از موضوعاتی که در راهیان نور امسال به شکل پررنگ‌تری دیده می‌شد، موضوع زائران خارجی راهیان نور بود. آمار زائران خارجی امسال به چه صورت است؟ آیا در مناطق عملیاتی شمال غرب هم شاهد حضور زائران خارجی خواهیم بود؟

خوشبختانه معارف راهیان نور به خارج از کشور هم امتداد یافته است. در اسفند 92 و فروردین 93 قریب به 5 هزار زائر خارجی در راهیان نور جنوب داشتیم که استقبال انها از مفاهیم مربوط به دفاع مقدس ما بی‌نظیر بود. گاهی من خودم در کاروان‌هایشان حضور می‌یافتم و می‌دیدم که مشتاقانه به دنبال این بودند که چه اتفاقی افتاده است. این‌ها از بیرون، قدرت دشمن و مظلومیت ملت ما را دیده‌اند. پاسخ به این سوال که ملت با این مظلومیت چطور در مقابل تمام دنیا ایستاد و پیروز شد برایشان جالب بود. آنها وقتی در این مناطق حضور می‌یابند، پاسخ خود را در می‌یابند که مردم با چه اصولی توانستند موفق شوند. در حال پیگیری سازماندهی جدیدتری هستیم که امیدواریم امسال افزایش جمعیت هم داشته باشیم. سازماندهی صورت می‌گیرد که این آمار در راهیان شمال غرب هم افزایش یابد.

*استقبال بیشتر از کدام کشورها بوده است؟

از همه کشورها تقریبا هست. سال گذشته از حدود 38 کشور زائر داشتیم. از آفریقا، آسیا و اروپا؛ کشورهای بسیاری حضور یافتند. برخی از زائران خارجی به صورت کاروانی حضور یافتند و برخی چند نفره. برای ما هم خیلی جالب بود که این استقبال را می‌دیدیم. آن‌ها عین مردم ما حضور می‌یافتند.

روایتی که کاروان زائران خارجی را در فکه منقلب کرد

*روایت یا خاطره خاصی از این حضور چشمگیر را به خاطر دارید؟

یک بار در فکه یکی از کاروان‌های خارجی آمده بود که عجله هم داشت و می‌خواست زودتر حرکت کند. به ما گفتند به مدت یک ربع برایشان یکی از روایت‌ها را بگوییم. من هم یکی از این روایات را گفتم و بعدش مترجم هم ترجمه کرد. این کاروان پس از شنیدن روایت، به خاطر تاثیر زیادی که بر آن‌ها گذاشته بود تا یک ساعت و نیم از جای خودشان بلند نشدند و همانجا نشستند. پیام‌های زیادی هم به ما ارسال کردند که چقدر این روایت اثر عمیقی رویشان داشته و یکی از متن‌هایی است که از آنجا به یادگار دارند و هنوز دارد دست به دست میانشان می‌چرخد.

روایتی که من برایشان تعریف کردم ماجرای گردان حنظله در عملیات والفجر مقدماتی بود. ماجرایی که در آن شجاعت، شهامت، معنویت، مظلومیت و اقتدار، همه با هم جمع بود. این گردان در عملیات والفجر مقدماتی در محاصره قرار گرفت. اکثر بچه‌ها به شهادت رسیدند. مقاومت کردند. برخی در عین تشنگی و گرسنگی به شهادت رسیدند. سال‌ها بعد در ماجرای تفحص پیکرهای شهدای این عملیات، جمله‌ای از جیب یکی از شهدا به دست آمد. شهید محمودوند و پازکی آن را برای ما خواندند. متن این بود: «پنج روز است که در محاصره هستیم. نان و آب را جیره بندی کرده‌ایم. شهدا دیگر تشنه نیستند. حالا در انتهای کانال کنار یکدیگر خوابیده‌اند. فدای لب تشنه‌ات پسر فاطمه(س)!». وقتی این جمله را برای زائران خارجی خواندند، آن‌ها یک ساعت و نیم روی خاک آنجا افتاده بودند و گریه می‌کردند و به زور و اجبار مدیران‌شان باید بلند می‌شدند.

راهیان نور موجب تقویت روحیه بیداری اسلامی و ظلم ستیزی در میان زائران خارجی

حضرت آقا در دیداری که با مجموعه ستاد راهیان نور و دست اندرکاران در 26 اسفند داشتند، اشاره کردند که به وصتینامه شهدا نگاه کنید، آنجا متوجه می‌شوید رمز پیروزی در عملیات‌ها چه بوده است. استحکام شهدا در صحنه عمل خودش را نشان می‌دهد. وصیتنامه‌ها نشان می‌دهد این فرد چقدر قوی بوده است. از این گردان که در فکه محاصره بود حتی یک نفر هم تسلیم نشد. عراقی‌ها فریاد می‌زدند که تسلیم شوید. فاصله عراقی‌ها با بچه‌ها به 5 متر و 10 متر رسیده بود. بعد که مجروحان آنجا ماندند و به شهادت رسیدند چنین جمله‌ای از جیب یک شهید به دست می‌آید. قدرت مقاومت اینگونه رزمندگان را، راهیان نور به ملت نشان می‌دهد. ما وقتی در معرکه‌ایم شاید متوجه نشویم اما افراد از بیرون این دایره بیشتر حس می‌کنند و می‌فهمند. به این ترتیب دشمن را می‌شناسند و می‌دانند ما چقدر مظلومیم. این روحیات در بیداری اسلامی و قدرت ظلم ستیزی آن‌ها کمک می‌کند و آن را افزایش می‌دهد.

غنی سازی برنامه راهیان نور برای جذب بیشتر زائران خارجی

*برای جذب بیشتر این زائران خارجی چه کارهایی انجام شده است؟ آیا در اردوهای راهیان نور شمال غرب هم برایشان برنامه خاصی دارید؟

در بخش روایتگری، به کارگیری راویانی با دانستن زبان مخصوص هر کشور از برنامه‌هایی است که پیگیر آن هستیم. امسال هم آن را تقویت می‌کنیم. کتب و مستنداتی که بتواند به زائران خارجی کمک کند در حال تهیه است. کمیته‌هایی در ستاد مرکزی راهیان نور تشکیل شده است. 14 کمیته تخصصی داریم که موضوعات را با حضور نماینده دستگاه‌ها و نیروهای مسلح هماهنگ می‌کند. امسال برنامه ما برای راهیان نور تقویت ارائه مفاهیم دفاع مقدس است.

یکی از برنامه‌هایی که در دستور کار است که به جذب بیشتر زائران خارجی می‌تواند کمک کند، غنی‌سازی برنامه‌ها برای زائران، حضور فرماندهان مرجع دفاع  مقدس در کنار زائران و حضور راویان برجسته راهیان نور که شناسایی شدند برای عمق بخشی به برنامه زائران خارجی مدنظر است.

*آنها در طرح خادمان شهدا هم شرکت می‌کنند؟

هنوز برای این موضوع برنامه‌ای نداریم. خادمان شهدا با هدف تربیت کادر انقلاب اسلامی صورت گرفته نه صرفا برای امور خدماتی. الان خادمان شهدا بیش از 21 هزار نفر عضو دارد و این آمار در هر دوره افزایش می‌یابد. این‌ افراد در این 10 روزی که در خدمت راهیان نور هستند برنامه های خاصی دارند. در کنارشان عناصر ویژه و برجسته‌ای را قرار دادیم، روحانیون و افراد تحصیل کرده‌ای که استاد موضوعات تربیتی انقلاب اسلامی و سبک زندگی هستند که باید در کنار خدمت به شهدا در این زمینه هم فعالیت داشته باشند. دوره‌های آموزشی هم برایشان داریم.

در کمتر جایی چنین نمونه‌ای داریم که این تعداد افراد تحصیلکرده به ارائه خدمات عمومی بپردازند. اما فعلا برای شرکت زائران خارجی در خادمان شهدا برنامه نداریم .باید اول آن‌ها را بیشتر درگیر دریافت معارف کنیم.

*برای تقویت بعد فراملّی راهیان نور در ستاد مرکزی راهیان نور برنامه خاصی در نظر گرفته شده است؟

راهیان نور یک سفر است که مفاهیم دفاع مقدس در آن مرور می‌شود. این خودش یک کار مجزا از دفاع مقدس نیست. باید درحوزه فراملی در حوزه دفاع مقدس تلاش بیشتری کنیم.

برگزاری نمایشگاه‌هایی در هفته دفاع مقدس در برخی کشورهای خارجی

بعد از تاکید حضرت آقا در ترجمه کتب دفاع مقدس به زبان‌های خارجی، بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس در حال پیگیری این موضوعات است تا بتوانیم کتاب‌های فاخر حوزه دفاع مقدس را به مردم دنیا معرفی کنیم. برخی از سایت‌ها که می‌توانند مفاهیم دفاع مقدس را به زبان‌ خاص دیگر ارائه کنند در حال تلاش هستند.

اقداماتی هم در مجموعه نیروهای مسلح انجام می‌شود که مجموعا می‌تواند اتفاقات بهتری را در این زمینه شکل دهد اما نیازمند عزم عمومی در دستگاه‌های فرهنگی کشور هستیم تا بتوانیم کاری در این زمینه انجام دهیم. از جمله اقداماتی که در این راستا در حال پیگیری است، برگزاری نمایشگاه‌هایی در هفته دفاع مقدس در برخی کشورهای خارجی است که مقدمات آن فراهم خواهد شد.

*در میان زائران خارجی راهیان نور، زائر عراقی هم هست؟ نگاهشان به فضای راهیان نور چیست؟

زائرانی از عراق امروز به زیارت یادمان‌های راهیان نور می‌آیند و به شهدای ما احترام زیادی می‌گذارند چون صدام را می‌شناختند و می‌دانستند چه حیوان درنده‌ای است. این عراقی‌ها به دستاوردهای نظام ما احترام زیادی می‌گذارند.

در هشت سال دفاع مقدس عراق هم در ایران لشکر داشت و با خودش در حال جنگ بود. این بصیرت زیادی می‌خواهد که آدم به این سطح برسد. اسم این لشکر، «بدر» بود.

مقاومت مردم غزه تاثیر گرفته از انقلاب اسلامی ایران است

*مدتی است که مقاومت جدیدی در منطقه در حال شکل گرفتن است. این روزها هم که درگیر بحث مقاومت غزه هستیم. نظر شما در مورد این نوع مقاومت‌های جدید چیست؟

منشا همه شرارت‌ها در طول سال‌های قبل و بعد از انقلاب که سازمان‌دهی شان هم قوی‌تر شد آمریکا و صهیونیسم است. به دلیل مبارزات مردمی در منطقه، بعد از پیروزی انقلاب، قطب‌های قدرتمند جهان شکسته شده‌اند و اسلام و ایران به عنوان قطب‌های مهم معرفی شده اند. مردم از دستاوردهای انقلاب الگو می‌گیرند که همین باعث بیداری اسلامی و مبارزه آزادی‌خواهانه مردم است. صهیونیست هرکاری بتواند در این حوزه انجام می‌دهد تا از گسترش مفاهیم انقلاب اسلامی ما و آزادی خواهی در اطراف خود جلوگیری کند. با هر ترفندی این مبارزه را شروع می‌کند. مقاومت غزه در مقابل اسرائیل مطمئنا مقدار قابل توجهی‌اش نشأت گرفته از تاثیری است که مردم غزه و مسئولان حماس و مبارزان آن منطقه از انقلاب اسلامی ایران گرفته‌اند.

اسرائیل هم همه تلاشش را می‌کند تا این مقاومت را درهم شکند اما تجربه نشان داده که این مقاومت در هم شکستنی نیست و به قول حضرت آقا اسرائیل باید محو شود و مردم باید سرنوشتشان را تعیین کنند. اگر به مردم آزادی داده شود تا خودشان انتخاب کنند، این رژیم ستمگر خود به خود محو می‌شود. طی یک رفراندوم مردمی این اتفاق می‌افتد و شاید نیاز به یک عملیات بزرگ نظامی نباشد.

ایران قطعا از کمک‌های خود دست برنمی‌دارد

آقا اخیرا اشاره کرده‌اند تا شیطان هست، مبارزه هست و تا مبارزه هست ما هستیم و مردم آزادی خواه هم هستند. الان اسرائیل به عنوان محور شرارت در منطقه کار خودش را انجام می‌دهد. اما مقاومتی همچون مقاومت غزه باعث می‌شود مقابله اسرائیل نتیجه عکس بدهد. از وقتی این جنگ افزایش پیدا کرده بصیرت مردم دنیا هم نسبت به دشمنان افزایش یافته است که خودش باعث شکست هیمنه آمریکا و اسرائیل می‌شود. ایران هم قطعا از کمک‌های خود دست برنمی‌دارد.

رزمندگان با قلبی پر از کینه دشمن، مطیع امام بودند

*این ایام سالگرد پذیرش قطعنامه 598 و روزهای انتهایی جنگ است. شما به عنوان یکی از رزمندگان هشت سال دفاع مقدس که در فضای سال‌های جنگ تحمیلی حضور داشتید، از حال و هوای جبهه‌ها در موقع پذیرش قطعنامه بگویید.

من آن زمان در لشکر 10 سیدالشهدا بودم. برخورد رزمندگان با فرمان حضرت امام(ره) و پذیرش قطعنامه، کاملا برخورد ولایی از جنس رزمندگانی بود که امام را با تمام وجود دوست داشتند و اطاعتشان اطاعت از ولی بود.

کسی در جبهه‌های دفاع مقدس ندید که فرمان امام برای پذیرش قطعنامه نادیده گرفته شود و حرفی علیه ایشان زده شود. برای همین هیچ تنشی نداشتیم. حضرت امام فرمودند بغض‌ها و کینه انقلابی‌تان را در دلتان نگهدارید و همین هم بود. بچه‌ها با قلبی پر از کینه نسبت به دشمن مطیع امام بودند. وقتی امام گفت بچه‌ها پذیرفتند اما پر از کینه بودند و امیدوارم روزی این کینه‌ها را به دشمن برگردانیم.

*گاهی گفته می‌شود امام را وادار به پذیرش قطعنامه کردند. نظر شما در این مورد چیست؟

امام آنچه را که تکلیف می‌دانست، انجام می‌داد زیر بار هیچ فشار و موضوعی وادار به تصمیمی نمی‌شد.فکر می‌کنم هرجایی که در فشار؛ برخی مشکلات در کشور حادث شد، خدا بخاطر اخلاص در حضرت امام و روح بلندش برکات بسیاری به فرامین ایشان می‌داد. شاید برخی تصور کنند در پذیرش قطعنامه در شرایط سختی گیر کرده بودیم اما این پیش بینی‌ها هیچکدام درست از آب در نیامد و به پیروزی ما و شکست دشمن ختم شد. برکات و ثمرات آن را بعد از اتمام جنگ دیدیم.

مقاومت لشکر10 سید الشهدا و لشکر بدر در کربلای5

*شما با لشکر بدر در عملیات‌های دفاع مقدس همراه بودید؟

لشکر بدر در چند عملیات با لشکر10 سیدالشهدا در یک محور بودند. در یک محوری بود که بچه‌های لشکر بدر در روز عملیات کردند. ما به خاطر تمهیدات نظامی در روز کمتر عملیات می‌کردیم اما آن‌ها در روز عملیات می‌کردند. در جزیره شلحه آتش از سه طرف به سوی بچه‌های ما می‌آمد که بسیار سنگین بود. باورش هم سخت بود. محیط کربلای پنج اول 35 کیلومتر متر مربع بود اما آخرش 75 کیلومتر مربع شد. زمینش خیلی کوچک بود اما فقط 400 قبضه کاتیوشا شلیک شد. در این جزیزه لشکر بدر و سیدالشهدا با هم بودند. آتش بیشتر از هر جای دیگر بود و واقعا بچه‌ها مقاومت عجیبی کردند.

خط کربلای5 از خطوط مستحکم جنگ جهانی سنگین‌تر بود

*شنیده‌ایم لشکر 10 هیچ وقت به شکست نزدیک هم نشد.

شکست و پیروزی جزء ذات جنگ است. اما لشکر سیدالشهدا جزء لشکرهایی بود که توانمندی‌های فوق العاده‌ای در اجرای عملیات‌های آفندی داشت. مثلا در عملیات والفجر 8 در تکل پشتیبانی یک کار فوق العاده کرد که فاو تحت تاثیر آن قرار گرفت و راحت‌تر آزاد شد. خط سنگین کربلای 5 را لشکر سیدالشهدا شکست. خط کربلای 5 را با خطوط مستحکم جنگ جهانی دوم مقایسه کنید، می‌گویند خط کربلای 5 سنگین‌تر بوده است. چون تجهیزات پیشرفت بیشتری داشته است؛ اطلاعات نظامی دشمن و رادارهای پیشرفت بیشتری داشته است.

منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس