کد خبر 333188
تاریخ انتشار: ۱۵ مرداد ۱۳۹۳ - ۰۸:۲۷

یکی از بزرگترین دغدغه‌های کنکوری ها پس از شرکت در کنکور و اعلام نتایج،‌ انتخاب رشته صحیح و هوشمندانه است،‌ چرا که ممکن است با یک اشتباه حاصل سال هاتلاش را به باد بدهند.

به گزارش گروه اجتماعی مشرق، مدیر کل امور تربیتی و مشاوره وزارت آموزش‌وپرورش درباره انتخاب رشته می گوید: انتخاب رشته دانشگاهی یکی از مهمترین انتخاب‌های هر فرد پس از پایان تحصیلات متوسطه است. این انتخاب به دلیل تأثیر زیاد در تعیین سرنوشت داوطلبان، تحت تأثیر عوامل مختلف درونی و بیرونی قرار دارد. البته عوامل بیرونی که شامل خانواده،‌ محیط آموزشی، گروه‌های همسالان و زمینه‌های اقتصادی و شغلی است تا حدودی از اختیار فرد خارج است و به صورت غیرمستقیم انتخاب او را تحت تأثیر قرار می‌دهند. اما عوامل درونی تا حد زیادی در کنترل فرد قرار دارد.

ابوالقاسم عیسی مراد، تصریح می‌کند:‌ داوطلبان باید تعریف دقیق و درستی از منطقه و محل زندگی خود داشته باشند و در هنگام انتخاب دانشگاه‌های خارج از شهر یا استان محل سکونتشان باید به شرایط و مسائل مربوط به «دور از خانه و خانواده» بودن توجه کنند؛ چون تحصیل در شهرهای دور نیاز به ویژگی های شخصی و خانوادگی خاصی دارد بنابراین بهتر است داوطلب از همین حالا مسایل و مشکلات مربوط به دوری از خانه و خانواده، مشکلات خوابگاه‌ها و  مشکل اقتصادی را در نظر بگیرد و چنانچه قدرت سازگاری با این مسائل را در خود می‌بیند اقدام به انتخاب رشته و دانشگاه دور از محل زندگی خود کند.

مدیر کل امور تربیتی و مشاوره وزارت آموزش‌و‌پرورش عنوان می‌کند:‌ داوطلبان باید ظرفیت دانشگاه‌های مورد علاقه خود را با توجه به رتبه کسب شده، به طوردقیق بررسی کنند. نحوه اعمال سهمیه‌های مختلف از جمله ایثارگران - مناطق، حوزه اولویت بندی و چیدمان رشته‌ها را به‌منظور بالا بردن احتمال قبولی مدنظر قرار دهند.
 
 هدف از انتخاب رشته صرفا قبولی در دانشگاه نباشد

متأسفانه برخی از داوطلبان به جای اندیشیدن به رشته مورد علاقه خود، تمام همت خود را صرف نوعی از انتخاب رشته می‌کنند تا احتمال قبولی آنها افزایش یابد،  یعنی درصدد هستند 100 رشته انتخابی خود را طوری اولویت‌بندی کنند که بدون توجه به علاقه خود فقط در یک رشته قبول شوند در صورتی که این تصور اشتباه است.

عیسی مراد با اشاره به اینکه مهمترین نکته در انتخاب رشته «علاقه» داوطلب است، می‌گوید: نکته ای که داوطلبان باید به آن توجه داشته باشند بحث «استعداد» است. برخی از داوطلبان که رتبه‌های یک، دو یا سه رقمی کسب می‌کنند با توجه به رتبه خوب خود اتوماتیک‌وار به دنبال انتخاب رشته‌هایی مثل پزشکی و مهندسی هستند و استعداد و توانایی خود را در نظر نمی‌گیرند، از سوی دیگر عده‌ای دیگر از داوطلبان که رتبه خوبی ندارند با انتخاب رشته‌های پایین‌تر که متقاضی کمتری دارند بدون توجه به استعداد و توانایی خود به دنبال راهیابی به دانشگاه هستند و متاسفانه به همین دلیل شاهد تغییر رشته و جابه جایی دانشجویان در ترم اول دانشگاه‌ها هستیم.

مدیر کل امور تربیتی و مشاوره وزارت آموزش‌و‌پرورش در ادامه به بحث «توانایی» و قدرت انجام‌دادن برخی از کارها و اموری اشاره می کند که موجب می‌شود آن فرد از افراد دیگر متمایز شود و می‌گوید: برخی از افراد با این که از استعداد متوسط در یک زمینه خاص برخوردار هستند اما بر اثر همت و تلاش مداوم در آن زمینه موفق می‌شوند و برعکس عده‌ای دیگر با این که از استعداد بالایی در آن‌زمینه برخوردار هستند اما به دلیل بی‌توجهی به استعداد خود از این نعمت خدادادی بهره مند نمی‌شوند. بنابراین داوطلب باید، توانایی خود را کاملاً مدنظر داشته باشد و رشته‌‌ای را انتخاب کند که با استعدادش سازگار است. به عنوان مثال داوطلبی که در دوره دبیرستان در درس ریاضی ضعیف بوده چطور می‌خواهد رشته حسابداری را انتخاب کند و در صورت پذیرش چطور می‌تواند موفق شود؟

عیسی مراد می‌افزاید: عواملی ازقبیل داشتن انگیزه واقعی نه کاذب، شناخت و استدلال کافی، موقعیت و آینده شغلی متناسب با نیاز و امکانات جامعه نیز باید در انتخاب رشته مورد توجه باشد. وی می‌گوید:‌ به خانواده‌ها توصیه می‌کنم درکنار فرزندان خود که منتظر به ثمرنشستن تلاش چندماهه هستند با آرامش و به دور ازهرگونه تعجیل، دقت، درایت و با توجه به توصیه‌های مشاوران توانمند و دلسوز آموزش‌و‌پرورش، متناسب با روحیات وتفاوت‌های فردی نوجوان خود را همراهی کنند.
 
 مژده به داوطلبان

وی همچنین با تشریح تهمیدات پیش بینی شده برای داوطلبان کنکور می گوید:‌ در ۷۱۸ منطقه آموزش‌وپرورش در هر منطقه ۲ پایگاه آماده ارائه خدمات به داوطلبان برای انتخاب رشته دانشگاهی هستند. وی می گوید: دانش‌ آموزان می‌توانند همه چیز را درباره انتخاب رشته باکمک مشاوران آگاه و توانمند آموزش‌و‌پرورش به دست آورند. دو هزار پایگاه در آموزش‌و‌پرورش کشور در ایام انتخاب رشته دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی به تفکیک جنسیت دخترانه و پسرانه فعال شده‌اند و در همین راستا 718  منطقه آموزش وپرورش کشور، هرمنطقه 2 پایگاه دخترانه وپسرانه فعال هستند که در شهر تهران با 70 پایگاه شاهد بیشترین پایگاه‌های انتخاب رشته هستیم.

مدیر کل امور تربیتی و مشاوره وزارت آموزش و پرورش با اشاره به اینکه تمامی پایگاه‌های انتخاب رشته با استفاده ازنرم افزارهای دقیق به صورت مشاوره‌های فردی وگروهی درخدمت داوطلبان هستند، مژده می‌دهد:‌ داوطلبان رتبه‌های زیر 100 کنکور به صورت رایگان و تمام فرهنگیان و فرزندان آنها به صورت نیم بها در این پایگاه‌ها می‌توانند انتخاب رشته کنند.

عیسی مراد ادامه داد:‌ داوطلبان می‌توانند برای دریافت خدمات مشاوره‌ای انتخاب رشته ازطریق سایت‌های آموزش‌و‌پرورش منطقه خود به پایگاه‌های مورد نظرمراجعه کنند.
 
  حذف کنکور در پذیرش 80 درصد دانشگاه‌ها

ازسوی دیگر روز گذشته،‌ معاون ارزشیابی آموزشی مرکز سنجش وزارت آموزش و پرورش مژده تغییر در جذب دانشجو تا دو سال آینده را داد و گفت: از سال 95 پذیرش 80 درصدی دانشگاه‌های کشور با اعمال 100 درصدی سوابق تحصیلی صورت خواهد گرفت. 

سلامت صفری اظهار کرد: با توجه به تغییرات صورت گرفته در نظام آموزشی جدید اکنون در رتبه نهایی آزمون سراسری سوابق تحصیلی دانش‌آموزان با 25 درصد تأثیر اعمال می‌شود اما هر سال این میزان تأثیر افزایش خواهد کرد و در نهایت در سال 93 میزان تأثیر سوابق تحصیلی دانش‌آموزان به 100 درصد می‌رسد و 80 درصد از دانشگاه‌های کشور با این شیوه اقدام به جذب دانشجو خواهند کرد. 

به گفته وی امسال 170 هزار نفر ورقه امتحانات نهایی در مراکز صحیح اوراق در سراسر کشور تصحیح شده است و خوشبختانه از سال 92 پس از پایان امتحانات نتایج حاصل از امتحانات نهایی توسط کارشناسان مربوطه مورد تجزیه و تحلیل و بررسی قرار می‌گیرد.

معاون ارزشیابی آموزشی مرکز سنجش وزارت آموزش و پرورش مزیت این کار را شناسایی نقاط قوت و ضعف دانش‌آموزان دانسته و می‌گوید: با شناسایی این نقاط باید در راستای کاهش نقاط ضعف و توسعه نقاط قوت گام‌های اثربخش برداریم.
منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس