وزیر ارشاد درباره عدم نمایش تانگوی تخم‌مرغ داغ که اجرای آن لغو شده، گفت: از طرف قوه قضائیه این اتفاق افتاده است، اشکالات را مطرح کردند که البته می‌شد که آن اشکالات برطرف شود و پس از آن نمایش اجرا شود اما در مورد این نمایش مقامات قضایی باید نظر بدهند.

گروه فرهنگی مشرق - علی جنتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در حاشیه امضای تفاهم‌نامه مشترک با اتاق بازرگانی ایران درپاسخ به سؤال فارس مبنی بر اینکه با انتخاب علیرضا مختارپور به عنوان دبیر کل نهاد کتابخانه‌ها و عضو هیأت امنا تعداد اعضا از حد مجاز بیشتر شده و باید یک نفر از میان اعضا حذف شود، آیا این فرد آقای صالحی و یا آقای ملک احمدی خواهد بود، توضیح داد: نه اینگونه نیست، تعداد اعضا افزایش نیافته است. در هیأت امنا نهاد کتابخانه‌های عمومی عده‌ای شخصیت‌های حقوقی هستند و 5 شخصیت هم حقیقی، که این 5 شخصیت حقیقی به عنوان عضو هیأت امنا از رئیس‌جمهور حکم دریافت می‌کنند و یکی از آنها توسط وزیر ارشاد به عنوان دبیر کل نهاد کتابخانه‌ها تعیین می‌شود. در حال حاضر هم همین اتفاق افتاده است.

* درباره تعداد هیات امنای نهاد مشکلی وجود ندارد

وی در پاسخ به اینکه اگر یکی از اعضای هیأت امنا به عنوان دبیر کل معرفی شود باز هم برای تعداد افراد مشکلاتی وجود دارد به خبرنگار فارس توضیح داد: پیشتر آقای ملک احمدی به عضو هیأت امنا با حکم رئیس‌جمهور درآمد و سپس با حکم وزیر ارشاد به عنوان دبیرکل معرفی شد. در حال حاضر هم آقای مختارپور همین رویه را طی کرده، ایشان از سوی رئیس‌جمهور به عنوان عضو هیأت امنا حکم دریافت کرد و پس از آن وزیر حکم دبیر کلی او را ابلاغ نمود.

* تاکنون مجوزی برای زوال کلنل داده نشده است

جنتی پیرامون مجوز کتاب زوال کلنل محمود دولت‌آبادی توضیح داد: تا این لحظه به این کتاب مجوز داده نشده است اما من دیروز در یکی از نشریات دیدم که عنوان کرده‌اند که کتاب‌های صادق هدایت و کلنل مجوز دریافت کرده‌اند ولی این اتفاق تا این لحظه رخ نداده است.

* درباره تانگوی تخم‌مرغ داغ مقامات قضایی باید نظر بدهند

وزیر ارشاد همچنین در پاسخ به این سؤال درباره عدم نمایش تانگوی تخم‌مرغ داغ که اجرای آن لغو شده، تصریح کرد: از طرف قوه قضائیه این اتفاق افتاده است، اشکالات را مطرح کردند که البته می‌شد که آن اشکالات برطرف شود و پس از آن نمایش اجرا شود اما در مورد این نمایش مقامات قضایی باید نظر بدهند.

* برخی ناشران هستند که می‌توان مجوز را به آنها واگذار کرد ولی هیات نظارت، نظارت کامل دارد

جنتی در پاسخ به اینکه هفته گذشته هیأت نظارت بر ضوابط نشر جلسه‌ای را برگزار کرد و آئین‌نامه‌ای تحت عنوان اینکه مجوز نشر به ناشران واگذار شود را به تصویب رساند، این رویه قرار است از ناشران دولتی آغاز و به ناشران خصوصی تسری یابد. نظر شما در این رابطه چیست گفت: نه اینکه مجوز نشر واگذار می‌شود بلکه بالاخره هیأت نظارت خودش ابتدا نظارت کامل دارد و بخش عمده کار توسط وزارت ارشاد انجام خواهد شد اما مواردی هست که به آنها پیشنهاد شده که اگر موافقت کنند کار به تشکل‌های نشر واگذار خواهد شد.

جنتی پیرامون اینکه ارائه مجوز به ناشران واگذار می‌شود، بیان کرد: به تشکل‌های نشر واگذار خواهد شد چرا که ما تشکل‌هایی داریم که خودشان شورای کتاب دارند و می‌توانند به امور رسیدگی کنند، اینها گاهی اگر تخلفی هم نداشته باشند مثل پژوهشگاه فرهنگ و توسعه، اینها صاحب‌نظر هستند از این رو می‌توان کار را به خود آنها واگذار کرد تا مجوز بگیرند.

این مقام مسئول در وزارت ارشاد در پاسخ به این سؤال که عملکرد دولت یازدهم را در حوزه کتاب چگونه ارزیابی می‌کنید، گفت: شما باید بگویید که پروسه چگونه طی شده است.

* کلیه نمایشگاه‌ها و جشنواره‌های ارشاد به بخش خصوصی واگذار می‌شود

عالی‌رتبه‌ترین مقام مسئول در وزارت ارشاد در ادامه توضیح داد: برنامه ما این است که به هر اندازه که شده نمایشگاه‌ها و جشنواره‌های ارشاد را به بخش خصوصی واگذار کنیم، نباید این کار را رها کنیم. فکر می‌کنم ظرف 2 یا 3 سال آینده کلیه نمایشگاه‌ها و جشنواره‌های ارشاد به بخش خصوصی واگذار می‌شود، این مسئله هزینه‌های دولت را نیز کاهش می‌دهد.

* نامه نویسندگان به دست من نرسیده است

جنتی در پایان وضعیت حجاب در نمایشگاه کتاب امسال را مناسب‌تر از سال‌های گذشته دانست و پیرامون نامه جمعی از نویسندگان در راستای وضعیت بنیاد ادبیات داستانی به رئیس‌جمهور گفت: قرار است این نامه برای من نیز ارسال شود تا پس از آن تصمیم‌گیری کنیم البته هنوز این نامه به دست من نرسیده است.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس