کد خبر 333559
تاریخ انتشار: ۱۶ مرداد ۱۳۹۳ - ۱۶:۱۴

رسانه‌های رژیم صهیونیستی از طرح جدید غرب درباره اجرای آتش‌بس در غزه خبر دادند و این طرح که با استقبال اسرائیل مواجه شده، بازسازی نوار غزه را در مقابل خلع سلاح مقاومت پیشنهاد داده است.

به گزارش مشرق، روزنامه «هاآرتص» در شماره امروز پنجشنبه خود نوشت سه کشور آلمان، فرانسه و انگلیس طرحی را به اسرائیل پیشنهاد داده‌اند که بازسازی غزه را در مقابل خلع سلاح مقاومت و جلوگیری از تسلیح دوباره آن را شامل می‌شود.

این روزنامه عبری‌زبان خاطرنشان کرد این طرح در پاسخ به درخواست «بنیامین نتانیاهو» نحست‌وزیر اسرائیل در طول جنگ علیه نوار غزه است که بر خلع سلاح گروه‌های (مبارز) فلسطینی تأکید دارد.

هاآرتص به نقل از مسئولان اسرائیلی و دیپلمات‌های اروپایی نوشت سفرای کشورهای آلمان، فرانسه و انگلیس، روز چهارشنبه در نشستی که با «اوسی کوهن» مشاور امنیت داخلی اسرائیل در دفتر نخست‌وزیر در قدس غربی داشتند، سندی حاوی «اصول تفاهمنامه‌های بین‌المللی» درباره نوار غزه ارائه دادند.

به گفته این منابع، این سند ممنوعیت تسلیح و تقویت دوباره قدرت حماس و دیگر گروه‌های فلسطینی در نوار غزه، بازسازی نوار غزه و ورود کمک‌های انسان‌دوستانه با همکاری جامعه جهانی و تشکیلات خودگردان فلسطین را در برمی‌گیرد.

همچنین در این سند بر تشکیل یک نهاد بین‌المللی تأکید شده است که ماموریت آن جلوگیری از ورود مواد ممنوعه به نوار غزه و عدم عرضه ابزار خاص مانند آهن و سیمان به گروه‌های فلسطین خواهد بود و این ابزار فقط برای بازسازی ارائه خواهد شد.

در این سند ارائه شده که با استقبال مشتاقانه صهیونیست‌ها روبه‌رو شده است، بازگشت تشکیلات خودگردان فلسطین و «محمود عباس» رئیس آن به نوار غزه و احتمال بازگشت نیروی ناظران وابسته به اتحادیه اروپا به گذرگاه رفح و استقرار نیروهای گارد ریاست‌‌جمهوری فلسطین در این گذرگاه توصیه شده است.

به نوشته روزنامه هاآرتص، در سند مذکور آمده است آلمان، انگلیس و فرانسه برای دستیابی به توافقاتی با اسرائیل در این‌خصوص تلاش می‌کنند و این کشورها امکان تبدیل سند این توافقات را به قطعنامه‌ای الزام‌آور که در شورای امنیت سازمان ملل متحد تصویب شود، بررسی می‌کنند.

از سوی دیگر، مشاور امنیت داخلی رژیم صهیونیستی با استقبال از این سند، خاطرنشان کرد برای اجرایی کردن آن با کشورهای مذکور همکاری می‌شود.

این در حالی است که گروه‌های مقاومت از جمله حماس تأکید کرده‌اند با هرگونه پیشنهاد مبنی بر خلع سلاح مقاومت در مقابل بازسازی نوارغزه مخالفت می‌کنند.

پیشنهاد آتش‌بس 72 ساعته در نوار غزه، امروز به پایان می‌رسد و هنوز مشخص نیست گروه‌های فلسطینی با تمدید آن موافقت می‌کنند یا خیر.
منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس