کد خبر 327291
تاریخ انتشار: ۲۳ تیر ۱۳۹۳ - ۱۴:۲۱

معاون بهداشت وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با بیان اینکه روزانه هشت نفر براثر اعتیاد در کشور جان خود را از دست می دهند از اعتیاد به عنوان یکی از عوامل تهدیدکننده جمعیت کشور یاد کرد و گفت: ازدواج از سال 85 تا 92 در کشور کاهش یافته است.

به گزارش گروه اجتماعی مشرق، «علی اکبر سیاری» روز دوشنبه در همایش روز جهانی جمعیت افزود: 55 درصد والدین از اعتیاد فرزندان خود بی خبر بوده و 14 درصد معتادان در سن 15 تا 19 سال قرار دارند.

وی را تاکید بر این که اعتیاد کشور را تهدید می کند، تصریح کرد: روانگردان ها و مواد اعتیادآور صنعتی ارزان بوده و در دسترس جوانان است.

** 11 میلیون جوان در آستانه ازدواج

معاون وزیر بهداشت با بیان اینکه 11 میلیون جوان در آستانه ازدواج قرار دارند، گفت: کاهش سن ازدواج طبق سیاست های ابلاغی رهبر معظم انقلاب باید جزو سیاست های جمعیتی قرار گیرد.

سیاری افزود: منحنی های جمعیتی نشان می دهد که سن ازدواج در مردان به 7/26 و در زنان به 4/23 سال رسیده است.

وی خاطر نشان کرد: این بالارفتن سن ازدواج و کاهش تعداد ازدواج ها در حالی است که سیاست های رهبر معظم انقلاب، رفع موانع ازدواج و افزایش فرزندآوری را مورد تاکید قرار داده و این روند کاهش ازدواج باید معکوس شود.

**جمعیت جوان نیاز به شغل دارد

معاون وزیر بهداشت تصریح کرد: اما این جمعیت نیاز به شغل، مسکن و آموزش دارد و باید شرایط را برای استفاده از این جمعیت برای توسعه کشور فراهم کنیم.

سیاری گفت: سهم عمده جمعیت ما را جوانان در معرض اشتغال، ازدواج و متقاضی مسکن (20 تا 34 سال) تشکیل می دهند و جمعیت 15 تا 64 سال نیز جمعیت مولد اقتصادی ما هستند.

وی تصریح کرد: 25 درصد جمعیت 15 تا 29 سال کشور آماده اشتغال هستند و شغلی ندارند؛ 71 درصد جمعیت کل کشور آماده اشتغال بوده و مسوولان اداره کشور باید شرایط را برای استفاده از این فرصت طلایی مهیا کنند.

**کاهش نرخ باروری، چالشی برای کشور

معاون وزیر بهداشت در ادامه با اشاره به سیاست های ابلاغی رهبر معظم انقلاب، یکی از چالش های جمعیتی را کاهش نرخ باروری در کشور عنوان کرد و گفت: در دهه 60 خانواده ها 8/6 فرزند داشتند که اکنون این رقم به 8/1 فرزند رسیده که البته این امر ، یک پدیده جهانی است.

سیاری افزود: نرخ باروری به متوسط تعداد فرزندی که یک زن در دوران باروری به دنیا می آورد، اطلاق می شود.

**اگر 10 درصد افراد بدون همسر، ازدواج کنند نرخ باروری افزایش می یابد

معاون وزیر بهداشت گفت: اگر 10 درصد افراد بدون همسر ازدواج کنند، نرخ باروری در کشور به 6/2 می رسد.

سیاری تاکید کرد: پس باید روی ازدواج کار کرد و جوانان را اقناع کرد که تشکیل خانواده جزو کارهای ارزشی است اما فرزند آوری ، یک تصمیم شخصی است.

وی با اشاره به وجود 14 میلیون دانش آموز و چهار میلیون دانشجو در کشور گفت: جوانان باید مهارت های زندگی را فراگیرند.

**روند طلاق در کشور رو به افزایش است

معاون وزیر بهداشت گفت: روند طلاق در کشور رو به افزایش است به طوریکه از 800 هزار واقعه ازدواج که در سال به ثبت می رسد، 20 درصد آن منجر به طلاق می شود که 50 درصد این طلاق ها در پنج سال اول زندگی اتفاق می افتد.

سیاری ، علت طلاق ها در کشور را فقر، اختلافات شدید مالی، اعتیاد، ازدواج تحمیلی و عدم تفاهم عنوان کرد.

وی خاطر نشان کرد: سازگاری، معیشت و سلامت سه عامل مهم برای استحکام بنیان خانواده به شمار می رود.

سیاری اضافه کرد: باید به زوج های قبل از ازدواج ، خدمات مشاوره ارائه شود تا زوج ها توانمند شده تا بتوانند مشکلات زندگی را حل کرده و سپس تصمیم به فرزندآوری بگیرند.

**7 درصد زوج ها فرزند ندارند

معاون وزیر بهداشت گفت: هفت درصد زوج ها فرزند ندارند و 28 درصد زوج ها فقط یک فرزند دارند.

سیاری افزود: هنگامی که از خبرنگاران سووال می کنم چند فرزند دارند، اغلب آنها پاسخ می دهند تک فرزند هستند که این امر برای کشور مضر است.

وی اضافه کرد: زوج ها سه و نیم سال پس از ازدواج تصمیم می گیرند که اولین فرزند را داشته باشند و 4/5 سال نیز بین فرزند اول و دوم فاصله می گذارند که این امر باید اصلاح شود.

معاون وزیر بهداشت خاطر نشان کرد: برای افزایش جمعیت ابتدا باید سیستم بهداشتی کشور اقناع شود.

سیاری ، بازنگری در استانداردهای مشاوره خدمات باروری سالم، افزایش بارداری های ارادی و برنامه ریزی شده، کاهش بارداری های پرخطر و تامین خدمات باروری سالم را از جمله اقدامات جمعیتی وزارت بهداشت عنوان کرد.

**حمایت از زوج های نابارور

معاون وزیر بهداشت، حمایت از زوج های نابارور را یکی دیگر از برنامه های جمعیتی وزارت بهداشت عنوان کرد و گفت: بیش از سه میلیون زوج نابارور در کشور وجود دارند که وزارت بهداشت تلاش می کند به آنان کمک کند.

سیاری افزود: اگر موفق به حمایت از زوج های نابارور شویم، نرخ باروری کشور را می توانیم افزایش دهیم.

وی، استعمال دخانیات، امواج رادیویی و عفونت ها را از عوامل ایجادکننده ناباروری عنوان کرد و گفت: برای این مسائل دستورالعمل نوشتیم تا از طریق بیمه ها به زوج های نابارور کمک شود.

**خطر مرگ در کمین بارداری های ناسالم

معاون وزیر بهداشت با بیان اینکه سلامت باروری و فرزندآوری جزو سیاست های ابلاغی رهبر معظم انقلاب است ، گفت: سلامت باروری یکی از شاخص هایی است که با آن کشورها را از نظر عدالت می سنجند.

سیاری افزود: بارداری های کمتر از 18 سالگی خطر مرگ و بارداری بالای 35 سال تا 27 درصد خطر مرگ و بارداری های ناخواسته نیز تا 21 درصد خطر مرگ را به همراه دارند.

وی خاطر نشان کرد: زنانی که بیش از چهار فرزند دارند در صورت بارداری 18 درصد خطر مرگ وجود دارد؛ همچنین اگر فاصله بین دو فرزند کمتر از دو سال باشد خطر مرگ مادر تا 34 درصد افزایش می یابد.

معاون وزیر بهداشت تصریح کرد: برخی به ما می گویند شما کاری به بارداری ها نداشته باشد و اجازه دهید زوج ها بلافاصله بچه دار شوند اما اگر توانمندی ها برای بچه دار شدن به زوج ها آموزش داده نشود، خطر مرگ وجود دارد.

وی ، بی سوادگی را یکی از عوامل خطر مرگ مادر عنوان کرد و گفت: خطر مرگ مادر با سواد کمتر از بیسوادان است.

معاون وزیر بهداشت افزود: عدم مراقبت مادر در دوران بارداری یکی از عوامل خطر مرگ است و مادران در طول دوران بارداری باید هشت بار مراقبت شوند و اگر نشوند خطر مرگ افزایش می یابد.

سیاری با بیان اینکه مراقبت های ضمن بارداری ، رایگان است، گفت: تسهیلاتی برای ماه های آخر بارداری برای مادران در نظر گرفته ایم.

وی با اشاره به ضرورت ارائه مکمل ها به مادران باردار خاطرنشان کرد: اغلب زنان کشور فقر آهن دارند و خونریزی هنگام زایمان براثر فقر آهن خطر مرگ مادران را هشت برابر افزایش می دهد بنابراین باید به آنان آهن رایگان ارائه شود.

معاون وزیر بهداشت گفت: بیمارستان های طبقه بندی شده برای حاملگی های پرخطر نیز باید فراهم شود.

سیاری افزود: افزایش نرخ جمعیت در گروی همکاری های بین بخشی و فراهم کردن مسکن و اشتغال است.

وی درباره طلاق نیز گفت: طلاق نباید در مراجع قضایی بسرعت اتفاق بیفتد بلکه باید با مشاوره مشکلات زندگی را حل کرد.

**راه اندازی مشاوره ژنتیکی

معاون وزیر بهداشت از راه اندازی خدمات مشاوره ژنتیکی با همکاری وزارت رفاه خبر داد و گفت: سه درصد افراد جامعه ممکن است مشکلات ژنتیکی داشته باشند.

سیاری افزود: مشکلات ژنتیکی ، هزینه هنگفتی را به مردم تحمیل می کند .

وی در ادامه مشکلات اقتصادی و تداخل فرزندآوری با تحصیل را از جمله مشکلات فرزندآوری عنوان کرد و گفت: ایدز، هپاتیت بی و هپاتیت سی ناشی از رفتارهای پرخطر نیز جمعیت کشور را تهدید می کند.

**سالانه یک میلیون نفر به جمعیت کشور افزوده می شود

معاون وزیر بهداشت با بیان اینکه اصول کار ما در سیاست های جمعیتی عقلانیت یعنی بهره گیری از کارهای تخصصی و کارشناسی است ، گفت: جمعیت کشور طی 100 سال اخیر همواره رو به افزایش بوده و سالانه یک میلیون نفر به جمعیت کشور افزوده می شود.

سیاری افزود: مرگ ، نرخ باروری و مهاجرت سه عامل موثر در افزایش جمعیت به شمار می روند و اکنون 70 درصد جمعیت کشور در سن 15 تا 64 -یعنی سن فعال- به سر می برند که نشان می دهد دوران طلایی جمعیت را داریم و آماده توسعه هستیم.


مخاطبان محترم گروه اجتماعی مشرق می توانند اخبار، مقالات و تصاویر اجتماعی خود را به آدرس shoma@mashreghnews.ir ارسال کنند تا در سریع ترین زمان ممکن به نام خودشان و به عنوان یکی از مطالب ویژه مشرق منتشر شود. در ضمن گروه اجتماعی مشرق در صدد است با پیگیری مشکلات ارسالی شما از طریق کارشناسان و مشاوران مجرب پاسخی برای ابهامات مخاطبان عزیز بیابد.
منبع: ایرنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس