کد خبر 323274
تاریخ انتشار: ۱۰ تیر ۱۳۹۳ - ۱۰:۱۱

گاردين در اين زمينه گزارش داده از پاييز 2013 ، تقاضانامه بيش از 10 ايراني به دليل اينكه اين موسسه احساس كرده بايد مطابق مقررات و تحريم‌هاي امريكا عمل كند، مورد بررسي قرار نگرفته است.

به گزارش گروه اجتماعی مشرق، كاپلان، موسسه آموزشي امريكايي مستقر در بريتانيا، به دليل تحريم‌هاي امريكا از پذيرفتن ايرانيان در رشته‌هاي علوم، تكنولوژي، مهندسي، رياضي و همچنين در كليه دروس فوق‌‌ليسانس و بالاتر خودداري كرده است.

گاردين در اين زمينه گزارش داده از پاييز 2013 ، تقاضانامه بيش از 10 ايراني به دليل اينكه اين موسسه احساس كرده بايد مطابق مقررات و تحريم‌هاي امريكا عمل كند، مورد بررسي قرار نگرفته است. براساس تصميم جديد كاپلان اين موسسه تنها مي‌تواند دانشجويان ايراني را در مقطع ليسانس و در رشته‌هاي غيرعلمي نام‌نويسي كند.

اين اطلاعيه مي‌گويد: «شركت‌هاي امريكايي عموما نمي‌توانند خدماتي از ايران دريافت يا به اين كشور ارائه كنند. اين در عمل، به اين معني است كه كاپلان در پذيرش دانشجوهاي ايراني، خصوصا آنهايي كه در ايران اقامت دارند با محدوديت مواجه است. به خاطر محدوديت‌هاي موجود در زمينه پرداخت شهريه، ما معمولا مي‌توانيم دانشجويان ايراني مقيم خارج را نام‌نويسي كنيم.»

سخنگوي كاپلان گفته است: «كاپلان به عنوان يك شركت امريكايي كه مطابق محدوديت‌هاي اعمال شده توسط امريكا عليه ايران عمل مي‌كند، متعهد است دانشجويان بين‌المللي را از مليت‌هاي مختلف از جمله ايران نام‌نويسي كند. كاپلان به‌طور مداوم تحريم‌هاي امريكا را بررسي مي‌كند و ايده‌آل اين است كه بتوانيم مسير يكساني را براي تمام دانشجويان، بدون توجه به محل اقامت‌شان ارائه دهيم.»

تحريم‌هاي علمي براي دانشجويان ايراني در سرتاسر جهان طي سال‌هاي گذشته و در راستاي تحريم‌هاي اقتصادي از سوي نشريات علمي و دانشگاه‌هاي كشورهاي اروپايي و امريكايي اعمال مي‌شده است. اين تحريم‌ها و محدوديت‌ها از عدم انتشار مقاله در يكسري از نشريات معتبر علمي گرفته تا محدوديت تحصيل در يكسري از رشته‌هاي دانشگاهي را شامل مي‌شد.

ندادن رواديد به 64 دانشجوي ايراني دانشگاه‌هاي نروژ كه در رشته‌هاي فيزيك هسته‌يي، الكترونيك، متالوژي و مكانيك تحصيل مي‌كردند، نمونه‌يي از تحريم‌هاي علمي عليه ايران در ماه‌هاي اخير است. پيش از اين نيز ديگر كشورهاي اروپايي اقدامات مشابهي براي دانشجويان ايراني در رشته‌هاي حساس علمي به اجرا گذاشته‌اند. دولت هلند در سال‌هاي 2008 و 2012 تحصيل دانشجويان ايراني در اين كشور را محدود كرد.

اين تحريم‌هاي علمي علاوه بر دانشجويان استادان را هم براي گذراندن دوره‌هاي مطالعاتي در دانشگاه‌هاي مطرح دنيا شامل مي‌شد. با اين وجود با تغيير دولت از سال گذشته روند تحريم‌هاي علمي براي دانشجويان ايراني رو به كاهش است. به عنوان نمونه در ابتداي امسال اعلام شد دانشگاه‌هاي امريكايي مي‌توانند به تبادل دانشجو با دانشگاه‌هاي ايراني بپردازند و همچنين برخي خدمات آموزشي را به نهادها و افراد ايراني ارائه دهند.

به عنوان نمونه موسسه آموزشي آنلاين«كورسرا» كه يك شبكه مهم دانشگاه‌هاي آنلاين است، اوايل ماه ژوئن اعلام كرد مجددا دسترسي كاربران داخل ايران را به دوره‌هاي درسي خود باز مي‌كند. پيش از اين و در پي تحريم‌هاي امريكا عليه ايران و اعمال تحريم‌هاي علمي اين شبكه براي دانشجويان ايراني از دسترس خارج شده بود.

با اين وجود اين موسسه كه خدمات آموزشي آنلاين ارائه مي‌كند، همچنان براي ادامه تحصيل ايرانيان در يكسري از رشته‌ها محدوديت دارد. علوم، تكنولوژي، مهندسي و رياضيات رشته‌هايي هستند كه ايرانيان نمي‌توانند در اين موسسه در آن ادامه تحصيل دهند.

اين شركت در بيانيه‌يي كه در وب‌سايتش منتشر كرد نوشت: «تحريم‌ها موسسات و سازمان‌هاي آموزشي را از ارائه موضوعات خاص، از جمله دروس يادشده منع مي‌كند. مطابق اين تحريم‌ها، ما از ارائه اين رشته‌ها به فراگيران با آدرس اينترنتي (IP) ايران خودداري مي‌كنيم.»

مشكل اين شبكه براي كار در ايران از اواخر ماه ميلادي ژانويه آغاز شد. اين وب‌سايت بهمن ماه گذشته با ابراز تاسف اعلام كرده بود: «برخلاف شعارش بايد ارائه خدمات را به كاربراني از ايران و چند كشور تحريم شده، متوقف كند.» در آن زمان اين وب سايت دانشگاهي به دليل تحريم‌ها دسترسي خود براي دانشجويان كشورهاي ايران، كوبا و سودان، را مسدود كرد. بيش از 20 هزار نفر در ايران تا پيش از اينكه اين وب‌سايت از دسترس‌شان خارج شود از آن استفاده مي‌كردند.


مخاطبان محترم گروه اجتماعی مشرق می توانند اخبار، مقالات و تصاویر اجتماعی خود را به آدرس shoma@mashreghnews.ir ارسال کنند تا در سریع ترین زمان ممکن به نام خودشان و به عنوان یکی از مطالب ویژه مشرق منتشر شود. در ضمن گروه اجتماعی مشرق در صدد است با پیگیری مشکلات ارسالی شما از طریق کارشناسان و مشاوران مجرب پاسخی برای ابهامات مخاطبان عزیز بیابد.

منبع: اعتماد

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 2
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • ۱۴:۱۹ - ۱۳۹۳/۰۴/۱۰
    0 0
    آقای احمدی نژاد گفت تحریمها ورق پاره ای بیشتر نیستند. حالا ایت دانشجوها میتوانند بروند در دانشگاهی که تاسیس کرده درس بخوانند.
  • ۱۴:۴۷ - ۱۳۹۳/۰۴/۱۰
    0 0
    آقای احمدی نژاد گفت تحریمها ورق پاره ای بیشتر نیستند. حالا این دانشجوها میتوانند بروند در دانشگاهی که تاسیس کرده درس بخوانند.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس