کد خبر 332294
تاریخ انتشار: ۱۲ مرداد ۱۳۹۳ - ۱۱:۵۹

نگاهی به آمارهای کنکور ۹۳ نشان می‌دهد، کلیه ۹۲۲ هزار شرکت‌کننده مجاز به انتخاب رشته شدند. هرچند وضعیت پذیرش داوطلبان در گروه‌های آزمایشی متفاوت است.

به گزارش گروه اجتماعی مشرق، نتیجه اولیه کنکور سراسری سال ۹۳، چهل و چهارمین ماراتن آزمون سراسری کشور ساعت ۱۴ امروز یکشنبه از طریق سایت سنجش آموزش کشور اعلام می‌شود.

شانس قبولی ۷۰ درصدی داوطلبان کنکور سراسری

نگاهی به آمارها و ظرفیت این آزمون نشان می‌دهد، کلیه ۹۲۲ هزار شرکت‌کننده مجاز به انتخاب رشته شدند. هرچند وضعیت پذیرش داوطلبان در گروه‌های آزمایشی متفاوت است، اما ظرفیت ۶۹۵ هزار و ۶۹۷ نفری کنکور سراسری ۹۳ نسبت به ظرفیت ۶۶۷ هزار و ۹۶۰ نفری سال گذشته و کنکور ۹۲ باعث شده‌ شانس قبولی داوطلبان در آزمون امسال ۷۷/۰۶ درصد باشد، رقمی که نسبت به سال گذشته تقریبا ۹ درصد افزایش داشته است.

البته این ظرفیت‌ها شامل رشته‌های با آزمون و بدون آزمون است، به طوری که از تعداد ۶۹۵ هزار و ۶۹۷ ظرفیت موجود ۳۹۹ هزار و ۴۷۲ ظرفیت به رشته‌های بدون آزمون و ۲۹۶ هزار و ۲۲۴ نفر به رشته‌های با آزمون اختصاص داده شده است.

در این بین شانس قبولی داوطلبان گروه‌های آزمایشی با یکدیگر متفاوت است؛ شرکت‌کنندگان ریاضی امسال نیز مانند سال گذشته از شانس قبولی بالاتری برخوردارند.

در این گروه ۱۵۱ هزار و ۷۱۲ نفر(۵۹/۵۷ درصد) در رشته‌های بدون آزمون و ۱۰۲ هزار و ۹۷۴ نفر(۴۰/۴۳ درصد) در رشته‌های با آزمون پذیرش می‌شوند و در مجموع از شانس قبولی نزدیک به ۱۰۰ درصد برخوردارند.

ظرفیت اعلام شده در گروه علوم تجربی ۹۰ هزار و ۲۲۰ نفر در رشته‌های بدون آزمون با درصد ۴۷/۴۹ و ۹۹ هزار و ۹۲۰ نفر در رشته‌های با آزمون با درصدی نزدیک به ۵۲/۵۱ درصد است و شانش قبولی این دسته از داوطلبان در مجموع ۳۸/۴۱ درصد اعلام شده است.

در گروه علوم انسانی نیز ظرفیت پذیرش ۱۳۷ هزار و ۱۱۶ نفر(۶۴/۱۰ درصد) در رشته‌های بدون آزمون و ۷۶ هزار و ۷۹۵ نفر(۳۵/۹۰ درصد) در رشته‌های با آزمون است. شانس قبولی این دسته از داوطلبان در مجموع ۹۹/۰۸ اعلام شده و این گروه از داوطلبان پس از گروه ریاضی از شانس بیشتری نسبت به سایر گروه‌ها برخوردارند.

ظرفیت پذیرش در گروه هنر ۷ هزار و ۲۷۰ نفر(۴۴/۹۳ درصد) رشته‌های بدون آزمون و ۸ هزار و ۹۱۲ نفر(۵۵/۰۷ درصد) رشته‌های با آزمون با شانس قبولی ۶۱/۷۹ درصد است و در گروه زبان‌های خارجه ۱۳ هزار و ۱۵۵ نفر بدون آزمون(۶۳/۳۱ درصد) و ۷ هزار و ۶۲۳ نفر(۳۶/۶۹ درصد) با آزمون پذیرش می‌شوند که شانس قبولی آنها در مجموع ۴۱/۳۰ درصد اعلام شده است.

عدم تغییرجدی در شانس قبولی شرکت‌کنندگان کنکور ۹۳ نسبت به گذشته

براساس این گزارش، شانس قبولی داوطلبان گروه‌های مختلف آزمایشی سال ۹۳ نسبت به کنکور سال ۹۲ که به ترتیب برای گروه ریاضی و فنی ۸۷ درصد، گروه علوم تجربی ۳۱ درصد، گروه علوم‌انسانی ۸۱ درصد، گروه هنر ۴۳ درصد و زبان‌های خارجی ۳۲ درصد بوده است. با اندکی اختلاف تفاوت معنا داری نکرده است.

ظرفیت‌های پذیرش براساس دانشگاه‌ها و دوره‌های مختلف آموزشی

ظرفیت دانشگاه‌ها در آزمون امسال به طور کلی ۶۹۵ هزار و ۶۹۷ نفر است که از این تعداد ۱۱۰ هزار و ۸۱۸ نفر به صورت روزانه، ۲۸ هزار و ۵۴۳ نفر به صورت شبانه، ۴ هزار و ۵۹۵ نفر مجازی و بین‌الملل، ۸۰۴ نفر نیمه‌حضوری، ۱۶۶ هزار و ۸۳ نفر غیرانتفاعی، ۱۵ هزار و ۵۲ نفر فرهنگیان و ۳۶۹ هزار و ۴۸۴ نفر در دانشگاه پیام‌نور پذیرفته می‌شوند.

نفرات برتر و برگزیده کنکور ۹۳ از نگاه آمار

می‌توان به وضعیت نفرات برتر سال گذشته با مولفه‌های مختلف جنسیت و محل اقامت نفرات برتر نگاه کرد.

در کنکور امسال تعداد نفرات برتر ۳۶ نفر برتر آزمون سراسری( ۱۰ نفر برتر گروه‌های آزمایشی علوم ریاضی و فنی، علوم‌تجربی و علوم‌انسانی و سه نفر برتر هنر و زبان‌های خارجی) از نظر جنسیت مساوی بوده، یعنی ۱۸ نفر زن و ۱۸ نفر مرد در بین برگزیدگان کنکور سراسری سال ۹۳ به چشم می‌خورد.

تساوی زنان و مردان در کسب رتبه‌های برتر

این آمار در گروه‌های مختلف متفاوت است، به طوری که در گروه آزمایشی ریاضی و زبان خارجی تعداد برگزیدگان مرد بیشتر از زنان بوده است.

در گروه علوم‌انسانی تعداد برگزیدگان زن بیشتر شده است. این آمار در گروه تجربی مساوی است و در گروه آزمایشی هنر در بین برگزیدگان نفرات برتر جنسیت مرد به چشم نمی‌خورد.

در بین نفرات برگزیده کنکور سال ۹۲ ، ۲۲ نفر مرد و ۱۴ نفر زن وجود داشته که این رقم امسال به طور مساوی از نظر جنسیت دیده می‌شود.

وضعیت برگزیدگان از نظر محل اقامت نیز اندکی نسبت به سال گذشته متفاوت است.

در کنکور امسال ۱۵ نفر تهرانی و مابقی برگزیدگان یعنی حدود ۲۱ نفر از داوطلبان تابعه شهرستان‌های مختلف کشور بوده‌اند که سهم اصفهان با ۷ برگزیده در مرتبه اول است.


مخاطبان محترم گروه اجتماعی مشرق می توانند اخبار، مقالات و تصاویر اجتماعی خود را به آدرس shoma@mashreghnews.ir ارسال کنند تا در سریع ترین زمان ممکن به نام خودشان و به عنوان یکی از مطالب ویژه مشرق منتشر شود. در ضمن گروه اجتماعی مشرق در صدد است با پیگیری مشکلات ارسالی شما از طریق کارشناسان و مشاوران مجرب پاسخی برای ابهامات مخاطبان عزیز بیابد.
منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس