کد خبر 332668
تاریخ انتشار: ۱۳ مرداد ۱۳۹۳ - ۱۵:۲۴

دوباره انتخاباتی ورزشی در راه است و شائبه‌های زیادی در مورد آیین نامه جدید و قدیم وجود دارد.

به گزارش مشرق،سال گذشته نزدیک انتخابات کمیته ملی المپیک که شد اساسنامه جدیدی توسط اعضای قبلی کمیته نوشته شد و این شایعه به وجود آمد که وجود این اساسنامه و آیین‌نامه جدید انتخاباتی اجازه حضور برخی نامزدها را در انتخابات نمی‌دهد و اعضای قبلی با نوشتن آن می‌خواهند خودشان در کمیته باقی بمانند. شایعه‌ای که تبدیل به واقعیت شد و برخی‌ها از جمله مصطفی هاشمی طبا و نصرالله سجادی اجازه حضور پیدا نکردند. اگرچه نصرالله سجادی در مصاحبه‌ای که با سایت وزارت ورزش داشت اعلام کرد اگر می‌خواست می‌توانست در انتخابات شرکت کند، اما طبق آیین‌نامه چنین اجازه‌ای پیدا نمی‌کرد.

حالا بعد از این اتفاق که خیلی‌ها آن را نقد کردند و سرو صدای زیادی به راه افتاد و برخی‌ها از راهیابی به کمیته بازماندند چنین آیین‌نامه‌ای برای انتخابات فدراسیون‌های ورزشی نوشته شده که چند روز پیش در سایت وزارت ورزش منتشر شد.

این آیین‌نامه جدید طبق صحبت‌های سجادی از انتخابات بعدی اجرایی خواهد شد، اما چند نکته قابل تامل در این آیین‌نامه وجود دارد:

هیات وزیران مورخ 11/2/81 بنا به پیشنهاد مورخ 9/2/81 سازمان تربیت‌بدنی ماده واحده قانون لایحه الحاق بندهای 11 و 12 به قانون فهرست نهادها و موسسات عمومی غیردولتی مصوب 1376 اساسنامه فدراسیون‌های ورزشی را تصویب کرد.

ماده 7 اساسنامه به شرح وظایف مجمع می‌پردازد که در این خصوص می‌گوید: تبصره ماده 7 شرایط احراز و چگونگی انتخابات به موجب آیین‌نامه‌ای است که به مدت 3 ماه توسط معاون ورزشی و امور فدراسیون‌های سازمان تربیت‌بدنی تهیه و به تصویب ریاست سازمان برسد.

هیات وزیران در سال 81 فرصت 3 ماهه‌ای را برای نوشتن آیین‌نامه به سازمان تربیت‌بدنی داد و بعد از آن انتخابات فدراسیون‌ها طبق همان آیین‌نامه اجرا شد. حالا آیین‌نامه جدیدی نوشته شده که تصویب هیات وزیران را ندارد و به نظر می‌رسد نوشتن آن قانونی نیست.

آیین‌نامه جدید:

این آیین‌نامه می‌گوید: به استناد تبصره ذیل ماده 7 اساسنامه فدراسیون‌های ورزشی سال 81 جهت تبیین شرایط احراز و انتخاب رئیس فدراسیون این آیین‌نامه تدوین و اجرا می‌گردد.

ماده 10 آیین‌نامه مصوب هیات وزیران رئیس فدراسیون به مدت 4 سال انتخاب می‌شود و انتخاب مجددش بلامانع است در حالی که در آیین نامه جدید مدت ریاست فدراسیون برای هر شخص حداکثر 3 دوره چهار ساله است و افرادی که قبل از تصویب این آیین نامه مسئولیت ریاست فدراسیونی را به عهده داشته‌اند در صورت انتخاب می‌توانند حداکثر 4 دوره ریاست فدراسیون را به عهده بگیرند.

البته با مقایسه آیین‌نامه قبلی و جدید می‌توان به نکات زیادی اشاره کرد و موارد سنی و تحصیلات هم جزو آن است.

حالا شنیده شده انتخابات فدراسیون اسکی که پیش از این وزارت ورزش اعلام کرده بود 27 مرداد برگزار خواهد شد لغو می‌شود و وزارت در نظر دارد با این آیین‌نامه جدید انتخابات فدراسیون اسکی را مطابق آن برگزار کند که بر این اساس ناخودآگاه تعدادی از کاندیداها کنار می‌روند.

با توجه به این موضوع برخی از نامزدها که پیش از این طبق آیین‌نامه قبلی حق شرکت در انتخابات را داشتند حالا حذف می‌شوند و همین موضوع شکایت آنها را در پی خواهد داشت.
منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس