کد خبر 310985
تاریخ انتشار: ۲۹ اردیبهشت ۱۳۹۳ - ۱۵:۰۴

به گفته کارشناسان ، بیشتر قاتلان سریالی اینترنتی افرادی بیمار بوده‌اند که پس از هر قتل به‌ جست‌و‌جوی طعمه دیگری رفته‌اند که پس از چند قتل شناسایی و دستگیر شده‌اند.

به گزارش گروه اجتماعی مشرق، سال‌هاست که جنایتکاران اینترنتی با سوء استفاده از فناوری و تکنولوژی قربانیان زیادی را در کشورهای مختلف به دام کشانده‌اند و در سراسر جهان صدها انسان را به کام مرگ انداخته‌اند.

قاتلان مشهور دنیای مجازی

1.‌ «فیلیپ مارکوف»، قاتل آگهی‌های تبلیغاتی، او دانشجوی پزشکی در بوستون بود که قربانیان خود را از طریق آگهی‌های تبلیغاتی به دام می‌انداخت. پس از دستگیری در اوت 2010 میلادی خودکشی کرد.

2.‌ «مایکل جان اندرسون»، قاتل «کاترین اولسون» بود که در حین برگشت به‌خانه برای خدمت پرستاری یک بچه در سال 2007 و یافتن کار قربانی شد.

3.‌ «هیروشی مائو» به نام قاتل خودکشی شهرت داشت. وی توانسته بود پس از وبگردی سه قربانی خود را ظرف چهار ماه در ژاپن به قتل برساند.

4.‌ «آرمین موتیس» قاتل که اصالتی آلمانی داشت. وی قربانی خود را در اینترنت گردی یافته و پس از کسب اجازه از مقتول او را به قتل رسانده و جنایت وحشیانه‌اش را انجام داده بود. جنایتکار مخوف به دلیل داشتن رضایت مقتول تنها به هشت سال زندان محکوم شد.

5.‌ «جان کاتیس» یکی دیگر از قاتلان آگهی‌های تبلیغاتی بود که قربانی خود را در سال 2009 میلادی پس از قرار اینترنتی و ملاقات رودر‌رو با 50 ضربه چاقو به قتل رسانده بود.

6.‌ «رابرت فدریک گلس» که قربانی خود را از طریق اینترنت پس از حمله وحشیانه‌ای به قتل رسانده بود، دستگیر و دادگاهی شد اما براثر سکته قلبی درگذشت.

7.‌  «لیزا مونتگمری» وی محکوم شد که در سال 2004 پس از ملاقات اینترنتی با قربانی باردار خود «بابی جو» او را کشت و کودکش را ربود. نوزاد ربوده شده زنده ماند و «مونتگمری» در زندان فدرال تگزاس دوران محکومــیت خود را تا زمــــــــــــان اعدام می‌گذراند.

8.‌ «کریستین گروتر» نخستین قاتل اینترنتی و آنلاین آلمانی که با بیش از 100 زن با هویت جعلی ارتباط برقرار کرد و تنها دو نفر از آنها را کشت و چون دو قربانی‌ داشت لقب قاتل زنجیره‌ای نگرفت. هر دو قربانی، خود راضی به مرگ بودند و با وی همکاری داشتند.

امروزه قدرت و جاذبه ارتباطات اینترنتی در جهان همه‌گیر شده و با مجهز‌شدن گوشی‌های همراه و تبلت‌‌های سبک تبهکاران می‌توانند به‌راحتی در دنیای مجازی ودر هر نقطه از کره خاکی با طعمه‌های مورد نظر شان ارتباط مستقیم برقرار کنند و همچون عنکبوت‌های زهر‌آگین برای آنان تارهای فریب بگسترند.

چنین افرادی بیشتر از هر قشری جوانان و نوجوانان را درگیر ماجراهای احساسی و اجتماعی، ارتباطات نادرست و گاهی اسیر دام‌های مرگ می‌کنند.قتل‌های اینترنتی، بیشتر توسط مجرمان و کاربران آنلاین اینترنتی صورت می‌گیرد، به عبارتی قاتل با قربانیان خود از طریق اینترنت آشنا می‌شود و رابطه دوستی پنهانی را با هویتی جعلی برقرار می‌کند و سپس در ملاقات‌های شخصی، طعمه خود را به دام مرگ می‌کشد.

این‌گونه جنایتکاران بیشتر از گروه بیماران روانی هستند که انگیزه قتل، عامل چنین رابطه‌هایی است.نخستین قتل اینترنی در سال 1996 میلادی (18 سال پیش) در امریکا اتفاق افتاد.

پرونده‌های پلیس نشان می‌دهد که قاتل معمولاً در صفحه «چت‌روم» یا فیس‌بوک اعتماد قربانی را جلب می‌کند و سپس او را به قربانگاه می‌کشاند. گاهی اوقات حتی اتفاق افتاده که در اروپا و امریکا جوانانی افسرده از طریق رابطه اینترنتی با قاتل توافق کرده‌اند تا بمیرند و گاهی هم بدون آگاهی کافی و از سر کنجکاوی گرفتار قاتل اینترنتی می‌شوند. در دیگر موارد، این ارتباط یک پیمان خودکشی است. گزارش‌های پلیس نشان می‌دهد که بارها زنانی در ارتباط اینترنتی با قاتل پیمان خودکشی بسته‌اند.

به گفته کارشناسان ، بیشتر قاتلان سریالی اینترنتی افرادی بیمار بوده‌اند که پس از هر قتل به‌جست‌و‌جوی طعمه دیگری رفته‌اند که پس از چند قتل شناسایی و دستگیر شده‌اند.

«پل بوسی» نویسنده و محقق در مورد آزار و اذیت‌های اینترنتی می‌گوید: مشخص است که قاتلان روانی بشدت دچار اضطراب عمومی می‌شوند و از اینترنت به‌عنوان ابزاری مطمئن برای قتل‌های زنجیره‌ای استفاده می‌کنند. اکثر آنها هویت واقعی خود را پنهان می‌کنند تا بتوانند راحت‌تر کاربران را فریب دهند و به دام مرگ بکشانند.

یکی از این قاتلان «جان ادوارد رابینسون» امریکایی بود که در سال 2000 میلادی به‌عنوان نخستین قاتل زنجیره‌ای اینترنتی در امریکا دستگیر شد.اطلاعات پلیس و کارشناسان حاکی است که قاتلان زنجیره‌ای اینترنتی، قربانیان خود را از طریق انجمن‌های اینترنتی، اتاق‌های گفت‌وگو، پست‌های الکترونیکی، سایت‌های شبکه‌ای اجتماعی و بازی‌های آنلاین و در چت‌روم‌ها پیدا می‌کنند و یا بالعکس برخی از بیماران روانی که تمایل به خودکشی دارند از همین طریق آدمکش مورد نظر را می‌یابند.

به طور مثال در سال 1996 میلادی در نخستین خودکشی اینترنتی «شارون لوپاتکا» در مریلند از طریق سایت کاریابی با قاتل خود قرار ملاقات گذاشت که قاتل وی پس‌از دستگیری اعدام شد.در ژوئن سال 2003 میلادی یک پسر نوجوان در «الترینچام» انگلستان که نامش در مطبوعات به‌عنوان «جان» مطرح شد قربانی قاتلان اینترنتی  شد. جان در صفحه چت‌روم خود باهدف پیدا کردن قاتلی برای خودش با پسری به نام «مارک» آشنا شده بود. وی با طراحی نقشه‌هایی سعی می‌کند که او را ترغیب به ملاقات کند تا فردی را به قتل برساند بدون آن که بگوید این فرد خود اوست.

«مارک»  از همه جا بی‌خبربود وتصور  می کرد که قرار است شخص دیگری جز تماس گیرنده را بکشد. «جان» پس از این آشنایی سر قرار حاضر می‌شود و مورد حمله «مارک» قرار می‌گیرد. در حالی که «جان» جراحات شدیدی برداشته بود «مارک» متوجه فریب شیطانی او می‌شود و دست از حمله می‌کشد.

بعد با پلیس تماس می‌گیرد و موضوع را گزارش می‌دهد، در سال 2004 میلادی «جان» به جرم ترغیب دیگران به قتل خود و گول زدن ضارب به سه سال زندان و گذراندن دو سال در بیمارستان روانی محکوم می‌شود.

او پس از گذراندن دوران پنج ساله خود حق ارتباط باهیچ‌کس را در فضای مجازی نداشت.

انسان‌های خجالتی طعمه‌های اصلی

کارشناسان براساس تحقیقات انجام شده اعلام کرده‌اند که بیشتر قربانیان قتل‌های زنجیره‌ای اینترنتی، افرادی خجالتی و گوشه‌گیر بوده‌اند که از ارتباط چهره‌به‌چهره با مردم واهمه داشته‌اند و به همین خاطر وارد فضای اینترنت شده‌اند و سعی در ارتباط بر قرار کردن با افراد ناشناس را داشته‌اند.

به گفته روانشناسان در تبلیغات‌ الکترونیک امروزی، حتی آگهی‌های اینترنتی ازدواج و دوستیابی همه‌گیر شده و تبهکاران اینترنتی بیمار هم در این فضاها بیشتر مانور می‌دهند و افراد ساده‌لوح را به دام می‌اندازند.

شوق ارتباط اینترنتی

«مایکل لارگو» نویسنده در این باره می‌گوید: امروزه اینترنت بسیار محبوب شده است. براساس آمارهای رسمی قاتلان زنجیره‌ای در یک دوره زمانی کوتاه بیش از 400 نمونه قتل مشابه را انجام داده‌اند. قاتل معمولاً با صبر و حوصله‌با قربانی ارتباط برقرار می‌کند و هر لحظه وی را برای ملاقات مشتاق‌تر می‌کند تا او را به دام بکشاند.

انگیزه جنایات هم بسیار متفاوت است. برخی از قربانیان طعمه‌یک دزدی ساده و برخی دیگر طعمه‌خشونت‌های جنسی می‌شوند.

مشهورترین قاتل اینترنتی، جنایتکار معروف «رابینسون» است که 15 سال به قتل‌های اینترنتی – زنجیره‌ای خود ادامه داد و در طول این مدت هشت زن را به قتل رساند.

وی که لقب نخستین قاتل اینترنتی – زنجیره‌ای را به نام خود ثبت کرده قربانیان خود را در صفحه چت روم به دام می‌انداخت و پس از ملاقات می‌کشت.

قوانین برای مجرمان

هر یک از مجرمان مشهوری که دستگیر شده‌اند اگر قربانیان با آنها سر مرگشان به توافق رسیده و در صفحه خود این رضایت را اعلام کرده بودند با محکومیت کوتاهی همچون هشت یا 10 سال زندان روبه رو شده‌اند و دیگر متهمان که با فریب و جعل هویت، قربانیان خود را به کام مرگ کشانده‌اند حکم محکومیتشان طولانی‌تر و حتی اعدام یا حبس ابد بوده است.


مخاطبان محترم گروه اجتماعی مشرق می توانند اخبار، مقالات و تصاویر اجتماعی خود را به آدرس shoma@mashreghnews.irارسال کنند تا در سریع ترین زمان ممکن به نام خودشان و به عنوان یکی از مطالب ویژه مشرق منتشر شود. در ضمن گروه اجتماعی مشرق در صدد است با پیگیری مشکلات ارسالی شما از طریق کارشناسان و مشاوران مجرب پاسخی برای ابهامات مخاطبان عزیز بیابد.
منبع: روزنامه ایران

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس