کد خبر 324325
تاریخ انتشار: ۱۴ تیر ۱۳۹۳ - ۱۱:۱۱

علیرغم پیش‌بینی وزارت جهاد کشاورزی برای واردات حدود یک میلیون تن گندم در سال جاری، آمار رسمی گمرک نشان می‌دهد میزان واردات گندم تنها طی دو ماهه نخست امسال با افزایش دو برابری نسبت به سال گذشته به بیش از یک میلیون و 300 هزار تن رسیده است.

 به گزارش مشرق، در حالی که حسین صفایی - مدیرعامل سازمان تعاون روستایی - درباره میزان خرید تضمینی و نیاز به واردات گندم در سال جاری می‌گوید "میزان نیاز مصرفی گندم در هر سال حدود 9 میلیون تن است و اگر میزان خرید تضمینی گندم امسال به حدود هفت میلیون تن برسد می‌توان امیدوار بود میزان واردات گندم در سال جاری به حدود یک میلیون تن برسد و در سال‌های آینده با افزایش تولید کمی و کیفی این محصول، واردات گندم قطع شود" به نظر می‌رسد با توجه به روند صعودی واردات گندم و نبود نظارت کامل از سوی وزارت جهاد کشاورزی به عنوان متولی تولید تا بازار محصولات کشاورزی، امسال هم شاهد رکورد شکنی در واردات بی‌رویه گندم که مورد انتقاد نمایندگان مجلس نیز هست، باشیم.

چرا که بر اساس آمار گمرک جمهوری اسلامی ایران طی دو ماهه نخست امسال یک میلیون و 399 هزار تن گندم به ارزش بالغ بر 494 میلیون دلار وارد شده است که از نظر وزنی 99.29 درصد و از نظر ارزشی 67.88 درصد نسبت به دو ماهه نخست پارسال افزایش داشته است.

با توجه به این سیر صعودی واردات، به نظر می‌رسد اگر حجتی برای کنترل واردات محصولات کشاورزی به ویژه محصولات اساسی از جمله گندم تدبیری نیندیشد دیگر مانند سال‌های 84 و 85 نمی‌تواند ایران را در تولید گندم خودکفا و بی‌نیاز از واردات کند و البته نمایندگان مجلس هم باید قید این وعده وزیر جهاد کشاورزی بزنند چرا که با ادامه این روند دیگر نمی‌توان به قطع واردات گندم در سال‌های آینده و خودکفایی آن در کشور امیدوار بود.

در قانون افزایش بهره‌وری نیز آمده است که وزارت جهاد کشاورزی باید مجوز واردات و صادرات محصولات کشاورزی را به گمرگ بدهد و تعرفه‌های آن را باید به گونه‌ای تنظیم کند که از تولید داخلی حمایت شود و نرخ مبادله به سود تولیدکنندگان باشد که به گفته کارشناسان واردات گندم آن هم با این سیر صعودی نمی‌تواند حامی تولید و تولیدکننده باشد.

البته عباس کشاورز، معاون وزیر جهاد کشاورزی پیش از این به ایسنا گفته بود ثبت‌نام متقاضیان برای واردات گندم که از سوی شرکت بازرگانی دولتی اعلام شده مشکلی برای تولید و برداشت این محصول ایجاد نمی‌کندچرا که گندمی برداشت می شود باید سه تا چهار ماه داخل انبارها بماند تا قابلیت مصرف در نانوایی را پیدا کند.

اما به نظر می‌رسد دولت به ویژه وزارت جهاد کشاورزی که مدیرانش سابقه خودکفایی گندم را در کارنامه خود دارند بهتر است مدیریت کارآمدتری بر تنظیم بازار محصولات کشاورزی داشته باشند تا کاهش یا افزایش واردات به تولید داخلی آسیب بزند.
منبع: ایسنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • ۱۲:۴۱ - ۱۳۹۳/۰۴/۱۴
    0 0
    مشرق جان شايد برخي از استان ها به اندازه سه روز موجودي گندم داشته باشند.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس