کد خبر 310126
تاریخ انتشار: ۲۷ اردیبهشت ۱۳۹۳ - ۰۹:۲۳

فرمانده نیروی هوافضای سپاه از برنامه‌ریزی این نیرو برای افزایش سقف پرواز پهپاد شاهد 129 تا 60 هزار پا خبر داد.

به گزارش مشرق، فرمانده معظم کل قوا طی بازدید روز یکشنبه خود از نمایشگاه جدیدترین محصولات نیروی هوافضای سپاه، از نزدیک در جریان اقدامات صورت گرفته در حوزه هواپیماهای بدون سرنشین قرار گرفتند.

پهپادهای فُطرس، شاهد129، RQ170 ایرانی و چند مدل دیگر از هواپیماهای بدون سرنشین در این نمایشگاه به نمایش در آمده بود.

در بخشی از این بازدید، سردار امیرعلی حاجی زاده فرمانده نیروی هوافضای سپاه با ارائه گزارشی از ویژگی‌های هواپیماهای بدون سرنشین، اعلام کرد که افزایش سقف پرواز پهپاد شاهد 129 تا 50 و 60 هزار پا (حدود 18 کیلومتر) را در دستور کار دارند.

 مهرماه سال گذشته بود که این هواپیمای بدون سرنشین رزمی نیروی هوافضای سپاه با حضور سردار سرلشکر محمدعلی جعفری فرمانده کل سپاه رونمایی و عملیاتی شد.

طراحی و ساخت این نوع پرنده تاکنون تنها در انحصار آمریکا بوده اما با تولید شاهد129، ایران نیز از فناوری ساخت این نوع پهپاد قدرتمند برخوردار شده است.



«شاهد 129» توانایی حمل همزمان 8 بمب یا موشک هوشمند سدید، ساخت سپاه پاسداران انقلاب اسلامی را دارد و برای اهداف ثابت و متحرک طراحی شده است.

دقت در هدف گیری با شعاع عملیاتی هزار و 700 کیلومتر و 24 ساعت مداومت پروازی با یک بار سوختگیری از ویژگی های این هواپیمای بدون سرنشین رزمی ایرانی است و هر فرودگاهی می تواند محل نشست و برخاست شاهد 129 باشد.

سقف پروازی این پهپاد در زمان رونمایی، 24 هزار پا اعلام شد که با ایستگاه های کنترل قابل حمل زمینی در ارتباط بوده و می تواند با هزینه بسیار پایین دفاع از میهن را بدست گیرد.

«شاهد 129» قدرت مراقبت از شعاع 200 کیلومتری خود را دارد و می توان از این پرنده بدون سرنشین در مقابله با اشرار و تروریست‌ها، کشف و شناسایی در مرزهای آبی و خاکی، مسائل زیست محیطی، نقشه برداری و تهیه عکس های هوایی نیز استفاده کرد.

بنا بر این گزارش، کاهش مصرف سوخت و بالطبع افزایش مداومت پروازی و نیز افزایش میدان دید و بُرد عملیاتی ازجمله مزایای افزایش سقف پرواز در این پرنده بدون سرنشین است.

تولید انبوه پهپاد شاهد 129 از همان زمان رونمایی، با دستور فرمانده کل سپاه آغاز شد.

* فطرس؛ افزایش در بُرد و مداومت پرواز

کمتر از دو ماه بعد، جدیدترین و بزرگترین پهپاد استراتژیک ایران با نام «فُطرس» نیز توسط سازمان صنایع هوایی وزارت دفاع رونمایی شد.

پهپاد فُطرس

این پهپاد راهبردی با محموله خود دارای شعاع عملیاتی تا 2000 کیلومتر، سقف پرواز 25000پا (حدود 7600متر) و قابلیت 16 تا 30 ساعت پرواز مداوم، قادر است علاوه بر مأموریت های شناسایی و مراقبت با مسلح شدن به موشک های هوا به سطح و انواع راکت ها، مأموریت های رزمی را نیز انجام دهد.

پهپاد فُطرس

مواظبت از مرزهای دریایی و خشکی، دیده بانی از خطوط لوله های نفتی، مخابراتی، کنترل ترافیک جاده ها، دیده بانی مناطق حادثه دیده در زلزله، آتش سوزی و سیل، محیط بانی برای حفاظت از محیط زیست و ارسال فیلم و عکس های دقیق در تمام طول مدت مأموریت از قابلیت های پهپاد فُطرس است.

سردار حسین دهقان وزیر دفاع در مراسم رونمایی این پهپاد با بیان اینکه اعتبارسنجی آن در تخصصی ترین آزمایشگاه ها و مراکز تست در کشور با موفقیت صورت گرفته است، گفت: تست های زمینی استاندارد بین‌المللی، در سرعت کم، متوسط و بالا و تست پروازی با موفقیت و فراتر از اهداف طراحی، حاصل شده است.

پهپاد فُطرس

دو ویژگی مهم و متمایز پهپاد فُطرس نسبت به نمونه‌های قبلی (که مهمترین آنها شاهد129 است) این است که این پهپاد علاوه بر افزایش حدود 300 کیلومتری در بُرد، مداومت پروازی در حدود 30 ساعت دارد که نسبت به نمونه شاهد، 6 ساعت افزایش پیدا کرده است.

این موضوع، یعنی «مداومت پروازی بالا» بیانگر این است که علاوه بر طراحی بدنه (بخصوص بالها) متخصصان صنایع هوایی به لحاظ اطمینان موتور نیز توانسته‌اند استانداردهای لازم را کسب کنند تا این پهپادها با یک موتور بتوانند این مدت زمان را با یک بار سوختگیری پرواز کرده و به انجام ماموریت بپردازند.

پهپاد فُطرس

با توجه به برد پروازی این نوع هواپیماها که کاملاً از دید کاربر خارج می شوند، امکان هدایت آنها به وسیله کاربر از ایستگاه کنترل زمینی به دو صورت نیمه خودکار و یا تمام خودکار وجود دارد.

در حالت نیمه خودکار، کاربر با دیدن اطلاعات پروازی هواپیما که در صفحه نمایش ایستگاه نشان داده می شود، هواپیما را متناسب با مأموریت، کنترل و هدایت می‌نماید.

در حالت تمام خودکار، مختصات جغرافیایی نقاط از پیش تعیین شده و مسیر پرواز توسط کاربر از طریق ایستگاه کنترل زمینی در حافظه تجهیزات الکترونیکی هواپیما ذخیره شده و هواپیما با استفاده از سامانه GPS و ارتفاع سنج می تواند مسیرهای از پیش تعیین شده را طی نماید. کاربر در حین پرواز می تواند در مسیر پرواز تصحیحات مورد نظر فرمانده عملیات را اعمال کند.

با توجه به ویژگی های فنی پهپادهای قبلی، به نظر می‌رسد، پهپاد فُطرس نیز توانایی فیلمبرداری و عکسبرداری هوایی، ارسال تصاویر ویدئویی به صورت زنده (و امکان ضبط تصاویر در ایستگاه کنترل زمینی)، توانایی برنامه ریزی رفت و برگشت و اجرای مأموریت به صورت رایانه ای و خلبان خودکار و ارسال دائم اطلاعات پروازی را داشته باشد.

از این نوع هواپیما می توان در عملیات‌های مراقبت هوایی و شناسایی در قالب عکسبرداری و فیلمبرداری هوایی از عمق مواضع دشمن، جنگ الکترونیکی، رله ارتباطی، دیده بانی، هدف یابی و گرا دادن، کنترل ترافیک، کنترل نوار مرزی به منظور مبارزه با قاچاق، مطالعات هواشناسی، عکسبرداری جهت تهیه نقشه های جغرافیایی و یا دیگر مأموریت های مورد نیاز استفاده کرد.

بنا بر این گزارش، کاهش مصرف سوخت و بالطبع افزایش مداومت پروازی و نیز افزایش میدان دید و بُرد عملیاتی ازجمله مزایای افزایش سقف پرواز در هواپیماهای بدون سرنشین است.

- See more at: http://www.farsnews.com/newstext.php?nn=13930224000920#sthash.c76iYXu1.dpuf

* فطرس؛ افزایش در بُرد و مداومت پرواز

کمتر از دو ماه بعد، جدیدترین و بزرگترین پهپاد استراتژیک ایران با نام «فُطرس» نیز توسط سازمان صنایع هوایی وزارت دفاع رونمایی شد.

این پهپاد راهبردی با محموله خود دارای شعاع عملیاتی تا 2000 کیلومتر، سقف پرواز 25000پا (حدود 7600متر) و قابلیت 16 تا 30 ساعت پرواز مداوم، قادر است علاوه بر مأموریت های شناسایی و مراقبت با مسلح شدن به موشک های هوا به سطح و انواع راکت ها، مأموریت های رزمی را نیز انجام دهد.

مواظبت از مرزهای دریایی و خشکی، دیده بانی از خطوط لوله های نفتی، مخابراتی، کنترل ترافیک جاده ها، دیده بانی مناطق حادثه دیده در زلزله، آتش سوزی و سیل، محیط بانی برای حفاظت از محیط زیست و ارسال فیلم و عکس های دقیق در تمام طول مدت مأموریت از قابلیت های پهپاد فُطرس است.



سردار حسین دهقان وزیر دفاع در مراسم رونمایی این پهپاد با بیان اینکه اعتبارسنجی آن در تخصصی ترین آزمایشگاه ها و مراکز تست در کشور با موفقیت صورت گرفته است، گفت: تست های زمینی استاندارد بین‌المللی، در سرعت کم، متوسط و بالا و تست پروازی با موفقیت و فراتر از اهداف طراحی، حاصل شده است.

دو ویژگی مهم و متمایز پهپاد فُطرس نسبت به نمونه‌های قبلی (که مهمترین آنها شاهد129 است) این است که این پهپاد علاوه بر افزایش حدود 300 کیلومتری در بُرد، مداومت پروازی در حدود 30 ساعت دارد که نسبت به نمونه شاهد، 6 ساعت افزایش پیدا کرده است.

این موضوع، یعنی «مداومت پروازی بالا» بیانگر این است که علاوه بر طراحی بدنه (بخصوص بالها) متخصصان صنایع هوایی به لحاظ اطمینان موتور نیز توانسته‌اند استانداردهای لازم را کسب کنند تا این پهپادها با یک موتور بتوانند این مدت زمان را با یک بار سوختگیری پرواز کرده و به انجام ماموریت بپردازند.


با توجه به برد پروازی این نوع هواپیماها که کاملاً از دید کاربر خارج می شوند، امکان هدایت آنها به وسیله کاربر از ایستگاه کنترل زمینی به دو صورت نیمه خودکار و یا تمام خودکار وجود دارد.

در حالت نیمه خودکار، کاربر با دیدن اطلاعات پروازی هواپیما که در صفحه نمایش ایستگاه نشان داده می شود، هواپیما را متناسب با مأموریت، کنترل و هدایت می‌نماید.

در حالت تمام خودکار، مختصات جغرافیایی نقاط از پیش تعیین شده و مسیر پرواز توسط کاربر از طریق ایستگاه کنترل زمینی در حافظه تجهیزات الکترونیکی هواپیما ذخیره شده و هواپیما با استفاده از سامانه GPS و ارتفاع سنج می تواند مسیرهای از پیش تعیین شده را طی نماید. کاربر در حین پرواز می تواند در مسیر پرواز تصحیحات مورد نظر فرمانده عملیات را اعمال کند.

با توجه به ویژگی های فنی پهپادهای قبلی، به نظر می‌رسد، پهپاد فُطرس نیز توانایی فیلمبرداری و عکسبرداری هوایی، ارسال تصاویر ویدئویی به صورت زنده (و امکان ضبط تصاویر در ایستگاه کنترل زمینی)، توانایی برنامه ریزی رفت و برگشت و اجرای مأموریت به صورت رایانه ای و خلبان خودکار و ارسال دائم اطلاعات پروازی را داشته باشد.

از این نوع هواپیما می توان در عملیات‌های مراقبت هوایی و شناسایی در قالب عکسبرداری و فیلمبرداری هوایی از عمق مواضع دشمن، جنگ الکترونیکی، رله ارتباطی، دیده بانی، هدف یابی و گرا دادن، کنترل ترافیک، کنترل نوار مرزی به منظور مبارزه با قاچاق، مطالعات هواشناسی، عکسبرداری جهت تهیه نقشه های جغرافیایی و یا دیگر مأموریت های مورد نیاز استفاده کرد.

بنا بر این گزارش، کاهش مصرف سوخت و بالطبع افزایش مداومت پروازی و نیز افزایش میدان دید و بُرد عملیاتی ازجمله مزایای افزایش سقف پرواز در هواپیماهای بدون سرنشین است.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 9
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • حسین ۱۰:۳۰ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۷
    0 0
    یعنی قراره موتور جت روش نصب کنن که به این ارتفاع برسه؟
  • پیمان ۱۲:۲۱ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۷
    0 0
    در ارتفلع بالا، بخاطر مقدار اکسیژن اتمسفر پیشران های پیستونی جوابگو نخواهند بود، و پیشرانه های جت معمول نیز با همین مشکل روبه رو خواهند شد، مگر اینکه قسمت کمپرسور بلندتری در پیشرانه در نظر گرفته یا مانند Lockheed U-2 از پشرانه ی توربوفن است بشه، که برای یک پههاد منطقی نیست. به نظرم از پیشرانه های رم جت یا پالس جت استفاده خواهد شد چراکه قبلا جواب خوذشون را دادن
  • حامد ۲۲:۰۳ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۷
    0 0
    درجواب آقا پیمان: اولا که موتورهای سیلندر پیستونی چه از نوع وانکل و چه ازنوع رفت وبرگشتی برای پهپادای کوچک است و فطرس و شاهد129 از موتور توبوپراپ بهره میبرند. دوما پالس جت پیشرانه ای ضعیف است و در ابعاد ایندو پهپاد کارایی ندارد. سوما رم جت در سرعتهای زیر یک ماخ که کارکرد پهپادها در این رنج سرعت است باز کارایی لازم را ندارد. در ضمن هم پالس جت و هم رم جت قدرت بحرکت در آوردن این دو پهپاد از حالت سکون را ندارند.
  • samii ۲۳:۲۵ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۷
    0 0
    باسلام اقایان محترم ازاینکه فکرتان راکارمیاندازیدومثل افراددیگراکبندنگهنمداریدمتشکرم ولی شماطوری صحبت میکنیدکه گویادرامریکانشسته ایدویکی درنورث روپ ودیگری درلاکهیدودرحال بحث علمی هستید ولی شمایادتلن رفته اینجاایران است اصل قضیه که ساخت هواپیمااست مورددارد فکرنمیکنیدکسانی که چنین ادعاهای بزرگی رامطرح میکنندبشماهامیخندند مورچه چیست که کله پاچه اش چی باشد درابتدامیخواستم بحث علمی درحدتوانم انجام دهم بعددردلم بخودم خندیدم خداحافظ
  • افشین تهران ۲۳:۴۴ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۷
    0 0
    ما همچنان هر روز شاهد پیشرفت در عرصه پهبادها و همچنین ادوات نظامی هستیم و این نشان دهنده اینست که در هر حوزه ای که کار را جدی بگیریم و پشتوانه سازی کنیم پیشرفت حاصل میشود .انشااله در بقیه صنایع هم این تکرار شود و ما میتوانیم ثابت شود مخصوصا خودرو سازی که خون همه ملت را در شیشه کرده.خداوند به شما فرزندان سخت کوش ایران خیر و عمر طولانی همراه با عزت وسربلندی عنایت فرماید.
  • ۰۱:۳۱ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۸
    0 0
    به نظر حقیر نیت و البته دانش شما ایراد دارد !
  • ۰۱:۵۸ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۸
    0 0
    بابا فني مهندسي ها دست مارم بگيريد
  • ۰۲:۵۱ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۸
    0 0
    در صورت دستيابي اين پهپاد به ارتفاع هجده كيلومتري بالطبع بايد برد موشكهاي آن هم افزايش پيدا كنه
  • سروش ۰۸:۵۵ - ۱۳۹۳/۰۲/۳۱
    0 0
    جناب samii شما که خودتون رو مورچه می بینید به ما چه ربطی داره با همین نوع مشاوره ها یک دفعه دیدی ثریا رو فتح کردیم و تو داری در کنار اوبا ما انگشتت رو گاز می گیری، اون هم به ما ربطی نداره، چون در مورد انرژی هسته ای هم حدود 15 سال پیش بزرگان تو هم همین حرف ها رو زدند الآن اربابهای تو می خواهند جلوی همون پیشرفت رو با تحریم بگیرند کما این که دستشون تا مچ توی هنشونه و حتی به شهید کردن دانشمندان ما هم رسیده اند یعنی برای توقف فرزندان ملت این کا رو کرده اند دنیای غرب ای برادر فقط و فقط روی زمینه، آسمان و منابعش مال ماست چون این وعده رسول خداست، اگر لیاقت داشته باشیم و مثل تو فکر نکنیم و خداوند جایگاه ما رو به خاطر آدمهایی مثل تو که در کنار ما هستی به ملت دیگه ای نده، آسمان و فلک و الافلاک مال ماست.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس