قوي و ضعيف، مستكبر و مستضعف، دو مقوله‌اي كه اگر سرتا سر تاريخ را مشاهده كنيم به آن برخورد مي‌كنيم...

گروه جهاد و مقاومت مشرق - قوي و ضعيف، مستكبر و مستضعف، دو مقوله‌اي كه اگر سرتا سر تاريخ را مشاهده كنيم به آن برخورد مي‌كنيم. مقوله‌اي كه با پيروزي انقلاب اسلامي جهاني ايران با توجه به نوع تعريف ايدئولوژي اين انقلاب از محضر امام روح‌الله با نام مستكبر و مستضعف مطرح شد و يكي از وظايف انقلاب اسلامي ايران كمك و حمايت از مظلومين، مسلمانان و مستضعفان جهان شمرده شد. حال كه دولت نامشروع صهيونيستي با استفاده از فرصت جام‌جهاني و ديگر ناامني‌هايي كه دوستان و هم‌پياله‌گران جنايتكارش در منطقه به وجود آوردند، حمله و جنايتي بي‌سابقه را به سمت ملت مظلوم و مستضعف فلسطين ترتيب داد و البته در باتلاقي وحشتناك نيز گرفتار شد، شاهد هستيم كه روحيه مقاومت منتقل شده  از بطن انقلاب اسلامي و دفاع مقدس، عامل و سلاحي در دست مردم غزه است كه با تأسي به آن در برابر سگان هار صهيونيسم مقاومت مي‌كنند.
 
در ايام سالروز پيروزي جنگ 33 روزه ميان مقاومت حزب‌الله و صهيونيست‌ها و در حالي كه مردم فلسطين نيز راه مقاومت و ايستادگي را در پيش گرفته‌اند بر آن شديم گفت‌وگويي را با يكي از كارشناسان مسائل منطقه و به خصوص فلسطين ترتيب دهيم تا به بررسي وضعيت جنگي موجود و علل پيروزي مجاهدان فلسطيني و جايگاه انقلاب اسلامي ايران و دفاع مقدس در اين پيروزي بپردازيم. متن زير ماحصل گفت‌وگو با سعدالله زارعي، كارشناس مسائل منطقه و فلسطين است كه از نظرتان مي‌گذرد.
     
همواره صهيونيست‌ها در جنگ‌هاي گذشته خود با اعراب پيروزي‌هايي را به دست آورده‌اند، اما امروز مي‌بينيم كه در اوج قدرت در باتلاق فلسطين گير افتاده‌اند. چه تغييراتي در منطقه و به خصوص غزه رخ داده است كه يكي از قدرتمندترين ارتش‌هاي جهان اينگونه خوار شده است؟
 
 نيروهاي صيهونيست تا زماني كه با ارتش‌هاي كلاسيك روبه‌رو بوده‌اند با استفاده از روش‌هاي برتر و جنگ‌افزارهاي مدرن‌تر و پشتيباني زرادخانه‌اي كه از كشورهاي غرب داشتند توانستند كه ارتش‌ها و نيروهاي روبه‌روي خود را شكست داده و زمينگير كنند. ولي از زماني كه آنها با گروه‌ها و جرياناتي مواجه شدند كه به جاي تكيه بر جنگ كلاسيك از روش جنگ نامتقارن و تكنيك‌هاي عمدتاً انساني استفاده مي‌كردند ارتش اسرائيل حرفي براي گفتن نداشت و زرادخانه‌هاي غرب نمي‌توانست كمك مؤثري در حل اين معادله‌اي كه براي صهيونيست‌ها ناشناخته بود، بكند. از همين رو اسرائيلي‌ها بعد از اينكه با نيروهاي رزمنده‌اي كه با استفاده از روش‌هاي نامتقارن يا به تعبيري نامتعارف وارد جنگ شدند دچار آسيب‌هاي جدي شدند و تاكنون اسرائيلي‌هايي كه در همه جنگ‌هاي كلاسيك پيروز شده بودند حتي در يكي از جنگ‌هاي نامتقارن نتوانستند به پيروزي برسند.
 
نقش تفكرات حضرت امام خميني(ره) و در كل ايدئولوژي انقلاب اسلامي ايران كه مسئله عدم سازش با زورگويان و ظالمان و مستكبران و جنگ تا شهادت را مطرح مي‌كرد، در اين پيروزي‌ها كجاست؟
 
نقش تفكرات امام خميني و مقام معظم رهبري كه در بطن انقلاب اسلامي است اين است كه در جنگ نامتقارن پايه‌هاي فكري و ايدئولوژيك آن ترسيم مي‌شود يعني وقتي مي‌گوييم روش‌ها و تكنيك‌هاي جنگ نامتقارن مي‌تواند ارتش‌هاي كلاسيك را هر چند داراي مزيت‌هاي نسبي باشند از كار بيندازد به همين نسبت انديشه‌هاي نامتقارن و جديد مي‌تواند قالب‌هاي سنتي را بشكند و يك منطق جديدي را بر فضاي مناسبات حاكم كند. كاري كه امام انجام داد اين بود كه پايه‌هاي فكري غرب را كه به نظر پولادين مي‌آمد و تغييرناپذير وصف مي‌شد، تغيير بدهد و نادرستي آنان را اثبات كند و در مقابل آن راهي براي شكل دادن به دنياي جديد با مناسبات جديد را فراهم بكند. اين تفكر در حوزه جنگ سبب شكل‌گيري نيروهاي مقاومتي شد كه بدون تكيه بر سلاح با استفاده از ظرفيت‌هايي كه يك انسان مجاهد و مؤمن مي‌تواند در صحنه داشته باشد خلق كند و در حوزه اقتصاد هم نمود كرد و منطق جديدي مبتني بر مقاومت و پويايي اقتصادي، در حوزه سياسي شكل دادن به يك جبهه موثر تحت عنوان جبهه مقاومت و در حوزه تكنولوژي و تكنيك شكل دادن به يك نظام دفاعي نامتقارن را در پي داشته است. اينها در كل تمام زيرساخت‌هاي فكري موجود خود را از تعليمات حضرت امام خميني برگرفته است.
 
اسماعيل هنيه طي خبري اعلام مي‌كند كه من آماده شهادت هستم. اين فرهنگ شهادت‌طلبي و جهاد است كه باعث شده اين ملت روبه‌روي يكي از قوي‌ترين ارتش‌هاي جهان بايستد. درست است كه اين فرهنگ ريشه در اسلام دارد، اما انقلاب اسلامي ايران و دفاع مقدس بود كه اين فرهنگ را بعد از قرن‌ها احيا كرد. اول اينكه بفرماييد اين فرهنگ چقدر در پيروزي مجاهدان فلسطيني نقش داشته است و دوم اينكه ارزش‌هاي انتقال يافته از نظام اسلامي چه تأثيري در اين رابطه دارد؟
 
يكي از ابزارهايي كه در اسلام براي غلبه بر دشمن وجود دارد مسئله شهادت و روحيه شهادت‌طلبي است. روحيه ايثارگري در قرآن كريم تحسين شده و خداي متعال كساني كه در اين راه قرباني مي‌شوند را «زنده» خطاب كرد و از كلمه «احياء» استفاده مي‌كند. اين نشان‌دهنده آن است كه در اسلام همانقدر كه به زندگي و مواظبت از جان تأكيد شده و آيه داريم در اين خصوص، در عين حال همين اسلام در مواجهه با دشمن، در مواجهه با نواميس، در مواجهه با دفاع از كشور و استقلال مسلمانان و سرزمين‌هايشان اجازه مي‌دهد جانشان را مسلمانان در معرض خطر قرار دهند و حتي آن را فدا كنند. در دنياي امروز كه حفظ جان در رأس تلاش هر فرد است وقتي مقوله شهادت پيش مي‌آيد، اينها در برابر تفكر شهادت‌طلبي زانو مي‌زنند و حرفي براي گفتن ندارند. همانند رژيم صهيونيستي كه با همه توان در برابر مردم بي‌دفاع غزه زانو زده است. لذا اسلام با شهادت‌طلبي بسياري از گره‌هاي ناگشودني را باز مي‌كند. همانطور كه شما هم اشاره كرديد انقلاب اسلامي و دفاع مقدس به نوعي مجد و احيا‌كننده اين فرهنگ است كه به ساير مسلمانان منتقل شده است.
 
رهبر معظم انقلاب  يكي از راه‌هاي نجات كرانه باختري را تسليح آن عنوان كرد.با توجه به اينكه رزمندگان و پاسداران ايراني 32 سال قبل به لبنان رفته و مقاومت (حزب‌الله) را پايه‌ريزي و تأسيس كرده‌اند، امروز چه نقشي را مي‌توانيم در راستاي اجراي اين امر با همان الگو بازي كنيم؟
 
كرانه باختري در شرايط بي‌دفاع قرار دارد و اسرائيلي‌ها هر وقت بخواهند به آنجا حمله مي‌كنند. در واقع تجهيز به قدرت دفاعي امري است كه هم در داخل اعتماد به نفس ايجاد مي‌كند و امكان پيگيري سياست‌هاي مبتني بر منافع ملت‌ها را فراهم مي‌كند و از طرفي دشمن را نسبت به تجاوزطلبي به انديشه وادار مي‌كند. بنابراين تسليح يك ملت نه تنها به آن ملت توان دفاعي مي‌دهد بلكه يك حالت بازدارندگي در برابر تجاوزات دشمن را ايجاد مي‌كند. بنابراين سلاح دادن به يك ملت نشان از جنگ‌افروزي نيست، بلكه در واقع در مسير مهار جنگ است. حزب‌الله يك سوريه‌اي را در كنار خود داشت و دارد كه تجهيز و تقويت حزب‌الله را به مثابه تقويت خود مي‌دانست. اما ما با فلسطين مرز زميني نداريم و كشورهايي كه با آن هم‌مرز هستند، مصر و اردن هستند كه با تفكر مقاومت همسو نيستند. با تمام اين صحبت‌ها انقلاب اسلامي ايران فعالانه در حال كمك است. موشك‌هايي كه شليك مي‌شود و در واقع جنگ‌افزار موجود در فلسطين متعلق به ماست. اين مسئله را حتي رهبري هم مطرح نموده است. به هر حال اين موضوع در حال جريان است و اميدواريم پيروزي‌هاي بيشتري را مجاهدان فلسطيني رقم بزنند.
پويان شريعت / روزنامه جوان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس