کد خبر 333682
تاریخ انتشار: ۱۷ مرداد ۱۳۹۳ - ۱۳:۴۱

وزیربهداشت گفت:همیشه به مخالفانی که به جامعه پزشکی می‌تاختند،عنوان میداشتیم با واقعی شدن تعرفه‌ها؛اجازه تخلف نخواهیم داد.اکنون به سمت تعرفه‌های واقعی حرکت کرده‌ایم،هشدار می‌دهم اگر نتوانیم این موضوع را جمع کنیم،دولت و مجلس تحمل نمیکند.

به گزارش مشرق، سیدحسن هاشمی در روز نخست برگزاری مجمع عمومی سازمان نظام پزشکی، مشکلات متعدد جامعه پزشکی را مورد اشاره قرار داد و اظهار داشت: چند روز دیگر باقیمانده که دولت برآمده از انتخابات 24 خردادماه، یک سال از عمر خود را پشت سر گذارد. مسلماً انتظار جامعه پزشکی نیز آن بود که در کنار حل مشکلات مردم، حوزه سلامت نیز سامان یابد.

وی افزود: خوشبختانه دکتر روحانی بیش از سایر روسای جمهور در طول عمر جمهوری اسلامی، بیشترین توجه را به حوزه سلامت داشته‌اند و همانطور که در شعارهای انتخاباتی رئیس جمهور نیز مطرح بود، استفاده از خرد جمعی، انجمن‌های علمی و ... جزو برنامه‌های دولت است. تصور می‌کنم که در وزارت بهداشت نیز مانند سایر دستگاه‌ها نهایت تلاش‌مان را در جهت استفاده از نظرات مختلف از جمله نظرات نظام پزشکی انجام  داده‌ایم.

هاشمی با بیان این که خود را جزیی از مجموعه نظام پزشکی می‌دانم، ادامه داد: در طول یک سال گذشته به نظرات انجمن‌ها و همچنین، سازمان نظام پزشکی توجه شده است و متقابلاً از همراهی دوستان نیز بی‌بهره نبودیم. در طول یک سال گذشته اتفاقات زیادی از جمله در حوزه سلامت افتاد و تصورم آن است که هنوز اتفاقات زیادی در پیش است. بنابراین باید دست به دست یکدیگر داده و بهتر از پیش امور مردم و جامعه پزشکی را پیش بریم.

وی افزود: مردم در حوزه سلامت مشکلات زیادی دارند. نباید از مشکلات مردم غفلت کنیم؛ چرا که ما قسم خورده‌ایم و دلیل انتخاب این رشته از سوی بسیاری از پزشکان، کمک به مردم است. از طرف دیگر طبیعی است که به ارائه دهندگان خدمات هم نباید بی‌توجه بود. ما باید نسبت به جامعه پزشکی و آن بخشی که به حکیم بودن‌مان مربوط می‌شود، اهتمام بیشتری داشته باشیم.

وزیر بهداشت تاکید کرد: باید غبارها را زدود و چهره واقعی جامعه پزشکی را به ملت شریف ایران نشان داد. شاید این بزرگ ترین وظیفه شما در سازمان نظام پزشکی است. نباید مسیر را گم کرد. هر چند مسایل مادی و معیشتی مهم است اما حرمت جامعه پزشکی بسیار مهم‌تر از آن است.

وی ادامه داد: دولت‌ها باید باور کنند که در کنار امنیت و آموزش، سلامت نیز برای مردم مهم است. شاید بتوان گفت با ابلاغ سیاست‌های کلی نظام سلامت از سوی رهبر معظم انقلاب، تقریباً در بسیاری از بخش‌ها تعیین تکلیف شده است؛ البته روی کاغذ. امیدواریم مجلس و دولت فارغ از سیاسی کاری و بخشی نگری بتوانند تصمیم‌هایی بگیرند که در برنامه ششم توسعه به یکپارچگی حوزه سلامت بیانجامد و از این گرفتاری‌ها نجات یابیم.

هاشمی افزود: دولت و مجلس کمک کردند که بخشی از مشکلات جاری مردم در حوزه سلامت مانند موضوع دارو و همچنین، پرداخت از جیب مردم، کاهش یابد. البته عمده توجه طرح تحول نظام سلامت نیز به همین موضوع است؛ اگرچه که هنوز کارهایی بر زمین مانده است و این طرح به کمال و جامعیت خود نرسیده است.

وی با بیان این که سازمان نظام پزشکی باید فارغ از صنفی‌گری موارد و مشکلات را مطرح کند، گفت: سازمان نظام پزشکی واقعاً مظلوم واقع شده است؛ چرا که بخش عظیمی از پزشکان که مشکلات عظیمی دارند را نمایندگی می‌کند. در مجموع همه عزیزان باید نقد کنند و البته نقدشان یک جانبه نباشد.

هاشمی افزود: در باقیمانده دوره مسولیتم علاقه‌مندم به مردم توجه کنم و این به معنای نادیده گرفتن سایر موارد نیست. مشاهده کردیم که با وجود همه تلاش‌ها، بیش از 90 درصد مردم برای دریافت یارانه 45 هزار تومانی ثبت نام کردند. بنابراین باید متوجه مشکلات معیشتی، اقتصادی، فرهنگی، بیکاری و ... جامعه باشیم.

وی در ادامه به تجمع سراسری جامعه پزشکی در اعتراض به جنایات رژیم صهیونیستی در غزه در روز شنبه (ساعت 14 تا 16) اشاره کرد و گفت: حضور جامعه پزشکی در این برنامه‌ها که به نوعی مردم نهاد است و از دل باورهای مردم برمی‌آید بر زدودن غبارهایی که حق ما پزشکان و جامعه پزشکی نیست، کمک می‌کند. وزارت بهداشت برای کمک و امدادرسانی به مردم مظلوم غزه تمام تلاش خود را انجام داده است اما مجامع بین‌المللی و همچنین مصر که تنها مسیر ارتباطی با غزه است، اجازه این کار را نداده‌اند.

هاشمی در ادامه صحبت‌هایش گفت: شخصاً علاقه‌مندم در پایان یک سال فعالیت، وزارت بهداشت نقد شود. البته پذیرش نقد مقداری سخت است اما نقد همه جانبه مهم است نه نقد از یک منظر. در مجموع علاقه‌مندیم حوزه‌های مختلف بهداشت، درمان، پژوهش و .... زیر نگاه و ذره‌بین شما باشد البته با رعایت این مبحث که ما همه در یک جبهه هستیم و وظیفه‌مان سلامت مردم است.

وی همچنین، با تاکید بر آنکه واقعی شدن تعرفه‌ها را دنبال می‌کنیم، افزود: ما همیشه به مخالفان خود که بی‌محابا به جامعه پزشکی می‌تاختند، عنوان می‌داشتیم که با واقعی شدن تعرفه‌ها اجازه تخلف را نخواهیم داد. اکنون به سمت واقعی شدن تعرفه‌ها حرکت می‌کنیم، حتما باید ساز و کارهای آن در نظر گرفته شود. اگر بر روی موضوع‌هایی اتفاق می‌کنیم، انتظار آن است که با شجاعت پای آن بمانیم. تصورم آن است که بیمه‌ها نیز در این زمینه همراهی خوبی دارند. فرصت پیش آمده تاریخی است و ساز و کارهای نظارتی آن باید در نظر گرفته شود؛ چرا که در غیر این صورت زبان مقابل مجلس و دولت الکن خواهد بود.

وزیر بهداشت گفت: هشدار می‌دهم که مطمئن باشید اگر نتوانیم این موضوع را در این دوره جمع کنیم، دولت و مجلس تحمل آن را نخواهند داشت.

وی بر لزوم درست عمل کردن مدیران در طرح تحول سلامت تاکید کرد و افزود: اگر مواردی از تخلف وجود دارد، سازمان نظام پزشکی آن را گزارش دهد تا بتوانیم رفتارها را اصلاح کنیم. در صورت تصویب کتاب ارزشگذاری خدمات در هیات وزیران، مشکلات‌مان در شهرستان‌ها برای رشته‌های تخصصی برطرف خواهد شد. لازم است هیات‌های انتظامی نیز در برنامه‌هایشان، سرعت رسیدگی به مشکلات مردم و ... بازنگری داشته باشند؛ چراکه به مردم باور دارم و اگر حقوق مردم را محور قرار دهیم قطعا حقوق خودمان هم تامین می‌شود.

وزیر بهداشت در ادامه صحبت‌هایش گفت: کاملاً همراه شما هستیم و به این همدلی، همراهی و رفاقت افتخار می‌کنیم. راه طولانی، موانع زیاد و مخاطرات زیادی نیز در کمین ماست و در عین حال فاصله ما تا استقرار نظام سلامتی که هم منافع مردم و هم کارگزاران را تامین کند، زیاد است. هر چند قدم‌های بزرگی برداشته شده است، اما هنوز پدافند اتفاق نیفتاده و هنوز در جامعیت نظام سلامت اعم از بهداشت، ارجاع و ... اتفاق نظر نیست. بیمه‌ هنوز تا بیمه مورد نظر فاصله دارد و امیدواریم در ادامه این مسیر بتوانیم به این آرزوها دست یابیم  و از فرصت پیش آمده در این دولت استفاده کنیم.

منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس