حجة السلام حاج علی اکبری با اشاره به اینکه طرح مسئله اقتصادی برای تاسیس خانواده و فرزند‌آوری، بدون تعارف یک نگاه کاملاً شرک‌آلود است، دو راهکار جمعیتی جهت کسانی که از بی‌پولی خود برای ازدواج و فرزندآوری گلایه می‌کنند، ارائه کرد.

به گزارش گروه اجتماعی مشرق، مدتهاست که دغدغه رهبر فرزانه انقلاب در بحث‌ سیاست‌های جمعیتی مورد توجه آحاد جامعه، علی الخصوص کارشناسان و اصحاب علم و فرهنگ قرار گرفته است، براین اساس برای واکاوی مباحث جمعیتی گفت‌وگوی با حجة السلام و المسلمین محمد جواد حاج علی اکبری صورت پذیرفت که خود پدر 4 فرزند است و تاکنون 6 کتاب در موضوعات نوجوانان و جوانان از جمله کتاب «مطلع عشق» حاوی توصیه‌های رهبر معظم انقلاب به زوج‌های جوان به نگارش درآورده است.

با توجه به توصیه‌های رهبر انقلاب درباره مباحث جمعیتی، نظر حضرتعالی به عنوان کارشناس مذهبی در حوزه جوانان در بحث سیاست‌های جمعیتی چیست؟

مسئله بسیار کلیدی و حیاتی را مطرح کردید، ببینید یک انحراف فرهنگی وقتی به زمان می‌خورد و تبدیل به نگاه غلط می‌شود و بعد این نگاه غلط در زندگی‌ها جاری می‌شود، اصلاح آن بسیار کار دشواری است.

ما در مسئله جمعیت در نگاه کلان و در موضوع فرزند‌آوری در نگاه خانواده و در موضوع ازدواج از نگاه تاسیس خانواده دچار یک چنین معضلی هستیم، یعنی یک خطای دید و انحراف فرهنگی رخ داده است و متاسفانه در سبک زندگی نیز جاری و نهادینه شده است و فعلاً هم دنبال مقصر نمی‌گردیم. یک جمله‌ای رهبر عالیقدر فرمودند که دیگر واضح است و باید عنوان کنیم که همه کوتاهی کرده‌اند.

یکی از سئوال‌های که مردم در بحث جمعیتی مطرح می‌کنند این است که نسبت به سیاست‌های جمعیتی با توجه به شرایط کنونی کشور اقناع نمی‌شوند.

مسلماً بازگشت از این مسیر غلط به نظر من، زمانبر هست، چون اتفاقی که باید رخ دهد این است که مردم باید به زیبایی در بحث افزایش جمعیت اقناع شوند و در نسل جوانمان نیز که الان در شرف ازدواج هستند و در مقام فرزند آوری قرار دارند باید یک تغییر نگرشی در سبک زندگی اتفاق بیفتد.

پیشنهاد حضرتعالی در این زمینه چیست؟

ما در بحث سیاست‌های جمعیتی دو راه میانبر داریم، یک راه که نزدیکتر است، عبارتند از مجموعه‌های مسئول و نهادهای دولتی کشور که در این قسمت واقعاً وارد میدان شوند و اشکالی که متوجه آنها است در نگاه ساختاری و فعالیتی چه در حوزه قانونی و چه در بخش‌های اجرایی باید کلاً تغییر کند، این بخش زود بازده است و در این بخش به هیچ وجه تاخیر را نباید بپذیریم.

ولی برخی مشاهدات و نظرات حاکی از آن است که برخی سازمان‌ها و وزراتخانه‌ها آنطور که باید و شاید به مباحث جمعیتی براساس دغدغه‌های رهبری نمی‌پردازند.

ببنید، در بخش‌ها و سازمان‌های دولتی تاخیر به هیچ وجه توجیه‌ ندارد و باید مجریان براساس سیاست‌های جمعیتی که رهبر عظیم‌الشان تایید و ابلاغ کردند با سرعت تمام موانع را برطرف کنند و نگاه خود را تغییر دهند و رسانه‌ها نیز به هیچ وجه نباید در این بخش تاخیر مسئولانی که در این حوزه فعالیت می‌کنند را بپذیرند.

نکته دوم عبارت از آن است که ما با نسلی جوانمان باید با ادبیات دینی در این موضوع صحبت کنیم، اشکالی که اتفاق افتاده است به دلیل آن است که نگرش مادی در این حوزه غلبه کرده است. وقتی ما با جوانانمان درباره تاسیس خانواده و بُعد فرزندآوری صحبت می‌کنیم عمدتاً می‌بینیم که مسئله اقتصادی را مطرح می‌کنند.

بنابراین طرح مسئله اقتصادی بدون تعارف یک نگاه کاملاً شرک‌آلود است، هم در تاسیس خانواده و هم در مقوله فرزند‌آوری، چون در ارتباط با تاسیس خانواده، خدای متعال تضمین کرده است که اگر کسانی مشکل اقتصادی داشته باشند خداوند از فضل خود آنها را بی‌نیاز می‌کند و همچنین، خداوند می‌فرماید زمینه ازدواج جوان‌هایتان را فراهم کنید.

دو راهکار برای کسانی که برای ازدواج از بی‌پولی گلایه می‌کنند

گلایه مردم درباره مشکلات اقتصادی را چگونه پاسخ باید داد؟

خُب، این سئوال فوراً در ذهن‌ها پیش می‌آید مبنی بر اینکه وقتی یک خانواده جدید می‌خواهد تاسیس شود زندگی و مسائل اقتصادی آن را مطرح می‌کنند، در حالی که خداوند در قرآن فرموده است کسانی که در این زمینه مشکل اقتصادی داشته باشند خداوند از فضل خود مشکل آنان را برطرف می‌کند. بنابراین، این یک نکته مهم است که اعتماد به فضل خداوند بسیار اهمیت دارد.

البته این مطلب بنده متفاوت از مطلب نخستم درباره تلاش و اقدامات فوری نهادهای ذیربط در زمینه‌ سیاست‌های جمعیتی است. بنابراین سازمانهای مرتبط در این مقوله باید هر چه سریعتر تسهیلات لازم را فراهم کنند. وام بدهند و ایجاد شغل کنند.

بنابراین اهمیت بحث فرهنگسازی در مقوله افزایش جمعیت کشور باید بیشتر مورد توجه قرار گیرد، باید مخاطبان در این مبحث از جمله خانواده‌ها و والدین که مباحث غلط جمعیتی با نگاه اقتصادی به فرزندان منتقل می‌شود اصلاح شود. براین اساس در گام نخست باید خانواده‌ها و بعد فرزندان با نگاه توحیدی جمعیتی آشنا و ذهن آنها تقویت شود.

براین اساس نگرش توحیدی در این مبحث این است که خدا ازدواج را می‌پسندد، تاسیس خانواده را دوست می‌دارد، بنابراین ما باید به میدان برویم زیرا خداوند نیز وعده کرده است و خودش نیز پشتیبانی می‌کند.

امروز هم اگر مشاهده کنید هر خانواده‌ای که مشکلات اقتصادی را برای ازدواج و فرزند‌آوری فرزندانشان مطرح می‌کنند، از خود آنها بپرسیم که خودشان زندگی مشترکشان را چگونه آغاز کرده‌اند، می‌گویند که با توکل آغاز کرده‌اند و خودشان نیز به شما گزارش می‌دهند که وقتی زندگی مشترک را آغاز کردند، چیزی نداشتند. ولی الحمدالله الان به اندازه توانشان دارایی کسب کرده اند و کفاف اداره خانواده را دارند. بنابراین وظیفه مجموعه‌های فرهنگی، دینی و رسانه‌های ما در این مقوله بسیار سنگین می‌شود.

حجة السلام حاج علی اکبری در ادامه با اشاره به مقوله فرزندآوری نیز عنوان می‌کند: ببنید، خداوند در قرآن همین حمایت‌ها را اشاره کرده است و می‌فرماید «یادتان رفته است که رزاق چه کسی است». زیرا زمانهایی ما مشاهده می‌کنیم که افراد به سمت سقط پیش می‌روند. بنابراین وقتی خداوند چنین هدیه‌ای به افراد می‌دهد متاسفانه برخی‌ها این فرزندان که هدیه خداوند است را می‌کشند. حال قبل از 4 ماهگی و یا حتی بعد از آن؛ که نمونه‌هایی از این موارد وجود دارد.

بنابر این این فرمایشات خداوند نه تنها به جاهلیت قدیم، بلکه به جاهلیت مدرن نیز اشاره می‌کند و بار دیگر خداوند می‌فرماید «آیا از فقر می‌ترسید، از اینکه می‌خواهید فرداها چگونه زندگی کنید، اصلاً این موارد ارتباطی به شما ندارد. زیرا رزق شماها به دست من است و دست خودتان نیست. شما مگر رزاق هستید که تصمیم‌گیری می‌کنید» این تعبیرات قرآن است.

براین اساس باید این احساس در خانواده‌های جوان به وجود آید که باید به خداوند اعتماد کرد و این نگرش مادی شرک‌آلود منحط کنار گذاشته شود و در کنار آن شیرینی داشتن فرزند، گوارایی آن، نشاطی که می‌دهد و زندگی را با طراوت می‌کند و عواطف را می‌پوشاند، در برابر آن شعار کذایی فرزند کمتر، زندگی بهتر تشریح شود.


مخاطبان محترم گروه اجتماعی مشرق می توانند اخبار، مقالات و تصاویر اجتماعی خود را به آدرس shoma@mashreghnews.ir ارسال کنند تا در سریع ترین زمان ممکن به نام خودشان و به عنوان یکی از مطالب ویژه مشرق منتشر شود. در ضمن گروه اجتماعی مشرق در صدد است با پیگیری مشکلات ارسالی شما از طریق کارشناسان و مشاوران مجرب پاسخی برای ابهامات مخاطبان عزیز بیابد.
منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 69
  • در انتظار بررسی: 1
  • غیر قابل انتشار: 7
  • ۱۰:۳۱ - ۱۳۹۳/۰۴/۰۸
    1 0
    ایشون خودشون چند تا بچه دارن؟
  • محمد ۱۰:۵۰ - ۱۳۹۳/۰۴/۰۸
    0 0
    اتفاقی که باید رخ دهد این است که مردم باید به زیبایی در بحث افزایش جمعیت اقناع شوند ... بنده به عنوان یک جوان یکی از شروط خودم و خانواده ام برای رفتن به خواستگاری این بوده است که تا آنجا که در حد توانمان است (جسمی، روحی و سایر مسایل) فرزند داشته باشیم. اما نکته این است که الان سی سالم شده و هنوز شرایط اولیه ازدواج نیز برایم مهیا نیست. من با فوق لیسانس بیکارم ...
  • ۱۱:۰۸ - ۱۳۹۳/۰۴/۰۸
    0 0
    "بنابراین طرح مسئله اقتصادی بدون تعارف یک نگاه کاملاً شرک‌آلود است، هم در تاسیس خانواده و هم در مقوله فرزند‌آوری، " بد نیست ایشان گزارش مرکز پژوهش های مجلس را در خصوص فساد و روابط غیر مشروع مطالعه بفرمایند و ببینند چند درصد از زنان خیابانی افراد متاهلی هستند که بخاطر فقر اقتصادی با اطلاع همسرانشان تن فروشی می کنند.
  • ۱۱:۲۰ - ۱۳۹۳/۰۴/۰۸
    0 0
    "بنابراین طرح مسئله اقتصادی بدون تعارف یک نگاه کاملاً شرک‌آلود است" بعدا نفرمائید که تکفیری ها چنین هستند و چنان!خودتون اتهام شرک میزنید به مردم درثانی آیا مجازات حبس چندساله برای اعمال پیشگیرانه بارداری ناقض حقوق مردم و درعین حال مسخره نیست؟
  • دامغانی ۱۱:۲۶ - ۱۳۹۳/۰۴/۰۸
    0 0
    البته خداوند روزی همه را می رساند به شرطی که بندگان نیز کار کردن را شرافت خودشان بدانند و هیچ کاری را کسر شان خود ندانند در نظر داشته باشیم همه استاد کاران از کارگری شروع کرده اند که گفته اند ازشما حرکت از خدا برکت.با چنین بینشی میتوان ازدواج کرد وصاحب هر تعداد فرزند شد.
  • ۱۲:۴۸ - ۱۳۹۳/۰۴/۰۸
    0 0
    اگر زن ذلیلان جرات دارند موانع تعدد زوجات را بردارند و بدعت شاهنشاهی را بجای قانون اسلام بر مردم تحمیل نکنند. اینکه برای ازدواج با زن دوم نیاز به اجازه زن اول است ، در کجای اسلام (اعم از قران و سیره معصومین علیهم السلام ) چنین حکمی هست ؟ یا واقعیات جامعه با توجه به تعداد زیاد پیردختران ، زنان مطلقه و شوهرمرده ، چنین چیزی را حکم ثانیویه کرده است؟ متاسفانه به غرب شیطانپرست و فمینسیم غربی دلبسته ایم و از اسلام خیلی فاصله گرفته ایم و در برخی موارد اسلام ما همانند پوستین وارونه ای شده است که اگر انشاالله امام زمان عج تشریف بیاورند فکر میکنیم شریعت تازه ای را آورده است . فکری کنید و جلوی انحرافات و قوانین منحرف را بگیرید و فاصله با اسلام را کم کنید تادین و دنیا و نسل ما سالم بماند.
  • ۱۳:۴۷ - ۱۳۹۳/۰۴/۰۸
    0 0
    اتفاقا پولدارها هستند که کمتر فرزند دارند
  • 110 ۱۵:۰۰ - ۱۳۹۳/۰۴/۰۸
    0 0
    امیدمان به خداست فقط و فقط نه مسئولین محترم با این طرح قشنگشون در مجلس بابت جریمه و زندان و ...
  • ۱۵:۰۵ - ۱۳۹۳/۰۴/۰۸
    0 0
    فکر کنم ایشون مجرد باشند
  • ۱۵:۰۵ - ۱۳۹۳/۰۴/۰۸
    0 0
    زیاد بچه داشته باشن 5 تا
  • ۱۵:۰۶ - ۱۳۹۳/۰۴/۰۸
    0 0
    چی کار داری به تعداد بچه نظریه اش رو نقد کن
  • یک نفر ۱۵:۰۹ - ۱۳۹۳/۰۴/۰۸
    0 0
    به این زودی ها این مردم حقیقت لزوم داشتن فرزند را نخواهند فهمید.. اقایان خودتان را خسته نکنید
  • لیلا ۱۵:۱۰ - ۱۳۹۳/۰۴/۰۸
    0 0
    برای بچه زیاد داشتن باید همسر خوب و موافق داشت که نیست
  • لیلا ۱۵:۲۳ - ۱۳۹۳/۰۴/۰۸
    0 0
    مجازات چیز دیگری است خبرش رو کامل بخوان به روزنامه های مزدور به اصطلاح اصلاح طلب نگاه نکن مصوبه مجلس چیز دیگری بود
  • ۱۵:۲۳ - ۱۳۹۳/۰۴/۰۸
    0 0
    یعنی هر کی چند تا زن داره لزوما چند تا هم بچه داره؟
  • ۱۵:۲۴ - ۱۳۹۳/۰۴/۰۸
    0 0
    راست میگی اما اگر همه برن دنبال چند تا زن گرفتن دیگه دنبال بچه نمیروند
  • ۱۵:۲۴ - ۱۳۹۳/۰۴/۰۸
    0 0
    نخندید به این سخن ناشناس زن دوم میخواد روش نمیشه بگه
  • ۱۵:۲۴ - ۱۳۹۳/۰۴/۰۸
    0 0
    آفرین
  • سید اکبر کولرساز ۱۵:۲۵ - ۱۳۹۳/۰۴/۰۸
    0 0
    اکثرا و شاید 99درصد مایع دارها بچه یکی یا دو تا دارن
  • ۱۵:۲۵ - ۱۳۹۳/۰۴/۰۸
    0 0
    بچه برای فقراست
  • ۱۵:۲۵ - ۱۳۹۳/۰۴/۰۸
    0 0
    وقتی پول داری بچه میخوای چی کار
  • ۱۵:۲۶ - ۱۳۹۳/۰۴/۰۸
    0 0
    مگه آدم چند سال میخواد زندگی کنه
  • قاسمی حسن ۱۵:۲۶ - ۱۳۹۳/۰۴/۰۸
    0 0
    حالا اگر از پولدارها زن بگیریم چی؟ کمتر فرزند دار میشیم یا بیشتر
  • ۱۵:۲۶ - ۱۳۹۳/۰۴/۰۸
    0 0
    برو بابا
  • ۱۵:۲۷ - ۱۳۹۳/۰۴/۰۸
    0 0
    من قبلا سوئد بودم آنجا مشوقهای بچه دارشدن زیاده
  • ۱۵:۲۸ - ۱۳۹۳/۰۴/۰۸
    0 0
    بچه زیاد موجب جوانی و سلامتی میشه اقای 110
  • سید اکبر کولرساز ۱۵:۳۱ - ۱۳۹۳/۰۴/۰۸
    0 0
    من می‏توانم نظر و دیدگاه خودم را در این زمینه بیان کنم. خود من زمانی که ازدواج کردم خیلی راحت کنار آمدم. شاید برخی از چهره های سرشناس تصور می‏کنند زمانی که بحث ازدواج مطرح می‏شود، بخشی از طرفدارانشان را از دست می‏دهند، شاید فکر می‏کنند که محبوبیتشان کم می‏شود، شاید به این فکر می‏کنند که اگر یک روز نخواهیم زندگی‏مان را ادامه دهیم بعدش چه می‏شود و... از نظر من یکی از خانم‏های بسیار موفق در این زمینه خانم «لیلا حاتمی» هستند. ازدواج و بچه ‏دار شدنش را همه می‏دانند، با وجود دو بچه کارش را بهتر از خیلی‏های دیگر انجام می‏دهد، زندگی سالم، سلامت روانی و سلامت کاری دارد و همه کارهایش را هم به خوبی انجام می‏دهد. من فکر می‏کنم این موضوع یک مسئله شخصی و درونی است. اگر آدم در هر زمینه‏ ای کارش را بلد باشد، هیچ چیز نمی‏تواند از طرفدارانش کم کند.
  • ۱۵:۳۵ - ۱۳۹۳/۰۴/۰۸
    0 0
    نیوشا ضیغمی: من خیلی اوقات دلم می‏خواهد بچه داشته باشم، اما وقت ندارم
  • کارگر ۱۵:۳۶ - ۱۳۹۳/۰۴/۰۸
    0 0
    من خیلی اوقات دلم می‏خواهد بچه داشته باشم، اما وقت ندارم
  • فرشید ۱۵:۳۷ - ۱۳۹۳/۰۴/۰۸
    0 0
    بچه كه بوديم توي تلوزيون مي‌گفتند: "بچه كمتر زندگي بهتر".همه خواهر برادرها از اينكه اينهمه زياد بوديم خجالت مي‌كشيديم.من خودم هيچ وقت به دوستانم نگفتم چندتا خواهر و برادريم.پدر و مادرم هم ماشالا هر سال اقدام به ساخت يك فقره خواهر يا برادر جديد برايمان مي‌كردند كه خسته نباشند.بعد از به دنيا آمدن هركدام به مادرم مي‌گفتيم:مامان! مي‌دوني فرزند كمتر زندگي بهتريعني چي؟! با توپ و تشرمي‌گفت:به شما مربوط نيست.خجالت بكشيد. فكر كنيد الان يكيتون نبوديد.
  • دکتر رحمتی ۱۵:۳۹ - ۱۳۹۳/۰۴/۰۸
    0 0
    مردم سعي كنند فاصله بين فرزندان بين سه تا پنج سال باشد و توجه كنند كه ترجيحا تعداد فرزندانشان چهار شود
  • بابک ۱۵:۴۰ - ۱۳۹۳/۰۴/۰۸
    0 0
    مشرق جان اول زن گرفت رو باید یاد بدی بعدش بچه دارشدن مهندس
  • یک نفر ۱۵:۴۰ - ۱۳۹۳/۰۴/۰۸
    0 0
    بچه چهار تا باشه زیاد است اما وقتی بزرگ شدن کم میشوند
  • سادات ۱۵:۴۱ - ۱۳۹۳/۰۴/۰۸
    0 0
    فاصله بين فرزندان باید چند سال باشه مثلا اگر 20 سال زندگی اصلی ما باشد هر سه سال یا چهار سال یک بچه داشته باشیم فکر کنم میشود چهارتا
  • سادات ۱۵:۴۵ - ۱۳۹۳/۰۴/۰۸
    0 0
    فاصله بين فرزندان باید چند سال باشه مثلا اگر 20 سال زندگی اصلی ما باشد هر سه سال یا چهار سال یک بچه داشته باشیم فکر کنم میشود چهارتا
  • ۱۵:۴۷ - ۱۳۹۳/۰۴/۰۸
    0 0
    اول خبر زده 4 تا بچه دارن شما که اون اولشو با این دقت زاید الوصف خوندین ببین بقیشو چه با دقت خوندین
  • محمد ۱۵:۵۰ - ۱۳۹۳/۰۴/۰۸
    0 0
    من دانشجوی دکتری می شناسم که شبها در آزانس کار میکنه، متاهل هم هستند.شما شروع کن از خدا برکت
  • ۱۵:۵۸ - ۱۳۹۳/۰۴/۰۸
    0 0
    موافقم با لیلا
  • ۱۵:۵۹ - ۱۳۹۳/۰۴/۰۸
    0 0
    این طرح افزایش جمعیت هنوز در مجلس تبدیل به قانون نشده درند علیه مجلس الکی جو میدن
  • ۱۵:۵۹ - ۱۳۹۳/۰۴/۰۸
    0 0
    باید همه این بی بچه ها را اعدام کرد
  • ۱۵:۵۹ - ۱۳۹۳/۰۴/۰۸
    0 0
    درود بر مجلس..
  • صبا ۱۶:۰۰ - ۱۳۹۳/۰۴/۰۸
    0 0
    آقا ما بچه نخواییم باید کی رو ببینیم
  • مهدیه ۱۶:۱۶ - ۱۳۹۳/۰۴/۰۸
    0 0
    20 سال تقسیم بر چهار میشود پنج فرزند
  • ناشناس ۱۷:۴۹ - ۱۳۹۳/۰۴/۰۸
    0 0
    از نظر اکثر کسانی که کامنت دادند خدا رزاق نیست خودشون رزاقند
  • ۱۸:۱۷ - ۱۳۹۳/۰۴/۰۸
    0 0
    اگه بچه داشتن که پولدار نبودن..
  • ۲۲:۳۱ - ۱۳۹۳/۰۴/۰۸
    0 0
    پس بیخود نیست که آدم های عاقل پولدار میشن
  • ۲۲:۳۲ - ۱۳۹۳/۰۴/۰۸
    0 0
    خوبه والا هر بلایی سر مردم بیارید بعد بگید مردم نمیفهمن که بچه چیز خوبیه
  • ۲۲:۳۲ - ۱۳۹۳/۰۴/۰۸
    0 0
    خوب و موافق = زن ذلیل و پولدار
  • ۲۲:۳۳ - ۱۳۹۳/۰۴/۰۸
    0 0
    حالا کی خواست از اونا الگو برداری کنه
  • ۲۲:۳۴ - ۱۳۹۳/۰۴/۰۸
    0 0
    خدا رو شکر که وقتت پره
  • ۲۲:۳۵ - ۱۳۹۳/۰۴/۰۸
    1 0
    شما پولش رو بده ما نه ماه به نه ماه بچه میاریم
  • ۲۲:۳۷ - ۱۳۹۳/۰۴/۰۸
    0 0
    من نمیدونم شما چرا فقط همون یه آیه رو یاد گرفتید ؟ خدا بارها در قرآن دعوت به تفکر وتعقل کرده وقتی با توجه به عقلت نمیتونی از پس تربیت یه بچه هم بربیای چرا زور میزنی 4تا داشته باشی
  • توحید ۲۲:۵۴ - ۱۳۹۳/۰۴/۰۸
    0 0
    اینا مرداشون بی غیرتن
  • ۲۳:۴۶ - ۱۳۹۳/۰۴/۰۸
    0 0
    ناشناس لطفا نظر مسخره و سراسر توهینتو که صرفا برداشت شخصی خودت هست رو به امام زمان نسبت نده . از این نظر فقط بوی هوس به مشام میرسه همون که همه مردها دارن از این قانون خدا سواستفاده میکنن و فریاد وا اسلاما سر میدن
  • ۰۱:۰۷ - ۱۳۹۳/۰۴/۰۹
    0 0
    منو
  • ۰۱:۰۷ - ۱۳۹۳/۰۴/۰۹
    0 0
    این مسائل از کمبود ایمانه کاستی خود فرد چون از خدا بریده چنگ زده به دامن شیطان آدمای ندار آبرومندی هستن که زندگی سختی دارن شده با دست فروشی با کمک کمیته امداد زندگی میگذرونن ولی تن و روحشونو به شیطان نمیفروشن
  • محمد ۰۱:۱۱ - ۱۳۹۳/۰۴/۰۹
    0 0
    توصیه میکنم کتاب تنظیم جمعیت خانواده رو بخونید تا ببنید چطور ذهنیت دانشجوهارو در مورد ازدواج و فرزند اوری تغییر میده عملا داره روشهای کاهش جمعیت رو آموزش میده.
  • ۰۱:۱۶ - ۱۳۹۳/۰۴/۰۹
    0 0
    مردان و زنان بى همسر را همسر دهيد و همچنين غلامان و كنيزان صالح و درستكارتان را، اگر فقير و تنگدست باشند خداوند آنان را از فضل خود بى نياز مى‏سازد، خداوند واسع و آگاه است سوره نور 32 وقتی یکی میگه پول ندارم ازدواج نمیکنم بی اعتماد به خدا نیست؟ دروغگو دونستن خدا نیست؟ این شرک نیست؟ یکم مطالعه تونو بالا ببرین
  • افشین تهران ۰۱:۴۶ - ۱۳۹۳/۰۴/۰۹
    0 0
    ناشناس 15.24سخن شما خنده دار تره.اگه زن دوم بخواد نیاز نیست اینجا بگه یا از شما اجازه بگیره.منظورش مجلسی است که در ان زمان >دوره ششم
  • افشین تهران ۰۱:۵۱ - ۱۳۹۳/۰۴/۰۹
    0 0
    تازه ایشان در خارج از مرز هم بسیار فعالند و باعث ابروی ملت ایران و اسلام هستند و در انجام امور شرعی سرامد و از دشمنان صهیونیست هم میباشند!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!. اینهارو اکبر کولر یادت رفت بگی.مثالتهم مثل کولر نسب کردنت بود.
  • افشین تهران ۰۱:۵۲ - ۱۳۹۳/۰۴/۰۹
    0 0
    اما حالا که همه هستید ایا بهتر نیست.
  • افشین تهران ۰۱:۵۴ - ۱۳۹۳/۰۴/۰۹
    0 0
    مگه میخوای جون مرگ بشی که میگی بیست سال .
  • افشین تهران ۰۱:۵۵ - ۱۳۹۳/۰۴/۰۹
    0 0
    هیچکس عزیزم.معلومه شما خودت هنوز بچه موندی بابا.
  • افشین تهران ۰۲:۰۰ - ۱۳۹۳/۰۴/۰۹
    0 0
    متاسفانه همینطور هست.بعد میگن ما پیرو علی ع هستیم و عاشق اهل بیت.اما دریغ از کمی پیروی از این بزرگواران.خدارا فراموش نکنید و رسم زندگی را از نهج البلاغه بیاموزید تا براستی رستگار شوید.اینهمه کتاب میخوانید این کتاب الهی را که توسط امامی بزرگوار به ما هدیه شده اگر نخوانده ایدحتما امتحان کنید تا در باب همه چیز موفق باشید.
  • افشین تهران ۰۲:۰۷ - ۱۳۹۳/۰۴/۰۹
    0 0
    ان روزی که خانمها در مجلس قوانین من دراوردی را با همکاری اقایان بدنبال طرفدار باب کردند و اسمش را اصلاحات کذاشتند باید فکر امروز را میکردیم .توقع جوانان را از زندگی انقدر بالا بردیم که خودمان هم در ان مانده ایم.سن ازدواج بجایی رسیده که اگر فکری بحال ان نشود با سن مرگ موازی خواهد شدوتوکل بخدا و امید به روزی رسان انقدر کم شده که همه خود را صاحب روزی میدانند .مگر معنی شرک چیست.جز اینست که ما خود را در سایه پروردگار نمیبینیم .مسائل مالی قابل حل شدن است البته دولت هم باید دراین راه کمک کند و همه به عنایت خدا امیدوار باشیم.
  • علیزاد ۰۵:۵۷ - ۱۳۹۳/۰۴/۰۹
    0 0
    کی بود میگفت فرزند کمتر زندگی بهتر؟ ۱- احمدی نژاد -۲- صهیونیسم یهود -۳- هردو -۴- هیچکدام فقط ما نبودیم که سفارشات اسلام رو نادرست می‌دونستیم.
  • قاسم ۱۱:۲۸ - ۱۳۹۳/۰۴/۰۹
    0 0
    مشکلات اقتصادی برای همه هست مشکل اصلی اینه که بعضیها قناعت نمیکنند.ضمنا اغلب زنان خیابانی یا خود و همسرانشان معتادند یا از روی تفنن دست به این کارها میزنند.ربطی به تشکیل خانواده ندارد.اگر کسی واقعا دنبال تشکیل خانواده باشد خداوند هم از لحاظ مالی کمک میکند و هم قدرت قناعت به او میدهد.
  • ۱۱:۴۷ - ۱۳۹۳/۰۴/۰۹
    0 0
    این شعار تو دهه هفتاد مطرح بود ینی هاشمی که تا حدی درست بود ولی شورشو درآوردن این همه دشمنی با احمدی نژاد برا چیه؟
  • ۱۲:۵۹ - ۱۳۹۳/۰۴/۰۹
    0 0
    مگه این مسئولین توی این سی سال چه گلی به سر ما بچه ها ی نسل قبل و جوونای فعلی زدن که حالاما بخوایم بچه دار شیم اونم بد بخت کنیم

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس