کد خبر 316666
تاریخ انتشار: ۲۰ خرداد ۱۳۹۳ - ۰۹:۳۶

دادستان کل کشور و نماینده ویژه رئیس قوه قضائیه در مناطق سیل‌زده گفت: هدف ما این است که در بحث صیانت از حقوق عامه مردم وارد شده و بررسی کنیم که آیا در وظایفی که به عهده هر بخش و سازمانی بوده قصور و تقصیری شده یا خیر.

به گزارش گروه اجتماعی مشرق، حجت‌الاسلام غلامحسین محسنی اژه‌ای دادستان کل کشور و نماینده ویژه رئیس قوه قضائیه، که از سوی رئیس قوه قضائیه ماموریت یافته تا در مناطق سیل‌زده شمال شرق کشور حضور یابد، صبح امروز عازم منطقه هولار شد.

محسنی اژه‌ای پیش از عزیمت به این منطقه در جمع مسئولان کشوری و استانی حاضر در مرکز استان مازندران قرار گرفت و ابعاد حادثه اخیر را مورد بررسی قرار داد.

دادستان کل کشور پس از هولار قرار است به بهشهر برود و از مناطق سیل‌زده این شهر نیز دیدن کند.

صبح امروز حجت‌الاسلام محسنی اژه‌ای و هیئت همراه که به استان مازندارن جهت بررسی مسائل مرتبط به سیل اخیر سفر کرده‌اند در نشستی با مسئولان کشوری، منطقه‌ای و کارشناسان ابعاد مختلف موضوع را در جریان صبحانه کاری بررسی کردند.

اژه‌ای در این نشست خاطر نشان کرد: مردم ما از پیش از انقلاب و سپس بعد از پیروزی انقلاب اسلامی تا به امروز پای نظام ایستاده‌اند و حق زیادی بر گردن مسئولان دارند.

وی تصریح  کرد: علاوه بر این ما یک وظیفه مضاعف در قبال این مردم داریم که اولا مخلصانه خادم آنها باشیم و ثانیا وظیفه همگان است که بهترین استفاده را از منابع ملی داشته باشیم و اجازه ندهیم منابع ملی معطل بماند و یا خدایی نکرده به آن دست‌اندازی شود.

دادستان کل کشور تصریح کرد : بلایای طبیعی و حوادث طبعی در همه اعصار و قرون رخ داده و از این پس هم رخ می‌دهد و سیل هم یکی از این حوادث طبیعی است که نمی‌شود کاملا جلوی آن را گرفت اما این به آن معنا نیست که هیچ کاری هم نتوانیم انجام دهیم.

محسنی اژه‌ای گفت: می‌توان اقداماتی بر اساس مطالعه، شناخت دقیق، برنامه‌ریزی و بر اساس تعیین اولویت‌ها انجام داد که از وقوع برخی از حوادث طبیعی پیشگیری کرد.

سخنگوی دستگاه قضایی کشور با اشاره به ضرورت اطلاع‌رسانی به هنگام، گفت: هواشناسی ما اگر به روز باشد، اگر تجهیزات به روزی داشته باشد و دست‌آخر اگر احساس مسئولیت داشته باشد می‌تواند پیش از وقوع یک طوفان آن را به مردم اطلاع دهد.

وی ادامه داد: قطعا خیلی تفاوت وجود دارد میان زمانی که شما از وقوع یک طوفان با خبر باشید و زمانی که هیچ اطلاعی از آن نداشته باشید.

وی در بخش دیگری از سخنان خود به یکی دیگر از عوامل وقوع سیل اشاره کرد و گفت: یکی از سرمنشاهای سیل در مناطق بالادستی هستند که اگر در آنجاها اقداماتی نظیر افزایش پوشش گیاهی و مبارزه با از بین رفتن جنگل‌ها انجام شود دیگر شاهد سیل نخواهیم بود.

نماینده ویژه رئیس قوه قضائیه به مناطق سیل‌زده استان مازندران، گفت: گاهی یک پروژه‌، ساخت را‌ه‌، تاسیس کارخانه و حتی ساخت مجتمع اقامتی که لازم هم هست باعث می‌شود مسیرهای جریان آب تغییر کند و همین تغییر در آینده مشکلات عمده‌ای ایجاد می‌کند که در زمان اجرای پروژه‌ توجهی به آنها نشده است.

وی یکی دیگر از اقداماتی که باید انجام گیرد را تبیین مسائل برای مردم عنوان کرد و گفت: گاه اگر به شهروندان درباره اثرات مخرب در اجرای برخی از پروژه‌ها و اقدامات توضیحات مناسبی داده شود مردم نسبت به انجام آن اقدام احساس نخواهند کرد و در نتیجه شاهد وقوع چنین اتفاقاتی نخواهیم بود.

سخنگوی دستگاه قضایی کشور پس از اشاره به موضوع پیشگیری و پیش‌بینی و تبیین اقدامات برای شهروندان به موضوع اقدامات به هنگام وقوع حوادث اشاره کرد و گفت: پس از توجه به این مسائل باید به موضوع نحوه اقدام دستگاه‌ها و نیروهای امدادرسان توجه لازم را داشت.

وی گفت: اگر نیروهای امدادی ما در همان لحظه وقوع حوادث آمادگی لازم را داشته باشند و کار خود را آغاز کنند تلفات و خسارات ناشی از آن حادثه کاهش می‌یابد.

نماینده ویژه رئیس قوه قضاییه به مناطق سیل‌زده استان مازندران، تصریح کرد: هدف ما از حضور در این استان انجام کار غیر قضایی نیست و در بحث میزان خسارات هم ورود نخواهیم کرد.

وی گفت: هدف ما این است که در بحث صیانت از حقوق عامه مردم وارد شده و بررسی کنیم که آیا در وظایفی که به عهده هر بخش و سازمانی بوده قصور و تقصیری شده یا خیر؟


مخاطبان محترم گروه اجتماعی مشرق می توانند اخبار، مقالات و تصاویر اجتماعی خود را به آدرس shoma@mashreghnews.irارسال کنند تا در سریع ترین زمان ممکن به نام خودشان و به عنوان یکی از مطالب ویژه مشرق منتشر شود. در ضمن گروه اجتماعی مشرق در صدد است با پیگیری مشکلات ارسالی شما از طریق کارشناسان و مشاوران مجرب پاسخی برای ابهامات مخاطبان عزیز بیابد.
منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس