اگرچه مشاور ارشد رییس جمهور در اظهاراتی مبهم و کنایه‌دار خلاف اصول انقلابی صحبت کرد و سخن از بازگشت نمادهای سلطنتی به میان آورد، اما امام خمینی (ره) بدون هیچ کنایه‌ای "شیر و خورشید" را نماد منحوس طاغوت و سلطنت می‌دانستند.

امام خمینی: از همۀ ادارات، باید این
به گزارش مشرق - متأسفانه دستیار ارشد رئیس‌جمهور در امور اقوام و اقلیت‌های دینی و مذهبی و در جمع یهودیان شیراز نسبت به بازگشت نشان شیر و خورشید ابراز علاقه کرد و با توجیهات خاص خود ادعاهایی را مطرح کرده است که با سکوت مسوولان دولتی و انتقاد مردم انقلابی همراه بوده است.
 یونسی درباره نماد شیر خورشید گفت: عده‌ای خیال می‌کردند نماد شیر و خورشید در میان پرچم ایران یک نماد سلطنتی است اما اینگونه نیست.

یونسی در ادامه اظهارات عجیبش ادامه داد: شیر نماد حضرت علی(ع) و خورشید نماد حضرت محمد(ص) است و تنها تاجش مربوط به شاه بود.

وزیر سابق اطلاعات اضافه کرد که "اگر به من باشد، هلال احمر را تغییر می‌دهم و شیر و خورشید را جایگزین آن می‌کنم؛ البته برای هلال احمر هم احترام قائلم."

اگرچه هیچ یک از مقام‌های مسوول دولتی درباره این اظهارات شاذ و غیر مربوط توضیحی ارائه نداده‌اند و عملا با سکوت خود به دنبال گذشتن از کنار این تناقض آشکار با اصول انقلابی هستند، اما مردم انقلابی نسبت به ان واکنش نشان داده و خواهند دادند.

از سوی دیگر، امام خمینی: از همۀ ادارات، باید این امام خمینی (ره) نیز به زعم یونسی جزو آن عده‌ای بوده‌اند که نماد شیر و خورشید را یک نماد سلطنتی می‌دانستند و بر اساس همین ایشان 36 سال پیش در تاریخ 57/12/10 در مدرسه فیضیه قم و در جواب به افرادی که خواهان ماندگاری نمادهای سلطنتی در کشور هستند، می‌فرمایند: ما مبارزۀ با فساد را با دایرۀ امر به معروف و نهی از منکر که یک وزارتخانۀ مستقل بدون پیوستگی به دولت، با یک همچو وزارتخانه‏‌ای که تأسیس خواهد شد ان‏شاءاللّه‏ مبارزۀ با فساد می‏‌کنیم؛ فحشا را قطع می‏‌کنیم؛ مطبوعات را اصلاح می‏‌کنیم؛ رادیو را اصلاح می‏‌کنیم؛ تلویزیون را اصلاح می‌کنیم؛ سینماها را اصلاح می‏‌کنیم. تمام اینها به فرم اسلام باید باشد. تبلیغات، تبلیغات اسلامی، وزارتخانه‌‏ها، وزارتخانه‏‌های اسلامی، احکام، احکام اسلام. حدود اسلام را جاری می‏‌کنیم؛ خوف از اینکه غرب نمی‌‏پسندد نمی‏‌کنیم.

غرب ما را خوار کرد؛ غرب روحیات ما را از بین برد. ما را غربزده کردند؛ ما این غربزدگی را می‏‌زداییم. ما با ملت ایران، با همراهی ملت ایران، با پشتیبانی ملت ایران، تمام آثار غرب را ـ تمام آثار فاسده، نه آثاری که تمدن است ـ تمام اخلاق فاسدۀ غربی را، تمام نَغَمات باطلۀ غربی را خواهیم زدایید. ما یک «مملکتِ محمدی» ایجاد می‏‌کنیم. بیرق ایران نباید بیرق شاهنشاهی باشد، آرم‌های ایران نباید آرم‌های شاهنشاهی باشد؛ باید آرم‌های اسلامی باشد. از همۀ وزارتخانه‌‏ها، از همۀ ادارات، باید این "شیر و خورشید" منحوس قطع بشود؛ عَلَم اسلام باید باشد. آثار طاغوت باید برود. اینها آثار طاغوت است؛ این تاج آثار طاغوت است؛ آثار اسلام باید باشد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 161
  • در انتظار بررسی: 5
  • غیر قابل انتشار: 41
  • سید علی ۱۰:۵۶ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۵
    5 6
    بابا دمتون گرم، بخدا قلب مارو آروم کردید، خدا حفظتون کنه، اینا روشون نمیشه بگن امام اشتباه کرده وگرنه کاری می کردن که ...
  • ملیحه ۱۰:۵۸ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۵
    0 4
    خداروشکر دولت یازدهم مشاور جاهل و نادان و شبه مشایی کم ندارد
  • ۱۰:۵۹ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۵
    8 4
    چرا شما هروقت کم میارین از آن بزرگوار مایه میذارین؟؟ اگر اینطوره چرا از وصیت نامه امام(ره) که فرموده بودند نظامیان(عزیز)را منع میکنم به حضور در عرصه سیاست.............. تبعیت نمیکنین؟
  • میترا1 ۱۱:۰۱ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۵
    1 9
    حدود اسلام را جاری می‏‌کنیم؛ خوف از اینکه غرب نمی‌‏پسندد نمی‏‌کنیم. درود خدا بر تو ای عبد صالح خدا البته در انزمان کسی نمیخواست با دنیا و قدرتهای جهانی تعامل داشته باشد و همینها خودشان را از امام هم انقلابی تر میدانستند ! حالا معتدل شده اند و ............ روزگار چه بازیها دارد !
  • ملیحه ۱۱:۰۴ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۵
    0 15
    مغالطه نکن، هر خلافی رو باید جلشو بگیری، ورود نظامیان ممنوعه و این اراجیف ضد اسلامی هم ممنوعه و امت حزب االله توی دهن دشمنان انقلاب اسلامی میزنن
    • محمد IR ۰۷:۴۷ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۱
      2 1
      نماد طاغوت ؟؟
  • mj ۱۱:۱۰ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۵
    2 3
    احسنت ...دوست گرامی اقای روحانی با این همه سابقه نظامی و امنیتی در کسوت ریاست جمهوری چه میکنند؟؟؟!!!!
  • سید ۱۱:۱۰ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۵
    0 7
    کسی مخالف فرمایشات امام عمل کند .چیزی از نقلاب و سخنان به روز امام نمی داند. امام عوامل استکبار واستعمار را بیشتر از هرکس که ادعا می کند می شناخت.چقدر این مرد با ایمان می گفت رژیم .دست نشانده غرب است و........
  • ۱۱:۱۱ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۵
    0 3
    چند وقت دیگر یک خورشید پشت سر ایشان خواهند دید
  • ۱۱:۱۳ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۵
    3 1
    چه جلز و ولزی می کنیدهاااااااو حال میده هااااااااااا.
  • صادق ۱۱:۱۵ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۵
    0 3
    امام نظاميان رو از حضور در حزب ها و گروه ها منع كرد،‌نه از سياسي بودن و فهم سياسي داشتن.
  • حاج احمد ۱۱:۱۹ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۵
    0 4
    اینهم اخر و عاقبت وزیر امنیتی دوم خردادی ها!
  • ۱۱:۲۴ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۵
    1 0
    چرا خدا را شکر؟ به نفع منافع ملی است که بزنیم به سرمان نه این که خدا را شکر کنیم.
  • ۱۱:۳۱ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۵
    10 0
    اولا امام نماد تاج را گفته سلطنتی است با دقت بخونید. در ثانی شاید امام هم اطلاعات تاریخی ضعیف داشته. معصوم که نبوده برادر
  • رهگذر ۱۱:۳۶ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۵
    1 8
    این شمایی که داری اشتباه می کنی! حرف حساب بزن. چطور و از کجا این رو می گی که که شیر و خورشید ربطی به سلطنت نداره؟! امام پیامبر نبود ولی بینشی ژرف داشت که بعد از بیست و پنج سال از وفاتش هنوز حرف هایش کاربردی و روشنگرانه س. شاهدش: همین شمایی که هنوز متوجه نیستی و تاریخ رو برعکس می خونی.
  • ملیحه ۱۱:۳۹ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۵
    0 6
    احساساتی شما داری صحبت میکنی که هنوز از تاریخ و اسلام چیزی نمی دانی میای یک فقیه و مرجع تقلی میبری زیر سوال، اول بگو شناسنامت چیه بعد بیا حرف بزن
  • ۱۱:۴۳ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۵
    0 4
    امام پیامبر نبود به به گفته ی پیامبر اسلام علمای امت من برتر هستند از انبیاء بنی اسرائیل. به گفته تمام روایات اهل سنت و شیعه
  • ۱۱:۴۷ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۵
    2 2
    چند روز دیگه خاطره ش هم میاد که امام با شیر و خورشید موافق بود، تندروها حذفش کردن
  • ۱۱:۵۳ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۵
    1 0
    جلز و ولز میکنیم ولی مثل بعضی ها دم تکون نمیدیم خخخخخخخخخخ
  • ۱۱:۵۶ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۵
    5 0
    هلال احمر هم نماد ترکیه عثمانیه،لااقل خودمون یه نمادی طراحی کنیم
  • محمد ۱۲:۰۳ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۵
    0 1
    تكبير...
  • سامان ۱۲:۰۹ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۵
    1 9
    لعنت خدا بر دشمن انقلاب و اسلام
  • sasan ۱۲:۱۵ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۵
    0 3
    متاسفم برای روزگاران و مردمی و دولتی که روزی این آقا وزیر اطلاعاتش بوده است!!!
  • ۱۲:۱۶ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۵
    0 0
    شیر و خورشید با نماد تاج منظور امام بود
  • ۱۲:۱۷ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۵
    3 1
    برای خودت متاسف باش
  • صدیقه ۱۲:۲۲ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۵
    0 3
    لطفا تفسیر نکنید، اظهارات کاملا واضح و شفافه و نیاز به تفسیر شما و دوستانتون نیست
  • ۱۲:۲۳ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۵
    0 3
    لطفا تفسیر نکنید، کاملا مشخصه امام چی فرمودن
  • ۱۲:۳۴ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۵
    0 0
    امام نظامیان را منع فرمودن در دسته بندی های سیاسی مجید جان
  • ۱۲:۳۵ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۵
    0 0
    باطن اینها همین است و خیلی چیزهای دیگر که به مرور برای مردم شفاف شفاف خواهد شد
  • ۱۲:۴۰ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۵
    0 1
    آقای ناشناس بزرگ!!! شما نظرتون رو اگه میشه راجع به این تفکرات یونسی مطرح بفرمایید!!! بعدش فرافکنی کنید...
  • ۱۲:۴۳ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۵
    4 0
    شیر یعنی حضرت علی و خورشید هم پیامبر(ص). تمام.خیلی هم خوبه
  • ۱۲:۴۵ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۵
    0 3
    مشرق جون جواب های کوبنده ات تو حلقم. مخصوصا کسانی که تحریف کنندگان اسلام و قرآن هستند رو خوب جواب میدی. امام خمینی خودش نیست ولی راهش هست. خامنه ای خمینی دیگر است/ولایتش ولایت حیدر است
  • ۱۲:۴۶ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۵
    0 1
    دمت گرم
  • ۱۲:۵۰ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۵
    0 2
    ناشناس اول!!!!!! آقای روحانی سابقه نظامی داره. قرارگاه خاتم الانبیا و پشتیبانی جنگ و.... پس لطفا بیهوده افاضات نکن لبیک یا خامنه ای
  • ۱۳:۱۰ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۵
    0 1
    این یه چیزیش میشه....
  • محمد ۱۳:۱۲ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۵
    0 2
    شما برای خودت متاسف باش و دولتی که این آقا مشاور ارشد رئیسشه!
  • ۱۳:۱۳ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۵
    1 0
    هلال احمر نماد عثمانی هاست،نمادی که چند صد سال پرچم دشمنان ایران و تشیع بوده و هست
  • ۱۳:۱۵ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۵
    1 0
    امام خمینی:نگذارید این مملکت بدست نااهلان بیفتد. دادگاه ویژه روحانیت چرا به رسالت اصلی خود عمل نمی کند؟
  • ۱۳:۱۷ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۵
    2 0
    هرکسی ممکنه اشتباه کنه . هرکسی !
  • یوسف ۱۳:۲۴ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۵
    0 3
    سلام خداخیرتون بده!! تودهنی محکمی بود به دهن یاوه گو!!؟؟؟؟؟؟ خدا رحمت کنه حضرت اماو رو.
  • ۱۳:۲۶ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۵
    0 0
    ظاهرا در همه مسایل خبره بودند !
  • ۱۳:۲۷ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۵
    0 0
    گوشهایتان را بگیرید تا قلبتون آرام بشه .
  • یوسف ۱۳:۲۹ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۵
    0 3
    سلام چه غلطا!!!! امام عزیز ما پا جای پای معصوم گذاشته بود. برا همین خدا عزیزش کرد و چشم بصیرتی به ایشان داد که عقل تو به اون قد نمیده!؟؟
  • محمد ۱۳:۳۱ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۵
    0 0
    ( در پاسخ به ادعاهای یونسی؛ امام خمینی: از همۀ ادارات، باید این "شیر و خورشید" منحوس قطع بشود ) امثال آقای یونسی تا دیروز همین تفکر را داشتند ، حالا شبیه اصلاحی شده اند .
  • ۱۳:۳۵ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۵
    0 0
    لبیک یا خودم
  • آنتی فتنه ۱۳:۳۹ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۵
    0 1
    آقای یونسی عزیز حمایتت میکنیم: جمعی از براذران و خواهران دلسوز و سینه سوخته به نمایندگی از موساد ، اینلیجنت سرویس ، سیا ، سازمان مجاهدین خلق ، دفتر رضا پهلوی ، باباشمل و سایر روشنفکرانی که مجال نیست
  • ۱۳:۳۹ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۵
    0 1
    ناشناس12:50 کامنت من چه ربطی به اقای روحانی داره؟؟ من میگم بیانات حضرت امام باید تو همه زمینه ها اجرایی بشه و والسلام
  • ۱۳:۵۲ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۵
    1 1
    آقا امیرالمومنین مگه رو دوشای مبارک پیامبر بت ها رو نشکستند! لابد بت ها هم مجسمه های تزئنی بودن که تو کعبه گذاشته بودن! عقل کل! نماد باطل عین خود باطل باید محو بشه
  • ۱۳:۵۵ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۵
    0 0
    خب مگه آقای یونسی چه گفته که اینطوری بهش هجمه می شه . نهایت حرف ایشون اینه که مرحوم امام در برداشت از شیر و خورشید اشتباه کردن و گمان کرده اند نمادی شاهنشاهی است . خب اعتراض به این برداشت که کفر نیست . همه ما می دانیم که این برداشت را احمد کسروی داشته است و شیر و خورشید را نشانی غیر اسلامی معرفی کرده است و کتابی در این زمینه نوشته است ولی دیگرانی هم بوده اند که شیر را با اسدالله الغالب امیر المومنین متناسب دانسته اند و خورشید را هم با طلوع خورشید اسلام یکی دانسته اند . حال این برداشت چه غلط باشد و چه درست که نمی بایست اسباب این گونه هجوم به آقای یونسی شود . ایشان هم نظر خودش را در باره نمادی تاریخی اظهار کرده است.
  • ۱۳:۵۵ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۵
    0 0
    مشائی یکی بود و هیچکس به پایش نمی رسه و اینها هیچ تطابقی با او ندارند
  • ۱۳:۵۷ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۵
    0 0
    درسته دیگه این که اشکالی نداره آقای یونسی اظهار نظر کرده است و جنجال نداره . پای امام را وسط کشیدن که مشکلی رو حل نمی کنه . مگه امام فرموده بودن که من نظریاتم وحی منزله . خود ایشان گفت که در مورد منتظری اشتباه کرده است . خب اینهم می تواند یکی از همان موارد باشه اینکه جنجال نداره
  • خ ۱۴:۰۱ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۵
    0 0
    قانون اساسی مشروطه رو اگه بخونید میبینید که در این زمینه توضیح داده شده که هرکدوم نماد چیه. شیر= امام علی، شمشیر نماد شمیر امام علی، خورشید نشانه ماهی که در آن انقلاب شد(مرداد).دقیقا فقط تاج نشان سلطنت بود! واسه خوندن قانون اساسی مشروطه هم میتونید سایت مجلس رو ببینید
  • مجید از هشتگرد ۱۴:۰۷ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۵
    0 1
    خاطره احتمای: من یک خاطره ای هم اکنون یادم آمد که در یک جمع چند نفره نشسته بودیم با مرحوم حاج احمد آقای خمینی و شهید بهشتی و شهید مطهری و شیهد ... و من!! آقای مطهری گفت این نماد شیر و خورشید مربوط به سلام است و شهید بهشتی هم تایید کرد و امام گفتند عجب پس اینجور بوده؟ بعد طی صحبتی با حاج احمد آقا گفتن این مورد هم بررسی بشود بد نیست، البته چون مشغله زیاد بود دیگر به آن پرداخته نشد البته من اخیرا یک خوابی هم دیدم که امام به من گفت سلام خوبی؟ این انقلاب مرهون زحمات توست ، چه خوب است بیشتر امور را در دست بگیری!!! راستی آن بحث شیرخورشید هم عملی کنی بد نیست خصوصا برای حلال احمر!!!!
  • کاوسی ۱۴:۱۹ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۵
    0 0
    اگر میخواهید درستی یک کنش سیاسی یااجتماعی را تحلیل کنید به واکنش های استادقلم رجوع کنید.
  • بی صواط ۱۴:۲۸ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۵
    0 0
    حتما یونسی درست میگه
  • ۱۴:۳۱ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۵
    0 0
    من دوستی ندارم اما دشمن از امثال شما تا دلت بخواد دارم
  • ریاستی ۱۴:۴۱ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۵
    0 2
    بابی انت وامی یا روح الله
  • امیر ۱۴:۴۷ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۵
    1 1
    شیر و خورشید نماد ایران و ایرانی هستش و اصلا هم طاغوتی نیست و امام منظورش تاج شیر و خورشید بوده و در ادامه هم گفته "اینها آثار طاغوت است؛ این تاج آثار طاغوت است؛ آثار اسلام باید باشد" یعنی تاج برداشته شود و نه شیر و خورشید. فراموش نکنیم که ما تنها کشوری در جهان هستیم که دارای آرم شیر و خورشید سرخ هستیم که در سراسر دنیا طبق آیین نامه های سازمان ملل شناخته شده هستش و در حد هلال احمر و صلیب سرخ اعتبار دارد. فقط و فقط این ما هستیم. هر چه صهیونیست ها تلاش کردند تا به این لیست سه تایی نماد خودشون رو تحت عنوان "ستاره شش پر سرخ داوود" به عنوان نماد سازمان امداد و نجات خودشون اضافه کنن نتونستن و سازمان ملل اجازه نداد. الان هم هیچ کشوری از نماد شیر و خورشید سرخ استفاده نمی کنه هر چند که کشور مادر ایران هستش اما همه کشور ها می تونن استفاده کنند، اما واقعا خاک بر سر ما که این سرمایه ملی ما هم داره به تاراج میره و احتمالا افغانستان و تاجیکستان و ازبکستان و ترکمنستان اون رو مصادره کنند. به نظر من برگردانن این نشان با ابهت و زیبا می تواند آشتی ملی رو در سراسر کشور رقم بزند و به فرموده ی آقا امام خامنه ای که گفتند حتی اگر با نظام اسلامی مخالف هستید و خواستار براندازی تئوری آن هستید بیایید در انتخابات ریاست جمهوری به خاطر کشورتون شرکت کنید و چه بسا همه هم آمدند چون آقا به جز اینکه رهبر جمهوری اسلامی هست خوشبختانه مرجع تقلید خیلی از مخالفان نظام هم هست و اگر هم نباشد پدر معنوی ایران و رهبر کنونی ایران هستش. پس حضرت آقا می تونه با بصیرتی که داره این نشان رو برگردونه و برای همیشه براندازی حکومت ایران رو در تاریخ دفن بکنه تا هیچ بدخواه و اجنبی نتونه حکومت ایران رو بر اندازه حتی خود آقای رضا پهلوی هم علاقه ای به ضربه زدن به کشور خودش نداره و قطعا ادامه ی وجود جمهوری اسلامی رو بر سقوطش ترجیح می ده. چون خودش می دونه که اومدن خودش منتفیه. پس باید کم کم به سمت آشتی ملی برویم و از کشورمون و ریشمون و ارزش ها مون پاسداری کنیم که همانا حب الوطن من الایمان
  • سامان ۱۴:۴۸ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۵
    0 2
    به قول حضرت حافظ : ای مگس عرصه سیمرغ نه جولنگه توست عـِـرض خـود میـبری و زحـمــت مـا میداری
  • معین ۱۴:۵۱ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۵
    0 1
    "این تاج آثار طاغوت" فکر کنم بجای شیروخورشید تاج را قرمز کنید.به نظرم تاجمنظور حضرت امام بوده
  • مجتبی ۱۴:۵۲ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۵
    1 0
    نشان شیر و خورشید نشانی از عظمت تاریخ ایران است، چرا به همه چیز مهر کفر و سیاست می زنید. خوبی این اظهار آقای یونسی همین بس بود که سلطنت طلبان رو از وهم در بیاره که این نشان تعلقی به خاندان پهلوی نداره
  • حجت ۱۴:۵۷ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۵
    0 0
    بعضیا بیش از حد خطای سهوی می کند ناشناس 13:17
  • ۱۴:۵۸ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۵
    1 0
    بلد نیستی فارسی بنویسی!؟
  • فدایی امام خامنه ای ۱۵:۰۱ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۵
    0 2
    خخخخخخخخخخخخ خیلی با حال بود
  • مجتبی ۱۵:۰۲ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۵
    0 0
    جناب مشرق، این برچسب هایی که گذاشتی چه ربطی متن داره؟ ( یونسی ، بی سواد ، فتنه گران ، روحانی ، سکوت ، شیر و خورشید )!!!
  • ۱۵:۰۳ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۵
    0 3
    یاوه نگو. شیر و خورشید هیچ ربطی به ایران و ایرانی ندارد و اولین بار در زمان سلجوقیان درست شده است به دلیل اعتقاد مرد آن زمان به طالع بینی. اسد یا شیر طالع یکی از شاهزادگان بود و خورشید هم با آن چشم و ابرو نماد ملکه وقت. در زمان شاه صهاسب صفوی هم گوسفند و خورشید پرچم ایران بود چون طالع شاه در برج حمل بود! ظاهرا نداشتن اطلاعات تاریخی و همچنین اهمال آشکار مسوولان جمهوری اسلامی سبب شده تا سی و پنج سال بعد از انقلاب همچنان عده ای خیال کنند نشان و شیر و خورشید ایرانی است!! بخش بزرگی از شواهد و متون ادبی و باستانشناسی، که احمد کسروی، مجتبی مینوی و سعید نفیسی گردآوری و بررسی کرده‌اند، نشان می‌دهد که نشان ستاره‌بینی خورشید در صورت فلکیِ اسد در منطقةالبروج از قرن ششم هجری نقشی نمادین و رایج شد. همین پژوهش‌ها نشان می‌دهد که این نشان از ستاره‌بینی و اخترشناسی وارد فرهنگ عام، نشان‌ها و نقوش هنری شده‌است و از آنجا به‌تدریج و در حدود سده پانزدهم میلادی(نهم هجری) به نقش‌های روی پرچم‌ها وارد می‌شود. الکساندر کرَپ طی مطالعاتی که بر روی تمدن‌های باستانی میان رودان، مصر و آناتولی انجام داده‌است به ارتباط نزدیک بین خورشید و شیر در باورها، اساطیر و خدایان در این تمدن‌ها اشاره می‌نماید. او ردپای ارتباط شیر و خورشید را از سنت‌ها خاور نزدیک به ستاره‌بینی در میان رودان و از ستاره‌بینی تا نشان شیر و خورشید مرسوم در ایران ردیابی می‌کند. از نمونه‌های پیوستگی نزدیک شیر و خورشید کرَپ به شَمَش خدای خورشید بابلیان اشاره می‌کند که به صورت شیر نمایش داده می‌شده‌است. یا آهی بزرگ فرعون مصر «شیر فرزند خدای خورشید» نامیده می‌شده‌است. در فلسطین، سامسون پهلوان کشنده شیر، خود در اصل شیری بوده‌است که فرزند بَعل شَمَش خدای خورشید بوده‌است. اولین سکه موجود با نقش شیر و خورشید به دوران پادشاهی کیخسرو از سلاجقه روم می‌رسد. ابن عبری تاریخ نگار و دانشمند در کتاب مختصر تاریخ الدول روایتی عاشقانه از این سکه ارایه می‌دهد که افسانه نجم آبادی این داستان را دور از واقعیت و صحت تاریخی می‌داند. ابن عبری می‌نویسد که غیاث الدین کیخسرو فرزند علاءالدین کیکاووس، از شاهان خاندان سلجوقیان روم، دل به شاهزاده‌ای گرجی می‌بازد. کیخسرو چنان شیفته می‌شود که به درخواست دختر گرجی برای ضرب سکه‌ای با چهرهٔ او بر آن موافقت می‌کند اما نزدیکان کیخسرو برای پاس داشت دین اسلام، روا نمی‌دانند تا چهره زنی نامسلمان بر سکه‌ها نقش بندد. با پایفشاری کیخسرو، چاره‌ای اندیشیده می‌شود تا از این بن بست بیرون آیند. پیکرهٔ شیری بر سکه نگاشته می‌شود و بر فراز آن، خورشید که نشان از چهرهٔ زیباروی گرجی است جای می‌گیرد و بدین‌گونه خواستهٔ دلبر بر آورده می‌گردد. چنانچه در دوره صفویه ، شاه طهماسب هم طالع خود یعنی برج حمل را بکار می بردو پرچم ایران دارای نماد گوسفند و خورشید بود! کاملا واضح است که ادعای چسباندن این نشان دروغین به تشیع ، توسط مشتی کاسه لیس دستگاه شاهان صورت گرفته است. تشیع هیچگاه این بازی شیر و خورشید خانم و.. نداشته است. اما نشان فعلی جمهوری اسلامی نشانه ای ساده متقارن و از نظر زیباشناسی و گرافیک بسیار معنی دار و هنرمندانه و در تطابق کامل با عقیده دینی حال حاضر مردم ایران است. البته قطعا این واقعیت برای کسانی که از نظر سیاسی مخالف حکومت هستند دوست داشتنی نیست اما قطعا انکار آنها چیزی را تغییر نخواهد داد. ضمنا نباید از حکومتی که ادعای اسلامی بودن دارد انتظار داشت نشانه هایی با ریشه طالع بینی را برگزیند. حال آنکه نشان فعلی همزمان حاوی کلمه الله+ شمشیر دو دم در وسط (= شکل واقعی ذوالفقار که البته با تصور رایج و غلط دو نوک آن فرق دارد) + خط نقاشی گل لاله به عنوان نماد خون شهدا است. البته ما هم کاملا درد آقای یونسی را می فهمیم... اگر واقعا اینها علاقه ای به ایران داشتند و مثلا درفش کاویانی را مطرح می کردند اینقدر جای سوختن نداشت که نشانه ترکهای سلجوقی را به زور نماد ملی ایران و تشیع می نامند!
  • ۱۵:۰۸ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۵
    0 1
    اشکال نداره.چون توسط همه کشورهای اسلامی پذیرفته شده
  • ۱۵:۰۹ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۵
    0 0
    پس تاج بالاسر شیر چیه؟!!!!!
  • سعید ۱۵:۱۰ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۵
    0 1
    بعضی ها خیلی ابله تشریف دارند چون 1 امام نفی شیروخورشید کرد 2اصلا پس از 36 سال موضوعیت ندارد 3 نماد الله که اجل تمام نماد هاست 4 عناد داری راه عقل پسندش را پیدا کن
  • ۱۵:۲۰ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۵
    0 2
    ناشناس 13:57 اگه ما یه روز گیر کردیم بین حرف امام و حرف کس دیگه حرف امامو میپذیریم این مسئله هم که کاملا مشخصه هر کسی امروز شیر و خورشیدو میبینه یاد شاه میفته نه امیرالمومنین (ع) و پیامبر (ص)
  • ۱۵:۲۲ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۵
    0 0
    اگه منظور امام تاج بود همون تاجو برمیداشت شیر و خورشیدشو نگه میداشت اطلاعات تاریخی یه عارف و سیاستمدار و مرجع که یه انقلاب به اون بزرگی انجام داد ضعیفه؟؟؟؟ شناختتونو از امام کامل کنین
  • مجید ۱۵:۳۷ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۵
    0 1
    جالب اینکه این آقایون اصلاح طلبا خیلی بیشترازبقیه ملت ایران سنگ امام وراه امام رو به سینه میزنند ولی وقت عمل ودوری ازرفتارمنافقانه که میرسه میگن امام که معصوم نبود اشتباه هم داشت!
  • تاریخ خوان ۱۶:۰۵ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۵
    0 0
    شیر و خورشید هیچ ربطی به سلجوقیان ندارد.بر مزار بزرگان بختیاری شیر سنگی میگذارند.این چه ارتباطی به سلجوقیان ترک تبار داره؟
  • اهوازی ۱۶:۰۸ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۵
    0 0
    شیر نشان قدرت و از القاب حضرت علی است مانند اسدالله یا شاع میگوید گه که شیر خدا و رستم دستانم آرزوست که نشان دهنده علاقه ایرانیان به گذشته خود و اسلام و تشیع است.
  • ۱۶:۰۸ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۵
    0 0
    اتفاقا آنهم برای تفاخر است و قهرمان معرفی کردن صاحب قبر. اما دقت کنید که آنهم فقط شیر خالی است و نشان شیرو خورشید معنای دیگری دارد. هر شیری که شیر و خورشید نیست!
  • ۱۶:۲۶ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۵
    0 0
    پس لابد انگلیسیها هم با نماد سلطنتی شیر دارشان شیعه هستند!!! نه جناب اوازی. اینها توتم پرستی و حرفهای شما هم صرفا تفاسیر مسخره برای توجیه چیزی است که ریشه در طالع بینی دارد.
  • تاریخ خوان ۱۶:۳۲ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۵
    0 0
    جناب ناشناس چپ گرا.احتمالا در عمرتان یک شیر سنگی ندیدید.چرا که بر آن شمشیر حک شده است اینقدر دم از تاریخ نویسی غرب که با انگیزه های خاص نوشته میشود نزنید.خوزستان و فارس از قدیم محل زندگی شیر ایرانی بود و این در فرهنگ و تمدن ایلامی و سپس هخامنشی کاملا مشهود است.شیر خورشید هیچ ارتباطی به سلجوقیان ندارد.آنان بدلیل حکومت در ایران از زبان فرسی و نشان های ایرانین و فرهنگ ایرانی استفاده میکردند
  • اهوازی 2 ۱۶:۳۴ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۵
    0 0
    امثال این آقایون(یونسی ها) زمان امام کجا بودند که حالا بعد 35 سال واسه خودشون علامه شدن هر چی بیاد رو زبونشون برخلاف نظر پدر امت میگن.اگه امام نظراتش وعملکردش اشتباه بود الان این آقایون میزبان نخست وزیر اسراییل بودن وخبری از اسلام نبود.
  • بختیاری ۱۶:۴۱ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۵
    0 0
    در پاسخ به جناب ناشناس باید بگویم که بر سر قبر هر کسی شیر سنگی نمیگذارند بلکه بر سر قبر کسانی شیر سنگی میگذارند که در اخلاق و بخشندگی و مردمداری و دینداری و شجاعت و شاهنامه خوانی و دلاوری و دیگر فضایل مردم او را قبول داشته باشند
  • افسری ۱۶:۴۳ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۵
    0 0
    آقای ناشناس 16:26 برای شما باید نشان موش صهیونیسم و برای انگلیس باید نشان شغال را بگذارند.
  • ۱۶:۴۶ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۵
    0 0
    آقای تاریخ خوان! از خواب بیدار شو! اگر توانستی یک شیروخورشید در ایران باستان یا قبل از سلجوقیان روم پیدا کن! تازه با هم هر شیری شیر و خورشید نیست. بسوز عزیزم. مشتی خرافاتی طالع بین شاه پرست می خواهند بزر نشانی را که در واقع مال ترکها است و به دلیل ریشه های ترکی صفویان در ایران مورد توجه قرار گرفت را ایرانی معرفی کنند! زهی خیال باطل. ای کاش اینقدر شرافت داشتید که اقلا درفش کاویانی را مطرح کنید. اما چه باید کرد که نوکری برای ضد انقلاب اساسا عقل و شعورتان را هم زایل کرده است.
  • ایران دوست ۱۶:۴۹ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۵
    1 2
    ایکاش به همه حرفهای اما توجه میشد نه فقط این حرف درباره آرم ها نشان ها....
  • تاریخ خوان ۱۶:۵۷ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۵
    0 0
    جناب ناشناس خیلی بیسوادی شما هیچ چیز از سیر تحول هنری و تاریخی نمیدانید.شما که سلجوقی سلجوقی میکنی بگو در کدام فرهنگ ترکی شیر مورد استفاده است؟استفاده آنها از این نشان ها تحت تاثیر فرهنگ ایران بوده سلسله های عرب خلفا و ترکک و مغولی بدست دانشمندان ایرانی مانند خواجه نظام الملک و خواجه نصیر توسی اداره میشد.صحبت شما مثل اینست که مشروطه را موهبت قجری بدانیم.
  • س ۱۷:۰۵ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۵
    0 0
    ولی این شعر شیر خدا و رستم دستانم آرزوست رو مولوی گفته که شافعی مذهب بوده و نه شیعه
  • ۱۷:۱۱ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۵
    0 0
    حتما یه روان پزشک برو. خوب میشی :)
  • تاریخ خوان ۱۷:۱۱ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۵
    0 0
    جناب ناشناس من ایران گرا و مسلمان هستم ما شهدای زیادی را در پرچم شیر و خورشید کفن کردیم. دلیر مردانی مانند امیرکبیر که فرمان داد این پرچم همزمان بر سفارت های ایران در خارج به اهتزاز در آید و رییس علی دلواری ها و بایندر ها و ستار خان ها و باقرخان ها و لحظه ی باشکوه به اهتزاز درآمدن این پرچم در جریان ملی شدن نفت و پیش از آن در موضوع پیشه وری و جمهوری مهاباد و اهتزاز آن در سه جزیره ایرانی خلیج فارس و....
  • ۱۷:۱۲ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۵
    0 1
    ایول :)))))
  • ۱۷:۱۲ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۵
    0 0
    در فرهنگ طالع بینی و رمالی عزیزم. فرهنگی که ترکهای آن زمان عاشقش بودند. در زمانی که شاهان بدون دانستن سعد و نحس ایام آب نمی خورند! سلجوقیان روم هم نمونه همین افراد بودند که ترک هم بودند. حتی این اسامی حیوانات برای سالها هم یادآور همان زمان است. مجددا یاد آوری می کنم که شاه طهماسب صفوی نشانش گوسفند و خورشید بود چون طالعش در برج حمل بود! البته اصل طالع بینی مال بابلیها و اقوام سامی است. اما ترکها و عربها علاقه زیادی به آن داشتند. بیشترین زیج ها در ایران در مناطق ترک نشین و یا توسط سلسله های ترک ایجاد شد. در فرهنگ ایرانی طالع بینی ووجود نداشته است و در تمام تاریخ ایران باستان نمی توانید نشانه ای از این قسم خرافات را پیدا کنید. اما گفت درد شما چیز دیگری است. شما می خواهید هر طور شده نمادهایی را که طاغوتی و شاه پرستانه می دانیم تطهیر نمایید. حالا ولو با ایرانی نامیدن و یا شیعی معرفی کردن!! این را هم بدان که مشروطه هم ما قجر نبود. مشروطه محصول دیگ پلو سفارت انگلیس بود
  • علیرضا ۱۷:۱۶ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۵
    0 0
    فدایی داری
  • ali ۱۷:۲۵ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۵
    0 0
    امام (ره) فرمود نگذارید این مملکت به دست نااهلان بیفتد. ما هم نمی خواهیم اینطور بشه ولی هر کاری می کنیم به نمایندگانمان در مجلس که صدای ما هیتند می گیم اما اونها هم ظاهرا ......
  • ali ۱۷:۳۸ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۵
    0 0
    خوب ببینید و به خاطر بسپارید که چگونه این دولت وظیفه اصلی و مشکلات اساسیش را رها کرده و شیر و خورشید شده براش بحران. ای مردم به این حاشیه ها که هر روز این دولت یک موردش رو راه می ندازه رو دامن نزنید و بجاش از روحانی بخواهید به مشکلات مردم برسه. اگر هم می بینید که کفایت نداره از نمایندگانتان در مجلس بخواهید تا عدم صلاحیت دولت روحانی را بررسی کنند.
  • تارخ خوان ۱۷:۴۰ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۵
    0 0
    جناب ناشناس سلسله ترکان فقط پول رصدخانه ها را میدادند اما پیش از آنها در ایران باستان در جندیشاپور و سپس در دوره سامانیان و امرای خوارزم ریاضی دانان و منجمان مورد حمایت قرار گرفتند که سلاطین ترک هم یاد گرفتند و خیام سالهای سال پس از سامانیان رصد خانه ساختند و تقویم جلالی را تنظیم کردند.مغولان و تیموریان هم دویست الی سیصد سال بعد رصد خانه در سمرقند و مراغه ساختند آن هم بدست ایرانیانی مانند غیاث الدین جمشید کاشانی ها و.... برو تاریخ بخوان و اینقدر اظهار فضل نکن.نه مشروطه و نه ملی شدن نفت و نه انقلاب اسلامی 57 و نه افتخار خود کفایی در صنعت هسته ای و ... همه بدست ملت ایران بود و هیچ ارتباطی به انگلیس خبیث ندارد.
  • سعید ۱۷:۴۷ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۵
    3 3
    البته اقای یونسی گفتند که نماد شیر و خورشید نماد سلطنت نیست و آن را نمادی اسلامی دانسته اند که بنظز بسیاری از تاریخ نگاران این نظر درست است ... امام هم حرفهایشان وحی منزل نیست
  • ۱۷:۴۷ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۵
    1 1
    لعنت به سلطنت و نمادهای نحس آن
  • ۱۷:۵۶ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۵
    0 0
    ابله خودتی
  • ۱۷:۵۸ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۵
    0 0
    گر واقعا تاریخ خوان بودی می دانستی که جندیشاپور فقط برای علم طب بود و الا شهرت جهانی آن هم به خاطر پزشکی بود و کمترین خبر تاریی در مورد رصدخانه داشتن آن وجود ندارد. ضمن اینکه هر علم نجوم غیر از طالع بینی است. کسی با نجوم مخالف نیست. این خرافات همه رهاورد سلسله های ترک بود. خواست مردم ایران هم فقط عدالتخانه بود و مشروطه فقط رهاورد انگلیس بود. شما هم لطف کنید و بیش از این ادامه ندهید چون حرف دیگری ندارید. ضمنا آقای مشرق لطفا این نظر و نظر قبلی را که در پاسخ به به تاریخ خوان گذاشتم درج کن. چشم. دیگر ذیل این مطب هیچ نظری نخواهم داد.
  • نوریان ۱۸:۰۱ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۵
    0 0
    اصلا کسی بحثی درباره تغییر پرچم نداره که بعضی ها شلوغش کردند.صحبت روی شیر و خورشید و انتخاب او بجای هلال احمر است که متاسفانه ما حتی نمگوییم هلال سرخ یا قرمز.هلال احمر نشان سنی مذهبی است.به هر حال شیر خورشید یه زمانی نشان ایران بود که البته با رای مردم عوض شد.
  • باستانشناس ۱۸:۱۲ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۵
    0 0
    شیر از قدیم در فرهنگ ایرانی وجود داشته است.در کاوشهای باستانشناسی در خوزستان شیرهای سفالی بزرگ مربوط به دوره ایلام بدست آمده است حتی در نقوش تخت جمشید هم ایلامی ها بچه شیر به همراه داشته و پیشکش میکنند.شیر سنگی لرهای بختیاری هم ریشه فرهنگی کهنی دارد.از مهمترین زیستگاههای شیر در ایران هم میتوان به دشت خوزستان بویژه دشت رامهرمز و در فارس دشت ارژن میتوان اشاره کرد. لایارد انگلیسی اشاره خوبی به این مناطق دارد. شیر یک نماد کاملا ایرانیست که در فرهنگهای اروپایی و سامی و ایغور و مغولی و ترکی دیده نمیشود.
  • رضا ۱۸:۱۴ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۵
    0 0
    ببخشید. امام که جزو چهارده معصوم نبودند. خودشان هم چنین ادعایی نداشتند. کما اینکه برخی افراد و نزدیکان را بعدا که متوجه سوء سابقه شان شدند از خود طرد کردند. مطمئنا هر گاه به ایشان خبرهای صحیحی می رساندند ایشان بهترین تصمیم را می گرفتند.
  • گلپور ۱۸:۱۶ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۵
    0 0
    عادتشونه
  • تارخ خوان ۱۸:۲۴ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۵
    0 0
    جناب ناشناس جندیشاپور فقط برای طب بود؟یعنی فلسفه تدریس نمیشد؟ریاضی که در قدیم بشدت با نجوم تدریس میشد در جندیشاپور تدریس نمیشد؟ چرا خیام و خواجه نصیر و کاشانی هم ریاضی دان هستند و هم منجم؟بیرنی و خوارزمی هم همینطور.میشود شما زیگورات را که طبقه طبقه به آسمان میرود برای ما ترجمه کنید؟میشود گنبد را در معماری ایرانی تعریف کنید؟میشود بروید تحقیق کنید که ابن هیثم اهوازی در جندیشاپور که زرتشتی بودند چه کار میکردند؟و چرا ایشان رو به ریاضیات و فیزیک نور آورد؟میش.د بگویید در تمام جهان بجز ایرانیان چه تمدن یا فرهنگهایی هشتند که سال و ماه و فصل آنان بر اساس خورشید است؟احتمالا بدانید که تقویم چه بر اساس ماه که قمری میشود و چه بر اساس خورشید که شمسی میشود بر اساس علم نجوم بوده و ربطی به ترکان و مغولان و سلجوقیان و اعراب ندارد.
  • تارخ خوان ۱۸:۲۹ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۵
    0 0
    منظور اجداد ابن هیثم اهوازی معروف به بصری است. ابن هیثم مسلمان و احتمالا شیعه اسماعیلی بود.
  • تارخ خوان ۱۸:۳۸ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۵
    0 0
    جناب ناشناس میشود بفرمایید که خورشید و نور و آتش که مفاهیمی شبیه هم دارند مربوط به کدام دین و آیین است؟ آیازرتشتی و ایرانی نیست؟مهر چطور؟درباره مهر چه میدانید؟نشان خورشید یا واژگانی مانند خورشید تابان و مهر تابان و خورشید کلاه و ..... به چه معناست؟ آیا اینها هم ترکی و مغولی و عربی است؟
  • اهوازی ۱۸:۴۷ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۵
    0 0
    من با نظرات تاریخ خوان موافقم.همین سایت مشرق تصویر طلوع خورشید را زده و مینویسد خورشید هر روز از مشرق طلوع میکند.سایت مشرق ارتباطی به سلجوقیان و مغولان و خلفای عرب ندارد.مشرقیان ایرانیان وطن دوست و مسلمانانی علاقه مند و پیرو اهل بیت هستند.
  • بی سبد ۱۸:۵۷ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۵
    0 0
    حالا باید منتظر ماند شاید حاجی خاطره با خاطره ای حرف امام را رد کرد تازه اگر به این حمقا باشد الان میگن امام هم اشتباه کرد امامی که موسس انقلاب بود
  • بی سبد ۱۹:۰۲ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۵
    0 0
    همین جلزو ولز ماست که شما رو افسرده کرده است که مثل عقد های ها یک اتفاق میا فته حال میکنی
  • تاریخ خوان ۱۹:۰۵ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۵
    0 0
    در دوره ای زندگی میکنیم که همه مفاخر فرهنگی ما را مصادره کرده و میکنند.نام خلیج فارس را جعل میکنند و مفاخر ما را عرب و ترک و قزاق و ازبک و ترکمن میخوانند.در کردستان عراق نشان خورشید بر پرچم میزنند و برخی شیر را که جانوری گرمسیری است به اقوام ترک سردسیر نشین نسبت میدهند. اگر نشان شیر و خورشید سرخ ایران بجای هلال احمر ننشیند فردا همین نشان هم مصادره میشود.گرچه همین هلال هم در سکه های اشکانی ضرب شده اما این نشان کشورهای عرب سنی مذهب و عثمانی ایرانی کش و شیعه کش و ترکیه ی پان ترک ارمنی کش و ضد ایرانی غرب گرای علوی کش است.من نمیخواهم کسی با این نشان مرا مداوا کند.
  • بی سبد ۱۹:۰۹ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۵
    0 0
    اشتباه بود جون در ان جمع .اون گوشه پشت سرمطهری اقای بحر العلوم هم نشسته بود اگه به پاها با دقت نگاه کنی کروبی هم انجاست لطفا خاطره ها رو تحریف نکنید
  • محمد ۱۹:۲۶ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۵
    0 0
    امام فرمودند: نظامیان در احزاب و دسته بندی های سیاسی وارد نشوند، نه این که درک سیاسی نداشته باشن. تازه این چه ربطی به حرفای یونسی داره؟
  • اهوازی ۱۹:۳۵ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۵
    0 0
    راستی یه چیز یادم اومد.باید ببینیم که در خاطرات آقای هاشمی امام چه نظری داشت.
  • ریاستی ۱۹:۳۸ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۵
    0 0
    بهتر نیست ترجمه زیارت عاشو ا رو هم بخونی.یعنی پدرومادرم به فدایت خمینی
  • چاه کوتاهی از بوشهر ۱۹:۴۳ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۵
    0 0
    اگه شیر خورشید بجای هلال احمر بشه جلوی خیلی سواستفاده ها را از این نشان بدست ضد انقلاب گرفته میشود.
  • ۲۰:۰۴ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۵
    0 0
    این ها سیاستشونه که با این جور حرفها حواس مردم را از گرانی و وعده های بیشماری که رئیس جمهور زده و عمل نکرد و سوء تدبیرها منحرف کنند
  • کلاغ سیاه ۲۰:۰۸ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۵
    0 0
    واقعا مشکل مردم ما آرم شیر و خورشیده؟ وای ما کجاییم خدا....
  • ۲۰:۳۱ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۵
    0 0
    به تو چه؟
  • سعید ۲۱:۲۶ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۵
    0 0
    هلال احمر نشان عثمانی است و اگر نشانه اسلام بود مطمئن باش ترک های لائیک در دوره اتا تورک برش داشته بودند
  • محمد رضا ۲۱:۵۰ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۵
    0 0
    از گفته های افراد ناشناس اینطور به نظر میرسه هنوز معنای ولایت فقیه رو متوجه نشدند! گفته شده که "ولی فقیه امام معصوم که نیست...ممکنه اشتباه کنه"...در پاسخ باید گفت این حرف در اصل درست هست اما ایا ما به خطا و اشتباه نزدیکتریم و یا ولی فقیه که نایب و جانشین امام زمان است... ایا ما در اطاعت از گفته های ولی فقیه که طبق نظر شیعه همان گفته های امام زمان ع است دچار اشتباه نشده ایم... به نظر میرسد ما جماعت ایرانی قبل از علم به موضوعی بدون اگاهی فقط نظر می دهیم...
  • دیگری ۲۱:۵۹ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۵
    0 0
    واقعا آقای یونسی حرکت عجیبی انجام داده. البته شیر نماد اسدالله الغالب بوده ... خیلی قبل از پهلوی. اما این دلیل نمیشه. مگه دیگه کسی میدون استقلال تهران رو مخبرالدله صدا میکنه که بخوایم اسم هلال احمر رو برگردونیم؟ البته هلال هم تا قبل از عثمانی ربطی به اسلام نداشته... ولی اینم دلیل نمیشه. انگار دوباره به باختران بگی کرمانشاه و نام منحوس طاغوت رو زنده کنی.
  • محمدرضا ۲۲:۰۲ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۵
    0 0
    این که شیر و خورشید نماد چیه، یک مساله فرعیه. چرا شما می گویید «متناقض با اصول انقلاب»؟ الکی جو ندین تو را به خدا. از همین چیزهای کوچک شروع میشه.
  • ۲۲:۱۲ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۵
    0 0
    این نماد قدیمی ایران بوده واز قبل از پهلوی هم وجود داشته.این نشان تشکیل شده از شیرو خورشید وشمشیر وتاج که ازاین میان تنها تاج نشان ازسلطنت 2500ساله داشته وجمهوری اسلامی میتوانسته نشان تاج را براداشته وبقیه را باقی گذارد.مثلا میتوانسته نشان الله را بالای سر شیر بگذارد.
  • تسنیم ۲۲:۴۲ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۵
    0 0
    سلام بر مشرقی ها؛ نقد آقای شریعتمداری رو خوندم. اما ای کاش نقد ایشون و همچنین نقد شما، خالی از گیردادن های بی خود میبود! صحبتای آقای یونسی واقعا جای نقد داشت اما لزوما نباید به جایی که قابل نقد نیست هم نقد وارد کنیم! مثلا همین بحث شیروخورشید؛ بالآخره آقای یونسی نظرخودشون رو گفتن و ممکنه مستنداتی هم برا نظرشون داشته باشند و لذا نظر امام رو قبول نداشته باشند. ما که نباید برای نقد این قسمت از صحبتای آقای یونسی به کلام امام استناد کنیم! درهرحال، خیلی مهمه که در نقد افراد، حب و بغض ها رو کنار بگذاریم تا بتونیم آزادانه نقد کنیم. یاعلی مدد
  • اسمال ۲۳:۵۲ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۵
    0 0
    شیرو خورشید کیلویی چنده؟! ما یه شیر لازم داریم بدیم بچه مدرسه ایی ها و مردم بخورن و یه هوای پاک و تمیز که بتونیم خورشید رو ببینیم والسلام
  • ۰۰:۰۹ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۶
    0 0
    چرا از امام سوئ استفاده میکنی؟ محبوبیت امام عزیز رو خدشه دار نکن
  • ۰۰:۳۲ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۶
    0 0
    دولتی که این وزیرش بوده و دولتی که این وزیرش هست!
  • ۰۰:۳۴ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۶
    0 0
    شاید هم از اول نداشتند...!
  • ۰۰:۳۵ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۶
    0 0
    عالی بود!
  • ۰۰:۳۶ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۶
    0 0
    آره فقط همین نماده اما نمیدونم چرا همیشه ایام فتنه صداش در میاید!
  • ۰۰:۳۹ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۶
    0 0
    بستگی داره امام چی گفته باشن! اگه گفته باشن مذاکره با آمریکا میشه امام فرزانه و حکیم اینجاها میشه امام خمینی معصوم نبود! بنی اسرائیل به کسانی که خودشون به ملاقات پیامبر نرفته بودند میگفتند نزد او بروید اگر دیدید حرفهای ما رو زد ایمان بیارید اگر نه بخشی شبیه حرفهای ما بود بخشی نه بگین به بخشی از اون ایمان میاریم به بخشی نه!
  • ۰۰:۴۳ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۶
    0 0
    احتمالا اونم فقط برا همین این حرف رو زده که اینجا کسانی درباره وحی بودن و نبودن حرفهای امام صحبت کنن. لابد مال یونسی وحی منزله!
  • reza ۰۱:۱۸ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۶
    0 0
    آن مردبایدسکوتش رابشکند... آن مردازدغدغه ونگرانی شهیدمطهری میگفت...هرجااحساس میکردبه دین حمله میشودساکت نمی نشست...مخالف افراط بودوتفریط... بابررسی ایران گردی جناب مشاورمعلوم الحال وافاضات هدفمندشان خطری بس بزرگ درانتظارخط امام ورهبری است....نه وزیراست که موکلان ملت حسابش رابرسند ونه ابایی دارداز... این گوی واین میدان... آن مردبایدسکوت رابشکندوافراط درجذب زودهنگام آرامجلس ویاتفریط ازاصول انقلاب همان امام خمینی بت شکن که حضرات پیروخطش هستند... اذافسدالعالم فسدالعالم... آن مردبایدسکوتش رابشکند... فرداخیلی دیراست هم اکنون تدبیربه خرج بدهید...
  • ۰۱:۲۱ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۶
    0 0
    مثبت دادم شیر و خورشید با رای مردم عوض نشد. من زمانی مخالف شیر و خورشید بودم اما الان موافق آن هستم.
  • ۰۲:۰۳ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۶
    0 0
    قرار بود چیزی ننویسم اما مشزق از درج یکی از نظرهایم خودداری کرد . چرا؟ معلوم نیست. پس جناب تاریخ خوان حودت را گول بزن. جندی شاپور مختص طب بود. شما یک فیلسوف یا ریاضیدان فارغ التحصیل دانشگاه و بیمارستان جندی شاپور رات نمی توانید معرفی کنید. ابن هیثم را هم که اصلا نمی شناسید. جهت اطلاع شما چندی شاپور با تاسیس بیت الحکمه بغداد در زمان مامون از رونق افتاد و طبیبانش هم به بغداد کوچ کرد و ,و این در حدود سال 200 هجری بود در حالی که ابن هیثم ریاضیدان تازه در سال 354 هجری به دنیا آمد! تازه ابن هیثم هم طالع بین نبود و حداقل هیچ چیزی از طلع بینی او باقینمانده است! حپس حکایت شما آقای تاریخ خوان چیزی شبیه حکایت خسن و خسین سه دختر مغاویه بودند است! جز چند اسم از تاریخ هیچ نشنیده اید و همه چیز را هم قاطی می کنید. شیر را با شیر و خورشید یکی می کتید! ابن هیثم را طالع بین می نامید! جندیشاپور را می کنید رصدخانه! زمانهایشان را هم که اشتباه می کنید؟ شما اصلا از تاریخ چه می دانید؟ اما جهت اطلاع شما طالع بینی مورذد علاقه اقوام سامی بود و عبلامیها و بابلیها و یهودیان و اعراب و دیگر اقوام سامی عاشق این خرافات بودند. زیگورات ههم ریشه در همین خرافه پرستی ها دارد. خورشید و نور و آتش هم ربطی به طالع یینی ندارد. ریشه آریاییها از سرزمینهای داری فصول بود که برایشان خورشید بسیار معنادار تر از ماه و ستاره ها بود. تازه مهرپرستی بود که برای خورشید تقدس قایل بود نه خود زرتشت. اما به هر حال باز شیری که فرزند خورشید از است همان افسانه بابلیها است. هر چه می خواهید خودتان را بکشید. اما شیروخورشید نه ایرانی خواهد شد و نه شیعی و نه زرتشتی و نه هیچ چیز دیگر! و بخه جناب اهوازی شما می توانید از سر نافهمی حرف غلطی را که دوست دارید بپذیرید و حرف درستی را که دویت دارید قبول نکنید. اما بدانید که تایید شما علامت شیرخورشید را از دست سلجوقیان خارج نخواهد کرد و عر چه هم به زور شیر را جدا گانه و خورشید را هم جداگانه مورد ستایش قرار دهید ، این اختراع آرم و استفاده توام از شیر و خورشید را توجیه نخواهید کرد. تنها باید خندید که چطور بیسوادترین افراد حامیان دولت اعتدالند و مخالفان دانشند خود را بیسواد می نامند!
  • Rend ۰۲:۲۱ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۶
    0 0
    اع اع اع دیدی چی شد؟ یه زمانی ما طرفدار دولت بودیم و با مخالفا بحث میکردیم، الآن ما شدیم مخالف و اونا موافق با ما بحث میکنن! یعنی واقعا تفو بر تو ای چرخ گردان تفو!
  • Rend ۰۲:۲۴ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۶
    0 2
    از افتخارات شیر و خورشید همین بس که نصف ایرانو از دست داد! بنازم به قدرتت خدا... فقط ((آ)) و دیگر هیچ.
  • حمید از هفت تپه ۰۷:۳۲ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۶
    0 0
    lمجید جان نزن این حزف زو خودت میدونی که منظورم چیه پای خط قرمز دز میان است
  • ۰۹:۱۱ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۶
    0 0
    از افتخارات شیر و خورشید همین بس که نصف ایرانو از دست داد! بنازم به قدرتت خدا... فقط ((آ)) و دیگر هیچ.
  • ۰۹:۳۱ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۶
    0 0
    به شير و خورشيد چه ربطي داره.اين بيعرضگي قاجارهاي احمق وبي لياقت بود.افتخار را مردان مي آفرينند نه نمادها.مردي مثل نادرشاه تاريخ پرافتخار ميآفريند ويك آدم ضعيف وجبون مثل ناصرالدين ننگ وخفت.
  • تاریخ خوان ۰۹:۴۳ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۶
    0 0
    جناب ناشناس نرود میخ آهنین در سنگ در جهل مرکب باش و دست و پا بزن.
  • از مهاباد ۰۹:۴۸ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۶
    0 0
    جناب رند شیر و خورشید اولین نشانی بود که بدست نمایندگان ایران برای نشان ملی انتخاب شد.این صحبت آقای یونسی خیلی از این تجزیه طلب ها را ناراحت کرده پرچم ما نشان الله و اکبر دارد و اگر نشان شیر و خورشید بجای هلال احمر باز گردد جای خیلی گروههای ضد ایران تنگ میشود.
  • تاریخ خوان ۱۰:۱۸ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۶
    0 0
    جناب ناشناس چرا مغلطه میفرمایید؟در کامنت بعدی نوشته شده که اجداد ابن هیثم.شما هم بهتر است بروید دنبال اینکه یک متن به خط و زبان ترکی یا مغولی یا ایغوری در گذشته های دور پیدا کنید و اینقدر موهومات افرادی بیسواد و ضد ایرانی مانند صدر الاشرافی و پورپیرار را تکرار نکنید.
  • اهوازی ۱۰:۳۳ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۶
    0 0
    جناب علامه دهر ناشناس که همه را نافهم فرض میکنی به تخت جمشید بروید و نگاره درگیری شیر را با یک جانور دیگر را ببینید که مفهوم آن تغییر فصل است و مرتبط با نجوم.اگر دوست داشتید در شمال عراق و در منطقه سنجر به ایزدی ها سری بزنید و درباره خورشید از آنان بپرسید و در معماری آنان تحقیق کنید تا بفهمید که خورشید چه نقش دارد.شیر یک جانور گرمسیری است چه ارتباطی با مغولان و ترکان دارد؟تا آنجا که من میدانم نشان پان ترک ها گرگ خاکستری است.ترکیه که شاعر ایرانی فارسی زبانی چون مولوی را بنام خود میزند اگر ذره ای احتمال میداد که شیر و خورشید ترکی است آنرا در هوا می قاپید ترکیه آدم های زنده مثل کردها و علویان و شیعیان و ارمنی ها و یونانیان استانبول را نفی میکند تا چه برسد به شعرای در گذشته و نشان های بی صاحب.یک شعر برات میگم آویزه ی گوشت کن.مهمل نباف بهر کسی اول خودت دوم کسی.برو بابا جان برو کتاب درست بخوان.
  • یک باستانشناس ۱۰:۵۴ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۶
    0 0
    شخص بنام ناشناس کامنت هایی میگذارد که بیشتر آنها پایه و اساس علمی ندارد.ایشان میگوید در جندیشاپور فقط طب تدریس میشد که این کاملا غلط است در قدیم بدلیل اینکه گستره علوم زیاد نبود همه علوم به افراد تدریس میشد.در شهر جندیشاپور که دانشگاه جندیشاپور در دوره ساسانی در آن تاسیس شده بود طب فلسفه ریاضیات و حقوق و نجوم و کیمیا یا شیمی و علوم دیگر تدریس میشد.این دانشگاه تا اوایل دوره اسلامی دایر بود تا اینکه با رونق بغداد شهر و دانشگاه جندیشاپور که یادآور عظمت ساسانیان بود و عده ای را ناراحت میکرد را از رونق افتاد.مدارس دوره اسلامی که اتفاقا ایرانیان بنیاد آنرا نهادند به تقلید از جندیشاپور بود.آۀ بویه در بغداد به دستور عضدالدوله دیلمی در بغداد و پس از آنها خواجه نظام الملک نظامیه ها را در شهرها بنیان نهادند البته از دوره سلجوقی کم کم مدارس فقط به علوم دینی پرداختند.
  • مهدي ۱۱:۰۵ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۶
    0 0
    اشتباهي + دادم
  • یک باستانشناس ۱۱:۰۹ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۶
    0 0
    اما درباره زیگورات ها باید بگویم که اول اینکه سومری ها و ایلامی ها به هیچ وجه سامی نبودند اما آکدی ها و بابلی ها و آشوری ها یهودیان و عرب ها و آرامی ها و فینیقی ها سامی بودند.ریشه تمدنی میانرودان در سومری هاست.زیگورات هم چهار گوش و مطبق است.چهار گوش بودن آن نشان از چهار جهت اصلی دارد که با طلوع خورشید و ماه و ستارگان در ارتباط است.اینکه ایشان میگوید خرافه پرستی باید بگویم بدلیل نبود دانش و ابزار کافی مردم و دنشمندان دچار اشتباه میشدند در واقع اگر این خرافات بوجود نمی آمد نسل های بعدی هم برای روشن شدن موضوع تلاش نمیکردند و علوم شکل نمیگرفت.
  • مینایی ۱۱:۱۸ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۶
    0 0
    سلام برکسانی که اسلامی وعقلانی فکر میکنند.عجب از این که بین شما آگاهان ومغزهای متفکر فقط یک نفر اشاره به مطلب مهم کشور کرد آقای ناشناس(20:4) هر نفر از شمابیشتر از یک نوع مشکل دارید. بااین بحثها فقط نسبت به یکدیگر بدبین ومتنفر میشویم .درضمن آقاسیدی که گاهی نوشته هاشون مزین به توهین است. تعصب کارساز نیست.ای عناصر به ویژه رهبران فتنه ازامکانات این مملکت استفاده میکنند.چه بساکه الان زیر آلاچیق های ویلایی نشسته وبه.....ما میخندند .شک نکنید اون ها هم این نوشته ها رو میخونند..سلامتی همه آرزوی من است.
  • یک باستانشناس ۱۱:۱۹ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۶
    0 0
    درباره ستاره شناسی در ایران باستان هم باید بگویم که اگر به چهر تاقی ها نگاه کنید میبنید که این چهار تاقی ها نشان دهنده چهار جهت اصلی یا چهار فصل سال است و در میان آن آتش فروزان است که آتش فروزان نماد خورشید است شاید ایرانیان باور داشتند که خورشید ثابت است و و همه چیز دور خورشید قرار دارد چرا که آتش در میان چهار تاقی است و همه عناصر و جهات دور آتش هستند بهرحال خورشید یا مهر یا آتش یا نور نشان پاکیزگی روشنایی و راستی و دانش است
  • یک باستانشناس ۱۱:۴۴ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۶
    0 0
    با نگاه به چهر تاقی ها بر ما روشن میشود که منظور چهار جهت اصلی و چهار فصل است و آتش در میان فروزان است و احتمالا ایرانیان میدانستند که خورشید ثابت چراکه آتش را در میان چهار تاق قرار میدادند. نقوش + و ضربدر و چلیپا نشان هایی در ارتباط با مهر و خورشید هستند در معماری ایران زیاد دیده میشود. اینکه مصری ها و بابلی ها و حتی بومیان آمریکا یا سرخپوستان هم درباره ماه و ستاره و خورشید باورهایی داشته اند مطلب عجیبی نیست چرا که این عناصر در همه جای کره زمین هستند اما مفاهیم آن متفاوت است.در نزد ایرانیان خورشید یا مهر یا آتش یا نور نشان روشنایی و خرد و دانش و راستی و پاکیزگی است در بابل سال بر پایه ماه بوده و قمری است اما در ایران و در فرهنگهای میترایی و مهری و سپس زرتشتی سال بر پایه خورشید است.مهر یا خورشید زاده چیزی نیست و خود آفریده شده است.
  • یک باستانشناس ۱۲:۰۱ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۶
    0 0
    پس خورشید در ایران مفهوم و معنای خود رادارد.اما درباره نام دانشمندان جندیشاپور که ایشان بسیار تمایل دارد که آنها را طبیب بنامد خودشان لطف کنند و نام چند طبیب را از جندیشاپور بگویند.نام حکمایی مانند جاماسب حکیم و بزرگمهر وزیر و برزویه حکیم را برخی در پیوند با جندیشاپور میدانند که حکیم در اینجا به معنای فراتر از علم طب است.اما ایشان لطف کنند و فقط نام چند پزشک را بیاورند.
  • یک باستانشناس ۱۲:۱۷ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۶
    0 0
    اما آنچه که باید جناب ناشناس در نظر داشته باشد اینست که ما در باستانشناسی از بقایای اثر به عظمت تمدن پی میبریم.مثلا با در نظر گرفتن سازه های آبی میفهمیم که ایرانیان برای ساختن سد یا بند یا پل بند یا کانال آب یا کاریز یا قنات علوم گسترده ای داشتند.از جمله علومی که امروز خاصیت فیزیکی آب یا خاصیت شیمیایی آب هر منطقه یا هیدرولیک آب و زمین شناسی و محاسبات سازه و نوع مصالح و ازهمه مهمتر تبدیل انرژی و نیروی سیال به نیروی چرخاننده آسیاب و کانالهای آبیاری و کنترل سیلابهای مخرب و.... که تمام آنها در علم مدیریت نامیده وجای میگیرد است که این علوم حتما باید تدریس میشد و احتیاج به محاسبات دقیق ذارد.پس یا باید دانشگاهی غیر از جندیشاپور باشد یا اینکه در جندیشاپور تدریس میشد که جز جندیشاپور نامی درج نشده است پس فرمایش جناب ناشناس غلط است که در جندیشاپور فقط طب تدریس میشد.
  • یک باستانشناس ۱۲:۳۱ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۶
    0 0
    اما درباره شیر.شیر جانوری گرمسیری است که لقب آن سلطان جنگل است.در ایران نسل آن از بین رفت اما نژاد شیر ایرانی در هند موجود است.شیر نشان قدرت و نگهبان قلمرو است و نجوم صرت اسد منتسب به شیر است.در دشت خوزستان و کوهپایه های معتدل زاگرس در لرستان و بختیاری و کهگیلویه و دشت ارژن فارس تا کازرون و حوالی بوشهر و دیگر مناطق گرمسیر اما نسبتا پر آب و بیشه و جنگل و پر شکار ایران یافت میشد البته در میانرودان هم شیر موجود بود.در فرهنگ ایران شیر نماد قدرت است و نامشم شیر یا شمشیر هم به اعتقاد برخی از این جانور گرفته شده است.البته شیر در فرهنگهای دیگر هم هست چراکه این جانور در جهان پراکنده است.
  • مینایی ۱۲:۴۲ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۶
    0 0
    مشرق سلام.نوشته قبلی نه توهین بود.نه اتهام.یک درد دل باهموطن بود.کم لطفی کردی چاپ نشد.گفتم چرا ما به جان هم افتادهایم واعصاب یکدیگررامتشنج میکنیم .رهبران فتنه درزیر آلاچیق ها نشسته اند وبه.....ما میخندند.همه ما به نوعی گرفتاری داریم .شک نکنید که آنها هم این مطالب را رصد میکنند.درعجبم که فقط یک نفر اشاره کرد. ناشناس 20:4بود
  • یک باستانشناس ۱۲:۴۳ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۶
    0 0
    اما آنچه مسلم است که این جانور در فرهنگ ترکی و مغولی و عربی آنچنان مطرح نیست اما در ایران بشدت مطرح است.شیرهای سفالی مکشوفه از کاوشهای گیریشمن در خوزستان و شیر تراشیده شده از سنگ و نکاره حمله شیر به یک جانور اسطوره ای در تخت جمشید یا پارسه که نشانه تغییر فصل است و شیر سنگی بر مزار بزرگان بختیاری که در قلمرو تمدن ایلامی و شیر ایرانی زندگی کرده و میکنند و نقش ایلامیانی که به هخامنشیان بچه شیر پیشکش میکنند نشان از نقش این جانور در فرهنگ ایران دارد.
  • کنایه ۱۳:۱۳ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۶
    0 0
    خشگلی آ...
  • یک باستانشناس ۱۳:۱۳ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۶
    0 0
    پس تا بخواهید شیر و خورشید در فرهنگ ایران و اسلام و بخصوص تشیع جا دارد.درباره پرچم هم گزارشات مجلس در زمان مشروطه هست.شیر و خورشید را نماد اسلام امام علی ع و حضرت رسول ص دانسته اند و چون فرمان مشروطیت در امرداد ماه به معنای بی مرگی و جاودانگیست است که به اشتباه مرداد ماه خوانده میشود صادر شد و نشان این ماه هم اسد است این نشان شیر و خورشید با رای بالا تصویب شد.
  • یک باستانشناس ۱۳:۵۵ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۶
    0 0
    حال دوستان این نشان بدست کسانی افتاده که برخی از آنان با نظام جمهوری اسلامی مخالفند برخی با اسلام مخالفند و برخی دیگر با هر دو و برخی دیگر بدترین جنایات را در حق ایران و ایرانیان انجام داده اند. گروههای تجزیه طلب هم بشدت این نشان را میکوبند امید است با برگشت این نشان بجای هلال احمر جلوی یاوه گویی ها و تجزیه طلب ها و بر اندازان نظام گرفته شود.
  • ۰۸:۴۰ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۷
    0 0
    این انقلاب زنده است تا آقای هاشمی رفسنجانی زنده است (امام خمینی پس از واقعه ترور آقای هاشمی توسط منافقین کوردل) شماهائی که مدام از مسیر امام و فرمایشات امام دم میزنید و متلک هم به هاشمی رفسنجانی میندازید لطفا نظرتون رو هم در خصوص این فرمایش امام بیان بفرمائید!!
  • آریوبرزن ۰۸:۴۳ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۷
    0 0
    چقدر جالبه که الان نظر کسروی در خصوص اسلامی نبودن شیر و خورشیدبه نظرات یک آخوند شیعه ارجحیت پیدا میکنه و نقل اون که میگه شیر و خورشید یک نماد طالع بینی و مخصوص ترکان سلجوقی هست میشه حجت و برهان قاطع حضراتی مثل ناشناس 15:03 بقول ماکیاولی هدف وسیله رو توجیح میکنه هدف کوبیدن دولت هست و نه حقانیت یا عدم حقانیت شیر و خورشید سرخ کسروی: تاریخ نگار بهائی شیعه ستیز ، که ارتباط کاملا مشخص و علنی با تشکیلاتی فرماسونری و صهیونیستی داشت ... (روزنامه کیهان- نیمه پنهان رجال عصر پهلوی )
  • امید ۲۳:۵۶ - ۱۳۹۴/۰۲/۲۰
    0 0
    من مخالف پرچم شیر و خورشیدم،به دو دلیل مهم،دلیل اول: شیر و خورشید نماد حکومت پادشاهیه،من با پادشاهی مخالفم،جمهوری بهتره،دلیل دوم:شیر حیوون درنده ایه،شمشیرم که نماد جنگه،پس پرچم ما درندگی و جنگه،پرچم نماد یه ملتو کشوره،باید سمبل خوبی داشته باشه
    • کاربر IR ۱۵:۵۳ - ۱۴۰۰/۱۱/۲۲
      0 1
      نماد خرچنگ خوبه؟
  • yu IR ۲۱:۰۴ - ۱۳۹۷/۰۶/۱۹
    0 0
    لعنت خدا بر هر کسی که کورکورانه متعصب است
  • سعید رضایی IR ۲۳:۵۰ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۸
    0 1
    فدای امام و راه و سخنش

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس