کد خبر 310131
تاریخ انتشار: ۲۷ اردیبهشت ۱۳۹۳ - ۰۹:۳۲

اغلب اظهار نظرهاي ضد و نقيضي درباره اين باتري ها مي شنويد. برخي مي گويند بهتر است شارژ باتري بين 40 تا 80 درصد باشد تا عمر آن بهينه شود.

به گزارش گروه اجتماعی مشرق، باتري ها انواع مختلفي دارند که هر يک براي کاربردي مناسب تر از انواع ديگر هستند. در گوشي ها، تبلت ها و ساير وسايل همراه اغلب باتري هاي ليتيوم يوني به کار مي رود که ملاحظات ايمني و نگهداري خاص خود را دارد.

اغلب اظهار نظرهاي ضد و نقيضي درباره اين باتري ها مي شنويد. برخي مي گويند بهتر است شارژ باتري بين 40 تا 80 درصد باشد تا عمر آن بهينه شود.

برخي ديگر مي گويند بهتر است صبر کنيم تا باتري کاملاً دشارژ شود و سپس آن را کامل شارژ کنيم. در اين مطلب با ما همراه شويد تا ببينيد کدام روش بهتر است و دليل چيست. شايد سال ها پيش که تنوع باتري ها کمتر بود چنين سردرگمي هايي هم کمتر ايجاد مي شد، اما اين روزها تنوع باتري ها بيشتر شده است.

اغلب از باتري هاي ليتيوم يوني در وسايل همراه استفاده مي شود چرا که با توجه به وزن شان، ظرفيت بالايي دارند. باتري هاي ليتيوم يوني يکي از بهترين انواع باتري ها محسوب مي شوند.با هر يک از انواع باتري بايد به شکل خاصي برخورد کرد تا عمر آن در بيشترين حالت ممکن باشد.مشکل اصلي اين است که باتري هاي ليتيوم-يوني (Lithium-Ion) به لحاظ ساختار و عملکرد با باتري هاي قديمي تر مانند نيکل-کادميوم و نيکل-متال هيدريد متفاوت است.

باتري هاي ليتيوم-يوني مانند باتري هاي مبتني بر نيکل در گذر زمان به سرعت ظرفيت مفيد خود را از دست نمي دهند و اغلب اگر از آن ها به درستي استفاده کنيد، چند سالي عمر مي کنند. به عنوان مثال پس از 250 بار شارژ، ظرفيت باتري ها حدود 20 درصد کاهش مي يابد.

اما با استفاده  درست، شيب نزولي ظرفيت باتري را مي توان کم  کرد و عمر آن را افزايش داد. استفاده  نادرست سرعت کم شدن ظرفيت باتري را بيشتر مي کند و بايد زودتر آن را تعويض کرد، البته اگر باتري وسيله  شما به راحتي تعويض شود.

بررسي کنيد که وسايل شما چه نوع باتري دارند

به عنوان مثال در لپ تاپ ها اغلب ليتيوم-يوني انتخاب اصلي است.اگر باتري مورد نظر شما از نوع ليتيوم-يوني است، اجازه ندهيد شارژ باتري صفر شود.به جاي اين که صبر کنيد باتري شما کاملاً دشارژ شود، کمي عجله کنيد و زودتر آن را شارژ کنيد، اما علت چيست؟ به عنوان مثال اگر باتري را 100 درصد خالي کنيد، بين 300 تا 500 بار مي توان از آن استفاده کرد.

اگر تنها 10 درصد آن خالي شود، مي توان به 3750 تا 4700 بار سيکل شارژ و دشارژ اميدوار بود.اگر عجله کنيد ممکن است به اين نتيجه برسيد که 10 درصد خالي کردن باتري بهترين کار است، اما اين نتيجه گيري درست نيست چرا که تنها از 10 درصد باتري استفاده کرده ايد. در حقيقت بهترين حالت ، حالتي است که حاصل ضرب تعداد دفعات شارژ در درصدي از ظرفيت که استفاده شده است، حداکثر باشد.

به عنوان مثال با دشارژ 25 درصدي در تمام عمر باتري از ظرفيتي معادل 2 هزارضربدر 25 درصد ظرفيت يا به عبارتي 500 برابر ظرفيت باتري استفاده مي شود. در مورد دشارژ 50 درصدي حداقل از 600 برابر ظرفيت باتري استفاده مي شود که رقم بسيار خوبي است. اگر باتري کاملاً پر و خالي شود، در تمام عمر مفيد آن تنها مي توان از ظرفيت معادلي در حدود 300 برابر ظرفيت اصلي باتري استفاده کرد که رقمي بسيار پايين است.

بنابراين سعي کنيد وسايل خود را قبل از اين که شارژشان به کمتر از 40 يا 50 درصد برسد، شارژ کنيد. در مورد لپ تاپ ها هم اغلب، شارژ زماني شروع مي شود که ميزان شارژ باتري به کمتر از 80 تا 90 درصد برسد.

تا چند درصد شارژ کنيم، 100 درصد يا کمتر؟

باتري ليتيوم-يوني را کامل شارژ نکنيد.همان طور که در بخش قبلي بررسي شد، اگر تنها 10 درصد شارژ باتري تمام شده باشد و آن را شارژ کنيد، عمر آن بهينه نخواهد بود. بهترين کار هنگام شارژ اين است که نگذاريد شارژ باتري به بيش از 80 يا در نهايت 90 درصد برسد و زودتر شارژر يا وسيله  همراه را از برق جدا کنيد.

نتيجه گيري کلي اين که زماني که شارژ باتري بين 40 تا 80 درصد در نوسان باشد، عمر آن حداکثر خواهد بود.هر ماه يک بار شارژ باتري را صفر و سپس کاملاً شارژ کنيد. خالي کردن شارژ به طور کامل از نظر کارکرد و عمر مفيد درست نيست، اما بهتر است هر ماه يک بار اين کار را انجام دهيد.

بيشتر باتري هاي پيشرفته امروزي يک ويژگي مهم دارند و آن تخمين مدت زمان و شارژ باقي مانده است. به اين باتري ها دراصطلاح باتري هوشمند گفته مي شود. براي تخمين درست بايد باتري کاليبره باشد و اگر هميشه آن را تا نيمه مصرف و مجدد شارژ کنيد، از حالت کاليبره خارج و در محاسبه دچار خطا مي شود. بنابراين هر ماه يک بار اين کار را انجام دهيد تا باتري به حالت کاليبره نزديک شود.

باتري ها را خنک نگه داريد

تنها قطعاتي مانندپردازنده و بردهاي الکترونيکي نيستند که در اثر گرما مستهلک مي شوند. باتري ها هم وضعيت مشابهي دارند. اگر باتري در دماي صفر درجه  سانتي گراد نگهداري شود، پس از يک سال مي توان 94 درصد ظرفيت آن را استفاده کرد، اما اگر در دماي 60 درجه اي نگهداري شده باشد، تنها 60 درصد ظرفيت، آن هم پس از 3 ماه قابل استفاده خواهد بود.

بنابراين در مورد لوازمي مانند لپ تاپ بهتر است اگر آن را به برق متصل کرده ايد، باتري را خارج کنيد. اگر هم به برق متصل نيست ، باتري را خنک نگه داريد. همان طور که به خنک نگه داشتن پردازنده اهميت مي دهيد، به باتري هم توجه کنيد. درباره گوشي ها و تبلت ها هم استفاده از کيف هاي پلاستيکي و چرمي که به نوعي عايق حرارت هستند، دماي باتري و مجموعه سخت افزار را افزايش مي دهد.

ولتاژ شارژر و استفاده از شارژر استاندارد

اين مورد هم بسيار مهم است. به طور معمول باتري هاي ليتيوم-يوني از سلول هايي با ولتاژ 3.7 ولت ساخته مي شود. ممکن است 2 سلول سري شود تا ولتاژ2 برابر يعني 7.4 ولت حاصل شود. در مورد لپ تاپ ها اغلب باتري هاي 6 يا 4 سلولي استفاده مي شود که در بازار به 6 سل يا 4 سل معروف است.ولتاژ اين نوع باتري ها با کاهش شارژ افت پيدا مي کند. اگر باتري پر باشد، ممکن است ولتاژ از 4.2 ولت هم بيشتر شود.

البته باتري هاي شارژي قلمي از جنس نيکل-کادميوم يا نيکل-متال هيدريد هم وقتي کامل شارژ شده باشد، ولتاژ بالاتري در حد 1.5 ولت دارد، اما روي باتري عدد 1.2 ولت نوشته مي شود.آنچه در مورد نحوه  شارژ کردن بسيار مهم است، استفاده از ولتاژ پايين است. اگر باتري با ولتاژ 3.92 ولت شارژ شود، ظرفيت آن در حالت شارژ کامل تنها 75 درصد خواهد بود، اما اگر با ولتاژ 4.2 ولت آن را شارژ کنيد، ظرفيت 100 درصد خواهد بود.

مشکل اين است که تفاوت 25 درصدي در ظرفيت به کاهش شديد تعداد سيکل هاي شارژ و دشارژ منجر مي شود. در واقع 25 درصد ظرفيت بيشتر، عمر باتري را 8 برابر کمتر کرده است و تنها مي توان بين 300 تا 500 بار آن را شارژ کرد.

ولتاژ 4.35 ولت براي شارژ يک باتري ليتيوم يوني سريعاً ظرفيت مفيد باتري راتقليل مي دهد.بنابراين از شارژرهايي که استاندارد هستند و با ولتاژ بالا شارژ نمي کنند، استفاده کنيد. بهترين کار استفاده از شارژر اصلي گوشي، تبلت يا لپ تاپ است.


مخاطبان محترم گروه اجتماعی مشرق می توانند اخبار، مقالات و تصاویر اجتماعی خود را به آدرس shoma@mashreghnews.irارسال کنند تا در سریع ترین زمان ممکن به نام خودشان و به عنوان یکی از مطالب ویژه مشرق منتشر شود. در ضمن گروه اجتماعی مشرق در صدد است با پیگیری مشکلات ارسالی شما از طریق کارشناسان و مشاوران مجرب پاسخی برای ابهامات مخاطبان عزیز بیابد.

منبع: زومیت

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس