کد خبر 310670
تاریخ انتشار: ۲۸ اردیبهشت ۱۳۹۳ - ۱۴:۵۹

همچنين پدراني که ارتباط مطلوبي با دختران خود ايجاد مي کنند، باعث مي شوند احتمال گرايش به هنجارشکني آن ها درسنين نوجواني به طور جدي کاهش يابد.

روش‌هاي ارتباط موثر پدر با دختر
به گزارش گروه اجتماعی مشرق، پدر يک دختر 3 ساله هستم و در آينده صاحب دختر ديگري مي شوم. در صورت امکان در زمينه راه هاي ارتباط بهتر و موثر پدر و دختر راهنمايي ام کنيد.

تاثيرگذارترين افراد در زندگي و سرنوشت هر کودکي، والدين او هستند. معمولا بيشتر  از نقش، مسئوليت و اهميت مادر در تربيت کودک سخن گفته مي شود و کم  تر پيش مي  آيد اهميت پدر و تاثير او در زندگي فرزندان بررسي شود.

امروزه به اعتقاد روان  شناسان، پدران به اندازه مادران براي تحول فرزندان شان در زمينه هاي روان شناختي و اجتماعي اهميت دارند و حتي جايگاهي انحصاري در پرورش فرزندان دارند که شايد حضور نداشتن و يا کوتاهي در ايفاي نقش پدري، به تکميل نشدن فرآيند شکل گيري شخصيت کامل براي کودک منجر شود.

اهميت نقش پدر در پرورش شخصيت دختر

پدران سهم مهمي در پرورش ابعاد گوناگون شخصيت فرزندان به خصوص ايجاد امنيت و افزايش اعتماد به نفس آنان دارند. مادران اغلب زمان بيشتري را با دختران سپري مي کنند، از اين رو تاثير مستقيم رفتارهاي مادران بر تربيت دختران بسيار مشهود است. با اين حال ارتباط صرف با مادر براي دختران کافي نيست و آن ها به همراهي دائمي پدرشان هم نياز دارند.

اگر پدر بتواند از آغاز تولد و شکل گيري شخصيت کودک با او تعامل داشته باشد، مي تواند در شکل گيري شخصيت تعديل يافته و کامل او تاثير زيادي داشته باشد؛ به عنوان مثال، توان دفاعي و استقامتي دختران در فرآيند ارتباط با پدر تقويت مي شود.

البته دختران به محبت و صميميت پدر نيز احتياج زيادي دارند. پدراني که در پرورش دختران از سبک رفتاري مقتدرانه همراه با ابراز عاطفه بهره مي برند، در تربيت دختران خود موفق تر خواهند بود؛ بنابراين، چنانچه پدران بتوانند روابط خوبي را با دختران خود برقرار سازند مي توانند در دوران کودکي زمينه شکل  گيري اعتماد به نفس مناسب او را پايه  ريزي کنند.

همچنين پدراني که ارتباط مطلوبي با دختران خود ايجاد مي کنند، باعث مي  شوند احتمال گرايش به هنجارشکني آن ها درسنين نوجواني به طور جدي کاهش يابد. دختراني که ارتباط مطلوبي با پدرهاي شان دارند، موفقيت هاي بيش  تر و پيشرفت هاي مهم تري در دوران بزرگ  سالي به دست خواهند آورد و ازدواج  هاي پايدارتري خواهند داشت.

علاوه بر موارد ذکر شده، به طور کلي يافته  هاي پژوهش هاي علمي که حاصل ارزيابي  ابعاد روان  شناختي و جسماني دختران بوده است، نشان مي دهد که رابطه مناسب با پدر، تضمين کننده سلامت بيش  تر دختران در سال  هاي بعدي زندگي شان خواهد بود.

روش هاي ارتباط موثر پدر با دختر

با توجه به اهميت ارتباط مناسب پدر و دختر، در ادامه به برخي از روش هاي موثري که پدران مي توانند در ارتباط با دختران شان از آن ها بهره ببرند، اشاره مي شود.

*پدر اولين مردي است که دخترش با او آشنا مي شود و معمولا از دريچه قياس با او، ديگر مردان را ارزيابي مي  کند. بنابراين پدرها بهتر است که در شکل  دهي تصوير صحيحي از مردان در ذهن دخترهاي شان دقت و تلاش ويژه اي داشته باشند.

*براي ارتباط با دخترتان، زمان هاي خاصي را اختصاص دهيد و سعي کنيد در برنامه هاي مربوط به او شريک باشيد و در انجام بعضي کارهايش با او همکاري کنيد. اگر مجبوريد که وقت کمي را در کنار او باشيد هنگامي که از خانه دور هستيد، نشانه هايي از خود به جا بگذاريد تا او به ياد شما بيفتد؛ به طور مثال تصويري از خودتان، نقاشي هايي مختص دخترتان يا ضبط يک گفت و گوي آموزنده، شعر يا داستاني کوتاه براي او بسيار مفيد خواهد بود.

*راهنمايي هاي تان را فقط با ابراز قدرت بيان نکنيد بلکه بيشتر  در قالب ابتکار و خردمندي با دختران صحبت کنيد. با او درباره موضوعات مختلف مانند سرگرمي هايش و حتي مباحث علمي و اعتقادي گفت و گو کنيد و نظرات او را بشنويد تا راحت تر او را درک کنيد. شما مي توانيد از ميان صحبت هاي دخترتان، بيشتر  با دنياي او آشنا شويد تا بتوانيد با زبان خودش، او را راهنمايي کنيد.

*در زمينه ويژگي  هاي تحول جسماني و روان  شناختي دختران، مطالعه کنيد تا اطلاعاتي مناسب با سن او داشته باشيد و او را بهتر درک کنيد و در زمان مناسب راهنمايي لازم را به او ارائه دهيد.

*از همسر خود بپرسيد در زماني که همسن دختر شما بوده است، چه افکار و احساساتي داشته است تا در برقراري ارتباط موثرتر با دخترتان از اين اطلاعات کمک بگيريد.

*مهارت هاي گوش دادن را در خود تقويت کنيد. نه تنها به محتواي صحبت هاي دخترتان توجه کنيد بلکه به احساسات وراي کلمات نيز دقت کنيد تا بتوانيد ارتباط بهتري با او برقرار کنيد.

*يک نکته بسيار مهم اين است که شما بايد به دخترتان عشق بورزيد ولي اين علاقه بايد در حد نياز او بوده و فراتر از آن نباشد.

نشان دادن علاقه هاي بيش از حد ممکن است باعث شود که دخترتان به شما وابستگي هاي بيمارگونه و غيرمنطقي پيدا کند.


مخاطبان محترم گروه اجتماعی مشرق می توانند اخبار، مقالات و تصاویر اجتماعی خود را به آدرس shoma@mashreghnews.irارسال کنند تا در سریع ترین زمان ممکن به نام خودشان و به عنوان یکی از مطالب ویژه مشرق منتشر شود. در ضمن گروه اجتماعی مشرق در صدد است با پیگیری مشکلات ارسالی شما از طریق کارشناسان و مشاوران مجرب پاسخی برای ابهامات مخاطبان عزیز بیابد.

منبع: خراسان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس