کد خبر 329489
تاریخ انتشار: ۳۱ تیر ۱۳۹۳ - ۱۰:۵۸

بخش کشاورزی به عنوان چرخه محرکه اقتصاد کشور تاثیر بسیاری در تحقق اقتصاد مقاومتی کشور دارد که با سازمان‌دهی سیستم بازار محصولات کشاورزی، ایجاد سیستم مطلوب برای دسترسی به نهادهای تولید و حمایت از کشاورزان می‌توان به این مهم دست یافت.

 به گزارش مشرق، ایمان لیاقتی - رییس پژوهشکده علوم محیطی دانشگاه شهید بهشتی - سازمان دهی سیستم بازار محصولات کشاورزی را یکی از مهمترین گام‌های رسیدن به اقتصاد مقاومتی عنوان و اظهار کرد: با ایجاد سیستم بازار دقیق می‌توان به اقتصاد مقاومتی دسترسی یافت.

وی با بیان این‌که باید در بخش کشاورزی شفافیت در بازار وجود داشته باشد، گفت: با ایجاد سیستم قوی باید هم تولیدکنندگان و هم مصرف‌کنندگان‌ از میزان قیمت محصولات بازار اطلاع داشته باشند.

لیاقتی ادامه داد:‌ سازماندهی سیستم بازار با ایجاد تعاونی‌های بازار محقق می‌شود به طوری که تعاونی‌هایی که به بازار محصول ارائه می‌دهند با ایجاد شبکه‌های ترویج سالم در بازار موجب یک اطلاع رسانی خوب و دقیق شوند.

رییس پژوهشکده علوم محیطی دانشگاه شهید بهشتی اظهار کرد: با ایجاد واحدهای اتحادی در بازار باید میزان کیفیت محصولات صادراتی از ایران با یک کیفیت مشخص باشد.

لیاقتی یکی دیگر از راه‌های تحقق اقتصاد مقاومتی را در بخش کشاورزی ایجاد سیستم مطلوب برای دسترسی به نهادهای تولید عنوان و اظهار کرد: در این راستا باید تعاونی‌ها تقویت شوند و دست شرکت‌های ارائه کننده برای تحقیقات، آموزش و ترویج باز بماند.

وی با بیان این‌که تمام کالاهای ارائه شده از شرکت‌های خارجی در این زمینه خوب نیست، گفت: باید این مساله را قبول کرد که این شرکت‌ها تا حد زیادی در این زمینه موفق بوده‌اند و دولت نیز می‌تواند با آزاد گذاشتن بخش خصوصی دراین زمینه و کنترل و نظارت دقیق گامی را برای تحقق اقتصاد مقاومتی بردارد.

رییس پژوهشکده علوم محیطی دانشگاه شهید بهشتی با بیان این‌که برای تحقق اقتصاد مقاومتی نیازمند تقویت کشاورز هستیم، اظهار کرد: باید نقدینگی کشاورز افزایش پیدا کند و بانک کشاورزی نیز در این زمینه تسهیلات بیشتری را برای کشاورزان در نظر بگیرد.

لیاقتی با بیان این‌که بانک کشاورزی تاکنون فعالیت خوبی داشته است، گفت: انتظار می‌رود دولت با حمایت بانک کشاورزی و کشاورزان گام‌هایی را برای ارتقای بخش کشاورزی داشته باشد چرا که این بخش به عنوان چرخه محرکه اقتصاد کشور تاثیر زیادی در تحقق اقتصاد مقاومتی دارد.

وی با اشاره به اهمیت تولید کیفی در بخش کشاورزی گفت: باید با ایجاد تمهیداتی کشاورز را تشویق به تولید کیفی کرد چرا که در بخش کشاورزی تنها افزایش تولید کمی اهمیت ندارد.

رییس پژوهشکده علوم محیطی دانشگاه شهید بهشتی با بیان این‌که در حال حاضر خیال کشاورزان از تولید آسوده نیست، گفت: به دلیل نوسان قیمت و مسائل مختلف در بخش کشاورزی، کشاورزان تحت فشار هستند که انتظار می‌رود دولت و وزارت جهاد کشاورزی برای کشاورزان یک تضمین اجرایی را در نظر بگیرند.

لیاقتی یکی دیگر از راه‌های تحقق اقتصاد مقاومتی را در بخش کشاورزی را کار کردن روی روش‌های سازگاری با محیط عنوان و اظهار کرد:‌ وزارت جهاد کشاورزی با اهم دانستن تحقیقات و امر ترویج در بخش کشاورزی می‌تواند تاثیر بسزایی را در ارتقای این بخش و همچنین تحقق اقتصاد مقاومتی در کشور داشته باشد.
منبع: ایسنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس