کد خبر 321047
تاریخ انتشار: ۳ تیر ۱۳۹۳ - ۱۱:۱۶

شركت تايم وارنر هم كه مالك استوديوي قديمي وارنر است، اعتراف مي‌كند كه بخشي از ثروت كنوني‌اش محصول فيلم‌هايي مثل مجموعه 7 قسمتي شده «بت‌من» و فيلم‌هاي 8 قسمتي شده سوپرمن است كه آخري با عنوان «مرد فولادي» ارائه شده است.

گروه فرهنگی مشرق -  مطالعات نشان مي‌دهد فيلم سينمايي ساخته شده بر اساس كميك استريپ‌هاي مارول بوكز بسیار سود ساز هستند. بازار فروش اين فيلم‌ها نشان مي‌دهد كه كارهايي چون «انتقامجويان» و آثار متمركز روي ساير قهرمانان كميك بوك‌هاي مارول بهتر با مردم ارتباط برقرار كرده و در قياس با داستان‌هاي دي. سي. كوميكز موفق‌تر بوده‌اند و اين آمار و نتايج چون با گذشت ايام و ارقام ثابت شده و با يك سري آمار و اطلاعات بالنسبه دقيق ارتباط دارند، نمي‌توان آنها را رد كرد و نشانگر نتايج و مواردي ندانست كه از آن ياد شد. همين آمار نشان مي‌دهند كه كميك بوك‌هاي مارول در بازار فروش آمريكاي شمالي 47 درصد بيشتر و بهتر از دي.سي. كوميكزها عمل كرده‌اند. پل سوييني كه در يك شركت ثبت آمار سينمايي در نيويورك كار مي‌كند ضمن تأييد ارقام فوق مي‌گويد فيلم‌هاي ساخته شده بر اساس داستان‌هاي مارول از 1998 به بعد به طور متوسط هر يك 190 ميليون دلار فروخته‌اند و اين در حالي است كه كارهاي دي.سي. كوميكز كه با «سوپرمن يك» در 1978 شروع و پايه‌گذاري شد، به طور متوسط هر كدام 129 ميليون دلار سودسازي كرده‌اند.
 
*احیای شرکت دیسنی
«The Avengers» كه قهرماناني خيالي از هر دو انتشاراتي فوق را دربر مي‌گيرد و در 2012 اكران شد و امثال آيرون من، كاپيتان آمه‌ريكا و هالك در آن خودنمايي مي‌كردند، پر فروش‌ترين كار و ثمرسازترين محصول براي هر يك از اين دو شركت كميك استريپي به شمار مي‌آيد زيرا در كل سطح جهان 5/1 ميليارد دلار فروخت. موفقيت فيلم‌هاي مارول موجب احياي شركت قديمي و معتبر والت ديسني شده است. شركتي كه انتشاراتي و  به واقع كمپاني مارول را به سال 2009 به بهاي چهار ميليارد دلار خريداري كرد.
 
*جانشينان هري پاتر
شركت تايم وارنر هم كه مالك استوديوي قديمي وارنر است، اعتراف مي‌كند كه بخشي از ثروت كنوني‌اش محصول فيلم‌هايي مثل مجموعه 7 قسمتي شده «بت‌من» و فيلم‌هاي 8 قسمتي شده سوپرمن است كه آخري با عنوان «مرد فولادي» ارائه شده است. پل سوييني كه پيشتر هم نام او را آورديم، مي‌گويد: «هري پاترها» يك سود مستمر را به مدت بيش از 10 سال به حساب‌هاي وارنر ريختند و اگر قرار است چيزي جانشين آن شود همين فيلم‌هاي ساخته شده بر مبناي كاراكترهاي فانتزي و قهرمانان خيالي كميك بوك‌هاي دي‌. سي است.
 
*فاكتورهاي تأثيرگذار
اگر برخي سريال‌هاي تلويزيوني متمركز بر كاراكترهاي بت من و شاهين و همچنين سري فيلم‌هاي اكشن شاهين در دهه 1930 را ناديده بگيريم، اولين فيلم بلند ساخته شده بر اساس كميك استريپ‌ها «سوپرمن يك» در سال 1978 بود، اما آن فيلم كه 36 سال از زمان اكران و فروش قابل توجه‌اش مي‌گذرد و كريستوفر ريو ايفاگر رل سوپرمن را بسيار مشهور كرد و ساير كارهاي كميك استريپي و ميزان توفيق يا ناكامي‌شان و در منظري كلي‌تر صنعت ساخت فيلم‌هايي از روي آثار مارول بوكز و دي‌.سي كوميكز و نظاير آنها از تورم‌ها و گراني‌ها بي‌تأثير نمانده‌اند و سرنوشت آنها را تا حد زيادي همين فاكتورها رقم زده‌اند. همين مسايل و ملاحظات باعث شده مارول بوكز هم در معادلات تجاري موجود بر DC Comics سایه اندازد و بيشتر از آنها سر و صدا كند و فزون‌تر از رقيب بزرگش بفروشد.
 
3 برابر امروز
مارول از 2007 به اين سو عرضه 13 فيلم بر اساس كارهاي كميك استريپي خود به بازار را شاهد بوده و البته در روند توليد آنها مشاركت هم داشته اما طي همين مدت فيلم‌هاي مرتبط با دي‌. سي كوميكز از 7عدد فراتر نرفته است. قيمت متوسط بليت از 1980 به تدريج و در چند وهله و مرحله 3 برابر امروز شده و اين امر فروش اين گونه فيلم‌ها را «هالك» وار بالا برده است. مجموع پولسازي فيلم‌هاي مارول در آمريكاي شمالي 3/5 ميليارد دلار بوده و اين بسيار بيشتر از 3 ميلياردي است كه آثار DC Comics به بار آورده‌اند.
 
*بتمن 1/1 ميلياردي
در ميان كارهاي كميك استريپي تايم - وارنر (ادغام ا ين دو شركت در 1990 صورت پذيرفت) «شواليه تاريك بپا مي‌خيزد» از سري فيلم‌هاي مرد خفاشي در سال 2012 بيشترين درآمد سازي را داشته است. سومين قسمت از تريلوژي بت‌مني كريستوفر رولان و هفتمين فيلم از اين سري آثار با احتساب چهار فيلمي كه در سالهاي 1989 تا 2000 ساخته شده‌اند 1/1 ميليارد دلار در سطح جهان فروخته است. شايد اگر اين جدول كه حاوي نام 51 فيلم كميك استريپي اكران شده تا اين لحظه است، با قيمت‌هاي روز تنظيم مي‌شد و بهتر بگوييم عواملي مثل قدرت خريد پول در هر عصر و بهاي بليت فيلم‌ها در هر زمان جزو عوامل تشخيص ميزان فروش قرار مي‌گرفت، تصوير روشن‌تري از شرايط موجود و دستاوردهاي حاصله بدست مي‌آمد.
 
*نقش 3 بعدي‌ها و اي مكس‌ها
بهرحال عوامل جنبي اضافه شده در سالهاي اخير مثل پخش فيلم به سيستم‌هاي مدرن و جذاب 3 بعدي و اي.مكس نيز در تعيين ميزان فروش فيلم‌ها و به تبع آن در ترسيم جايگاه كميك استريپ‌ها دخيل بوده‌اند. اين را نمي‌توان ناديده گرفت كه قيمت بليت سالن‌هاي داراي امكانات نمايش 3 بعدي و اي. مكس بسيار گران‌تر از بليت سالن‌هاي معمولي است و اين، چه در مورد آثار كميك استريپي و چه ساير فيلم‌ها صدق مي‌كند. با اين حال جذابيت و ساختن پول‌هاي نجومي توسط قهرمانان خيالي كميك بوك‌ها چيزي نيست كه فقط مرتبط با روش‌هاي پخش اين فيلم‌ها باشد  و ريشه در رشد اقبال عمومي نسبت به اين گونه فيلم‌ها بدون احتساب هر گونه ادوات ساخت آنها دارد.

منبع: بانی فیلم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس