کد خبر 318195
تاریخ انتشار: ۲۵ خرداد ۱۳۹۳ - ۱۲:۵۱

اگر مي‌خواهيد سلامت قلبتان به اين زودي‌ها به خطر نيفتد و دور از جانتان سكته قلبي نكنيد لازم است كه در مصرف مواد غذايي اشاره‌شده در اين مطلب احتياط كنيد.

به گزارش گروه اجتماعی مشرق، انفاركتوس يا همان سكته قلبي خطري است كه اگر مراقب نباشيد شما را هم تهديد مي‌كند. براي حفظ سلامت قلب تغذيه نقش مهمي دارد. اگر مي‌خواهيد سلامت قلبتان به اين زودي‌ها به خطر نيفتد و دور از جانتان سكته قلبي نكنيد لازم است كه در مصرف مواد غذايي اشاره‌شده در اين مطلب احتياط كنيد.

سوسيس و كالباس و رفقا

سوسيس و كالباس و كلا گوشت‌هاي فراوري شده سرشار از نمك و چربي‌هاي مضر هستند. نمك زياد موجود در اين محصولات غذايي خطر ابتلا به فشارخون بالا را افزايش مي‌دهد. حتماً خودتان بهتر مي‌دانيد كه فشارخون بالا يكي از عوامل اصلي انفاركتوس مي‌باشد.

از اين گذشته چربي‌هاي اشباع‌شده اين مواد غذايي باعث افزايش كلسترول بد خون مي‌شوند كه اين مساله نيز به تصلب شرايين يا گرفتگي عروق و سكته منجر مي‌شود. توصيه مي‌كنيم تا جايي كه مي‌شود مصرف اين قبيل مواد غذايي را محدود كنيد.

روغن آفتابگردان و رفقا

همه روغن‌ها و چربي‌ها، بد و مضر نيستند. دو نوع چربي داريم: چربي‌هاي خوب و چربي‌هاي بد. چربي‌هاي سرشار از اسيدهاي چرب اشباع‌شده همان چربي‌هاي بد هستند كه كلسترول بد خون را افزايش مي‌دهند. در عوض روغن‌هايي كه حاوي اسيدهاي چرب اشباع‌نشده‌اند چربي‌هاي خوب هستند كه سلامت قلب و عروق را بالا مي‌برند.

تا جايي كه مي‌توانيد مصرف روغن آفتابگردان، روغن بادام‌زميني، روغن ذرت، روغن پالم و روغن نارگيل را محدود كنيد به خاطر اينكه سرشار از اسيدهاي چرب اشباع شده‌اند. در عوض بايد بدانيد كه روغن‌هاي گياهي مانند روغن زيتون، روغن سويا، روغن گردو، روغن فندق و روغن كلزا جزو روغن‌هاي سالم و مفيد هستند. توجه داشته باشيد كه مصرف روزانه يك تا دو قاشق غذاخوري روغن و حداقل یک قاشق غذاخوري روغن كلزا (به دليل دارا بودن امگا 3 ها) كافي است.

گوشت قرمز

بر اساس نتايج پژوهش‌هايي كه در سال 2002‌، محققان دانشگاه هاروارد انجام داده‌اند، افرادي كه روزانه گوشت قرمز مانند گوشت گاو مصرف مي‌كنند بيشتر در معرض انفاركتوس ميوكارد يا سكته قلبي قرار مي‌گيرند؛ به خاطر اينكه اين گوشت‌ها سرشار از چربي‌هاي اشباع شده‌اند كه كلسترول و تري‌گليسيريد خون را بالا مي‌برند كه هر دو از عوامل سكته قلبي هستند. توصيه مي‌كنيم مصرف گوشت قرمز را به هفته‌اي يك تا دو مرتبه محدود كنيد. تا جايي كه مي‌توانيد از گوشت‌هاي كم چرب استفاده كنيد.

چيپس و كيك و رفقا

انواع كيك‌ها، پيراشكي‌ها، چيپس، اسنك، پيتزا و غيره؛ اگر مي‌خواهيد سكته قلبي از جانتان دور باشد اين مواد غذايي را فراموش كنيد. زماني كه رگ‌هاي كرونري مي‌گيرند خون اكسيژنه از جريان مي‌افتد و سلول‌هاي قلب آسيب ‌ديده و شروع به نابودي مي‌كنند.

نمك و چربي اشباع‌شده زيادي كه در اين مواد غذايي وجود دارد باعث ابتلا به فشارخون بالا خواهند شد كه يكي از عوامل اصلي سكته قلبي است. توصيه مي‌كنيم مصرف اين مواد غذايي و كلا هله‌هوله‌ها را به يك مرتبه در هفته محدود كنيد. به جاي آنها تا مي‌توانيد از سبزيجات، ميوه‌هاي تازه و خشك استفاده كنيد.

سوپ‌ها و غذاهاي آماده

اين روزها در قفسه‌هاي هر سوپرماركتي انواع غذاهاي آماده از سوپ گرفته تا انواع خورش‌ها به چشم مي‌خورد. بدانيد و آگاه باشيد كه تمام اين غذاهاي آماده براي قلب مضر هستند. به خاطر اينكه داخل اين قوطي‌هاي كوچك سرشار از چربي و نمك است. مصرف نمك زياد خطر ابتلا به فشارخون بالا را بيشتر مي‌كند و مصرف چربي زياد باعث گرفتگي عروق مي‌شود كه هر دو از عوامل اصلي سكته قلبي هستند.

اگر وقت آشپزي نداريد و شيوه زندگي‌تان به گونه‌اي است كه غذاي آماده زياد مي‌خوريد بايد بدانيد كه ميزان مجاز مصرف اين مواد غذايي 1 تا 2 مرتبه در هفته است. تا جايي كه مي‌شود خودتان آشپزي كنيد. غذاهايتان را بخارپز يا با روغن اندك طبخ كنيد. مصرف كره را كاهش دهيد و سرخ‌كردني‌ها را محدود كنيد. بدانيد كه توليدكننده‌هاي محصولات غذايي صنعتي در استفاده از نمك و چربي براي خوش‌طعم كردن غذاهايشان كوتاهي نمي‌كنند. پس مشتري دائمشان نباشيد.

كره و انواع پنيرها

در حالت كلي كره و همه پنيرها حاوي ميزان زيادي چربي‌هاي اشباع‌شده‌اند كه كلسترول بد خون را بالا مي‌برند. اين مواد غذايي همچنين شور هستند كه خطر پرفشاري خون را بالا مي‌برد. توصيه مي‌كنيم مصرف را به روزانه 10 گرم محدود كنيد.

مصرف روزانه اين پنيرهاي چرب به ميزان 30 گرم كافي است. تا جايي كه مي‌توانيد از لبنيات كم چرب استفاده كنيد. از اين گذشته حواستان به انواع سس‌هاي مايونز چرب، خامه و غير هم باشد. تمام اين محصولات غذايي سرشار از چربي‌هاي اشباع شده‌اند كه خيري براي سلامت قلب ندارد.

حرف آخر اينكه

هر روز بيست دقيقه پياده‌روي كنيد. كم تحركي و خانه‌نشيني به سلامت قلب آسيب مي‌زند. از اين گذشته ورزش و تحرك بدني نشاط و سرزندگي‌تان را بالا برده و روحيه‌تان را بهتر مي‌كند. توصيه مي‌كنيم مصرف ميوه‌هاي تازه و سبزيجات و همچنين غلات كامل را بيشتر كنيد. فرزندانتان را از همان سنين پايين به تغذيه سالم عادت دهيد. اجازه ندهيد به مصرف چيپس و پفك و كلا هله‌هوله‌ها عادت كنند. در نهايت اينكه هميشه سالم و تندرست باشيد.


مخاطبان محترم گروه اجتماعی مشرق می توانند اخبار، مقالات و تصاویر اجتماعی خود را به آدرس shoma@mashreghnews.irارسال کنند تا در سریع ترین زمان ممکن به نام خودشان و به عنوان یکی از مطالب ویژه مشرق منتشر شود. در ضمن گروه اجتماعی مشرق در صدد است با پیگیری مشکلات ارسالی شما از طریق کارشناسان و مشاوران مجرب پاسخی برای ابهامات مخاطبان عزیز بیابد.

منبع: آرمان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس