کد خبر 316009
تاریخ انتشار: ۱۸ خرداد ۱۳۹۳ - ۱۰:۱۴

فرمانده یگان‌های ویژه نیروی انتظامی با اشاره به توانمندی‌های واحد «رهایی گروگان» ناجا در برابر سایر کشورها،گفت: نیروهای فعال در واحد «نوپو» از نظر حرفه‌ای، قدرت جسمانی،‌ توانمندی و تجهیزات حرف اول را می زنند.

به گزارش مشرق، سردار حسن کرمی با مقایسه توانمندی‌های یگان‌های ویژه ناجا با دیگر یگان‌های ویژه نیروهای مسلح همچون یگان ویژه صابرین سپاه و کلاه سبزهای ارتش اظهار داشت: گرچه مأموریت‌های یگان ویژه ناجا با دیگر یگان‌های ویژه نیروهای مسلح متفاوت است و مأموریت این یگان‌ها عمدتاً در حیطه عملیات‌ رزمی قرار دارد ولی مأموران تمامی این یگان‌ها در کسب مهارت‌هایی همچون تیراندازی،‌ موتورسواری،‌ اتومبیلرانی و قدرت جسمانی مشترک هستند.

وی با بیان این‌که قضاوت درباره مقایسه یگان‌های ویژه نیروهای مسلح باید توسط کارشناسان انجام شود،‌ گفت: با وجود این‌که ما به دنبال مقایسه خود با دیگر یگان‌های ویژه در کشور نیستیم ولی ما در یگان ویژه این ادعا را داریم که در بین کشورهای حوزه خودمان و کشورهای آسیایی‌، از توانمندی بالایی برخورداریم و این مساله از اظهار نظر مقامات رسمی کشورهایی که از تجربه ما در آموزش به یگان‌های ویژه خود بهره می‌برند به خوبی هویداست.

فرمانده یگان‌های ویژه ناجا با تأکید بر این‌که واحد «نوپو» ویژه‌ترین واحد یگان‌ ویژه است و حرفه‌ای‌ترین نیروهای یگان‌ ویژه را در اختیار دارد، افزود: ما مدعی هستیم که نیروهای ما در واحد «نوپو» از نظر حرفه‌ای، قدرت جسمانی،‌ توانمندی و تجهیزات در «ضد اغتشاش» و «رهایی گروگان»‌ حرف اول را می‌زنند.

کرمی با اشاره به انجام 11 عملیات رهایی گروگان در یک سال گذشته توسط واحدهای رهایی گروگان این یگان، از موفقیت‌آمیز بودن تمامی این عملیات‌ خبر داد و گفت: در تمامی این عملیات‌ مأموران واحد رهایی گروگان موفق شدند تا گروگان‌ها را از دست گروگانگیران مسلح آزاد کنند و این در حالی است که در تمامی این عملیات‌، هیچ آسیبی به گروگان‌ها و مأموران واحدهای رهایی گروگان وارد نشد.

وی ادامه داد: به عنوان مثال نیروهای «نوپو» در یک عملیات رهایی در زاهدان، 2 تن از گروگانگیران مسلح را که با 6 قبضه اسلحه، 2 نفر را به گروگان گرفته بودند دستگیر کردند و در طی این عملیات،‌ 2 تن دیگر از گروگانگیران کشته شدند و گروگان‌ها به سلامت آزاد شدند. همچنین در عملیاتی که اخیراً در ملایر همدان انجام شد، مأموران این واحد موفق شدند بدون تلفات،‌ گروگان را از دست گروگانگیر مسلح نجات دهند.

فرمانده یگان‌های ویژه ناجا با مقایسه نمونه‌های مشابه رهایی گروگان در ایران و کشورهای دیگر گفت: این در حالی است که در جریان یک گروگانگیری در کشور الجزایر،‌ گروگانگیر و گروگان‌ها همگی کشته شدند و غائله گروگانگیری در کشور روسیه، 250 نفر تلفات بر جای گذاشت.

کرمی با تأکید بر نقش آموزش در موفقیت‌های چشمگیر واحد نوپو و رهایی گروگان افزود: علاوه بر این موضوع،‌ تجهیزات در اختیار این واحدها و همچنین آموزش‌های بسیار ویژه این واحد و اتخاذ تاکتیک‌های خاص و ویژه باعث شده است که در جریان عملیات‌های این واحدها، کم‌ترین تلفات به نیروهای ما وارد شود.

وی با اشاره به تجربه تلخ شهادت تعدادی از مأموران رهایی گروگان در شیراز و کرمانشاه گفت: با تدابیر اتخاذ شده بر اساس تجارب به دست آمده از یک سال گذشته در جریان مأموریت‌های رهایی گروگان، تنها یک تیم 6 نفره وارد عملیات می‌شوند که هم کنترل بهتری بر عملیات دارند و هم با هماهنگی بیش‌تری وارد عمل می‌شوند.

فرمانده یگان‌های ویژه ناجا با اعلام خبر ساخت برنامه تلویزیونی «برترین‌های یگان ویژه» و مستندی از 11 عملیات گروگان‌گیری موفق واحد «رهایی گروگان»، تصریح کرد: ما به دنبال آن هستیم تا با نشان دادن توانمندی‌های خودمان بتوانیم زمینه‌ای را برای مقایسه توانمندی‌های خود با سایر یگان‌های ویژه نیروهای مسلح از جمله سپاه و ارتش فراهم کنیم.

کرمی در پایان با تأکید بر این‌که مسئولیت رهایی گروگان‌ها در کشور بر عهده واحد «رهایی گروگان ناجا» قرار دارد، خاطرنشان کرد: عمده مسئولیت رهایی گروگان‌ها در کشور بر عهده واحد «رهایی گروگان ناجا» قرار  دارد و واحدهای رهایی گروگان سایر یگان‌‌های ویژه نیروهای مسلح، مأموریت‌های جداگانه‌ای دارند و تنها در صورت نیاز وارد مأموریت‌های رهایی گروگان در داخل کشور می‌شوند که تا به امروز نیز چنین موردی تجربه نشده است.
منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 48
  • در انتظار بررسی: 19
  • غیر قابل انتشار: 18
  • ۱۱:۰۳ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۸
    13 9
    اگه شما خيلي بلديد پس چرا اون پنچ تا سرباز رو آزاد نكرديد چرا ملي پوش ما رو كه تو سيستان و بلوچستان گروگان هست آزاد نمي كنيد ؟
  • ۱۱:۱۲ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۸
    8 8
    سلام خود امریکایی ها و انگلیسی ها که نسبت به دیگر کشورها از نیرو ویزه های بهتری برخوردارند میدونند که وحشتناک ترین نیروها در بعد دریایی تکاوران SBS2 و در بعد هوابرد کلاه سبز ها هستند این در صورتی است که رسانه ها چیزی خاصی درباره اموزش این نیروها نمی دانند فقط یک سری تمرین بدنی سخت داشتن و دانستن اموزش و روش چند کشور پیشرو مانند انگلیس بیش از 40 سال تجریه داشتن 8 سال تجریه جنگ کلاسیک و .... این د نیرو را بهترین در دنیا کرده ولی ما اطلاعی از عملیا هاشون نداریم به جز چند مورد که خوب مجبور بودند رسنه ای بشند ما حتی هنوز عملیات های دوران داع مقدس این دو نیرو را نمی دونیم جی بودند الان ک جای خود دارد
    • یاسین IR ۱۳:۱۳ - ۱۴۰۰/۰۲/۰۱
      0 0
      خیر شما اشتباه میکنید درسته ایران خیلی خرج واسه نیرو کم میکنه ولی روسیه قوی ترین نیرو هارو داره که میشه با ایران مقایسه کرد
  • حامد ۱۱:۴۵ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۸
    1 5
    چون اونا تو پاکستان هستن..حوزه ماموری پلیس داخل کشور هست عزیزم
  • ۱۱:۴۷ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۸
    5 23
    مهمترین خصوصیتی که نیروهای ویژه سپاه رو از سایرین جدا میکنه شهادت طلب بودنشونه،عدم واهمه از مرگ! نیروهای ویژه در ایران صرفا در صابرین و کلاه سبزها و یگان ویژه خلاصه نمیشه! نیروهای تفنگدار دریایی چه در سپاه و چه در ارتش جزء بهترین نیروهای ویژه هستند. همینطور تیم های عملیاتی وزارت اطلاعات و سپاه قدس که در اوج گمنامی خدمت میکنند.
  • ۱۱:۴۹ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۸
    12 3
    بالاتر نوشته شده: "ما به دنبال مقایسه خود با دیگر یگان‌های ویژه در کشور نیستیم" و پایینتر نوشته شده: "ما به دنبال آن هستیم تا با نشان دادن توانمندی‌های خودمان بتوانیم زمینه‌ای را برای مقایسه توانمندی‌های خود با سایر یگان‌های ویژه نیروهای مسلح از جمله سپاه و ارتش فراهم کنیم" نشان دادن توانایی ها خیلی خوبه و باعث دلگرمی مردم و دلسردی دشمنان میشه اما نباید باعث تضعیف همدیگه بشیم و مقایسه به نظرم کار خوبی نیست.
  • ابوالفضل ۱۱:۵۴ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۸
    2 7
    بزا زنگ بزنم ستاد نیروهای مسلح بگم ناشناس میگه به خاک پاکستان حمله کنیم بعدش میگم سریع ارتش و سپاه رو روی نوار مرزی برای یه حمله ی همه جانبه برا آزادی 5 تا مرزبانی که به جا مرزبانی خواب بودند مستقر کنید. رمز عملیات هم با تو نظرت چیه؟
  • ۱۲:۲۱ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۸
    5 1
    در پاسخ به اون دوستمون که داره مسخره میکنه بگم که چطوریه که یه امریکایی یا اروپایی یا ههر کشور دیگه ای کل نیروهای نظامیشون و دیپلمات ها شون میرن تا نجاتشون بدن اما ایران !!!! در ضمن از این دست سرباز ها ودیپلمات ها زیاد دازیم
  • مهدی ۱۲:۴۶ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۸
    15 0
    خدایی این مقایسه بود یا گزارش کارکرد نوپو تو سال گذشته؟ مشرق بی زحمت خودت یه مقایسه پر و پیمون با حداقل دو تا عکس بزار...
  • ۱۲:۴۹ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۸
    30 2
    نیروهای کلاه سبز ارتش یا همان تیپ 65 نوهد آماده ترین و قوی ترین یگان رزمی کشور هستند.
  • ۱۲:۵۱ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۸
    2 16
    مهمترین خصوصیتی که نیروهای ویژه سپاه رو از سایرین جدا میکنه شهادت طلب بودنشونه،عدم واهمه از مرگ! نیروهای ویژه در ایران صرفا در صابرین و کلاه سبزها و یگان ویژه خلاصه نمیشه! نیروهای تفنگدار دریایی چه در سپاه و چه در ارتش جزء بهترین نیروهای ویژه هستند. همینطور تیم های عملیاتی وزارت اطلاعات و سپاه قدس که در اوج گمنامی خدمت میکنند.
  • aras ۱۳:۱۰ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۸
    3 3
    ببخشید اشتباهی مدافع حرم رو صابرین نوشتم
  • مجید ۱۳:۱۹ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۸
    2 11
    یه حرف هایی زدی منم از قصد بهت رای منفی دادم
  • مجید ۱۳:۲۱ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۸
    17 7
    اولین گروه نیرو ویژه سپاه و نوپو هم رو خوده تیپ 65 آموزش داده من خدمت سربازیم تو تیپ 65 بودم
  • سلمان فارسی ۱۳:۲۶ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۸
    17 20
    فقط سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و بس
  • ۱۴:۲۸ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۸
    17 2
    آها پس بقیه همینجوری الکی جونشون رو گرفتن کف دستشون لی لی بازی می کنن
  • ۱۴:۴۷ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۸
    11 2
    ارتش رو فراموش نکن. صیاد شیرازی، فکوری ، شیرودی و کشوری، بابایی، دوران و ... همگی ارتشی بودن. من بسیجی بودم، الانم تو ارتش خدمت میکنم به همین خاطر میدونم که تو هر دو تا نیرو آدم بد هست و آدم خوب هم هست. سعی نکنیم با حرفهای نسنجیده، « ید واحد » رزمی کشور رو تضعیف کنیم.
  • ۱۷:۱۵ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۸
    7 1
    قبل از انقلاب در مسابقه نیروهای ویژه در ایرلند ایران اول شد (یاد شهید حسن آبشناسان بخیر)
  • امین ۱۹:۰۱ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۸
    14 4
    سپاه رو کادر مومن ارتش بوجود اورده اموزش تجهیزات پادگان نیرو دوره رزمی دافوس و ..........مورد دیگه سپاه 36 سالشه ارتش به اندازه تاریخ سابقه داره
  • حامد ۲۰:۱۴ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۸
    13 1
    اصلا نوپو با صابرین و کلاه سبزها قابل مقایسه نیستند. حد نهایت عملیات نوپو آزاد کردن گروگان است و حد نهایت عملیات اون دوتای دیگه ماموریتهای خرابکارانه در دل دشمن است.
  • ۲۱:۲۸ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۸
    14 1
    شادی روح تمام شهدا ی انقلاب صلوات
  • عزت ۲۱:۵۰ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۸
    20 1
    رهایی گروگان برتر از ارتش! مربی های نوهد تیم رهایی گروگان نیرو انتظامی رو آموزش دادند اونوقت ادعا کنیم اینا بالاترن یکم بی معرفتیه و اینکه رهایی گروگان نوهد حفاظت از هواپیماروهم برعهده داشت قبل از سپاه.
  • مهدی ۲۱:۵۱ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۸
    8 1
    سلام تو ایران تمام نیروهای مسلح با عقیده و مومن و شهادت طلبند. بین سپاه و ارتش و ناجا هم تفاوتی نیست الحمدلله خود بچه های این مجموعه ها هم درسته که با هم رقابت دارند ولی رفیق و همکارند این حرفایی هم که این با اون فرق داره انشالا از سر ناآگاهیه منم اگه جای مشرق بودم نظریه های اختلاف برانگیز رو منتشر نمی کردم.
  • مهدی ۲۱:۵۳ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۸
    5 3
    سلام سپاه و ارتش دو دست یک بدن و با هم مثل برادرند. حرفایی هم که بخواد بوی تفرقه بده یا از جهالته یا از جای دیگه آب می خوره
  • ۲۲:۱۴ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۸
    1 2
    چون پلیس نمی تواند .
  • ۲۲:۲۱ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۸
    7 5
    مقایسه خنده دار و احمقانه ای بود، در ماجرای گروگانگیری اپرای روسیه 50 نفر گروگانگیر مسلح و آموزش دیده و حرفه ای چچنی وجود داشتند با تجربه جنگی و 850 گروگان، اگر آنها اینجا بودند خود ستاد فرماندهی یگان ویژه ناجا رو هم گروگان می گرفتند. عملیات بسیار ابتدایی و تجهیزات ضعیف نوپو رو در همین مستند شوک دیدیم، خدا حفظشون کنه ولی دیگه ادعا هم حدی داره
  • محمدی ۲۳:۵۷ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۸
    4 6
    سلام امام خمینی(رحمت الله) فرمود : «خرمشهر را خدا آزاد کرد» این یعنی نباید هرگز خدا رو فراموش کنیم و به خودمون مغرور بشیم. تجهیزات نظامی هرقدر هم خوب باشن از خودشون توانایی ندارن و تا ابد با ما نمیمونن و جسم ما هم هرقدر ورزیده و آماده باشه از خودش توانی نداره و آخرش باید بره زیر خاک. پس چه بهتر که از حالا به فکر دوران قبر هم باشیم. حضرت مالک اشتر(رحمت الله) که صادقانه مولا علی(سلام الله) رو یاری میکرد غیرت و ایمان و اخلاص و انگیزه محکم و ولایت-پذیری بالایی داشت که براش موفقیت و پیروزی از ناحیه خدا رو به ارمغان می آورد نه فقط آمادگی فیزیکی. البته کسب آمادگی فیزیکی و تجهیزات دفاعی هم بنابر دستور صریح خدا در قرآن، وظیفه مسلمانان است. خدا ارتش و سپاه و بسیج و نیروی انتظامی رو حفظ کنه بحق محمد و آل محمد. یا علی
  • ابوالفضل ۱۳:۳۸ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۹
    2 0
    چه عجب یک نفر حرف حساب زد.دمت گرم
  • میثم ۰۷:۵۲ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۱
    2 6
    اصلا نوپو با صابرین قابل مقایسه نیست چون فقط داخل شهر اگه یه بار به منطقه پژاک یا منافقان مرزی بره یه نفرشون هم زنده نمیمونن
  • ۱۱:۱۱ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۸
    0 10
    اصلا چرا روسها باید اجازه بدن چنین اتفاقی بیفته ، پس نشون میده ایران در زمینه پیشگیری چنین اتفاقاتی هم خوب عمل می کند.
  • ۱۶:۳۲ - ۱۳۹۳/۰۷/۳۰
    1 3
    یا نادانی یا از روی عمد داری تفرقه انگیزی میکنی
  • ۱۶:۳۳ - ۱۳۹۳/۰۷/۳۰
    4 0
    درسته تازه اونها نیروهای ویيژه فوق العاده قوی همچون Spetsnaz دارن
  • محسن ۲۲:۴۴ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۸
    3 1
    چرا فکر می کنید سپاه ارتش و نوپو باهم فرق دارند به نظر من تمام نیروهای نظامی برای یک کشور هستند درسته شیوه های عملیات هایشان فرق میکند اما این سه ارگان نظامی در کنار یکدیگر بهترین هستند و هیچ کشوری نمیتواند به ایران نگاه بد بکند خدا تمام نظامی های ایران را حفظ بکند
  • محسن ۲۲:۴۵ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۸
    2 1
    چرا فکر می کنید سپاه ارتش و نوپو باهم فرق دارند به نظر من تمام نیروهای نظامی برای یک کشور هستند درسته شیوه های عملیات هایشان فرق میکند اما این سه ارگان نظامی در کنار یکدیگر بهترین هستند و هیچ کشوری نمیتواند به ایران نگاه بد بکند خدا تمام نظامی های ایران را حفظ بکند
  • یه بشر ۱۱:۳۱ - ۱۳۹۳/۱۰/۰۷
    14 4
    نوپو هم از ارتش هم از سپاه ضعیف تره به دلایل زیر 1.همه درگیری های نوپو توی شهر و با سلاح های سبک هست 2.در ماموریت های نوپو تعداد نیرو ها از دشمن بیشتر است 3.نوپو نقشه کامل منطق و آشنایی کامل با منظقه ای که عملیت انجام میده 4.به ندرت نیروهای مقابل نوپو آموزش دیده و سازمانی هستند 5.نوپو خیلی از مهارت هایی از قبیل چتر بازی،استقامت در شرایط سخت و... را ندارد در کا این قیاس ،قیاس مع الفارق هست.من اگه اختیاری داشتم در جا فرمانده ای که چنین قیاسی را کرده برکنار میکردم
  • ایران منش ۱۸:۱۰ - ۱۳۹۳/۱۰/۰۸
    2 5
    ببین شما که خیلی ادعاتون میاد . ترکیه که همسایه ایرانه قوی ترین نبروی پلیس رو داره حتی از آمریکا قوی تر . یعنی امنیت کامل . حالا ایران تو خود شهر ما در گیری پلیس با افراد مسبح بود خود پلدیس نزدیک بود خودشونو بکشن . ولی در توان نظامی نوپو و اس بی اس هیچ شکی نیست ولی در همه جای کشور که نیستن اگه بودن خوب میشد .
  • ایران منش ۱۸:۱۴ - ۱۳۹۳/۱۰/۰۸
    4 3
    ای کاش همیشه نوپو بود حتی شهر های کوچک
  • ابی ۱۰:۱۹ - ۱۳۹۳/۱۰/۱۰
    1 3
    بسم رب الشهدا هیچوقت نیروهای ویژه را به این صورت نمیتوان مقایسه کرد.حوزه عملیاتی این نیروها بسیار با هم متفاوته .یه سوال؟چند نفر از شما واقعا از این واحدهای ویژه بازدید داشته یا تفاوتهای خدمت اونها رو لمس کردید.این نیروهای جان بر کف در عین اینکه زیر یک پرچم خدمت میکنند اما بلحاظ درون سازمانی اصلا با هم برابر نیستند.برادران عزیز شنیدن کی بود مانند دیدن؟ خیر پیش
  • گمنام ۱۲:۰۸ - ۱۳۹۵/۰۲/۲۷
    11 1
    همیشه شاهد بودم که پرسنل ناجا چقدر مظلوم واقع شدند.از حقوق کم و عملیات های مدوام بی پایان از عمق خاک ایران تا نقطه صفر مرزی.از شب و روز کار کردن.خصوصا شهدای ناجا که روی شهدای گمنام رو سفید کردن. عزیزانی که ناجا رو ضعیف و ناکار امد میدونن و همه امنیت کشور رو میذارن پای سپاه و ارتش و وزارت اطلاعات واقعا بی انصافی رو در حد اعلا به نمایش گذاشتن فقط به این فکر کنید که نیروی انتظامی برای یک روز نباشه.
  • میلاد ۱۹:۴۹ - ۱۳۹۵/۰۷/۰۵
    12 4
    با سلام زنده باد تمام یگان های ویژه سپاه ارتش نیرو انتظامی.همه عالی هستن.
  • حسین ۰۰:۵۸ - ۱۳۹۵/۰۸/۰۷
    6 2
    عشق است نوپو
    • محمد IR ۰۲:۳۸ - ۱۳۹۷/۰۳/۰۷
      1 0
      بابا نوپو چی جون و جانم فدای نوپو
  • NOPO NAJA IR ۲۱:۴۴ - ۱۳۹۶/۰۲/۰۹
    1 0
    جانم فدای رهبر ، عمری شعار دادیم ما عاشق جهادیم ، زنده باد نوپو یاشاسن پرچم بالاست
  • IR ۲۰:۰۱ - ۱۳۹۷/۰۳/۰۲
    1 0
    همه نیروهای جمهوری اسلامی ایران بهترین هستند برای سلامتی این رزمندگان اسلام صلوات.
  • مهدی IR ۰۲:۰۱ - ۱۳۹۷/۰۵/۲۱
    0 1
    به نظر من سپاه از همه به تره چون کاملتره
  • IR ۱۸:۴۲ - ۱۳۹۷/۱۰/۱۲
    1 0
    هر سه خوبن منتها زمینه ماموریت هرکدوم فرق میکنه و قابل مقیسه نیستن مهم اینه که همه یک فرمانده دارن وکسی نیست جز امام خامنه ای
  • IR ۱۸:۴۲ - ۱۳۹۷/۱۰/۱۲
    0 0
    هر سه خوبن منتها زمینه ماموریت هرکدوم فرق میکنه و قابل مقیسه نیستن مهم اینه که همه یک فرمانده دارن وکسی نیست جز امام خامنه ای
  • IR ۱۸:۴۲ - ۱۳۹۷/۱۰/۱۲
    1 0
    هر سه خوبن منتها زمینه ماموریت هرکدوم فرق میکنه و قابل مقیسه نیستن مهم اینه که همه یک فرمانده دارن وکسی نیست جز امام خامنه ای

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس