آیا محصولات آرایشی تشکیل‌دهنده بی‌ضرر هستند؟ در این‌جا ما نگاه علمی به این سوال خواهیم داشت و راه‌های دیگری برای افرادی که می‌خواهند مصرف مواد شیمیایی را کاهش دهند پیشنهاد می‌کنیم.

به گزارش گروه اجتماعی مشرق، وقتی‌که از محصولات آرایشی استفاده می‌کنید، احتمالا از محصولی با لیست بلندبالایی از مواد تشکیل‌دهنده روبه‌رو هستید. اما آیا این مواد تشکیل‌دهنده بی‌ضرر هستند؟ در این‌جا ما نگاه علمی به این سوال خواهیم داشت و راه‌های دیگری برای افرادی که می‌خواهند مصرف مواد شیمیایی را کاهش دهند پیشنهاد می‌کنیم.

نگرانی؛ صاف‌کننده‌های کراتین

درمان‌های کراتین مو که در سالن‌های زیبایی انجام می‌شوند می‌توانند برای شما موهای صاف ابریشمی بدون وز به ارمغان بیاورند. در بسیاری از مواد کراتینه‌کننده مو مقادیر زیادی از فرمالدئید وجود دارد. تماس طولانی مدت با فرمالدئید می‌تواند باعث سرطان شود. صاف‌کردن مو هر چند ماه یک‌بار شما را در معرض مقادیر بیماری‌زای فرمالدئید قرار نخواهد داد ولی ریسک واقعی برای آرایشگر شما وجود دارد.

راه‌حل؛ نرم‌کننده‌های مو و اتوی مو

نرم‌کننده‌ها با خنثی‌کردن اثر الکتریسته ساکن می‌توانند به شما کمک کنند تا با وز موهایتان مبارزه کنید. اتوهای مو هم می‌توانند فرموی شما را کاهش دهند. سشوار از اتوی مو تأثیر کمتری دارد ولی آرایشگر شما ممکن است روش‌های خوبی به شما یاد بدهد تا همراه با استفاده از محصولات بی‌ضرر موهای خود را صاف کنید.

نگرانی؛ رنگ موی دایمی

تحقیقات در مورد خطر سرطان‌زایی رنگ موها، نتایج متضاد داشته‌اند. بعضی از مطالعات نشان داده‌اند که در صورتی که خانم‌ها از رنگ موی دایمی به‌خصوص رنگ‌های تیره‌تر استفاده می‌کنند کمی بیشتر امکان گرفتن لوسمی (سرطان خون) یا لنفوم (سرطان سیستم لنفاوی) دارند. اما مطالعات دیگر افزایش این ریسک را تایید نمی‌کند.  اکثر مطالعاتی که ارتباط بین رنگ مو و سرطان سینه را بررسی کرده‌اند ارتباطی بین این دو نیافته‌اند. همچنین شواهدی مبنی بر خطر رنگ مو در دوران حاملگی وجود ندارد، اگرچه برخی متخصصان برای احتیاط بیشتر توصیه می‌کنند که از رنگ مو در سه ماهه اول بارداری استفاده نشود.

 راه‌حل؛ رنگ موهای با پایه گیاهی

رنگ موهایی با پایه گیاهی مثل حنا و رنگ‌های گیاهی می‌توانند بدون استفاده از مواد شیمیایی مضر، رنگ مو را تغییر دهند اما اشکالاتی هم دارند. اکثر آنها نمی‌توانند تغییر رنگ قابل توجهی ایجاد کنند و رنگ آنها زودتر از رنگ‌های دایمی از بین می‌رود.  راه دوم انجام‌های لایت در سالن‌های آرایش است. یک کلاه مخصوص یا فویل مخصوص مو، مانع تماس گیسوان شما با پوست سر می‌شود و بنابراین موادشیمیایی توسط پوست شما جذب نمی‌شوند.

نگرانی؛ لنزهای تماسی رنگی چشم

لنزهای رنگی یا شکل‌دار که دید شما را تصحیح نمی‌کنند می‌توانند باعث زیباتر شدن شما شوند. اما از لنزهایی که بدون نسخه فروخته می‌شوند، دوری کنید. لنزهای تماسی نیازمند جای گذاری، نظافت و مراقبت صحیح هستند حتی اگر برای مدت کوتاهی استفاده شوند. اگر از لنزهای خود به‌طور مناسب مراقبت نکنید، ریسک صدمات یا عفونت چشم که می‌تواند منجربه کوری شوند را افزایش می‌دهید.

 راه‌حل؛ لنزهای رنگی تجویزی

 در صورتی که واقعا دوست دارید از لنزهای رنگی استفاده کنید از یک متخصص بخواهید که شما را راهنمایی کند. حتی اگر دید شما عالی باشد نیازمند معاینه چشم خواهید بود. پزشک می‌تواند لنز مناسب برای شما را تجویز کرده و برای مراقبت از لنز‌ها شما را راهنمایی کند. برای اجتناب از آسیب چشم‌ها از دستورات پزشک پیروی کنید.

نگرانی؛ سرم‌های تقویت مژه

لاتیس(Latisse) یک داروی تجویزی است که می‌تواند موقتا مژه‌های شما را بلندتر کند. شما هر روز این سرم را به روی خط مژه‌های بالایی می‌مالید و در حدود ۴ ماه برای دیدن نتیجه منتظر می‌مانید. ممکن است عاشق مژه‌های خود شوید ولی لازم است که از ریسک اندک عوارض جانبی که بعضی دایمی هستند مطلع باشید. این دارو ممکن است پوست اطراف چشم‌های شما را تیره کند یا این‌که عنبیه (قسمت رنگی چشم‌هایتان) را به رنگ قهوه‌ای تغییر دهد.

راه‌حل؛ مژه مصنوعی

مژه مصنوعی می‌تواند بدون استفاده از دارو باعث ظاهر مطلوب شما شود. اما این هم بدون عارضه نیست. چسب آن ممکن است پلک‌ها را تحریک کرده یا موجب واکنش حساسیتی شود. در ضمن از رنگ‌های مژه دایمی هم برای ضخیم کردن مژه‌ها استفاده نکنید چون صدمات جدی ازجمله کوری در اثر استفاده از آنها دیده شده است. تاکنون هیچ رنگ دایمی مژه تأیید شده‌ای وجود ندارد.

نگرانی؛ هیدروکینون

هیدروکینون یک ماده روشن‌کننده پوست است که توسط متخصصان پوست تجویز می‌شود و در غلظت‌های کمتر هم بدون نسخه ارایه می‌شود. متخصصان پوست اغلب آن را در موارد لکه‌های پوستی تجویز می‌کنند. استفاده بیش از حد هیدروکینون می‌تواند موجب تغییر رنگ پوست شود. آزمایش روی حیوانات رابطه این ماده را با سرطان نشان داده‌اند گرچه این ریسک در انسان‌ها نامعلوم است. دانشمندان درحال حاضر سرگرم تحقیق روی بی‌خطر بودن هیدروکینون هستند.

راه‌حل؛ لایه‌برداری پوست با لیزر

لایه‌برداری لیزری پوست با استفاده از یک نوع خاص لیزر لایه فوقانی پوست را بر می‌دارد. با این روش می‌توانیم بعضی لکه‌های پوستی را رفع کنیم بدون این‌که برای مدت طولانی از مواد شیمیایی استفاده کنیم.‌ اشکالات این روش عبارتند از هزینه بالا، درد، مدت نسبتا زیاد ترمیم پوست و ریسک اندک باقی ماندن جای زخم یا تغییر رنگ پوست.

نگرانی؛ سولاریوم

تحقیقات نشان می‌دهند که استفاده از تخت‌های برنزه‌کننده (سولاریوم) ریسک ملانوم که مرگبارترین نوع سرطان پوست است را افزایش می‌دهد. در ضمن، این تخت‌ها اشعه ماورای بنفش نوع A  ایجاد می‌کنند که به پیری زودرس کمک می‌کند و موجب چین و چروک و لکه‌های قهوه‌ای می‌شود. اگر چه پوست برنزه به نظر شما زیباست ولی درواقع پوست برنزه یک پوست آسیب‌دیده است.

راه‌حل؛ محصولات برنزه‌کننده بدون اشعه

لوسیون‌های برنزه‌کننده حاوی DHA هستند که یک افزودنی رنگی است و در واکنش با اسید آمینه‌های سطح پوست یک رنگ برنزه موقتی ایجاد می‌کند.

DHA توسط سازمان غذا و داروی آمریکا (FDA) برای استفاده خارجی تأیید شده است ولی استفاده از آن در اتاقک‌هایی که آن را به صورت اسپری می‌پاشند مجاز نیست. در این اتاقک‌ها این ماده ممکن است وارد ریه یا چشم شما شود. حتی اگر از این مواد برنزه‌کننده مالیدنی استفاده می‌کنید حتما از ضدآفتاب استفاده کنید.

نگرانی؛ خطرات سالن‌های زیبایی ناخن

محصولات مانیکور حاوی طیف وسیعی از مواد شیمیایی هستند، ازجمله فرمالدئید، تالیت‌ها، استون و تولوئن. بخار آنها ممکن است باعث تحریک پوست، چشم، بینی و دستگاه تنفس شود. این واکنش‌ها در کارکنان سالن شایع‌تر از مشتریان است. مانیکور و پدیکور همچنین ممکن است باعث عفونت‌های قارچی یا باکتریایی شوند، به‌خصوص اگر وسایل به‌طور مناسب استریل نشوند.

راه‌حل؛ کم‌کردن ریسک‌ها

قبل از انجام مانیکور یا پدیکور، تمیزی سالن را بررسی کنید. اگر به کیفیت بهداشت سالن یا اعمال ضدعفونی کردن شک دارید سالن را ترک کنید. قبل از پدیکور، موهای پاهای خود را نتراشید و اگر بریدگی یا خراش پوست دارید این کار را به تعویق اندازید.  اگر از کارکنان سالن هستید از انجام اقدامات بهداشت محیط کار مطمئن شوید.

نگرانی؛ تالیت‌ها(Phthalates)

تالیت‌ها مواد شیمیایی هستند که باعث انعطاف‌پذیری بیشتر محصولات می‌شوند. آنها در اسباب بازی‌ها، بسته‌بندی غذاها و بعضی محصولات زیبایی مثل لاک ناخن، شامپو و صابون یافت می‌شوند. دو مطالعه نشان داده‌اند که تماس با تالیت‌ها در دوران حاملگی ممکن است منجر به اختلال رشد در نوزادان پسر، شامل سطح پایین هورمونی و ناهنجاري‌هاي اندام هاي توليد مثل شود. اما سازمان غذا و داروی آمریکا می‌گوید که شواهد کافی مبنی‌بر خطر آفرین بودن تالیت‌ها وجود ندارد.

راه‌حل؛ ‌ محصولات بدون تالیت

اگر در مورد این مواد نگران هستید، به دنبال محصولات زیبایی عاری از تالیت باشید. می‌توانید در مواد متشکله به دنبال اصطلاح phthalate بگردید (dibutylphthalate، dimethylphthalate،  diethylphthalate، و ...، butylester، یاplasticizer.   مهم است که بدانید تالیت‌ها در کف‌پوش‌ها، پرده حمام، بسته‌بندی غذاها و بسیاری از محصولات دیگر زندگی مدرن وجود دارند. اما استفاده از مواد آرایشی بدون تالیت می‌تواند تماس کلی شما با این مواد را کاهش دهد.

نگرانی؛ پارابن‌ها (Parabens )

پارابن‌ها شایع‌ترین مواد نگهدارنده (پرزرواتیو) در مواد آرایشی، مرطوب کننده‌ها و محصولات مراقبت از مو هستند. در یک مطالعه پارابن‌ها در تومورهای پستان یافت شدند، ولی نشان داده نشد که عامل سرطان باشند. محققان دیگر نتیجه گرفته‌اند که نامحتمل است که مقدار پارابن‌ها در محصولات زیبایی موجب سرطان شوند.

راه‌حل؛ محصولات زیبایی بدون پارابن

اگر شما در مورد پارابن‌ها نگران هستید، می‌توانید از محصولات عاری از پارابن استفاده کنید. محصولات زیبایی بدون نگهدارنده خراب می‌شوند ولی مواد نگهدارنده غیر از پارابن هم وجود دارند.  بعضی از محصولات از ویتامینC  یا E به‌عنوان ماده نگهدارنده استفاده   می‌کنند.

آیا مواد آرایشی تاریخ مصرف دارند؟

مواد نگهدارنده در مواد آرایشی ممکن است در طول زمان خراب شوند و به باکتری‌ها اجازه رشد بدهند. کارشناسان زمان‌های زیر را برای استفاده از مواد آرایشی توصیه می‌کنند:

کرم‌پودر: یک سال
رژگونه و سایه چشم: دو سال
رژلب: یک سال
ریمل: ۴-۳ ماه
اگر عفونت چشم داشتید، مواد آرایشی چشم خود را فورا به دور اندازید.

آیا مواد آرایشی معدنی بهتر هستند؟

مواد آرایشی معدنی حاوی فیلرها و نگهدارنده‌های محرک کمتری نسبت به مواد آرایشی معمول هستند. اما هنوز می‌توانند حاوی مواد حساسیت‌زا باشند، از این رو افراد با پوست حساس باید به دنبال محصولاتی با حداقل مواد متشکله باشند.

اگر چه مواد آرایشی معدنی اغلب در خود مواد ضدآفتاب مثل دی‌اکسید تیتانیوم یا اکسید روی دارند، روی آن به‌عنوان تنها عامل حفاظت از آفتاب تکیه نکنید. بهتر است مواد آرایشی معدنی را روی ضدآفتاب معمولتان استفاده کنید.

بی‌خطری ضدآفتاب‌ها

مواد تشکیل‌دهنده ضدآفتاب‌ها برای دهه‌های متمادی استفاده شده‌اند و بی‌خطر دانسته می‌شوند. خطر اصلی انتخاب ضدآفتاب ضعیف است. برای محافظت علیه اشعه ماورای بنفشA  وB  از محصولی استفاده کنید که «وسیع‌الطیف» باشد وSPF معادل ۳۰ یا بالاتر داشته تا ریسک سرطان پوست و پیری زودرس پوست را کاهش دهد.


مخاطبان محترم گروه اجتماعی مشرق می توانند اخبار، مقالات و تصاویر اجتماعی خود را به آدرس shoma@mashreghnews.ir ارسال کنند تا در سریع ترین زمان ممکن به نام خودشان و به عنوان یکی از مطالب ویژه مشرق منتشر شود. در ضمن گروه اجتماعی مشرق در صدد است با پیگیری مشکلات ارسالی شما از طریق کارشناسان و مشاوران مجرب پاسخی برای ابهامات مخاطبان عزیز بیابد.

منبع: شهروند

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس