کد خبر 312404
تاریخ انتشار: ۳ خرداد ۱۳۹۳ - ۱۴:۳۷

مرد ثروتمند اوکراین و صاحب کارخانه‌های شکلات‌سازی اوکراین شانس اول انتخاب به عنوان رئیس‌جمهور این کشور است.

پترو پروشنکو؛ پادشاه شکلاتی‌ کی‌یفبه گزارش مشرق، پترو اولکسیوویچ پوروشنکو، یکی از سیاست‌پیشگان باتجریه اوکراین است اگرچه که اکنون به هیچ یکی از احزاب سیاسی در این کشور وابستگی ندارد. وی تنها ثروتمند بزرگ اوکراین است که از همان ابتدا از مخالفین دولت ویکتور یانوکویچ، رئیس‌جمهور سابق اوکراین، حمایت. 

این اشرافی 48 ساله به دلیل تملک "روشِن"، بزرگترین تولید کننده شیرینی در اوکراین، به عنوان "پادشاه شکلات" نیز خوانده می‌شود. شکلات نقش مهمی در زندگی سیاسی وی داشته است. پس از ممنوعیت ورود شکلات‌های وی به روسیه، به بهانه زیان‌آور بودن آنها، وی واکنش تندی نشان داد و حمایت‌های خود از جبهه طرفدار اروپا را دوچندان کرد. 

پوروشنکو همچنین مالک کانال 5 اوکراین است که محبوبترین کانال تلویزیونی خبری در این کشور محسوب شده و در دوران اعتراضات به دولت قبلی اوکراین به صورت علنی از مخالفین حمایت می‌کرد. نشریه فوربس ثروت شخصی این نامزد ریاست‌جمهوری اوکراین را 1/6 میلیارد دلار و هفتمین فرد ثروتمند اوکراین معرفی کرده است.

 

پترو پروشنکو؛ پادشاه شکلاتی‌ کی‌یف

پترو اولکسیوویچ پوروشنکو، نامزد اصلی انتخابات ریاست‌جمهوری اوکراین در کنار خانواده‌اش

 

زندگی سیاسی

پوروشنکو، تاکنون برای چندین بار به عنوان نماینده پارلمان اوکراین انتخاب شده و با هر دو جناح سیاسی طرفدار اروپا و طرفدار روسیه همکاری کرده است. 

وی در دوران نخست‌وزیری یولیا تیموشنکو از سال 2009 تا 2010 به عنوان وزیر خارجه فعالیت کرد و مدت کوتاهی نیز در سال 2012 وزیر اقتصاد بود. وی همچنین در سال 2005 دبیر شورای امنیت و دفاع ملی بود. 

پورشنکو یکی از اعضای مؤسس "حزب مناطق"، حزب ویکتور یانوکویچ، بود. با این حال پس از اینکه در سال 2001 در تأسیس این حزب نقش داشت، در همان سال حزب را ترک کرد تا جناح انتخاباتی "اوکراین ما" که به حمایت از ویکتور یوشچنکو پرداخته بود را هدایت کند. 

پورنشکو در عین حال یکی از اعضای اصلی جنبش موسوم به انقلاب نارنجی بود که منجر به قدرتگیری یوشچنکو و تیموشنکو در سال 2004 شد. یوشچنکو پدرخوانده فرزندان پورشنکو است.

 

لینک دانلود

  پورشنکو در 12 مارس به شبه‌جزیره کریمه رفت تا مردم را متقاعد کند از اوکراین جدا نشوند

در این فیلم هواداران روسیه دور وی جمع شده‌ و شعار می‌دهند

اما شاید حضور وی در تحولات سیاسی اخیر در 12 مارس برجسته گشت. وی در آن شب به سیمفرپل، پایتخت کریمه، رفت تا تلاش کند مردم را از برگزاری رفرداندوم استقلال منصرف کند. 

تصاویر ویدئویی آماتور وی را نشان می‌دهند که در خیابان‌های تاریک سیمفرپل توسط طرفداران پیوستن به روسیه احاطه شده است. این رویداد از وی چهره یک سیاستمدار جدی و فعال را نشان داد نه صرفا یک اولیگارش. 

 

"یک سبک زندگی جدید"

پوشنکو از منطقه عمدتا روسی زبان اودسا در جنوب اوکراین سر برآورده است اما پایگاه سیاس در منطقه مرکزی وینیتسیا قرار دارد، جایی که زندگی سیاسی و تجاری خود را آغاز کرد. 

وی در روز 29 مارس در همین منطقه اعلام کرد که نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری خواهد بود. 

 

پترو پروشنکو؛ پادشاه شکلاتی‌ کی‌یف

پروشنکو در کنار تیمشنکو، رقیب اصلی انتخاباتی‌اش (ژانویه 2005)

شعار انتخاباتی اصلی پروشنکو عبارت است از "یک سبک زندگی جدید." وی خود را به عنوان سیاستمداری عملگرا ترسیم می‌کند که آینده اوکراین را در پیوستن به اروپا می‌بیند اما امیدوار است روابط با روسیه را نیز با استفاده از توانمندی‌های دیپلماتیکی که به عنوان وزیر خارجه بدست آورده است، بهبود بخشد. 

مهمترین وعده‌های انتخاباتی پورشنکو عبارتند از: اجرای اصلاحات در دولت‌های محلی، اعطای قدرت بیشتر به مناطق کشور، تسهیل اصلاحات اقتصادی و بهبود فضای سرمایه‌گذاری. 

وی در کنار حمایت از اعطای قدرت بیشتر به دولت‌های محلی تأکید کرده است که با طرح فدرالیزه شدن کشور مخالف است. 

 

حمایت غیرمنتظره

نظرسنجی‌هایی که در ماه‌های مارس و آوریل انجام گرفتند حکایت از محبوبیت فزاینده و بالای 30 درصدی پورشنکو داشتند. در حالیکه رقبای اصلی وی یعنی یولیا تیمشنکو، نخست‌وزیر سابق، و نیز ویتالی کلیشکو، بکسور سابق، تنها اندکی بیش از 10 درصد آراء را به خود اختصاص داده بودند. 

اما آراء نظرسنجی‌ها چند ماه پیش و با کناره‌گیری کلیشکو از انتخابات به نقل پورشنکو به میزان زیادی به نفع وی تیغییر یافت. در آخرین نظرسنجی محبوبیت پورشنکو 42/3 درصد بوده در حالیکه محبوبیت تیمشنکو تنها 19/1 درصد بود. 

پترو پروشنکو؛ پادشاه شکلاتی‌ کی‌یف

کلیشکو (سمت چپ) باکناره‌گیری از کارزار انتخابات ریاست‌جمهوری اعلام کرد رأی خود را به نفع پورشنکو به صندوق خواهد انداخت

رسانه‌های اوکراین معتقدند این پشتیبانی غافلگیر کننده از پورشنکو واکنشی به ناتوانی مخالفین در دستیابی به یک زمینه مشترک در دوران و پس از اعتراضات ضد دولتی که منجر به به سقوط یانوکویچ شد، است. 

برخی تحلیلگران می‌گویند واکنش به رهبران مخالفان و نیز تازگی چهره پورشنکو فرصت خوبی برای وی فراهم آورده است تا اصلی‌ترین رقیب خود را شکست دهد. 

در کشوری که سیاستمداران علاقه دارند تا سخنرانی‌های آتشینی سر دهند، پورشنکو کلمات خود را با دقت انتخاب کرده و سنجیده سخن می‌گوید، شاید به همین دلیل است که اقبال مردم اوکراین، که از تغییرات دراماتیک خسته‌ شده‌اند، به وی بیشتر است. 

 

تغییر مواضع پورشنکو درباره عضویت در ناتو

پورشنکو در گذشته با اعلام حمایت از پیوستن اوکراین به ناتو در دسامبر سال 2009 اعلام کرد: "من اعتقاد دارم با یک اراده سیاسی و نیز خواسته عمومی، حمایت مردم از سیاستمداران مسؤول، و نیز یک خط‌مشی شفاف می‌توان در عرض یک یا دو سال به ناتو پیوست." 

با این حال وی اعلام کرد که نباید پیوستن به ناتو خود تبدیل به هدف شود: "هدف ما باید انجام اصلاحات و بهبود استاندارهای زندگی باشد. من اعتقاد دارم که باید همه تلاش خود را بکنیم که وضعیت در کشور بهبود یابد نه اینکه منتظر اجازه کسی باشیم." 

 

پترو پروشنکو؛ پادشاه شکلاتی‌ کی‌یف

پروشنکو و جان کری، وزیر خارجه آمریکا، در کی‌یف

اما پورشنکو اخیرا و احتمالا برای بدست‌ آوردن حمیات روس‌تبارهای اوکراین و نیز پرهیز از رویارویی با مسکو با تغییر موضع در قبال پیوستن به ناتو گفت که اکنون سطح حمایت از ایده پیوستن به ناتو بسیار پایین است. وی اعلام کرد که این رقم هم‌اکنون زیر 50 درصد است.

با این حال پورشنکو هنوز هم مدعی وجود خطر حمله روسیه به شرق اوکراین بوده و تأکید می‌کند که در صورت بروز چنین امری کشورش با تمام توان به مقابله با آن خواهد پرداخت.

منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس