کد خبر 322197
تاریخ انتشار: ۷ تیر ۱۳۹۳ - ۱۱:۰۲

آنانی که سال نخست روزه داری را آغاز می کنند، به توجه بیشتری برای حفظ سلامت در این ماه مبارک نیاز دارند.

به گزارش گروه اجتماعی مشرق، درصد قابل توجهی از جمعیت کودکان ونوجوانان، امسال را برای نخستین بار روزه می گیرند و والدین آنان باید اصول روزه داری برای حفظ سلامت را به آنان یاد داده و خود نیز به رژیم غذایی آنان طی این ماه مبارک توجه داشته باشند.

کودکان ونوجوانانی که به سن تکلیف رسیده و توان جسمی کامل دارند و به عبارت دیگر وزن و قد متناسب با سن خود را دارند، بر اساس تکلیف دینی باید روزه کامل بگیرند.

عضو هیات علمی تغذیه دانشگاه علوم پزشکی تهران درباره نحوه روزه داری کودکان ونوجوانان به خبرنگار اجتماعی ایرنا می گوید: به این افراد که در سن رشد هستند، توصیه می شود از مصرف بالای مواد قندی ساده مانند زولبیا و بامیه و انواع شیرینی ها بویژه در وعده سحری اجتناب کنند، زیرا مصرف این مواد موجب افت قند خون شده و توانایی یادگیری آنها را در طول روز کاهش می دهد.

دکتر «حامد پورآرام» می افزاید: چون حجم معده کودکان ونوجوانان نسبت به بزرگسالان کوچک تر است، پس باید به حجم غذای مصرفی آنها دقت و تا جای ممکن وعده های غذایی آنها را اضافه کرد.

وی یادآور می شود: در این افراد یک افطار سبک و سپس گنجاندن وعده شام توصیه می شود.

این متخصص تغذیه می گوید: رعایت تنوع و تعادل در استفاده از همه گروه های غذایی برای آنانی که سال نخست روزه داری را آغاز می کنند، بسیار مهم و ضروریست.

پورآرام تاکید می کند: والدین باید توجه کنند که منابع خوب پروتئینی مانند انواع گوشت، ماهی و حبوبات را در برنامه غذایی کودکان ونوجوانان بگنجانند.

وی می گوید: همچنین لازم است مواد غذایی مقوی و پر انرژی مانند خرما و موز در برنامه غذایی آنان گنجانده شود.

این استاد دانشگاه تاکید می کند: باید از دریافت کافی گروه شیر و لبنیات به میزان حداقل دو وعده در روز در کودکان ونوجوانان مطمئن شویم.

پورآرام می افزاید: دانش آموزان ونوجوانان توجه خاصی به خوردن انواع مواد غذایی کم ارزش یا «هله هوله» دارند که فقط پر کننده حجم معده هستند، بنابراین در این دوران از مصرف این مواد باید خودداری شود.

وی به والدینی که نگران وضعیت تغذیه کودک خود در ماه مبارک رمضان هستند، توصیه می کند در این باره از پزشک و متخصص تغذیه مشورت بگیرند.

پورآرام می گوید: پس از افطار نیز باید از شربت ها و قرص های مولتی ویتامین مناسب سن کودک ونوجوان بر اساس توصیه پزشک و متخصص تغذیه استفاده کرد تا نگرانی های والدین درخصوص کمبودهای تغذیه ای در این ماه مبارک برطرف شود.


مخاطبان محترم گروه اجتماعی مشرق می توانند اخبار، مقالات و تصاویر اجتماعی خود را به آدرس shoma@mashreghnews.ir ارسال کنند تا در سریع ترین زمان ممکن به نام خودشان و به عنوان یکی از مطالب ویژه مشرق منتشر شود. در ضمن گروه اجتماعی مشرق در صدد است با پیگیری مشکلات ارسالی شما از طریق کارشناسان و مشاوران مجرب پاسخی برای ابهامات مخاطبان عزیز بیابد.
منبع: ایرنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس