کد خبر 316705
تاریخ انتشار: ۲۰ خرداد ۱۳۹۳ - ۱۰:۲۶

به رغم تلاشهای صورت گرفته برای برق دار کردن روستاها در مناطق مختلف استان لرستان ولی همچنان روستاهایی وجود دارند که در تاریکی به سر می برند تا برق نگاه کودکان روستایی در انتظار احداث شبکه روشنایی باقی بماند.

 به گزارش گروه اجتماعی مشرق، برق امروزه به يكي از نيازهاي اوليه زندگي بشر تبديل شده به طوریكه زندگي كردن بدون آن براي انسان غير ممكن شده است.

در شهرستان دلفان اقدامات چشم گيري براي برق رساني به روستاهاي اين شهرستان پس از پيروزي شكوهمند انقلاب اسلامي صورت گرفته است اما به سبب وسعت زياد منطقه و سخت گذر بودن برخي روستاها و پراكندگي آنان هنوز تعدادي از روستاهاي اين شهرستان از نعمت برق محروم و چشم انتظار چاره اندیشی مسئولان در اين زمينه هستند.

روستاهایی که در تاریکی به سر می‌برند+تصاویر

در حال حاضر از 520 روستاي شهرستان دلفان 446 روستا داراي سكنه بوده كه از اين تعداد روستا نيز بيش از 30 روستاي زير 20 خانوار از نعمت برق رساني محروم هستند و عدم توجه به اين موضوع موجب كوچ اهالي اين تعداد روستاها به مركز شهرستان مي شود كه این امر علاوه بر مشكلات اجتماعي و اقتصادي براي آنان موجب متروک شدن روستاها نيز خواهد شد.

در جریان دور سوم سفر هيئت دولت دهم به استان لرستان و اعزام وزير نيرو به عنوان وزير معين به شهرستان دلفان طي مصاحبه اي كه دكتر نامجو با خبرگزاري مهر داشت، قول داد كه تا پايان سال(91) تمامي روستاهاي بدون برق اين شهرستان برق دار خواهند شد.

روستاهایی که در تاریکی به سر می‌برند+تصاویر

این در حالیست که متاسفانه علاوه بر اينكه اين موضوع عملي نشد بلكه ريالي اعتبار از سوي وزارت نيرو در اين خصوص به حساب شركت توزيع برق استان لرستان واريز نشد و پس از چندين سال همچنان ساكنان اين تعداد روستا ايام سال را بدون برق سپري مي كنند و شب ها در خاموشي به سر مي برند.

تعدادي از اهالي روستاهاي بدون برق اين شهرستان با مراجعه به دفتر خبرگزاري مهر اظهر داشتند که نظام مقدس جمهوري اسلامي خدمات زيادي به روستاها انجام داده اما ما ساكنان روستاهاي دوردست همچنان از بسياري امكانات محروم هستيم.

آنان نبود برق را يكي از مشكلات اساسي خود مي دانند و ادامه می دهند براي برق رساني به روستاهايمان و استفاده از اين انرژي همواره روزشماري مي كنيم و پيگيري ها و مكاتباتمان نتيجه اي نداشته است.

آنان مي افزايند: هنوز نمي دانيم برنامه هاي تلويزيون و سيماي جمهوري اسلامي ايران چگونه است و كودكانمان با حسرت چشم انتظار نمايان شدن تصوير تلويزيون هستند تا شايد اوقات و فراغت بگذرانند.

روستاهایی که در تاریکی به سر می‌برند+تصاویرروستاهایی که در تاریکی به سر می‌برند+تصاویر

آنان ادامه مي دهند: حسرت نوشيدن يک جرعه آب سرد بر دلمان مانده است و به دليل نبود وسايل سردكننده از قبيل يخچال مواد غذايي مان هميشه در معرض فاسد شدن قرار دارد.

آنان اميدوارند مسئولان امر در وزارت نیرو وعده هاي داده شده خود را عملي كنند و هر چه سريعتر و با برق رساني لبخند رضايت بر لبانشان جاري شود.

مدير شرکت توزیع برق شهرستان دلفان نیز در اين باره به مهر مي گويد: کار برق رساني به 12 روستاي فاقد برق گاودانه پا، ته سران، پشت قلا يك و دو، ايمان آباد، چقا سلمان، احمد آباد سركشتي، نظر آباد دوليسكان و 5 روستاي چم انجير، كه اكثر آنان كوهستاني و فاقد راه دسترسي مناسب بودند اجرایی شده است.

فخر الدين حسن پور معتقد است اگر مديريت برق شهرستان منتظر انجام مناقصه و رعايت تشريفات قانوني و سپردن كار به پيمانكاران مي شد مانع تسريع انجام اين پروژه ها مي شد.

روستاهایی که در تاریکی به سر می‌برند+تصاویر

وی مي افزايد: با توجه به اينكه مسير اين روستاها سخت گذر بوده اما مانع تلاش اين مديريت برای برقدار شدن آن نشد به گونه اي كه از 42 روستاي فاقد برق اين شهرستان 12 روستا برقدار شدند و تنها 30 روستاي ديگر مانده كه در صورت تامين اعتبار مورد نياز برقدار می شوند.

حسن ور مي افزايد: بر همين اساس به رغم مشكلات جغرافيايي عمليات برقرساني به اين تعداد روستا به صورت اماني با كمترين هزينه ممكن طی سال گذشته اجرا و خوشبختانه در حال حاضر اهالي روستاهاي مذكور از نعمت برق برخوردار شده اند.

وی عنوان کرد: عمليات اجرايي تامين برق 12 روستای مورد اشاره بر اساس برنامه زمانبندي پروژه در بهترين حالت بايد حداقل يكسال طول مي كشيد كه با تلاش پرسنل و كارشناسان در حداقل زمان ممكن چهار ماه برقدار شده اند.

این مسئول ابراز امیدواری کرد که با تامین اعتبار کار برق رسانی به 30 روستای باقی مانده و محروم از نعمت برق نیز اجرایی شود.

امید می رود که با تلاش و پيگيري هاي مسئولان استاني و نمايندگان مردم در مجلس شوراي اسلامي هرچه زودتر اين مشكل ديرينه مردم روستاهاي اين شهرستان و ساير روستاهاي فاقد برق استان لرستان حل شود تا علاوه بر مهاجرت روستائيان به شهر شاهد رونق اقتصادي و توسعه همه جانبه روستاها باشيم.


مخاطبان محترم گروه اجتماعی مشرق می توانند اخبار، مقالات و تصاویر اجتماعی خود را به آدرس shoma@mashreghnews.irارسال کنند تا در سریع ترین زمان ممکن به نام خودشان و به عنوان یکی از مطالب ویژه مشرق منتشر شود. در ضمن گروه اجتماعی مشرق در صدد است با پیگیری مشکلات ارسالی شما از طریق کارشناسان و مشاوران مجرب پاسخی برای ابهامات مخاطبان عزیز بیابد.
منبع: مهر

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس