کد خبر 322176
تاریخ انتشار: ۷ تیر ۱۳۹۳ - ۱۰:۲۸

طراحی ابزار تشخیصی برای محصولات حلال از حرام، در دستور کار مرکز تحقیقات غذای حلال پژوهشکده علوم و صنایع غذایی قرار گرفت.

به گزارش گروه اجتماعی مشرق، با توجه به اهمیت روز افزون تشخیص حلیت مواد غذایی در دنیای امروز، پژوهشکده علوم و صنایع غذایی، نخستین مرکز تحقیقات غذای حلال وابسته به وزارت علوم را راه اندازی کرد.

دکتر مرضیه رضوی زاده - مدیر مرکز تحقیقات غذای حلال پژوهشکده علوم و صنایع غذایی با اشاره به اهداف در حال پیگیری این مرکز تصریح کرد: تحقیقات بر روی روش‌های کشتار مبتنی بر فناوری‌های نوین مورد استفاده در کشتار گاه‌ها و بومی‌سازی آنها به نحوی که مطابق با شریعت اسلامی باشد، فرآورده‌های غذایی با رویکرد تشخیص حلال و یا حرام بودن کل محصول و یا افزوده‌های مورد استفاده در آن (به لحاظ منشاء) و یا به لحاظ فرآوری محصول و همچنین کنترل فرآیند تهیه محصول و تدوین استانداردهای مربوطه از جمله  زمینه‌های پژوهشی مدنظر برای این مرکز است.

مدیر مرکز تحقیقات غذای حلال پژوهشکده علوم و صنایع غذایی ادامه داد: همچنین از دیگر اهداف مرکز غذای حلال، فرهنگ‌سازی در ترویج برند حلال در داخل کشور، آموزش در زمینه شناخت و تولید مواد غذایی حلال و انجام پروژه های دانشجویان تحصیلات تکمیلی و در صورت امکان تبادل دانشجو با سایر مراکز تحقیقاتی مشابه در جهان، ارائه خدمات آزمایشگاهی تخصصی و مشاوره به صنایع و نیز ایجاد شبکه و پایگاه اطلاعاتی معتبر و قابل استناد جهت بهره‌گیری صنایع ، سازمان‌های نظارتی و مصرف کنندگان است.

رضوی زاده با اشاره به اینکه به طور کلی خوردنی‌ها از دیدگاه حلیّت آن، به دسته‌های کلی از جمله فرآورده‌های گوشتی، محصولات غذایی غیر گوشتی (اعم از لبنی و غیرلبنی) و آشامیدنی‌ها دسته‌بندی می‌شوند خاطرنشان کرد: در این موارد تحقیقات از منظرهای گوناگون،چه به لحاظ منشاء و چه به لحاظ فرآیند تهیه، قابل انجام است.

وی با بیان اینکه تقلب یکی از چالش‌های صنعت غذای حلال محسوب می شود ادامه داد: نبود تخصص و تعهد در تولید کنندگان و واردکنندگان مواد غذایی روند تامین امنیت استاندارد حلال را سخت‌تر ساخته است؛ بنابراین انجام تحقیقات و آزمایشات در یک مرکز رسمی بر روی حلیت مواد غذایی امری ضروری است.

مدیر مرکز تحقیقات غذای حلال پژوهشکده علوم و صنایع غذایی گفت: با توجه به اینکه ممکن است در فرآوری و فرمولاسیون بعضی از مواد خوراکی و افزودنی‌های غذایی که پایه نباتی دارند از ترکیبات و مشروبات الکلی و یا ترکیباتی با منشاء حیوانی مانند شیر، چربی، پودر استخوان، یا دیگر اجزای حیوان حرام گوشت استفاده شود، باید دقت لازم صورت گیرد که در انتهای عملیات فرآوری، محصول عاری از مواد غیر حلال باشد و این امر نیاز به انجام آزمایشات دقیق و تخصصی دارد که مرکز تحقیقات غذای حلال پژوهشکده علوم و صنایع غذایی به منظور تحقق این اهداف راه اندازی شده است.


مخاطبان محترم گروه اجتماعی مشرق می توانند اخبار، مقالات و تصاویر اجتماعی خود را به آدرس shoma@mashreghnews.ir ارسال کنند تا در سریع ترین زمان ممکن به نام خودشان و به عنوان یکی از مطالب ویژه مشرق منتشر شود. در ضمن گروه اجتماعی مشرق در صدد است با پیگیری مشکلات ارسالی شما از طریق کارشناسان و مشاوران مجرب پاسخی برای ابهامات مخاطبان عزیز بیابد.
منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس