کد خبر 330907
تاریخ انتشار: ۵ مرداد ۱۳۹۳ - ۱۲:۲۰

وزیر بهداشت اعلام کرد: طرح تحول نظام سلامت، طرحی است که اجرای آن توسط دولت آغاز شده و نمی‌توان آن را نیمه کاره رها کرد از طرفی برای رقابت با بخش خصوصی راهی جز تقویت بیمارستان‌های دولتی نداریم.

به گزارش گروه اجتماعی مشرق، سیدحسن هاشمی وزیر بهداشت در جلسه ستاد طرح تحول سلامت با اشاره به مطالب مطرح‌شده اظهار داشت: طرح تحول نظام سلامت، طرحی است که اجرای آن توسط دولت آغاز شده است و نمی‌توان آن را نیمه کاره رها کرد و از کنار آن سطحی گذشت و ما به عنوان پزشک و خدمتگزار باید قدر این فرصت را بدانیم.

وزیر بهداشت در سخنان خود با تأکید بر تقویت بیمارستان‌های دولتی گفت: برای رقابت با بخش خصوصی راهی جز تقویت بیمارستان‌های دولتی وجود ندارد و باید در چند سال آینده با فاصله جدی از بیمارستان‌های خصوصی پیشی بگیریم.

در  ابتدای این نشست حسن امامی رضوی قائم‌مقام وزیر در امور دانشگاه‌ها با بیان این که هدف از این جلسه مرور فعالیت‌ها و بررسی چالش‌های دانشگاه‌ها و بیمارستان‌های مستقر در تهران در اجرای برنامه تحول نظام سلامت است اظهار داشت: هدف کلی این طرح، کاهش آلام بیماران و خانواده‌های آنان است که طبق تاکیدات و منویات مقام معظم رهبری هم اکنون در تلاش هستیم تا مردم  در مراجعه به بیمارستان‌ها دغدغه‌ای جز رنج بیماری نداشته باشند و هزینه‌های درمانی آنان را آزار ندهد.

وی در ادامه افزود: تلاش همه ما این است که با اجرای صحیح طرح تحول نظام سلامت، هزینه‌های مردم کاهش یابد البته در اجرای این برنامه مشکلاتی هم وجود دارد که باید عمیق تر به آن‌ها بپردازیم.

در ادامه جلسه روسای دانشگاه‌های علوم پزشکی شهید بهشتی، تهران و ایران و تعدادی از روسای بیمارستان‌های تابعه ضمن بیان گزارشی در خصوص روند اجرای برنامه طرح تحول نظام سلامت به برخی از چالش‌ها و فرصت‌های اجرای این طرح اشاره کردند و تجربیات خود را برای اجرای هر چه بهتر این برنامه به اشتراک گذاشتند.

سپس ایرج حریرچی، معاون توسعه مدیریت و منابع وزیر بهداشت با بیان سخنانی به ارایه راهکارهایی در خصوص تأمین نیروی انسانی مورد نیاز این طرح پرداخت.

در ادامه سید سجاد رضوی، مدیر کل دفتر نظارت و اعتباربخشی امور درمان وزارت بهداشت، با اشاره به گزارش عمکرد هر سه دانشگاه در اجرای طرح تحول سلامت، تأکید کرد: نکته قابل‌توجه برای تقویت همکاری در بیمارستان‌ها، آموزش به همه گروه‌های فعال است.

وی وضعیت بیمارستان‌ها را نسبت به بازدیدهای انجام شده در روزهای اول اجرای طرح مثبت ارزیابی کرد و افزود: علاوه بر کاهش هزینه‌ها، نحوه برقراری ارتباط با بیمار نیز از اهمیت زیادی برخوردار است.

در ادامه جلسه محمد حاجی آقاجانی، معاون درمان وزیر بهداشت در سخنان خود با تأکید بر نظارت، مراقبت و پایش دائمی طرح تحول نظام سلامت گفت: نباید اجازه دهیم این طرح دچار روزمرگی شده و افول کند، اکنون در مرحله شروع طرح هستیم بنابراین حساسیت‌ها باید در درجه بالایی حفظ شود تا بتوانیم آن را به درستی نهادینه کنیم.

وی با ارائه راهکارهای منطقی و تخصصی به منظور بهبود و رفع مشکلات موجود در اجرای طرح تحول نظام سلامت گفت: در راستای بهسازی بلوک های زایمانی از صندوق ترویج زایمان طبیعی بهره گرفته شود و روسای بیمارستان ها حین اجرای بسته خدمتی مقیمی پزشکان و متخصصان در بیمارستان های وابسته به وزارت بهداشت، علاوه بر نظارت بر حضور پزشکان، بر فعالیت های آنها در چهارچوب دستورالعمل تحول نظام سلامت نظارت کنند.

آقاجانی افزود: با توجه به اعتبار تخصیص یافته در بحث ارتقای کیفیت هتلینگ و گزارش های حاصل از بازبینی وضعیت هتلینگ بیمارستان ها توسط تیم های ارزیاب ستادی، تلاش مناسبی برای اجرای برنامه صورت پذیرد و از ناظرین فنی امور ساختمانی و مهندسی در این زمینه استفاده شود.

رسول دیناروند معاون وزیر بهداشت و رئیس سازمان غذا و دارو نیز در این جلسه با بیان اینکه مصرف دارو در تهران بیش از 2 برابر جمعیت کشور است به نقش سازمان غذا و دارو در اجرای طرح تحول نظام سلامت اشاره کرد.

وی خاطرنشان کرد: سازمان غذا و دارو نقش خود را در به حداقل رساندن کمبودهای دارو و تجهیزات در کشور و کنترل هزینه‌ها ایفا کرده است که نتایج مثبت آن با همکاری دانشگاه‌ها و بیمارستان‌ها در جامعه مشخص می‌شود.

در این اجلاس حسن امامی رضوی، قائم مقام وزیر در امور دانشگاهها،محمد آقاجانی معاون درمان وزارت بهداشت، رسول دیناروند رئیس سازمان غذا و دارو، ایرج حریرچی معاون توسعه مدیریت و منابع وزیر بهداشت، علی اصغر پیوندی رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی، روسای دانشگاههای علوم پزشکی تهران و ایران، مدیرعامل سازمان تأمین اجتماعی، مدیرعامل سازمان بیمه سلامت ، معاونان درمان، غذا و دارو و توسعه و منابع انسانی دانشگاههای علوم پزشکی مستقر در پایتخت و روسای بیمارستان‌های تحت پوشش نیز حضور داشتند و ضمن بررسی عملکرد مراکز مجری طرح تحول سلامت در پایتخت، مسائل و چالش‌های دانشگاه‌ها و بیمارستان‌های مجری این طرح در تهران مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفت.


مخاطبان محترم گروه اجتماعی مشرق می توانند اخبار، مقالات و تصاویر اجتماعی خود را به آدرس shoma@mashreghnews.ir ارسال کنند تا در سریع ترین زمان ممکن به نام خودشان و به عنوان یکی از مطالب ویژه مشرق منتشر شود. در ضمن گروه اجتماعی مشرق در صدد است با پیگیری مشکلات ارسالی شما از طریق کارشناسان و مشاوران مجرب پاسخی برای ابهامات مخاطبان عزیز بیابد.
منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس