او در بخش نفهمیده‌ها گاهی آنقدر مستقیم افرادی را مورد هجوم قرار داده که به خوبی می‌شود از نشانه‌ها به نام آن‌ها پی‌برد و حتی بیم آن وجود دارد که انتشار این کتاب برای او و ناشرش بار حقوقی داشته باشد؛ اما داودآبادی نترس‌تر از این حرف‌هاست که بخواهد به این خاطر، نوشته‌هایش را سانسور کند.

گروه جهاد و مقاومت مشرق- داستان این کتاب از آنجا شکل گرفت که حمید داودآبادی فهمید: ذکر برخی خاطرات تلخ در کنار ذکریات شیرین، هنری است زیبا که پیام رسانی به جا و ارزشمندی در پی خواهد داشت.

داوودآبادی در این کتاب به نقل خاطرات شیرین از دوستان و همراهان شهید یا جانبازش در دوران جنگ اکتفا نکرده و به شدیدترین وجه، کسانی که راه‌شان را از این گروه جدا کرده و به دنیا پیوسته‌اند را نواخته است!

وقتی نفهمیده‌ها با خاک یکسان می‌شوند

نویسنده در بخش اول هر فصل، در صفحاتی سفید به بیان مردانگی‌ها و آزادگی‌های بروبچه‌های پاک جنگ که عمدتا از دوستان او بوده‌اند پرداخته و بلافاصله در بخش دیگر همان فصل، با صفحاتی تیره رنگ، ذکر خباثت‌های برخی افراد که بر روی موج خون شهدا سوار شدند را آورده است.

داودآبادی از بین کسانی که در بخش فهمیده‌ها از آنان نام برده شده، در یک فصل از حضور خود در سخنرانی شهید بهشتی در دانشگاه یادی کرده و در بخش دیگری هم به یک جانباز ناشناس و بی‌نام پرداخته است که میوه‌های ته صندوق را برای خوردن جمع می‌کند! و در بقیه موارد، همه فهمیده‌ها به شهادت رسیده‌اند.

او در بخش نفهمیده‌ها گاهی آنقدر مستقیم افرادی را مورد هجوم قرار داده که به خوبی می‌شود از نشانه‌ها به نام آن‌ها پی‌برد و حتی بیم آن وجود دارد که انتشار این کتاب برای او و ناشرش بار حقوقی داشته باشد؛ اما داودآبادی نترس‌تر از این حرف‌هاست که بخواهد به این خاطر، نوشته‌هایش را سانسور کند.

این نویسنده و پژوهشگر دفاع مقدس در فصل «پرستار وظیفه شناس» اگر چه داستان فهمیده خود را با توجه به تعلیق فراوانش نیمه کاره رها می‌کند و خواننده را در تشنگی باقی می‌گذارد اما در بخش نفهمیده‌ها، در 5 خط به خوبی همه اقدامات کمیسیون‌های پزشکی تعیین درصد جانبازی را زیر سئوال می‌برد.

داودآبادی در بخش نفهمیده‌های فصل «همه خواسته مادر شهدا» ضمن اشار به خبری از سایت مشرق، نام فرد نفهمیده را به صورتی کامل آورده است، در حالی که این کار در بخش‌های دیگر سابقه نداشته است.

البته که خوشبختانه نفهمیده‌های مورد اشاره در نوشته‌های داودآبادی هیچگاه فرصت خواندن کتاب‌های دفاع مقدسی را ندارند و حتی خوابش را هم نمی‌بینند!

داودآبادی در 14 فصل کتابش را مختصر کرده و یک فصل را هم به تصاویری از فهمیده‌ها و نفهمیده‌ها اختصاص داده.

نویسنده در این کتاب از افعال شکسته و جملات محاوره‌ای استفاده کرده که اگر چه در برخی موارد به لطافت و صمیمیت متن افزوده اما کاری غیر عرف در نگارش کتاب‌های حرفه‌ای است. این شکسته‌نویسی در برخی موارد، خواننده را با مشکل مواجه می‌کند و مثلا فرق شکم و شیکم و امثال آن را در یک بخش از کتاب بفهمد.

گفتنی است گویا این مطالب پیش از این در ماهنامه امتداد (مجله تخصصی دفاع مقدس) به چاپ رسیده بوده است.

کتاب «آن که فهمید / آن که نفهمید» فقط 112 صفحه دارد و به خاطر کوتاه بودن فصل‌هایش آن را می‌شود به راحتی در چند ساعت خواند، قیمت 4000 تومانی آن هم به لذت خواندنش می‌ارزد.

این کتاب را نشر یازهرا منتشر کرده و برای تهیه آن می‌توانید با شماره تلفن 66962116-021 تماس بگیرید.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس