بن نیر نویسنده روزنامه صهیونیستی معاریو در تحلیلی نوشت:‌ ارتش که مدعی است شجاعانه جنگیده است و نخست‌وزیر هم که می‌گوید با حکمت رفتار کرده است؛ پس چرا به رغم این ما پیروز نمی‌شویم؟ چرا هر آن امکانش هست که تونل‌های حماس از درون خانه‌های ما سر در بیاورد؟

به گزارش مشرق، «اسحاق بن نیر» نویسنده  اسرائیلی در شماره روز پنجشنبه روزنامه معاریو نوشت که ارتش اسرائیل با دیدن آمادگی بالای مقاومت فلسطینی دچار شوک شده است. سرویس های اطلاعاتی و استخباراتی نیز از ارزیابی توانمندی‌های حریف نیز ناتوان هستند و در یک کلام 30 روز جنگ هوایی و زمینی و دریایی اسراییل برای درمان پدیده تونل ها و یا بازگرداندن آرامش به مناطق جنوبی خود و همچنین تضعیف حماس با شکست قطعی مواجه شد. پرسش اینجاست که اسراییل اگر توافق پیشنهادی آتش بس مصر به سرانجامی نرسد چه خواهد کرد؟

در ابتدای این مقاله که تحت نام « چرا پیروز نمی شویم» منتشر شده ، نویسنده می افزاید: من یک تحلیلگر و یا استراتژیست از آنهایی که این روزها در تلویزیون ها (اشاره به کانال‌های تلویزیونی صهیونیستی ) پر شده اند، نیستم بلکه در تلاش برای جستجوی آنچه رخ داده هستم. از منظر یک سرباز و یک شهروند که در زندگی اش چند جنگ را تجربه کرده است با تاسف شدید به نظرم ما در «جنگ عادلانه» مان پیروز نشده ایم با این حال توافق برای خروج از این جنگ بی تدبیرتر از تصمیم برای ورود به آن است خصوصا با این حجم از خسارتها که وارد شد از جمله  قتل 64 سرباز و افسر سه شهروند و صدها مجروح و شمار زیادی مصدوم  و ویرانی های بسیار.  ما همچنان از جنگ دوم لبنان (اشاره به جنگ 33 روزه سال 2006م ) و بسیاری از اشتباهات در آن درس نمی گیریم و هنوز همان اشتباهات را تکرار می کنیم.

پیش از هرچیز باید به آمادگی استخباراتی اشاره کنم که بسیار پرنقص بود تا جائیکه سرویس های اطلاعاتی اسراییل اقرار داشته اند که در این جنگ نسبت به آمادگی مقاومت فلسطینی غافلگیر شده اند. ضمن آنکه مقاومت از حملات گذشته نظامی اسراییل و همچنین محاصره غزه درس گرفته و هوشمندی و جسارت و عزم  ضعیف(به زعم نویسنده) خود را تقویت کرد.

به نقل از پایگاه عکا نویسنده چند مورد را به عنوان علل اصلی شکست رژیم صهیونیستی از دید خود ذکر کرده و در باره علت اول نوشت:‌ نخست؛ استراتژی  تونل ها موضوع مهمی است سرویس های اطلاعاتی به رغم اینکه به توانایی خود می بالند هیچ شناختی از حجم،‌ نقشه ها و جوهره آن نداشتند و این جنگ نشان داد که معلومات آنها طی این سالها همه مشکل دار بوده است. و این در حالی بود که گروههای فلسطینی به توسعه توانمندیها و ابتکارات خود می پرداختند.

دوم؛ یک ارتش مجهز و آموزش دیده علیه ما از زیر زمین وارد جنگ شد نه یک گروه لرزانی که ما می شناختیمش. متاسفانه غرور و بی تفاوتی نسبت به دشمنانمان در ستاد کل ارتش دیگر شرم اور شده که به نظرم ناشی از تصویر ساختاری نادرست در آگاهی هایشان است. علاوه براین منطق می گوید که حماس به تنهایی و بدون کمک از قدرتهای بزرگ خارجی می تواند هر کاری انجام دهد. خب ارتش تا چه اندازه این برآورد را مورد ارزیابی قرار داد؟

سوم؛ نخست وزیر و وزیر جنگش که معروف هستند به تهدیدات لفظی آن هم در برابر دوربین‌ها و میکروفون‌ها به نظر می‌رسد که در گفته‌هایشان تردید دارند و دائما از حل و فصل اوضاع می گویند و این در حالی است که چه از سوی راست های افراطی و چه از جانب افکار عمومی تحت فشارند. درست است که می گویند احتیاط  مادر همه حکمت ها است اما احتیاط اضافی نیز مادر همه شکست ها‌است. چه چیزی است که این دو نفر می فهمند و ما نمی فهمیم؟ آیا آنگونه که نوشته شده ترس از لو رفتن اسامی افسرانی است که ممکن است نامشان در لیست اسامی جنایتکاران جنگی وارد شود و مانع از سفرهای خارجی شان شود که جسارت در مبارزه را از ارتش گرفته است؟ یا موضوع دیگری است؟

وی نوشت: ارتش که می گوید شجاعانه و قهرمانانه جنگید و نخست وزیر هم که مدعی است با حکمت و احتیاط رفتار کرده است  لیکن به رغم این ما پیروز نمی شویم. گفته می شود که تونل ها نابود شده اند . چه کسی می تواند برای ساکنان شهرک های مجاور نوار غزه تضمین بدهد که تونل گروههای حماس و جهاد نیمه های شب در اتاق خواب شهرک نشینان سردر نیاورد؟ آتش موشک‌ها تا قبل از آتش بس موقتی متوقف نشد و اصابت خمپاره ها به مناطق نزدیک مرز غزه همچنان ادامه دارد.حماس همچنان روی پایش ایستاده است و در این بین اگر چه آتش بس پیشنهادی مصر کمی از تمایل حماس به ادامه مبارزه را کاهش داده لیکن سناریوی نتانیاهو در صورت شکست تماس ها برای برقراری آتش بس چیست؟

بدترین گزینه این است که ما خودمان را دانا و بیشتر از دیگران در استمرار روند مذاکرات با نمایندگان حکومت آشتی ملی فلسطین به ریاست ابومازن محق بدانیم. نتانیاهو باید بفهمد که با وجود همه مواضع غیر مسئولانه برخی وزرایش، در چهارچوب تحولات جاری در منطقه بایستی خودش را برای یک توافق دائمی و یا موقت آماده سازد.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 2
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • ۱۳:۱۷ - ۱۳۹۳/۰۵/۱۷
    0 0
    امیدوارم به خاطر مظلومیت کودکان غزه هیچ وقت رنگ پیروزی را نبینید و آرزو دل برمیرد. ان شاء الله
  • امین ۰۳:۱۵ - ۱۳۹۳/۰۵/۱۸
    0 0
    به نظر بنده رژیم اشغال گر اسارئیل به آخر خط خودش رسیده چراکه با نگاهی به سیر جنگهای صورت گرفته توسط این رژیم منحوس می بینیم که ابتدا در جنگ لبنان که منجر به تصرف جنوب این کشور شده بود با قوای زمینی خود قدرت نمایی کرد و در مورادی با پشتیبانی هوایی همراه بود پس از مجاهدت های غیور مردان لبنان اولین شکست و فرار از جنوب لبنان براغی این رژیم رقم خورد پس از این رویکرد ارتش ددمنش در جنگ 33 روزه با حزب الله لبنان با اطمینان کامل به سربازان پیاده نظام خود بیشتر تمرکز خود را به اشغال مجدد جنوب لبنان گذاشته بود و در مواردی هم حمایتهای نیوی هوایی را به دنبال داشت اگر یادتان باشد در جنگ 22 روزه قبلی با منطقه محصور نوار غزه که فقط و فقط در قسمت کوچکی (گذرگاه رفح)با کشور چند رنگ مصر و بقیه مرز هایشان از دریا و خشکی با غاصبین سرزمین پیامبران است. ارتش اسرائیل با اعتماد کامل به نیروهای زمینی خود به مردم مظلوم این منطقه حمله کرد و در ادامه آن با توجه به زمین گیر شدن زبده ترین نیروهای زمینی برای جبران شکستهای نظامی پوشاندن و توجیه آن اقدام به حمله های هوایی به نوار غزه کرد و دست آخر هم طی 22 روز بدون رسیدن به اهداف خود با افتضاح های سیاسی بعدی به وجود آمده درباره تحقیق در خصوص آن جنگ ها که شهره عالم شد این بار اسرائیل جنگی به راه انداخته است که اساس تهاجم و جنگ به صورت هوایی و توپخانه ایست و در مقیاس کمی هم می خواست که توسط نیروهای زبده تیپ گولانی وارد عرصه تصرف اراضی منطقه غزه بشود که دیدید که چه افتضاحی به بار آمد اسرائیل چرا با اطمینان مانورهای و حمله های هوایی خود را گسترش می دهد ؟؟ چرا که می داند که در غزه سلاحهایی نظامی موجود سلاحهای انفرادی می باشد و موشکهای بومی با قابلیت های اولیه در اختیار نیروهای مقاومت است به جرئت می توانم بگویم تنها ایمان و اراده و توکل به خداوند است که این نابرابری و عدم توازن سلاح را در طرفین جنگ پر می کند . حالا این را هم داشته باشید که اگر تعداد محدودی ضد هوایی و ادوات مقابله با حملات هوایی در اختیار این رزمندگان بود مگر خلبانان بزدل که فقط جرات کشتن افراد بی دفاع را دارند مدرانگی داشتند که پا به عرصه جنگ بگذارند ؟؟؟مخلص کلام می بینیم که صهیونیسم قداره بند با اتکال به ابزار پیشرفته خود همچون سپر گنبد آهنین و حملات هوایی قدرت رویارویی با ارداه چند رزمنده از جانگذشته را ندارد وای به آن روزی که بخواهند تجهیز شوند و بخواهند بجنگند این نشان دهنده زبوی و ترس اسرائیل با رویارویی مستقیم در جنگ است که به امید خدا نصر و پیروزی نزدیک است انشاالله

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس