اگرچه مأموریت اصلی نیروی دریایی ارتش، حفاظت از منافع جمهوری اسلامی در دریاهای آزاد بود، اما ناوگروه‌های ۳۰ ‌گانه نداجا از شرق تا غرب را پیمودند و رکوردهای جدیدی در تاریخ دریانوردی ایران ثبت کردند.

به گزارش مشرق، بیش از 75درصد از گستره کره زمین را آب فرا گرفته و روزانه هزاران شناور نظامی و غیرنظامی در این پهنه‌های آبی حرکت می‌کنند.

از این منظر، نیروهای دریایی در بین سایر نیروهای نظامی، وضعیت متفاوتی دارند چراکه نیروهای زمینی و یا هوایی کشورها عمدتا در محدوده مرزی خود عمل می‌کنند.

این مسئله در ایران با شیوع پدیده شوم «دزدی دریایی» در منطقه خلیج عدن و دریای سرخ که یکی از مهمترین خطوط عبور و مرور کشتی‌های نفتکش و باربر ایرانی بود، شکل تازه‌ای به خود گرفت و این تهدید علیه شریان اقتصادی کشور، نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران را وارد فاز جدیدی از عملیات کرد و باعث شد این نیرو در ماموریتهایی با طی مسافتهای چندهزار کیلومتر در منطقه شمال اقیانوس هند، خلیج عدن و دریای سرخ حاضر شده و تا به امروز صدها کشتی ایرانی و خارجی را از حمله دزدان دریایی حفظ کند.

از طرف دیگر، این نیروی راهبردی ماموریت یافته بود تا گستره عملیاتی خود را تا مدار 10درجه شمالی افزایش دهد.

گزارش آماری از اعزام ۳۰ ناوگروه نداجا به آب‌های بین‌المللی

موقعیت مدار 10 درجه

مدار 10 درجه آبهای آزاد در واقع در میانه تنگه «هرمز»، «باب‌ المندب» و «مالاکا» نقش بسیار مهمی در اقتصاد جهانی دارد به‌طوری که یک سوم تجارت دنیا در این منطقه صورت می‌گیرد.

جمهوری اسلامی ایران از طریق دریای عمان به 20 درصد اقیانوس‌های دنیا مشرف است و این در حالیست که حدود 2.4 میلیارد نفر از جمعیت جهان در حاشیه همین 20 درصد قرار دارند و توجه به این کشورها به عنوان یکی از فرصت‌های استثنایی می‌تواند پایه توسعه دریا محور قرار گیرد

فرمانده نیروی دریایی نیز در همین رابطه گفته بود که این نیرو قادر است 5 نقش کلیدی در منطقه ایفا کند که این موارد در حوزه‌های بشردوستانه، نظامی، پلیسی، امدادی و سیاسی تعریف می‌شوند.

مدتها بود که دزدان دریایی خلیج عدن به واسطه بی‌ثباتی در کشورهایی نظیر سومالی، با حمله به کشتی‌های تجاری کشورهای دیگر، ضمن ربایش آنها، اقدام به اخاذی از کشور مذکور می‌کردند.

نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی از سال 87 مقابله با این پدیده نوظهور را در دستور کار قرار داد اما اولین ناوگروه خود را در تاریخ 20 اردیبهشت 88 برای حراست از خطوط مواصلاتی تجاری ایران در آبهای آزاد، به این منطقه اعزام کرد.

این اعزام در حقیقت آغازی بود بر سلسله ماموریت‌های ناوگان دریایی ارتش برای حضور مستمر در آبهای بین‌المللی و این، یعنی همان شکل‌گیری «نیروی دریایی راهبردی» که فرمانده معظم کل قوا چندی قبل آن را بیان فرموده بودند.

در طول این 5 سال، 30 ناوگروه به آبهای آزاد بویژه منطقه خلیج عدن، تنگه باب المندب و دریای سرخ اعزام شدند که البته برخی از این ناوگروه‌ها نیز در حین ماموریت، برای اولین بار به مناطق دیگر نظیر دریای مدیترانه و اقیانوس آرام رفتند.

نیروی دریایی ارتش که در میان ناوگان حدود 30 کشور جهان، مشغول حراست از منطقه خلیج عدن و حفاظت از منافع کسورمان است، در این مدت توانست صدها فروند کشتی تجاری ایرانی و خارجی را از هجوم دزدان دریایی نجات دهد؛ حضوری که البته تعجب و شگفتی کشورهای قدرتمند دریایی را نیز در پی داشت وقتی که می‌دیدند سامانه‌ها و شناورهای ایرانی علی رغم تحریم‌های کمرشکن در حوزه نظامی، توانسته‌اند با قدرت و به صورت مستمر در پهنه آبهای آزاد حضور یابند.

لازم به ذکر است که ناوگان دریایی کشورهای خارجی در خلیج عدن عمدتا تحت فرماندهی واحد آمریکا فعالیت دارند و در این میان برخی کشورهای معدود نظیر ایران، روسیه و چین به صورت مستقل عمل می کنند.

گزارش زیر مروریست کوتاه بر عملکرد بیش از 5ساله 30 ناوگروه اعزامی ارتش به آبهای آزاد؛ حضوری که البته همچنان ادامه دارد.

* نبرد در جولانگاه دزدان دریایی

خلیج عدن؛ کلیدواژه‌ای که پای ناوهای ایرانی را به آبهای دوردست باز کرد. با بروز پدیده دزدی دریایی در خلیج عدن و ایجاد مزاحمت برای کشتی‌های ایرانی، نیروی دریایی ارتش عزم خود را جزم و ناوهایش را به آبهای این خلیج راهی کرد.

گزارش آماری از اعزام ۳۰ ناوگروه نداجا به آب‌های بین‌المللی

موقعیت اقیانوس هند، خلیج عدن، تنگه باب المندب و دریای سرخ

خلیج عدن، خلیجی است در جنوب یمن که از جنوب، کشور «سومالی» و از غرب، کشور «جیبوتی» را نیز در همسایگی خود دارد.

این خلیج از سمت غرب به تنگه باب‌المندب و دریای سرخ و از سمت شرق نیز با اقیانوس هند مرتبط بوده و جزئی از این اقیانوس بشمار می‌آید.

خلیج عدن یک ناحیه شناخته‌ شده برای دزدان دریایی است که آب‌های این ناحیه را برای سفرهای دریایی ناامن کرده‌اند.

پدیده دزدی دریایی در سومالی یک تهدید جدی علیه کشتی‌رانی بین‌المللی است که از زمان فاز دوم جنگ داخلی سومالی در دههٔ 1990 بوجود آمد.

این تهدیدات از سال 2005 شدت گرفت و باعث افزایش هزینه کشتیرانی و ممانعت در رسیدن محموله های غذایی و سوختی شد.

در این راستا بود که بسیاری از سازمان‌های جهانی نظیر سازمان بین‌المللی دریانوردی و برنامه جهانی غذا، نگرانی شدید خود را نسبت به توسعهٔ کمی و کیفی حملات دزدان دریایی اعلام کردند.

مشکل اصلی در بوجود آمدن پدیده دزدی دریایی، نبودن یک دولت مرکزی قدرتمند در کشور سومالی بود و از طرف دیگر به علت تردد زیاد کشتی‌های عبوری در این منطقه، امکان ایجاد گارد نظامی برای تک‌تک آن‌ها نیز وجود نداشت.

* نیروی دریایی به آبهای دوردست می‌رود

تا پیش از این، ناوهای ایرانی حضور چشمگیری در آبهای آزاد نداشتند و صرفا در محدوده خلیج فارس و دریای عمان به حفاظت از منافع کشورمان می‌پرداختند تا اینکه دزدان دریایی، ناوگان ایران را به آبهای دوردست کشاندند.

اندکی پیش از این، بنا بر تدبیر فرماندهی معظم کل قوا و با تفکیک محدوده عملیاتی دو نیروی دریایی سپاه و ارتش، نداجا که حالا رهبر انقلاب آن را یک «نیروی راهبردی» معرفی کرده بودند، ماموریت یافت تا حافظ منافع جمهوری اسلامی در آبهای بین المللی باشد.

اردیبهشت 88 بود که اولین ناوگروه نیروی دریایی ارتش متشکل از ناوشکن جمهوری اسلامی «البرز» و ناو پشتیبان جمهوری اسلامی «بوشهر» با طی مسافت 12هزار مایل دریایی و انجام رهگیری و رصد بیش از 700 نوع کشتی که 36 فروند آن کشتی‌های تجاری و نفتکش ایرانی بودند، برای نخستین بار، رسما یک ماموریت صددرصد عملیاتی را در آبهای بین‌المللی با موفقیت کامل اجرا کردند.

این آغاز روندی بود که در ادامه آن، 29 ناوگروه دیگر نیز راهی آبهای دوردست شدند تا به فاصله گذشت بیش از 5 سال، ناوگان دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران حضور خود در صحنه دریاهای دور را تثبیت کند.

اگرچه ماموریت اصلی این یگانها مقابله با تهدیدات دریایی علیه منافع کشورمان بود، اما ناوگروه‌های سی‌گانه ارتش از شرق تا غرب را پیمودند و رکوردهای جدیدی در تاریخ دریانوردی ایران ثبت کردند.

* بیشترین حضور در بنادر خارجی

برخی از این ناوگروه‌ها با هماهنگی کشورهای مختلف و دستور سلسله مراتب، در سواحل و بنادر برخی کشورها پهلو گرفته و از نزدیک با نیروهای دریایی‌ این کشورها تعامل و گفتگو داشتند.

ناوگروه‌های نداجا 23 بار در بندر صلاله عمان و 15 بار در بندر جیبوتی پهلو گرفته‌اند و این 2 بندر، بیشترین آمار را در میان 11 بندر خارجی که ناوهای ایرانی به آنجا رفته‌اند، به خود اختصاص دادند.

گزارش آماری از اعزام ۳۰ ناوگروه نداجا به آب‌های بین‌المللی

موقعیت بنادر خارجی که ناوگروه‌های ارتش در آنها پهلو گرفتند

بنادر پورت سودان در سودان (4 مرتبه)، مسقط در عمان (3 مرتبه)، جده در عربستان و کلمبو در سریلانکا (2مرتبه) و دوحه در قطر، لاذقیه در سوریه، ژان ژیانگ در چین، بمبئی در هند و دارالسلام در تانزانیا نیز هرکدام یک مرتبه، میزبان ناوگروه‌های اعزامی ارتش جمهوری اسلامی ایران بودند.

* عمان در مسیر خلیج عدن

بندر صلاله یکی از مهمترین بنادر کشور پادشاهی عمان است.

این کشور حاشیه خلیج فارس با عربستان، یمن و امارت متحده عربی همسایه بوده و دارای مرز دریایی با جمهوری اسلامی ایران است.

عمان که دقیقا در مسیر ناوگروه‌های اعزامی ارتش به سمت خلیج عدن قرار گرفته، مراودات زیادی نیز در حوزه دریایی با ایران دارد و برگزاری رزمایش‌های دریایی سالیانه و اعزام ناوگروه از دو کشور، برخی نشانه‌های همین رابطه نزدیک است.

* جیبوتی؛ تسلط بر دهانه «باب المندب»

اگرچه جیبوتی یکی از کشورهای کوچک قاره افریقا و برای افکار عمومی قدری ناشناخته است، اما نمی‌توان منکر موقعیت استراتژیک این کشور کوچک در ورودی دریای سرخ بود.

جیبوتی به همراه کشورهای سومالی و یمن، درست در دهانه تنگه مهم باب‌المندب قرار دارد.

این کشور 23هزار کیلومتر مربعی، با اریتره، اتیوپی و سومالی همسایه است.

دسترسی آسان جیبوتی به آب‌های بین‌المللی از یکسو، و ارتباط زمینی آن با کشورهای مرکزی قاره آفریقا از سوی دیگر، بر اهمیت راهبردی آن افزوده‌ است.

* طولانی ترین زمان دریانوردی

ناوگروه سی‌ام نداجا متشکل از ناو رزمی «الوند» و ناو پشتیبانی «بوشهر» با بیش از 100روز دریانوردی در آبهای آزاد، طولانی‌ترین ماموریت را به نام خود ثبت کرد.

گزارش آماری از اعزام ۳۰ ناوگروه نداجا به آب‌های بین‌المللی

گزارش آماری از اعزام ۳۰ ناوگروه نداجا به آب‌های بین‌المللی

تصاویر ناوگروه سی‌ام ارتش در بندر دارالسلام تانزانیا

این ناوگروه که اواخر فروردین ماه سال جاری راهی ماموریت خود شد، در بنادر صلاله، سودان و دارالسلام پهلو گرفت و تنها ناوگروهی بود که از خط استوا نیز گذشت.

* بندرعباس؛ پرچمدار بیشترین حضور پشتیبان‌ها

در میان ناوهای پشتیبانی رزمی (لجستیک)، بیشترین حضور با 11 ماموریت، متعلق به ناو جمهوری اسلامی «بندرعباس» است.

گزارش آماری از اعزام ۳۰ ناوگروه نداجا به آب‌های بین‌المللی

ناو پشتیبانی بندرعباس

این شناور لجستیک 4670 تُنی با شماره بدنه421 که در سال 1351 در کشور آلمان ساخته و اندکی بعد تحویل ناوگان دریایی ایران شد، علاوه بر مخازن بزرگ سوخت و آب و انبارهایی جهت حمل کالا، مهمات، آذوقه و قطعات یدکی، دارای پد و آشیانه بالگرد نیز هست که برای سفرهای اقیانوسی یک ویژگی مهم به شمار می رود و می‌تواند بالگردهایی تا رده AB212 را با خود حمل کند.

این شناور 108 متری با 16.6 متر عرض و سرعت 37 کیلومتر بر ساعت، دارای تُناژ جابجایی 3786 تُن در حالت استاندارد و 4673 تُن در حالت بارگیری کامل است.

3 قبضه توپ 20 م.م تک لول و 2 قبضه تیربار 12.7 م.م ازجمله تجهیزاتی است که بر روی بندرعباس نصب شده است.

* الوند؛ بیشترین حضور رزم‌ناوها

از سوی دیگر ناو رزمی «الوند» با شماره بدنه 71، نیز با 7 مرتبه شرکت در ماموریت های برون مرزی نداجا، رکورددار ناوهای رزمی است.

گزارش آماری از اعزام ۳۰ ناوگروه نداجا به آب‌های بین‌المللی

یکی از ماموریت‌های ناو الوند در شرایط نامساعد جوی

شناورهای کلاس الوند معروف‌ترین شناورهای نیروی دریایی کشورمان هستند که در گذشته، از آنها تحت عنوان ناوهای کلاس «سام» نیز یاد می‌شد.

از این کلاس، تعداد 4 فروند توسط کشور انگلستان ساخته و به نیروی دریایی کشورمان تحویل شد که 3 فروند از آنها در حال حاضر مشغول فعالیت‌اند. (ناو موشک انداز سهند در سال 1367 در نبرد مستقیم با ناوگان دریایی آمریکا در خلیج فارس، دلاورانه جنگید و غرق شد.)

این 4 ناو که براساس قهرمانان شاهنامه فردوسی نامگذاری شده بودند، پس از انقلاب اسلامی به نام 4 کوه معروف ایران تغییر نام دادند.


این 4 شناور در فاصله‌ سال‌های 1968 تا 1969 م (اواخر دهه 40 شمسی) وارد نیروی دریایی کشورمان شدند.

انواع سامانه‌های توپخانه‌ای، تیربار و موشک‌ها و سامانه‌های ضدهوایی و ضدسطحی و ضدزیرسطحی مدرن، امروز بر روی این ناو نصب شده است.

«الوند» با 94.5 متر طول، 11.07 متر عرض و سرعت 39 گرده دریایی، توانایی حمل 1540 تُن بار را دارد.

* ناوگروه دوازدهم و اولین حضور در مدیترانه

ناوشکن «الوند» البته اولین ناو رزمی «جمهوری اسلامی ایران» نیز بود که پای در دریای مدیترانه گذاشت.

این ناوشکن به همراه بزرگترین ناو لجستیک غرب آسیا یعنی «خارک» تحت عنوان ناوگروه اعزامی دوازدهم، اوایل بهمن ماه سال 89 ماموریت خود را از بندرعباس به سمت شمال اقیانوس هند آغاز کرد.

این ناوگروه در ادامه ماموریت خود، وارد دریای سرخ شد و در بندر جده عربستان پهلو گرفت و سپس به سمت کانال سوئز حرکت کرد و موفق به عبور از این کانال و حضور در دریای مدیترانه بعد از 32 سال شد.

گزارش آماری از اعزام ۳۰ ناوگروه نداجا به آب‌های بین‌المللی

عبور ناو رزمی الوند از کانال سوئز

گزارش آماری از اعزام ۳۰ ناوگروه نداجا به آب‌های بین‌المللی

عبور ناو پشتیبانی خارک از کانال سوئز

ناوگروه دوازدهم نیروی دریایی ارتش همچنین در دریای مدیترانه، به بندر لاذقیه سوریه رفت و پس از مدتی توقف در این بندر، در مسیر بازگشت به سمت ایران در بندر مسقط (عمان) نیز پهلوگیری کرد.

* دریای سرخ؛ اتصال اقیانوس هند به اروپا

دریای سرخ با مساحت 438000 کیلومتر مربع، به عنوان پانزدهمین دریای جهان، خلیجی از اقیانوس هند است که بین شبه‌جزیره عربستان و شمال شرقی قاره آفریقا قرار دارد.

همسایگان این دریا را کشورهای فلسطین، مصر، عربستان سعودی، یمن، جیبوتی، اتیوپی، سودان و اردن تشکیل می‌دهند.

دریای سرخ از طریق کانال سوئز به دریای مدیترانه و از تنگه باب‌المندب با خلیج عدن و اقیانوس هند در ارتباط بوده و خلیج ایلات نیز در این دریا واقع شده‌ است.

* کانال سوئز؛ دروازه ورود به مدیترانه

«کانال سوئز» آبراهی مصنوعی به طول 163 کیلومتر است که خلیج سوئز را به عنوان یکی از شاخه های دریای سرخ به مدیترانه متصل می‌کند.

این کانال در غرب صحرای سینا و شمال شرق کشور مصر واقع شده‌است.

کانال سوئز در حقیقت، میانبُری برای کشتی‌ها و قایق‌هایی است که از بنادر قاره اروپا و آمریکا به سمت بنادر جنوب شرق آسیا، شرق آفریقا و قاره اقیانوسیه در رفت و آمدند تا مجبور به دور زدن قاره آفریقا یا انتقال زمینی بارها نباشند.

وقتی ناوگان دریایی ایران کانال سوئز را پشت سر می‌گذاشت، حُسنی مبارک رییس جمهور اسبق مصر، آخرین ماههای دیکتاتوری خود را می‌گذراند.

* مدیترانه؛ دریای دوست داشتنی 3 قاره

« مدیترانه» بزرگترین دریای داخلی جهان به مساحت 2،966،000 کیلومتر مربع و در منطقه‌‌ای استراتژیک میان 3 قاره آسیا، اروپا و آفریقا قرار گرفته است.

مدیترانه که شامل چند دریای کناری و داخلی بوده، در غرب به وسیله تنگه جبل‌الطارق با اقیانوس اطلس ارتباط دارد.

این دریا همچنین از طریق کانال سوئز به دریای سرخ وصل شده و از آنجا به اقیانوس هند راه پیدا کرده است.

مصر، لبنان، فلسطین، سوریه، تونس، ترکیه، مراکش، الجزایر، لیبی، یونان، آلبانی، صربستان و مونتنگرو، بوسنی و هرزگووین، کرواسی، اسلوونی، ایتالیا، فرانسه و اسپانیا کشورهای ساحلی مدیترانه را تشکیل داده و دو کشور قبرس و مالت نیز به عنوان دو جزیره در داخل این دریا قرار دارند.

بعدها، ناوگروه هجدهم نداجا (متشکل از ناو موشک انداز شهید نقدی و ناو لجستیک خارک) نیز در جریان ماموریت 64 روزه خود، بار دیگر در دریای مدیترانه حضور پیدا کرد.

* غول 33هزار تُنی ایران در مدیترانه

همانطور که پیشتر گفته شد، اگرچه ناو پشتیبان «بندرعباس» رکورددار حضور ناوهای لجستیک ایرانی در آبهای آزاد است؛ اما بزرگترین ناو پشتیبان ایران با 33هزار تُن وزن، «خارک» (با شماره بدنه 431) نام دارد.

گزارش آماری از اعزام ۳۰ ناوگروه نداجا به آب‌های بین‌المللی

ناو لجستیک خارک

ناو بالگردبر خارک با طول 207 متر، عرض 26.5 متر و سرعت 39.8 کیلومتر بر ساعت، 2 مرتبه در قالب ناوگروه‌های دوازدهم و هجدهم به دریای مدیترانه اعزام شد.

بزرگترین ناو منطقه غرب آسیا که تجهیزاتی نظیر یک قبضه توپ 76م.م، 4قبضه توپ 23م.م دو لول، 2قبضه توپ 20 م.م تک لول و 4 قبضه تیربار 12.7 م.م را برروی خود دارد، در سال 1356 (1977 میلادی) در انگلستان ساخته و 7 سال بعد به ایران تحویل داده شد.

البته ایران 2 فروند از این ناو را سفارش داده بود که به دلیل وقوع انقلاب اسلامی، انگلستان از تحویل ناو دوم خودداری کرد.

«خارک» به عنوان مهمترین ناو لجستیک در نیروی دریایی، در تنها ماموریت ناوگروه‌های نداجا در اقیانوس آرام نیز حاضر بود.

* مواجهه با ناوگان دریایی اسرائیل در مدیترانه

همانطور که در بالا اشاره شد، ناوگروه دوازدهم نداجا در حالی به دریای مدیترانه می‌رفت که منطقه، شرایط حساسی را پشت سر می‌گذاشت؛ مصر در آستانه انقلاب بود، بیداری اسلامی، کشورهای مسلمان شمال آفریقا را در بر گرفته بود و آتش‌های اختلاف و توطئه در سوریه شعله‌ور می‌شد.

حال ناوگان دریایی ارتش هم می‌بایست برای انجام این ماموریت از نزدیکی ایستگاه دریایی رژیم صهیونیستی (بندر حیفا) می‌گذشت.

در تاریخ 14 اسفند 89 امیر دریادار حبیب‌الله سیاری فرمانده نیروی دریایی ارتش در نشستی خبری، با اشاره به مواجهه ناوگروه دوازدهم با ناوگان دریایی اشغالگران قدس گفت: نیروهای رژیم صهیونیستی از ناوگروه ما خواستند تا خودشان را معرفی کنند که ناوگروه ما به آنها اعلام کرد: «به شما ربطی ندارد و خفه شوید!» و پس از این، بدون اعتنا به درخواست رژیم صهیونیستی به مسیر خود ادامه داد.

فرمانده نیروی دریایی ارتش اضافه کرد: آنها خیلی تلاش کردند برای ما ایجاد مشکل کنند اما قرار نبود ما از این مسائل بترسیم و این اقدام ما موجب ناراحتی و حتی ترس رژیم صهیونیستی شد که وزیر جنگ آنها نیز به این امر اذعان کرد.

* بزرگترین اقیانوس جهان زیر پای ناوگان دریایی ایران

ناوگروه بیست و چهارم، رکورد دیگری از حضور نیروی دریایی در آبهای آزاد خلق کرد: ورود به اقیانوس آرام.

«اقیانوس آرام» بزرگ‌ترین پهنهٔ آبی جهان است که گستره‌ای در حدود 165 میلیون و 721 هزار کیلومتر مربع (یعنی 46% از تمام آب‌های روی زمین) را شامل شده و بیش از یک سوم سطح زمین را می‌پوشاند.

به این اقیانوس، «پاسیفیک» و یا «اقیانوس کبیر» نیز گفته می‌شود.

این ابردریا از شرق به قاره آمریکا، از جنوب به قطب جنوب، از شمال به دریای برینگ و از غرب به آسیا و اقیانوسیه کشیده شده و خود این اقیانوس پهناور نیز به 2 بخش شمالی و جنوبی تقسیم می‌شود.

عمیق‌ترین نقطه آبی جهان یعنی گودال «ماریانا» با ژرفای 10هزار و 911 متر در این اقیانوس قرار دارد.

ناوگروه بیست و چهارم متشکل از ناوشکن «سبلان» و ناو لجستیک «خارک»، با عبور از اقیانوس هند، خلیج بنگال، تنگه مالاکا و دریای چین، برای اولین بار وارد بزرگترین اقیانوس جهان شد و پس از طی 13 هزار کیلومتر و 40 روز دریانوردی در این ماموریت، در اسکله شماره 7 بندر ژان ژیانگ ناوگان دریایی جنوبی چین پهلو گرفت.

در مسیر بازگشت نیز، ناوگروه اعزامی نداجا برای اولین بار در بندر «کلمبو» سریلانکا توقف داشت.

* «مثلث طلایی» شکل می‌گیرد

تنگه «مالاکا» یکی از مهمترین گذرگاه‌های انرژی در جهان، آبراهیست که اقیانوس هند را به اقیانوس آرام وصل می‌کند و در بین کشورهای مالزی و جزیره سوماترا اندونزی قرار دارد و در جنوب آن نیز کشور سنگاپور واقع شده است.

گزارش آماری از اعزام ۳۰ ناوگروه نداجا به آب‌های بین‌المللی

موقعیت جغرافیایی سه تنگه هرمز، باب‌المندب و مالاکا

این تنگه، طولی در حدود 800 کیلومتر داشته و عرض آن نیز در نقاط مختلف بین 50 تا 320 کیلومتر است و روزانه 15 میلیون بشکه نفت از آن عبور می‌کند.

بخش عمده نفت خلیج فارس برای صدور به بازار کشورهای آسیایی مانند چین، کره جنوبی و ژاپن از این تنگه عبور کرده و به دست مشتریان آن می‌رسد.

* مواجهه با ناو امریکایی

در جریان همین ماموریت و درست در هنگام عبور یگان های ایرانی از تنگه مالاکا، این ناوگروه با یک فروند ناوشکن آمریکایی به شماره بدنه DDG106 مواجه می‌شود.

امیر دریادار حبیب الله سیاری فرمانده نیروی دریایی ارتش در همین رابطه می گوید: وقتی ناوگروه ما وارد اقیانوس آرام شد، ناو آمریکایی که در نزدیکی آنها قرار داشت، از ناوشکن ما پرسید شما اینجا چه کار می‌کنید؟» فرمانده ما در جواب به آنها می‌گوید: «شما خودتان اینجا چه کار می‌کنید؟ این منطقه به کشور ما نزدیک‌تر است تا شما.»

ناو آمریکایی که این نحوه پاسخگویی فرمانده ما را می‌بیند، موضع خود را تغییر داده و با لحن آرامتری می‌گوید: «ما قصد بدی نداشتیم و می‌خواهیم بدانیم مقصد شما کجاست؟» این بار هم فرمانده ما جواب می‌دهد: «ما مشغول دریانوردی هستیم.»

ناو آمریکایی مجددا اظهار می‌دارد که «ما فقط می‌خواستیم به شما بگوییم اگر قصد ورود به اقیانو س آرام را دارید، بدانید که این اقیانوس (به لحاظ جوی) خراب است و ممکن است با مشکل روبرو شوید» که فرمانده ناوگروه ایرانی با اقتدار به آنها می‌گوید: «ما مرد دریاهای سخت هستیم.»

* سنگین‌ترین ناوگروه‌ها؛ آغاز ماموریت زیردریایی‌ها

بی‌شک سنگین‌ترین ناوگروهای اعزامی ارتش را باید دو ناوگروه چهاردهم و بیست ‌و هشتم دانست و دلیل آن نیز حضور زیردریایی کیلوکلاس «یونس» است.

گزارش آماری از اعزام ۳۰ ناوگروه نداجا به آب‌های بین‌المللی

نمایی از زیردریایی سنگین یونس

ناوگروه چهاردهم در کنار زیردریایی «یونس»، ناوشکن «شهید نقدی» و ناو لجستیک «بندرعباس» و ناوگروه بیست و هشتم نیز ناوشکن «البرز»، ناو لجستیک «بندرعباس» و یک فروند بالگرد212 را به همراه داشتند.

در این ماموریت‌ها زیردریایی یونس در بندرهای صلاله، مسقط، جیبوتی، بمبئی و کلمبو حاضر شده و قدرت زیرسطحی‌های ایران را به جهانیان نمایش داد.

«زیردریایی یونس» از جمله زیردریایی‌های کلاس طارق (کیلوکلاس) است.

زیردریایی‌های دیزلی یکی از بهترین زیردریایی های سنگین دنیا به حساب می آیند که جمهوری اسلامی ایران 3 فروند از این نوع را با اسامی «یونس»، «طارق» و «نوح» در اختیار دارد.

سامانه‌های بهینه‌سازی شده زیردریایی یونس در جریان همان اولین سفر 3800 مایلی خود که با رهگیری شناورهای منطقه‌ای نیز همراه بود، با موفقیت تست شد.

* جماران اولین ناوشکن ایرانی در آبهای دور

یکی دیگر از نکات بسیار مهم در این 30 ماموریت، اعزام ناوشکن جمهوری اسلامی «جماران» (با شماره بدنه 76) بود که 2مرتبه به همراه ناوگروه شانزدهم و بیست‌وسوم به آبهای آزاد اعزام شد.

ماموریت اول «جماران»، اواسط سال 90 و به مدت 71 روز و ماموریت دوم در سال 91 بود که 69 روز به طول انجامید.

گزارش آماری از اعزام ۳۰ ناوگروه نداجا به آب‌های بین‌المللی

ناوشکن بومی جماران با شماره بدنه 76

«جماران» که مهمترین و بزرگترین پروژه علمی، فنی و تحقیقاتی نیروی دریایی ارتش و از برترین دستاوردها و فناوری های اقتدارآفرین کشورمان است، در 30 بهمن 1388 با حضور حضرت آیت‌الله خامنه‌ای فرماندهی معظم کل قوا به ناوگان نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران پیوست.

این ناوشکن 1400تُنی با طول طول 94 متر، عرض 10 متر و سرعت 28 گره دریایی، مجهز به انواع سامانه‌های پیشرفته موشکی و توپخانه‌ای بوده که با حضور در پهنه آبهای بین‌المللی، عمق استراتژیک جمهوری اسلامی ایران را تقویت کرد.

گزارش آماری از اعزام ۳۰ ناوگروه نداجا به آب‌های بین‌المللی

ناوشکن بومی جماران در روز الحاق

ناوشکن جماران دارای تجهیزات پیشرفته‌ای از قبیل سامانه‌های پردازشگر راداری، رادارهای تاکتیکی هوایی، سطحی و زیر سطحی، سیستم مقابله با جنگهای الکترونیکی و ضد الکترونیکی، سیستم کنترل آتش مجهز به انواع توپهای دریایی تمام اتوماتیک، لانچرها و انواع سامانه های موشکی سطح به سطح و سطح به هوای برد متوسط و برد بلند از جمله سامانه موشکی «نور»، سامانه‌های اژدرافکن، سیستم‌های پیشرفته کمپرسور هوای فشرده و اطفای حریق، سیستم های رانش و کمک ناوبری نسل جدید، سامانه دفاع در برابر حملات هسته‌ای،شیمیایی و میکروبی و قابلیت حمل و سوخت رسانی به بالگرد (که برای نخستین بار در یک ناوشکن ایجاد شده است) و ده‌ها قابلیت رزمی و دفاعی دیگر است.

با ساخت ناوشکن جماران بود که ایران به جمع 14کشور سازنده رزم‌ناو و ناوشکن در جهان پیوست که دستاوردی بسیار مهم برای جمهوری‌ اسلامی محسوب می‌شود.

 
** چند نمونه از درگیری با دزدان دریایی

* دستگیری 13 دزد دریایی پس از 48 ساعت درگیری

11 فروردین سال91 بود که ناوگروه نوزدهم نداجا در درگیری با دزدان دریایی علاوه بر آزادسازی کشتی تجاری، 12 تن از مهاجمین را نیز دستگیر کرد.

این کشتی حامل دهها هزار تن کالا به مقصد ایران که از جنوب آفریقا اعزام شده بود، در تاریخ 7/1/91 مورد حمله دزدان دریایی قرار گرفت و به تصرف آنها در آمد.

گزارش آماری از اعزام ۳۰ ناوگروه نداجا به آب‌های بین‌المللی

موقعیت عملیات آزادسازی کشتی تجاری توسط نیروی دریایی ارتش

این واقعه در خارج از منطقه حضور ناو گروه‌های ارتش یعنی در مدار 7 درجه و در فاصله حدود 3 هزار کیلومتری جنوب ایران اتفاق افتاد و دزدان دریایی قصد داشتند این کشتی را به سمت سواحل کشور سومالی هدایت کنند.

این منطقه 3 هزار کیلومتر تا بندرعباس، هزار کیلومتر تا سریلانکا، 800 کیلومتر تا سواحل هندوستان و 2100 کیلومتر تا سواحل سومالی فاصله داشت و برخی خدمه آن نیز آسیب دیده بودند.

تا پیش از رسیدن نیروهای اعزامی نداجا، 2 تن از خدمه این کشتی که تابعیت غیر ایرانی داشتند، توسط دزدان دریایی کشته شده و یکی از خدمه‌های با ملیت کشورمان نیز مجروح شده بود.

تفنگداران دریایی ارتش در کمترین زمان ممکن خود را به کشتی دزدان دریایی رسانده‌ و در اولین ساعات روز 11 فروردین درحالی که از پشتیبانی ناوگروه نوزدهم برخوردار بودند، قصد داشتند با عملیات غافلگیرانه خود را به داخل کشتی برسانند که به دلیل متوجه شدن دزدان دریایی این امر صورت نگرفت و درگیری آغاز شد.

درگیری مستقیم با دزدان دریایی 48 ساعت به طول انجامید و 36 ساعت از این درگیری درحالی بود که هم نیروهای نداجا و هم دزدان دریایی در روی کشتی ربوده شده قرار داشتند و دزدان دریایی برخی از خدمه را گروگان قرار داده و به نوعی سپر انسانی تشکیل داده بودند.

گزارش آماری از اعزام ۳۰ ناوگروه نداجا به آب‌های بین‌المللی

تفنگداران دریایی ارتش در حال ورود به کشتی ربوده شده

پس از درگیری شدید، نیروهای ارتش توانستند تمامی 13 نفر دزدان دریایی را دستگیر کرده و همه خدمه را آزاد کنند درحالی که هیچ آسیبی هم به کشتی و بار آن نرسید.

* درگیری برای آزادسازی کشتی چینی/ 7 دزد دریایی در تور ارتش

یک هفته بعد از عملیات رعد1، تکاوران نیروی دریایی ارتش مستقر برروی ناو جمهوری اسلامی «فلاخن» یک فروند کشتی تجاری چینی به نام «ژیانک هوان من» که به تصرف دزدان دریایی در آمده بود را نجات دادند.

تکاوران نیروی دریایی ارتش طی عملیات رعد 2 که از ساعت 14 الی 21 هجدهم فروردین ماه سال 91 در دریای عمان و در محدوده آبهای آزاد به طول انجامید، توانستند 9 نفر از دزدان دریایی را دستگیر و 23 نفر از خدمه کشتی تجاری چینی را نجات دهند.

این کشتی چینی حامل آهن آلات بود و پس از رهایی از چنگ دزدان دریایی مسیر خود را به مقصد بندر امام خمینی( ره) ادامه داد.

گزارش آماری از اعزام ۳۰ ناوگروه نداجا به آب‌های بین‌المللی

دزدان دریایی در چنگ تفنگداران دریایی ارتش

پس از این اقدام تکاوران نداجا، «یانگ جیچی» وزیر خارجه چین از ایران به خاطر تلاش موفقیت آمیز نیروی دریایی ایران برای نجات کشتی این کشور و 28 خدمه آن تشکر کرد.

* نجات کشتی ایرانی در دریای سرخ

سوم اسفند ماه 92؛ 7 فروند قایق تندرو متعلق به دزدان دریایی در دریای سرخ قصد ربایش کشتی تجاری ایران را داشتند که با حضور ناوگروه بیست و نهم و تیم عملیات ویژه، دزدان دریایی متواری شدند.

درگیری با دزدان دریایی چند ساعتی طول می کشد که طی این درگیری، خسارت جزئی به کشتی تجاری وارد آمد که توسط تیم تعمیراتی ناوگروه ارتش اشکالات بوجود آمده رفع شده و این کشتی به مقصد خود با همراهی تیم اسکورت، عزیمت کرد.

* نجات کشتی خارجی در شمال اقیانوس هند

هفتم آذر 92؛ ناوگروه بیست و هشتم نداجا در ساعت 6 صبح توانست یک فروند کشتی خارجی را از دست دزدان دریایی در شمال اقیانوس هند نجات دهد.

این عملیات در دهمین روز از اعزام این ناوگروه صورت گرفت.

* نجات کشتی ایرانی در تنگه باب‌المندب

12 خرداد 93؛ در حوالی تنگه باب‌المندب در خلیج عدن، در دو مرحله، 8 و 15 فروند قایق دزدان دریایی قصد ربایش یک کشتی ایرانی را داشتند که با حضور به موقع ناوگروه سی‌ام و تیم عملیات ویژه نیروی دریایی ارتش، دزدان دریایی متواری شدند.

قایق‌های تندرو متعلق به دزدان دریایی مجهز به تجهیزات سبک و نیمه‌سنگین جنگی بود.

دزدان دریایی بعد از ناکامی، با تجهیز دوباره و این‌بار بعد از چند ساعت با 15 فروند قایق به قصد تصرف کامل کشتی ایرانی، مجددا آن را مورد تهاجم قرار دادند که این‌بار هم با حضور به موقع تیم عملیات ویژه و ناوگروه سی‌ام نیروی دریایی ارتش مواجه شده و با ناکامی پا به فرار گذاشتند.

* نجات کشتی تجاری ایران در خلیج عدن

6 آبان 92؛ با اتمام پدیده «مانسون» یا همان طوفان‌های موسمی در شمال اقیانوس هند و بهبود وضعیت جوی، حملات دزدان دریایی بیشتر شده بود.

5 فروند قایق دزدان دریایی، کشتی تجاری ایرانی را در مسیر ورودی خلیج عدن مورد حمله قرار دادند که پس از چند ساعت درگیری، با اقدام سریع و اجرای آتش پر حجم تیم عملیات ویژه نیروی دریایی ارتش و حضور به موقع ناوگروه بیست و هفتم این نیرو، دزدان دریایی متواری شدند.

امیر دریادار سیاوش جره معاون عملیات نیروی دریایی ارتش در همین خصوص با اشاره به انهدام قایق‌های دزدان دریایی تصریح کرد: هدف، کشتن یا منهدم کردن دزدان دریایی نیست هدف ما تامین امنیت کشتی‌های تجاری و نفتکش ایرانی و سایر کشورهاست اما در صورت لزوم با آنها برخورد شدیدتری خواهد شد.

* مقابله با دزدان دریایی در ربایش کشتی گازبر ایرانی

19 مهر 92؛ دزدان دریایی، ابتدا با چند فروند قایق مسلح وارد عمل شده و یک فروند کشتی گازبر ایرانی را مورد تهاجم قرار دادند که با واکنش سریع تیم عملیات ویژه نیروی دریایی ارتش مواجه شده و پا به فرار گذاشتند.

این حادثه در «رأس المکلا» واقع در حوالی خلیج عدن اتفاق افتاده بود.

دزدان دریایی با تجدید قوا و ارتقا تجهیزات شامل انواع سلاح های سبک و نیمه سنگین، سوار بر یک کشتی تندرو که ماحصل دزدی های سابقشان بود، برای بار دوم به سمت کشتی گازبر ایرانی حمله ور شده و به منظور انتقام گیری قصد انهدام آن را داشتند که این بار ناوگروه بیست و هفتم نیروی دریایی ارتش وارد عمل شد و علی رغم آسیب های جزئی که به بدنه کشتی گازبر وارد آمد، توانست دزدان دریایی را متواری کند.

* آتش سنگین بر سر دزدان دریایی

13 مهر 92؛ یک فروند قایق دزدان دریایی با استفاده از تاریکی شب، قصد حمله به یک فروند نفتکش ایرانی را داشت که با حضور به موقع ناوگروه بیست و هفتم این اقدام شوم دزدان دریایی ناکام ماند و موجب متواری شدن آنها شد.

در پی این ناکامی، دزدان دریایی بیکار ننشسته و با اضافه کردن تعداد نیروهای خود به 8 فروند قایق تندرو، فردای آن روز بار دیگر به همان نفتکش ایرانی حمله ور شدند که پس از مواجهه با آتش پرحجم و سنگین ناوگروه ارتش، چند فروند از قایق های آنها دچار آسیب شده و مجبور به فرار شدند.

در این عملیات هیچ آسیبی متوجه نفتکش ایرانی نشد.

* نجات کشتی آمریکایی توسط ناوگروه نیروی دریایی ایران

چهارم خرداد91؛ یک فروند کشتی تجاری با ملیت آمریکایی به نام MAERSK TEXAS  در محدوده دریایی عمان مورد حمله چندین فروند قایق دزدان دریایی قرار گرفت.

به دنبال درخواست کمک کشتی آمریکایی، ناوگروه نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران که در حال انجام ماموریت و گشت‌زنی در منطقه بود، به سمت کشتی آمریکایی عزیمت و ضمن برقراری تماس جهت کمک رسانی اعلام آمادگی کرد و قایق‌های مهاجم به محض مشاهده ناوگروه ایرانی از محدوده متواری شده و کشتی آمریکایی ضمن تشکر از اقدام به موقع نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران، در سلامت کامل به مقصد مورد نظر عزیمت کرد.

گزارش آماری از اعزام ۳۰ ناوگروه نداجا به آب‌های بین‌المللیگزارش آماری از اعزام ۳۰ ناوگروه نداجا به آب‌های بین‌المللی
جزئیات هر کدام از ناوگروه های اعزامی نداجا
با بازگشت ناوگروه سی‌ام نداجا، ناوگروه سی و یکم منتشکل از ناو رزمی «بایندر» و ناو لجستیک «بندرعباس» به خلیج عدن اعزام شد. - See more at: http://www.farsnews.com/newstext.php?nn=13921022000661#sthash.ZFG9lK4o.dpuf

با بازگشت ناوگروه سی‌ام نداجا، ناوگروه سی و یکم منتشکل از ناو رزمی «بایندر» و ناو لجستیک «بندرعباس» به خلیج عدن اعزام شد.
منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 3
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 2
  • ۱۴:۲۸ - ۱۳۹۳/۰۵/۱۱
    0 0
    شاهنامه فردوسی یکی از شاهکارهای ادبی جهان است و جز افتخارات این کشور است پس چرا 4 ناو که براساس قهرمانان شاهنامه فردوسی نامگذاری شده بودند، پس از انقلاب اسلامی تغییر نام یافتند؟
  • محمدرضا ۲۲:۳۲ - ۱۳۹۳/۰۵/۱۱
    0 0
    من هم موافقم. استفاده از نام های اسلامی بد نیست؛ اما تغییر نام چندان زیبا نیست. خوب بود وسایل جدید را با اسامی مناسبتر نامگذاری می کردند.
  • ۰۷:۱۷ - ۱۳۹۳/۰۵/۱۲
    0 0
    دوست عزیز علتش کاملا روشنه ولی چون نظر من غیر قابل انتشار تشخیص داده شد و نمایش داده نشد ، این جا هم چیزی نمی گم. مشرق رویکردی کاملا جناحی و تنگ نظرانه دارد.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس