کد خبر 306561
تاریخ انتشار: ۱۴ اردیبهشت ۱۳۹۳ - ۰۹:۵۵

نتايج آزمايش ها نشان مي دهد برخي عادت هاي ناسالم فرد را در معرض آلودگي قرار مي دهد که همانند سيگار کشيدن مضر است.به نقل از سايت «نيوزويک»، خوشبختانه اين موارد را با کمي تغيير در برنامه روزنامه مي توان برطرف کرد.

به گزارش گروه اجتماعی مشرق، گفته مي  شود، علاوه بر سيگار کشيدن عادت هاي ناسالم ديگري نيز وجود دارد که پيامدهاي آن با عوارض سيگار کشيدن فرق چنداني ندارد.

نتايج آزمايش ها نشان مي دهد برخي عادت هاي ناسالم فرد را در معرض آلودگي قرار مي دهد که همانند سيگار کشيدن مضر است.به نقل از سايت «نيوزويک»، خوشبختانه اين موارد را با کمي تغيير در برنامه روزنامه مي توان برطرف کرد.

پخت و پز با گاز طبيعي

هر بار که غذا درست مي کنيد، مقداري از مونوکسيدکربن، نيتروژن، دي اکسيد و فرمالد ئيد علاوه بر اين که از راه تنفس وارد شش ها مي شود وارد غذا مي شود و به بدن راه پيدا مي کند.راه حل: با روشن کردن هواکش بالاي اجاق گاز مي توان ميزان آلودگي را ۶۰ تا ۹۰درصد کاهش داد. قابلمه ها را تا حد امکان روي شعله هاي عقب قرار دهيد تا کاملاً هود گازهاي اضافه را خارج کند.

پخت با روغن هاي ناسالم

اگر براي پخت و پز از اجاق برقي استفاده مي کنيد باز هم از آلودگي در امان نيستيد. بررسي هاي انجام شده در رستوران ها و آشپزخانه ها، نشان مي دهد پخت با حرارت بالا با روغن نباتي، چند نوع ماده و هيدروکربن در هوا رها مي کند که در دود سيگار موجود است و با التهاب مجراي تنفسي ارتباط دارد.

راه حل:روغن پخت و پز مناسب را خريداري کنيد. به عنوان مثال روغن زيتون مناسب سرخ کردن يا پخت وپز در دماي بالا نيست بلکه براي پخت در دماي پايين و استفاده در سالاد مناسب است، هنگام خريداري، به نقطه دود روغن توجه کنيد.

استفاده از دستگاه هاي برنزه کننده

نتايج بررسي هاي اخير در آمريکا نشان مي دهد، سالانه ۴۲۰ هزار مورد ابتلا به سرطان پوست ناشي از استفاده از اين دستگاه ها گزارش مي شود.در حالي که سرطان ريه بر اثر استعمال دخانيات، ۲۲۶ هزار مورد گزارش مي شود.

راه حل:اولين قدم اين است که از رنگ طبيعي پوست خود رضايت داشته باشيد اما اگر اصرار داريد رنگ پوستتان تغيير کند، مصرف هويج و گوجه فرنگي را افزايش دهيد. اين ۲ ماده غذايي حاوي کاروتنوئيد است که در ايجاد تغيير رنگ پوست موثر است.

نداشتن خواب کافي

کمبود شديد خواب، فشارخون، حمله قلبي، سکته، چاقي مفرط و... ايجاد مي کند. نتايج بررسي ها نشان مي دهد، آمار مرگ و مير بر اثر کم خوابي برابر با آمار مرگ و مير بر اثر استعمال دخانيات است. حتي کيفيت پايين خواب، يا خواب نامناسب که در آن وقفه ايجاد مي شود يا خواب ناآرام مي تواند سرعت رشد تومور را افزايش دهد.

راه حل:خستگي را امري طبيعي تلقي نکنيد. اگر به طور منظم از خواب کافي بهره نمي بريد، به پزشک متخصص مراجعه کنيد تا مشکلتان رفع شود.

نشستن زياد در طول روز

حتي اگر به طور منظم به ورزش مي پردازيد، نشستن به مدت طولاني پشت ميز يا خودرو، احتمال بروز بيماري ها را در شما افزايش مي دهد. در کشور کانادا، سالانه بيش از ۱۶۰ هزار مورد ابتلا به سرطان سينه، پروستات و ريه ناشي از کم تحرکي گزارش مي شود.

راه حل: سعي کنيد حداقل هر نيم ساعت از پشت ميز کار فاصله بگيريد. در منزل نيز به جاي نشستن جلوي تلويزيون، به پياده روي بپردازيد.

مصرف زياد گوشت قرمز و پنير

پروتئين حيواني، غني از IGF-1 و نوعي هورمون رشد است و باعث رشد سلول هاي سرطاني مي شود. تحقيقاتي که در دانشگاه کاليفرنيا انجام شد، نشان مي دهد اتخاذ برنامه غذايي حاوي پروتئين حيواني در ميانسالي نسبت به افرادي که پروتئين حيواني کمتري مصرف مي کنند، احتمال مرگ بر اثر سرطان را ۴ برابر بيشتر مي کند.

راه حل:پروتئين گياهي را جايگزين مقداري از پروتئين حيواني مصرفي خود کنيد زيرا نتايج تحقيقات نشان مي دهد، برنامه غذايي غني از پروتئين هاي گياهي مانند لوبيا در کاهش سرطان نقش دارد.به طور کلي، در ميانسالي بايد روزانه حداکثر براي هر يک کيلوگرم وزن 0.8 گرم پروتئين مصرف شود.جالب است بدانيد، پس از ۶۵ سالگي مصرف زياد پروتئين حيواني مضر نيست زيرا روند توليد IGF-1 در بدن کند مي شود.


مخاطبان محترم گروه اجتماعی مشرق می توانند اخبار، مقالات و تصاویر اجتماعی خود را به آدرس shoma@mashreghnews.irارسال کنند تا در سریع ترین زمان ممکن به نام خودشان و به عنوان یکی از مطالب ویژه مشرق منتشر شود. در ضمن گروه اجتماعی مشرق در صدد است با پیگیری مشکلات ارسالی شما از طریق کارشناسان و مشاوران مجرب پاسخی برای ابهامات مخاطبان عزیز بیابد.

منبع: خراسان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس