کد خبر 329335
تاریخ انتشار: ۳۰ تیر ۱۳۹۳ - ۱۵:۵۴

به اعتقاد برخي روانشناسان، پرخاشگري شکل ديگري از افسردگي است؛ به عبارتي، پرخاشگري خشم عليه محيط بيرون است و افسردگي معمولا خشم عليه خود است.

به گزارش گروه اجتماعی مشرق، پرخاشگري يک هيجان و احساس منفي سرکوب شده است که گاهي افراد در موقعيت هاي خاص، آن را در برابر ديگران از خود بروز مي دهند.

اين احساسات و هيجانات سرکوب شده، به صورت رفتاري يا کلامي بروز داده مي شود و اغلب فرد قادر به کنترل آن نيست و ممکن است پس از ارتکاب به آن، از عملکرد خود پشيمان شود.

به اعتقاد برخي روانشناسان، پرخاشگري شکل ديگري از افسردگي است؛ به عبارتي، پرخاشگري خشم عليه محيط بيرون است و افسردگي معمولا خشم عليه خود است. افراد پرخاشگر در بيشتر مواقع داراي تحمل پاييني هستند و نمي توانند آنچه را که بر وفق مرادشان نيست قبول کنند، درنتيجه عصباني مي شوند و رفتار پرخاشگرانه از خود بروز مي دهند.

چقدر پرخاشگريد؟

اگر خاطرتان باشد پنجشنبه هفته گذشته در همين صفحه با ارائه يک آزمون روان سنجي تلاش کرديم تا ميزان پرخاشگري تان را بسنجيم. آن طور که روابط عمومي موسسه فرهنگي هنري خراسان اعلام کرده است، در اين آزمون ۱۹۰۶ نفر از مخاطبان صفحه خانواده و مشاوره شرکت کرده و ميزان پرخاشگري شان را سنجيده اند.

هرچند همانند آزمون هاي قبلي، پاسخ اين آزمون براي شرکت کنندگان ارسال شده است، اما اطلاع از نتايج و جزئيات آزمون خالي از لطف نيست که در ادامه خواهيد خواند.
تحليل آزمون

اگر امتيازتان بين 0 تا 54 است: اصلا نگران نباشيد، چرا که حتي يک مورد از علايم نگران کننده خشم آشکار در شما وجود ندارد و به نوعي مي توان گفت که اصلا انسان پرخاشگري نيستيد.

اگر امتيازتان بين 55 تا 104 است: ممکن است شما با قرار گرفتن در هر وضعيت ناراحت کننده اي، کمي عصباني شويد و نتوانيد اين خشم تان را از ديد ديگران پنهان نگه داريد. البته شما در کنترل پرخاشگري تان هم دست و پا بسته نيستيد.

اگر امتيازتان بين 105 تا 136 است: شما به احتمال زياد، آدم پرخاشگري هستيد. احتمالا در هر شرايط و موقعيت ناراحت کننده اي پرخاشگر مي شويد و نمي توانيد خشم تان را کنترل کنيد.

با اين حال و همان طور که در نمودار ملاحظه مي کنيد ۳ درصد شرکت کنندگان آزمون از پرخاشگري زياد، ۵۹ درصد از پرخاشگري متوسط و ۳۸ درصد هم از پرخاشگري کمي برخوردارند.
پرخاشگري عملي داريد يا نه؟

سؤال هاي 8، 10، 11، 17، 23، 24، 25 و 27 ميزان پرخاشگري عملي يعني داشتن رفتار خشن و آسيب زننده؛ مثل دعوا و ضرب و جرح را مشخص مي کند. سوالات آزمون و پاسخ هاي خودتان را به ياد بياوريد و اگر جمع نمره شما به اين سوال ها زير 24 بوده است، يعني دچار پرخاشگري عملي نيستيد. اگر جمع نمرات شما در اين سوالات بين 24 تا 28 شده، يعني شما از پرخاشگري عملي متوسط برخورداريد و اگر بين 28 تا 32 بوده است، يعني از پرخاشگري عملي بالايي برخورداريد.
پرخاشگري کلامي داريد يا نه؟

سوال هاي 1، 4، 6، 20 و 26 ميزان پرخاشگري کلامي يعني با خشم و توهين حرف زدن را مشخص مي کند که اگر جمع نمرات شما کمتر از 16 بوده است؛ يعني دچار پرخاشگري کلامي نيستيد. اگر نمرات شما در اين سوالات بين 12 تا 16 شده است، شما از پرخاشگري کلامي به ميزان متوسط برخورداريد و اگر هم بين 16 تا 20 شود، نشان دهنده ميزان بالاي پرخاشگري کلامي شماست.
حس خصومت داريد يا نه؟

سوال هاي 2، 5، 9، 16، 21، 28، 31 و 33 ميزان وجود حس خصومت را مشخص مي کند که اگر جمع نمرات اين سوالات کمتر از 24 باشد، شما از حس خصومت پاييني برخورداريد. اگر جمع نمرات شما بين 24 تا 28 شده است يعني شما از حس خصومت متوسطي برخورداريد و اگر جمع نمرات شما بين 28 تا 32 شود يعني شما از ميزان خصومت بالايي برخورداريد و به شما توصيه مي شود در باورها و عقايد خود تغيير ايجاد کنيد.

لازم است بدانيد که خصومت در واقع داشتن حس پرخاشگري دروني و بد بيني نسبت به ديگران است که مي تواند فرد را به سمت رفتارهاي خشن و پرخاشگرانه سوق دهد.
پرخاشگري غيرمستقيم داريد يا نه؟

سوال هاي 13، 14، 15، 18، 30 و 34 ميزان مقياس پرخاشگري غيرمستقيم را مشخص مي کند که اگر جمع نمره شما در اين سوالات کمتر از 16 بوده است يعني دچار پرخاشگري غيرمستقيم نيستيد. اگر جمع نمرات شما بين 16 تا 20 بوده، شما از ميزان پرخاشگري غيرمستقيم متوسطي برخورداريد و اگر بين 20 تا 24 بوده است يعني از ميزان پرخاشگري غيرمستقيم بالايي برخوردار هستيد.

پرخاشگري غيرمستقيم يعني حالتي که علت واقعي عصبانيت و خشم خودرا نمي شناسيم. مثلا شايد در اتوبوس ناخواسته فردي را هل داده باشيد و آن فرد شروع به پرخاشگري کرده است. اين نوع پرخاشگري را که درواقع زمينه هاي قبلي دارد و درحقيقت تخليه هيجان هاي قبلي است، پرخاشگري غيرمستقيم مي نامند.

خشم دروني داريد يا نه؟

سوال هاي 3، 7، 12، 19، 22، 29، 32 ميزان مقياس خشم دروني را اندازه گيري مي کند. که اگر جمع نمرات شما در اين سوالات کمتر از 16 بوده است؛ يعني دچار خشم دروني نيستيد. اگر جمع نمرات شما بين 16 تا 24 شده است شما از خشم دروني متوسطي برخورداريد و اگر هم جمع نمرات شما بين 24 تا 28 شده، اين يعني ذهن شما از خشم دروني بالايي برخوردار است.

خشم دروني، وضعيتي هيجاني است که در آن يک ناراحتي کم و خفيف مي تواند زمينه يک عصبانيت شديد را ايجاد کند. نشانه هاي فيزيکي خشم دروني شامل تند شدن ضربان قلب، افزايش فشارخون و بالا رفتن ميزان آدرنالين در خون است. بايد به اين نکته هم توجه داشت که خشم دروني هر لحظه مي تواند به خشم بيروني بينجامد.

راهکارهايي براي کنترل خشم

همان طور که مي دانيد دعا، نيايش، ياد و ارتباط مستمر با خداوند سبب سعه صدر انسان مي شود و همواره انسان هايي که مرتبط با خداوند هستند از کرامت خاصي برخوردارند و خشم شان را راحت تر کنترل مي کنند. چنان که در قرآن کريم آمده است: «الا بذکر ا... تطمئن القلوب؛ همانا با ياد خدا دل ها آرام مي شود.» با اين حال روش هاي ديگري که مي توان براي کنترل پرخاشگري و عصبانيت شديد از آن ها استفاده کرد، شامل:

  1. در اولين قدم براي مقابله با سختي ها، عصباني نشويد و بپذيريد که زندگي هميشه منصفانه نيست و سختي هايي هم دارد؛ بنابراين در زمان مقابله با سختي ها به جاي عصبانيت به دنبال راه حل بگرديد.
  2. تامل و سکوت در لحظات ابتدايي عصبانيت باعث مي شود تا شما تصميمات غير عاقلانه اي نگيريد و رابطه تان با طرف مقابل را براي هميشه قطع نکنيد.
  3. عصبانيت تان را تخليه کنيد. تخليه عصبانيت يعني به طور مستقيم جواب خشونت را ندهيد. جالب است که بدانيد پرخاشگري کلامي و حتي فيزيکي متقابل علاوه بر اين که خشم را کاهش نمي دهد، بلکه باعث افزايش آن نيز مي شود.
  4. صحبت کردن درباره مشکلي که باعث پرخاشگري مي شود، در کاهش عصبانيت تاثيرگذار است. بهترين روش براي کاهش پرخاشگري صحبت کردن درباره آن است که به 2 روش گفت و گو با خود درباره نحوه مقابله و مواجهه با مشکل و گفت و گو با فردي که از دست او عصباني شده ايم، است.
  5. گذشت کردن از فردي که به خاطر او عصباني شده ايم، کمک زيادي به کنترل خشم مي کند. تا وقتي که نپذيريم هيچ انساني بي عيب و نقص نيست، بابت هر رفتاري از ديگران خشمگين مي شويم.
  6. براي پيشگيري از خشم بايد به دنبال راهکارهاي سالم و تاثيرگذار باشيد. طبيعتا به منظور اداره و کنترل خشم به خواب منظم، غذاي خوب، لذت از اوقات فراغت با ورزش، موسيقي آرام، قدم زدن در پارک و... نياز داريد.
  7. صميميت بيشتر با خانواده و دوستان، به شما براي جلوگيري از قرار گرفتن در وضعيت هاي عصباني کننده کمک زيادي خواهد کرد.
  8. فهرستي از عواملي که خشم تان را بر مي انگيزد تهيه کنيد. وقتي بدانيد از چه چيزي عصباني مي شويد، خود را بهتر براي مقابله با آن آماده مي کنيد. وقتي ريشه خشم خود را شناسايي کرديد، مي توانيد خود را تغيير دهيد. بنابراين مهم است که بپذيريد خشمگين مي شويد و بايد راه چاره اي پيدا کنيد.
  9. يادتان باشد فرصت ها زودگذر هستند. به خود بگوييد تا کي مي خواهيد از دست ديگران عصباني باشيد و از آن ها برنجيد. همچنين ياد بگيريد گوش کنيد. برقرار نکردن ارتباط صحيح با ديگران و عصباني شدن از آن ها از نداشتن مهارت گوش کردن ناشي مي شود.

مخاطبان محترم گروه اجتماعی مشرق می توانند اخبار، مقالات و تصاویر اجتماعی خود را به آدرس shoma@mashreghnews.ir ارسال کنند تا در سریع ترین زمان ممکن به نام خودشان و به عنوان یکی از مطالب ویژه مشرق منتشر شود. در ضمن گروه اجتماعی مشرق در صدد است با پیگیری مشکلات ارسالی شما از طریق کارشناسان و مشاوران مجرب پاسخی برای ابهامات مخاطبان عزیز بیابد.

منبع: خراسان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس