کد خبر 334707
تاریخ انتشار: ۲۰ مرداد ۱۳۹۳ - ۱۷:۳۵

وزیر کشور گفت : در بعضی از سفرهای استانی می بینیم که خبرنگاران از مسائل خبری بی اطلاعند و از حداقل آموزش ها نیز بهره نبرده اند و ما باید یک نظام مهندسی رسانه ای در کشور ایجاد کنیم.

 به گزارش گروه سیاسی مشرق، عبدالرضا رحمانی‌فضلی در نشستی با مدیران و خبرنگاران رسانه ها که صبح امروز در سالن پیامبر اعظم وزارت کشور برگزار شد، با تاکید بر اینکه ما بدون شناخت نمی توانیم تاثیرگذاری داشته باشیم، گفت: ما در شرایطی هستیم که مطالبات و نیازهای جامعه و همچنین تهدیدات بیرونی شرایطی را به ما تحمیل می کند که باید اطلاعات درست و دقیقی از آنها داشته باشیم و باید دارای هوش سرشار، درک منطقی و درست از شرایط موجود باشیم.

وی در ادامه با اشاره به حجم مشکلات اقتصادی و اجتماعی بیان کرد: عدم توازن و تعادل منطقه ای در توزیع امکانات و تجهیزات و سرمایه ها موجب عدم تعادل و توازن، شکاف های بزرگ جغرافیایی و طبقاتی شده است. بنابراین با آسیب های بزرگ اجتماعی و همچنین مهاجرت به شهرهای بزرگ، بیکاری در مناطق عقب افتاده و ناهنجاری های اجتماعی همچون جرم، جنایت و اعتیاد مواجه هستیم.

رحمانی فضلی ادامه داد: مجموع این آسیب ها اگر بخواهیم برایش علتی پیدا کنیم، برمی گردد به نوع نظام برنامه ریزی و تفکر حاکمیتی بر آن؛ چراکه دو سوم منابع و سرمایه ها در بخش های خاصی از کشور متمرکز شده و دو سوم کشور خالی از جمعیت است. مانند آنچه که در سیستان و بلوچستان شاهد هستیم.

وزیر کشور با اشاره به بیکاری موجود در جامعه گفت: بالای 40 درصد از دانش آموختگان ما بیکار هستند و سن جویای کار به بالای 20 سال رسیده است و همیشه با تورم دو رقمی بهره وری پایین مواجه بودیم ، مجموع این شرایط کشور را به جایی رسانده که باید نگاه جدید و اراده قوی نسبت به تغییر وضعیت موجود باشد.

وی با اشاره به مسائل منطقه ای ادامه داد: ما در این 36 سال گذشته با انواع تهدیدات و مشکلات مواجه بودیم و امروز نیز شاهد جنگ مذهب علیه مذهب در منطقه هستیم و این توطئه ای است که آمریکایی ها به آن چشم دوخته اند.

رحمانی فضلی تصریح کرد: رسالت ما در این شرایط و فضای فعلی در داخل ایجاد یک نظام برنامه ریزی و مدیریت قوی است تا بتواند عدم توازن و شکاف‌ها را از بین ببرد و امنیت پایدار را تامین کند ، در خارج از مرزها نیز تقویت مقاومت و استقامت در رویارویی با دشمنان است.

وی افزود: مثلا بعضی ها می گویند مسائل منطقه و آمریکا به ما چه مربوط است؟ اما ما علائم و مستنداتی داریم مبنی بر اینکه دشمنان به دنبال دخالت در امور داخلی ما هستند ، ما به صورت روزانه با این سیاست‌ها و اقدامات درگیریم و به دنبال مدیریت آنها هستیم.

رحمانی فضلی به تحولات اخیر خاورمیانه و شمال آفریقا اشاره کرد و گفت: در این حوادث ردپای آمریکا را می‌توان دید و جهالت، فقر و ارتجاع در منطقه به کمک سیاست‌های استکبار آمده است. هدف این سیاست‌ها منزوی‌سازی حکومت اسلامی و کنترل انقلاب اسلامی و ایران است، جنگ مذهبی یک توطئه آمریکایی است و ما به عنوان یک کشور مسلمان وظیفه خاصی داریم. ما در داخل کشور وظیفه داریم نظام برنامه‌ریزی و مدیریت قوی برای از بین بردن مشکلات و ایجاد امنیت پایدار ایجاد کرده و همچنین در منطقه باید به کمک و تقویت مقاومت اقدام کنیم.

وزیر کشور همچنین با اشاره به حوادث عراق، اظهار کرد: منطقه کردستان اعلام کرد که به فکر استقلال خود است و حتی مرزی برای خود ترسیم کرد که آمریکا و اروپا از آن استقبال کردند، اما آنها 24 ساعت نتوانستند در برابر 200 نفر مقاومت کنند. به نظر من موضوعات تحولات خاورمیانه بسیار پیچیده است و باید دقیق‌تر، علمی‌تر و مستندتر به این تحولات نگاه کنیم تا امنیت کشور را حفظ کنیم.

وزیر کشور افزود: بعضی ها فکر می کنند که می توانند تحولات منطقه و جهان را مدیریت کنند ، اما اینگونه نیست و کسی نمی تواند تحولات را مدیریت کند.

وی در ادامه با بیان اینکه غرب و ارتجاع منطقه از جنایات داعش حمایت می‌کنند، اظهار کرد: آمریکا اخیراً برای حمایت از متحدان خود و مسیحیان حملاتی را به داعش انجام داده است اما فقط می‌توانند به افزایش روحیه متحدان خود کمک کند. امروز تنها مردم تصمیم گیرنده هستند و شاهدیم که با حکم جهادی عالم شیعه، مردم بسیج شدند و امنیت را در این کشور برقرار کردند و امروز توانستیم حتی در سامرایی که ناامن بوده است، امنیت برقرار کنیم.

رحمانی فضلی با بیان اینکه ما مدعی یک حکومت اسلامی در منطقه هستیم، تاکید کرد: ما در کنار مشکلات اقتصادی، تحولات منطقه و حوادثی همچون غزه را شاهدیم که باید به این حوادث توجه داشته باشیم و حوادث غزه نیز با هیچ منطقی قابل قبول نیست.

 رحمانی‌فضلی همچنین در بخشی از سخنان خود خطاب به رسانه ها تصریح کرد: ما نباید در تحلیل ها سطحی عمل کنیم و به منابع قبلی اکتفا کنیم ، اول باید تکیه ما بر خداوند، دوم پشتیبانی از رهبری و مردم باشد.

وزیر کشور با اشاره به مسئولیت سنگین رسانه ها در شرایط کنونی ادامه داد: همه باید دست به دست هم دهیم و رسانه ها باید تاثیرگذار باشند، شما می توانید اراده کنید تا منابع ملی تقویت شود، اراده کنید روش صحیح اندیشیدن در جامعه رواج یابد، اراده کنید تا انتخاب درست صورت گیرد، شما اراده کنید تا پاسخگویی درست از سوی مسئولین صورت گیرد و شما باید اراده کنید تا انسجام، وحدت، رفاه عمومی، نظام مدیریت و برنامه‌ریزی در کشور شکل بگیرد.

وی با بیان اینکه رسانه ها باید موضوعات اصلی جامعه را به خوبی تشخیص دهند، گفت: امروز بزرگترین آسیب ما مساله اقتصادی است و باید کاری کنیم که بیکاری ریشه‌کن شود.

رحمانی‌فضلی افزود: در حوزه سیاسی به من می گویند شما رنگ و لعاب سیاسی وزارت کشور را تضعیف کرده اید، اما من می گویم بالاترین وظیفه وزارت کشور توسعه است و این وظیفه سیاسی برای وزارت کشور خلط مبحث و برداشت اشتباه است؛ چراکه وزارت کشور نباید کار سیاسی و دخالت سیاسی کند بلکه باید مدیریت سیاسی کند.

وزیر کشور تاکید کرد: ما از بیت‌المال تغذیه نمی شویم که کار سیاسی کنیم و من حتما جلوی کار سیاسی را می گیرم.

وی با تعریف مدیریت سیاسی ادامه داد: مدیریت سیاسی یعنی رفتار سیاسی جامعه را ضمن حمایت شدید بر محور قانون هدایت کنیم و من دست همه جریان های سیاسی از تندترین آنان تا منتقدین را می بوسم و در چارچوب قانون از آنان حمایت خواهم کرد.

رحمانی‌فضلی در ادامه با اشاره به توقع دولت از رسانه ها انصاف، عدالت و حق گرایی عنوان و خاطر نشان کرد: توقع ما از شما این است که خارج از این چارچوب حرکت نکنید و هر چه حق است را بر آن پافشاری کنید و مظهر حق هم قانون است.

وزیر کشور ادامه داد: قلمی که روی متن می رود، باید بدانیم که باید در قبال خداوند پاسخگو باشیم بنابراین باید با حفظ قانون‌گرایی، ایمان و عدالت بنویسیم.

وی همچنین رعایت کار حرفه ای را از رسانه ها خواستار شد و گفت: مثلا در بعضی از سفرهای استانی می بینیم که خبرنگاران از مسائل خبری بی اطلاعند و از حداقل آموزش ها نیز بهره نبرده اند و ما باید یک نظام مهندسی رسانه ای در کشور ایجاد کنیم.

رحمانی فضلی گفت: مثلا خبرنگاری که با رئیس جمهور صحبت می کند باید استخوان خورد کرده باشد و باید رتبه‌بندی در صنف رسانه ای و خبرنگاری رعایت شود مثلا اهمیت خبرنگاری که چندین سال در این حوزه کار خبر کرده با خبرنگاران دیگر باید مشخص شود و خبرنگاران در شغل خود سطح بندی شوند.

وزیر کشور با بیان اینکه رسانه ها نباید در خبر تنها به دنبال خبرهای تهدیدکننده باشند، گفت: مثلا می بینیم در یک سخنرانی یکساعته تنها یک جمله ای که جنجال‌برانگیز است را تیتر می کنند و به دنبال ایجاد اختلاف و حاشیه‌سازی هستند ما در حوزه رسانه نباید تابع مشتری ها باشیم.

وی تاکید کرد: ما باید با همزیستی مسالمت‌‎آمیز در کنار هم زندگی کنیم و رقابت در حوزه خبری و رسانه ها باید سازنده و پویا باشد.

رحمانی‌فضلی همچنین با اشاره به نشستش با اصحاب رسانه گفت: این نشست ها می تواند هر سه ماه یکبار ادامه یابد و من نیز از آن استقبال می کنم.

وزیر کشور بحران بیکاری، حاشیه‌نشینی و آب را سه معضل اصلی کشور نام برد و بیان کرد: این سه موضوع باید در دستور کار رسانه ها باشد.

وی با بیان اینکه دسترسی به اطلاعات در رسانه ها و خبرنگاران کم نیست، خاطر نشان کرد: تفاوت اطلاعات رسانه ها با مسئولان دولتی 10 تا 15 درصد است و من نیز گاهی‌اوقات به عنوان مسئول شورای امنیت کشور از پخش برخی از اطلاعات در رسانه‌ها و یا جامعه گله دارم و معتقدم موجب سوءاستفاده دشمنان خواهد شد.

رحمانی‌فضلی همچنین در مورد احیای انجمن صنفی روزنامه نگاران گفت: اصل احیای انجمن صنفی خوب است و ما باید آن را با توجه به آسیب‌هایی که قبلا با آن مواجه بوده، احیا کنیم و باید یک کار کاملا صنفی در آن صورت بگیرد و نه سیاسی و من قطعا از احیای انجمن صنفی استقبال خواهم کرد.

وزیر کشور با بیان اینکه اعمال حاکمیت در مناطق به عهده وزارت کشور است ادامه داد: وزارت کشور نقش هماهنگی در مناطق مختلف کشور دارد و نقش اصلی آن امروز افزایش توانمندی اقتصادی است.

وی تاکید کرد: احزاب و گروه ها، مطبوعات و رسانه ها باید قدرت را در آراء مردم جستجو کنند و اگر به دنبال کسب آراء مردم هستند باید رضایتمندی مردم را مبنا قرار دهند و مبنای رضایت مردم نیز در دو حوزه است یکی حوزه اعتقادات دینی و دیگری بهبود شرایط زندگی.

رحمانی فضلی بیان کرد: یک حزب و یک رسانه باید ابتدا به باورها و ارزش های مردم احترام بگذارد و دوم آنکه مشکلات مردم را بداند و به آن بپردازد.

 رحمانی فضلی بر اهمیت وجود اعتماد عمومی در جامعه تاکید کرد و گفت: اصحاب رسانه نقش زیادی در ایجاد اعتماد عمومی دارند و این اعتماد اساس توجه و تکیه مردم به حکومت و حکومت به مردم است.

وزیر کشور همچنین با اشاره به اهمیت نقد و نقادی در کشور خاطرنشان کرد:  نقد و انتقادپذیری امری حسنه است و دولت آن را می پذیرد اما باید با رعایت همان نکته انصاف و عدالت باشد.
منبع: مهر

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس