کد خبر 333928
تاریخ انتشار: ۱۸ مرداد ۱۳۹۳ - ۱۲:۱۴

فرمانده نیروی دریایی جمهوری اسلامی ایران گفت: جایگاه جمهوری اسلامی ایران در منطقه حائز اهمیت است و قلب همه نظریه های ژئوپلتیکی و جهان در ایران می تپد.

به گزارش مشرق، دریادار حبیب الله سیاری صبح شنبه در همایش هم اندیشی سالانه انجمن های اسلامی دانشجویان مستقل در دانشگاه مازندران در بابلسر با بیان اینکه ایران اسلامی در منطقه قدرت اول است گفت: با این حال می بنیم که استکبار در حال ارتباط برقرارکردن با قدرت دوم است که می خواهد نقش ایران را کمرنگ کند.
 
وی اظهار داشت: خلیج فارس انبار انرژی جهان است و ایران در این منطقه نیز ایران در همه نظریها ژئوپلوتیکی شاهد هستیم که ایارن قلب نظریه هاست.
 
وی اظهار داشت: از نظر ارتباط با قاره های جهان نیز، جایگاه ایران و وزنش بالاست و باید در سند چشم انداز افق 1404 برای ارتقای کشور تلاش کنیم.
 
دریادار سیاری بیان داشت: در همه نظریه های مطرح شده ایران بازیگر کلیدی است و قلب جهان در جمهوری اسلامی ایران است و باید قدر خود و کشور را بدانیم.
 
فرمانده نیروی دریایی گفت: یک سوم مرزهای ایران، آبی و دریایی است و با کشور جهان همسایه هستیم.
 
تحدید حدود و نفوذ بازیگران فرامنطقه ای چالش دریای خزر است
 
وی به شاخص های دریای خزر اشاره کرد و گفت: به عنوان بزرگترین دریاچه جهان است و تحدید حدود یکی از چالشهای مهم این دریاچه است.
 
امیر سیاری یادآور شد: خطر نفوذ بازیگران فرامنطقه ای از دیگر مسائل است و وجود ذخایر فراوان از مزیتهای این دریا است که در حال حاضر جمهوری
اسلامی ایران بر اساس سهم 20 درصدی نفع می برد.
 
فرمانده نیروی دریای جمهوری اسلامی یادآور شد: عمق این دریا در جنوبش هزار کیلومتر و مساحت آن نیز دوبرابر و حداکثر عمق آن 10 برابر خلیج فارس است.
 
دریادار سیاری گفت: طول خلیج فارس هزار کیلومتر و انبار انرژیی جهان است و طولانی ترین مرز آن متعلق به ایران است و این منطقه متاثر از راهبرد مکمل استکبار جهانی است.
 
وی افزود: 10 میلیون بشکه نفت تنگه هرمز و 17 میلیون تنگه مالاتا از تنگه هرمز عبور می کند و 60 درصد انرژی و منابع جهان از خلیج فارس عبور می کند.
 
وی به بفرمایش مقام معظم رهبری درباره خلیج فارس اشاره کرد و گفت: رهبری از دریای عمان و خلیج فارس به عنوان یک گنج و ثروت یاد کرده اند.
 
دریادارسیاری با اشاره به اینکه یک سوم مرزهای ایران دریایی است گفت: 90 تا 93 درصد صادرات و واردات از طریق مرزهای دریایی انجام می شود و بقیه از مرزهای زمینی صورت می گیرد.
 
فرمانده نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران ادامه داد: درصدی از صادرات از طریق شمال ولی درصد بالایی از آن از طریق خلیج فارس و جنوب انجام می شود که نشان از اهمیت این منطقه است.
 
خلیج فارس گلوگاه اقتصاد ایران است
 
وی افزود: گلوگاه اصلی جمهوری اسلامی ایران در صادرات 90 درصدی خلیج فارس است و از اینرو حضور نیروی دریایی برای برقراری امنیت در این منطقه حائز اهمیت است.
 
وی اظهار داشت: اگر توان و حضور نیروی دریایی ایران در منطقه خلیج فارس نبود، دزدان دریایی چه مشکلاتی را که ایجاد نمی کردند و اگر در این منطقه دچار مشکل می شدیم، اقتصاد ما تحت تاثیر قرار می گرفت.
 
دریادار حبیب الله سیاری عنوان کرد: گلوگاه اقتصاد ایران در منطقه خلیج فارس بوده و یک سوم تجارت جهانی نیز در این منطقه صورت می گیرد و تامین امنیت خلیج فارس ضرورت دارد.
 
وی به بحث دزدان دریایی اشاره کرد و گفت: منطقه خلیج عدن و آبهای سومالی بیشترین تراکم دزدان دریایی دارد و تا امروز دو هزار 500 فروند کشتی نفتی و تجاری ایران را به سلامت عبور دادیم و بیش از 150 تا 200 مورد درگیری داشتیم.
 
فرمانده نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران گفت: اگر توانمندی ایران نبود باید از کشورهای دیگر برای تامین امنیت خلیج فارس تقاضای کمک می کردیم ولی اکنون امنیت کامل برقرار است و کشتی های ما به سلامت از آن عبور می کنند.
 
وی یادآور شد: مجاورت با سه حوزه ژئوپلتیکی و گسترش تهدیدات دریایی و نظامی، حفاظت از مرزهای آبی را ضروری می سازد.
 
حوزه عملیاتی نیروی دریایی گسترش یافته است
 
وی با بیان اینکه استفاده از دریا بستگی به شرایط دارد گفت: تا سال 87 حوزه  منطقه عملیاتی نیروی دریایی حدود 200 تا 300 هزار کیلومتر بوده است ولی اکنون با نگاه عمیق رهبری و توسعه دریا محور، حوزه نیروی دریایی تا مدار 10 درجه و حیطه دو میلیون و 700 هزار کیلومتری گسترش یافته است و نیروی دریایی مظهر اقتدار شده است.
 
دریادار سیاری، طبیعت نیروی دریایی را علم و فناوری بیان کرد و گفت: امروز در حوزه نیروی دریایی در حوزه سطح و زیر سطح با اکثر دانشگاهها تعامل علمی داریم.
 
وی گفت: سطح فناوری در نیروی دریایی بسیار بالاست و در بحث بین المللی و سیاسی نقش آفرینی می کند.
 
وی با اشاره به اینکه جمهوری اسلامی ایران موقعیت ویژه ای است گفت: نیروی دریایی راهبردی علمی و سیاسی است و تعامل آن با حوزه و دانشگاه ضرورت دارد.
منبع: مهر

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس