کد خبر 304495
تاریخ انتشار: ۷ اردیبهشت ۱۳۹۳ - ۰۹:۲۶

روستاييان که قرباني هجوم ملخ هستند، اگرچه در سال هاي قبل در مورد وجود ملخ بي تفاوت بودند اما در حال حاضر دغدغه خاطر آنان افزايش يافته است و وجود ملخ را به عنوان خطري جدي تلقي مي کنند و خواستار توجه جدي و اساسي مسئولان به اين معضل هستند.

به گزارش گروه اجتماعی مشرق، طي چند سال اخير و به ويژه در سال جاري هجوم گسترده و کم سابقه ملخ هاي معروف به «ملخ مراکشي» به مراتع و مزارع روستاهاي حاشيه مرزي بخش لطف  آباد درگز، زنگ خطري جدي را براي مرتع داران و کشاورزان اين منطقه به صدا درآورده است.

اين روند به حدي گسترش يافته است که اگر در گذشته کانون هاي هجوم ملخ بسيار اندک بود، امروزه به بيش از ۲۵هزارهکتار افزايش يافته است. مسئولان ذي ربط نيز با امکانات موجود توان مقابله اساسي با اين خطر را ندارند و خواستار کمک هاي استاني و کشوري هستند.

روستاييان که قرباني هجوم ملخ هستند، اگرچه در سال هاي قبل در مورد وجود ملخ بي تفاوت بودند اما در حال حاضر دغدغه خاطر آنان افزايش يافته است و وجود ملخ را به عنوان خطري جدي تلقي مي کنند و خواستار توجه جدي و اساسي مسئولان به اين معضل هستند.

نصيري يکي از اعضاي شوراي اسلامي روستاي نصرت آباد مي گويد: در سال هاي قبل ملخ ها فقط در مراتع مرزي وجود داشتند و اين مناطق از طريق جهادکشاورزي به صورت رايگان سم پاشي مي شد و در نهايت زمينه فعاليت ملخ ها از مناطق مرزي تجاوز نمي کرد.

وي افزود: از بهار سال گذشته ملخ ها پس از بالدار شدن در منطقه «قزلقان دره» به سوي اين روستا پرواز و روز اول مردم را بسيار وحشت زده کردند و وقتي که در آسمان مشاهده مي شدند مثل گردباد بودند و به هر جا هجوم مي آوردند آن جا را به زمين باير تبديل مي کردند که نمونه آن نابود شدن مزرعه پنبه يکي از اهالي اين روستا بود به طوري که از پنبه ها يک چوب خشک به جا گذاشتند و بوته آفتابگردان ۲متري را نيز به ۲۰سانت چوب خشک تبديل کردند و به طور کلي نظير يک گله گوسفند مزارع را با خاک يکسان مي کنند.

وي از مسئولان خواست براي پيشگيري و رفع اساسي اين معضل گام بردارند.

علي خواجه پور از اهالي روستاي يانبلاغ نيز مي گويد: وجود ملخ ها از سال گذشته در اين منطقه بسيار نگران کننده شده است و با وضعيت موجود در صورت مبارزه نکردن جدي با ملخ در نهايت کل شهرستان را در چند سال آينده فرا خواهد گرفت و در اين صورت مبارزه با ملخ ها سخت خواهد بود.

وي افزود: ملخ ها وارد روستاي چقر در ۳کيلومتري شهر شده اند و در صورتي که بالدار شوند به صيفي جات باغ هاي اطراف شهر هجوم خواهند آورد و مبارزه با آن ها سخت تر خواهد شد.

رمضاني يکي از اهالي «دره شمسي خانه» نيز گفت: قبلا ملخ ها به طور پراکنده در مزارع و مراتع همجوار اين منطقه وجود داشتند و در حد چشمگيري نبودند و مسئولان جهاد کشاورزي به موقع با آن ها مبارزه مي کردند ولي در حال حاضر دامنه فعاليت ملخ ها بيشتر شده و حتي پس از بالدار شدن به ۲۰کيلومتر دورتر از اين منطقه هم رسيده اند که با اين روند مبارزه با ملخ ها با امکانات موجود در شهرستان ميسر نمي شود.

وي افزود: در حال حاضر بيش از ۲۰روستا با پديده هجوم ملخ ها مواجه شده اند و اين موضوع يکي از معضلات اساسي کشاورزان و دامداران شده است و نيازمند يک بسيج همگاني از سوي دولت و مردم است.

مدير جهاد کشاورزي درگز نيز دامنه فعاليت ملخ ها را بسيار گسترده اعلام کرد و افزود: با وجود تلاش هاي انجام شده متأسفانه هجوم ملخ ها در حال گسترش است و براي مقابله با آن به اعتبارات و امکانات بيشتري نياز است.

مهندس قلي نژاد افزود: طي چند روز گذشته طغيان ملخ ها در مراتع مناطق «قزلقان دره، حاتم قلعه، شورکال، غفارآباد، شيگلان، تيرگان» و چند منطقه ديگر به طور گسترده اي آغاز شده است. گروه هاي مجهز سم پاش نيز در حال سم پاشي و مبارزه جدي با آن هستند و اميد مي رود در چند روز آينده بتوانند آن را مهار کنند.

وي افزود: هم اکنون سم پاشي در سطح ۱۰هزار هکتار از مناطق آلوده به ملخ ها انجام مي شود در حالي که ۲۸هزار هکتار از مراتع و مزارع شهرستان آلوده به آفت ملخ است و براي مبارزه جدي با آن لازم است مسئولان استان ما را ياري کنند.

وي خطر هجوم ملخ ها را در منطقه بسيار جدي اعلام کرد و افزود: به دليل مرزي بودن مناطق آلوده و همکاري نکردن مناسب بعضي از دامداران و کشاورزان سم پاشي به سختي انجام مي شود و لازم است براي ريشه کني اين آفت مردم با گروه هاي سم پاش همکاري کنند.

مدير جهاد کشاورزي افزود: تمام تلاش ما اين است که تا ملخ ها بالدار نشده اند کانون هاي ملخ  نابود شود چرا که اگر بالدار شوند تا چندين کيلومتر پرواز و ساير مناطق شهرستان را نيز آلوده مي کنند.

وي از مسئولان استان خواست با توجه به گستردگي هجوم ملخ ها به شهرستان، به اين معضل توجه جدي داشته باشند.

سيدجواد جوادي فرماندار درگز نيز وجود ملخ در شهرستان را يادآور شد و افزود: در اين راستا با پيگيري هاي انجام شده از استانداري محترم اعتباري معادل ۶۰ميليون تومان درخواست شده است که اميدواريم اين اعتبار به شهرستان اختصاص يابد تا بتوانيم به طور اساسي و جدي با اين آفت مقابله کنيم.

وي افزود: در سال گذشته نيز يک دستگاه سم پاش با امکانات لازم به درگز اختصاص يافت که جوابگوي شهرستان نيست و لازم است امکانات بيشتري به اين شهرستان اختصاص يابد. شايان ذکر است، ملخ هاي موجود در اين منطقه از نوع مراکشي است و پس از بالدار شدن دسته جمعي پرواز مي کنند و مي توانند کيلومترها از محل دور شوند و پس از چند روز دوباره هر کدام حداقل ۲۵۰تخم مي گذارند و در اوايل سال آينده تخم ها باز مي شود و به ملخ تبديل خواهند شد. ملخ بالغ نيز پس از يک دوره دگرديسي از بين مي رود.


مخاطبان محترم گروه اجتماعی مشرق می توانند اخبار، مقالات و تصاویر اجتماعی خود را به آدرس shoma@mashreghnews.irارسال کنند تا در سریع ترین زمان ممکن به نام خودشان و به عنوان یکی از مطالب ویژه مشرق منتشر شود. در ضمن گروه اجتماعی مشرق در صدد است با پیگیری مشکلات ارسالی شما از طریق کارشناسان و مشاوران مجرب پاسخی برای ابهامات مخاطبان عزیز بیابد.

منبع:‌ خراسان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس