وزير دفاع آمريکا دستور العمل جديدي براي "عمليات اطلاعاتي"(Information Operation) صادر کرده و تاکيد کرد اصطلاح "عمليات رواني" بايد تغيير کند .

به گزارش مشرق، رابرت گيتس وزير دفاع آمريکا در روز 25 ژانويه 2011 دستورالعملي تحت عنوان «ارتباطات استراتژيک و عمليات‌هاي اطلاعاتي در وزارت دفاع» را به امضا رساند.
 اين دستورالعمل داراي ده پاراگراف  و چند نکته اصلي مي‌باشد:
1. محيط و نياز جديد استراتژيک پويا را شناسايي مي‌کند تا «برنامه‌ها و سياست‌هاي نابهنگام» را با خود وفق دهد.
2. به «لزوم ارائه گزارش به کنگره و بررسي آن»‌ مي‌پردازد اما به جاي اعتراف صادقانه به کم کاري در اين زمينه از يک بازنگري در سياستها سخن مي گويد.
3. وظيفه «مشاور اصلي ستاد» در عمليات‌ اطلاعاتي را از معاون اطلاعاتي وزير دفاع به معاون سياسي وزير دفاع محول کرده است.
4. مسئوليت‌هاي موجود بين مقر فرماندهي و ستاد مشترک را شناسايي مي‌کند.
5. مرکز جنگ عمليات‌ اطلاعاتي مشترک را منحل و وظايف آن  را واگذار مي کند.
6. عمليات‌هاي اطلاعاتي را بازتعريف کرده که منجر به تاکيدات جديد مي‌گردد.
7. بخشنامه آتي وزارت دفاع و دستورالعملي را در طي تلاش معاون وزير دفاع در بخش روابط عمومي و USD(P) اعلام مي‌دارد.
8. مجدداً تصريح مي‌دارد که اصطلاح "پشتيباني اطلاعاتي عمليات هاي‌ نظامي" ("Military Information Support Operations.") بايد جايگزين اصطلاح «عمليات‌ رواني» گردد.
9.تعليمات و آموزش‌هاي SC & IO را ارزيابي و احتمالاً مجدداً بازسازي مي‌کند.
 

 اين دستورالعمل نشان مي‌دهد که  پنتاگون  قصد اصلاح "ارتباطات استراتژيک" بين آژانس‌ها و عمليات‌ اطلاعاتي ارتش را دارد.
مايکل اي کلازر، عضو پنتاگون در زمان دولت بوش و بعدها عضو آژانس امنيت ملي در مجلس نمايندگان آمريکا در نقد اين يادداشت مي گويد: يادداشت 25 ژانويه 2011 شامل چيزي است که گزارش 1055 وزارت دفاع آن را کم داشت، يعني تصميمات سفت و سخت و رويکردي رو به جلو.

سند وزارت دفاع آمريکا (که  به خبر الصاق شده) توسط مشرق ترجمه گرديده و به شرح زير است:

 وزارت دفاع
1000 پنتاگون دفاع
واشنگتن دي سي 1000-20301

ابلاغيه براي:
وزيران وزاتخانه هاي نظامي
رياست ستاد مشترک
معاونان وزارت دفاع
فرماندهان قرارگاهاي جنگي
دستياران وزارت دفاع
هيات عمومي وزارت دفاع
رياست بخش آزمون و ارزيابي عمليات
رياست بخش برآورد هزينه ها و ارزيابي برنامه ها
بازرس کل وزارت دفاع
رياست بخش اجرا و مديريت
رياست بخش ارزيابي شبکه
روئساي نهادهاي وزارت دفاع
روئساي بخشهاي مرتبط با وزارت دفاع
موضوع: ارتباطات استراتژيک و عمليات اطلاعاتي در وزارت دفاع
امروز آمريکا خود را در ميان يک فضاي استراتژيک به سرعت در حال تغيير مي بيند. از ميان رفتن مرزهاي سنتي موجود بين فعالان خارجي و داخلي، نظامي و غيرنظامي، دولتي و غيردولتي، و جنگ و صلح چيزي جز نشانه‌اي از اين تغيير نمي‌باشد. امروز با پررنگ شدن نقش بازيگران غيردولتي در شبکه هاي تروريستي جهاني و فعاليتهاي فرامليتي، مرزهاي جغرافيايي اهميت خود را از دست داده اند. در پاسخ به اين تحولات، رئيس جمهور از عزم دولت آمريکا براي مقابله با افراط گرايي خشونت طلب از طريق ارتباطات استراتژيک و عمليات اطلاعاتي خبر داد.
در تمام وزارتخانه ها و آژانسهاي آمريکا تلاشي در جريان است که برنامه ها و سياستها را با اين شرايط جديد تطبيق دهد. در سطح وزارت دفاع هم بارها فرماندهان جنگي، ضرورت به کار گيري منابع و بودجه لازم براي اجراي برنامه هاي اطلاعاتي را، خصوصاً با توجه به وضعيت جديد که انتظارات و بررسي هاي کنگره از ما بالا رفته است، به من گوشزد کرده اند. من با در نظر گرفتن تمام مقتضيات داخلي و خارجي در سال 2010 دستور به بازنگري نهايي دو حوزه "ارتباطات استراتژيک" و "عمليات اطلاعاتي" دادم تا سوالات مربوط به وظيفه، ماموريت، تعريف، مديريت، منابع، کارآموزي و آموزش اين حوزه پاسخ داده شود. اين بازنگري نهايي ارتباطات استراتژيک و عمليات اطلاعاتي به نتايج زير منجر شد.
در تاريخ 1 اکتبر 2010 وظيفه «مشاور اصلي ستاد» در عمليات‌ اطلاعاتي از معاون اطلاعاتي وزير دفاع به معاون سياسي وزير دفاع محول شد. معاون سياسي وزير دفاع دستورالعمل شماره 3600.01 و 5111.1 وزارت دفاع را مورد بررسي قرار خواهد داد. اين تقسيم مسئوليت به همه بخشهاي وزارتخانه و نهادهاي شريک رويکرد واحدي خواهد بخشيد. اين تقسيم وظايف پاسخگويي مالي بيشتري را ايجاد خواهد کرد؛ همگرايي بيشتري ميان سياستها، ظرفيتها، و برنامه ها برقرار خواهد کرد؛ و تلفيق بهتري ميان استراتژي سنتي و کارهاي برنامه ريزي به وجود خواهد آورد.

در سطح نيروهاي مشترک، رئيس ستاد مشترک ارتش (CJCS) از طريق حمايت از عمليات اطلاعات (IO) براي فرماندهي مشترک، توسعه و مديريت، عمليات اطلاعات نيروهاي مشترک را مجددا سازماندهي مي‌کند. مسئوليت قابليت فردي بايد براي فرماندهي رزمي مناسب تعيين شود. در خصوص عمليات محافظت از اطلاعات نظامي (MISO) (فرماندهي عمليات‌هاي ويژه آمريکا) (USTRATCOM) و براي ترفندهاي نظامي و امنيت عملياتي (ستاد مشترک) توسط فرماندهي رزمي مناسب تعيين مي‌شود.
اين امور توانايي وزارت دفاع را براي تحقق الزامات فرماندهي رزمي بهبود مي‌بخشد. پيشرفت قابليت‌هاي اطلاعات را افزايش مي‌دهد و يکپارچگي عملياتي و انسجام در فرماندهي رزمي را تضمين مي‌کند.
رئيس ستاد مشترک ارتش يک طرح اجرايي مفصل را ايجاد و اجرا مي‌کند که اين طرح عناصر "مرکز اطلاعات مشترک" (JIOWC) را مجددا سازماندهي مي‌کند. JIOWC در "سان آنتونيو" تگزاس مستقر شده است و هم‌اکنون به USSTRATCOM نسبت داده مي‌شود و باقي عناصر JIOW با ستاد مشترک ارتش در يک رديف قرار مي‌گيرد.
USD(P) و CJCS سياست مرتبط و اسناد دکترين را مورد بررسي مجدد قرار مي‌دهد تا مفهوم جديدي از عمليات‌هاي اطلاعاتي که بر اتحاد و يکپارچگي ماهيت IO متمرکز مي‌شود را انعکاس ‌دهند.
مفهوم جديد در واقع به کارگيري منسجم قابليت‌هاي مرتبط با اطلاعات که هماهنگ با ديگر خطوط عمليات نفوذ، اخلال، رشوه‌خواري يا تصاحب تصميم گيري رقبا و رقباي بالقوه در حالي که خود را مورد حفاظت قرار مي‌دهيم، است. مفاهيم کنوني به خوبي نمي‌تواند مرجعي براي محيط اطلاعات باشد و تأکيد زيادي بر قابليت‌هاي مرکزي دارد که اين امر تمرکز زيادي بر قابليت‌ها دارد و نمي‌تواند تمايز ميان آنها و IO را به عنوان عمليات يکپارچگي کارکنان مشخص کند. عمليات اطلاعاتي موفق نيازمند مشخص کردن قابليت‌هاي اطلاعاتي است که مي‌تواند به تأثيرات دلخواهي دست يابد و تنها به بکارگيري يک قابليت اکتفا نکند. اصلاح اين مفهوم همچنين مي تواند تغييرات لازمي را در مفهوم کنوني ايجاد کند. مفهوم کنوني بر اين اصل استوار است که قابليت‌هاي مرکزي بايد توسط يک واحد سرپرستي شود. ادغام قابليت مستلزم مالکيت نيست.
USD(P) و دستيار وزير دفاع در امور عمومي و (ASD(PA)) رسماً بعنوان SC هادي طراحي شده‌اند و USD(P)، يک دستورالعمل جديد وزارت دفاع و دستورالعملي را منتشر خواهد کرد که مفهوم SC را مشخص کند و اجراي SC در وزارت دفاع و سطوح نيروهاي مشترک را مورد خطاب قرار مي‌دهد. نقش هر دو سازمان و روشي که توسط آن فرماندهي رزمي و سرويس‌هايي که در فرآيند SC حاضر مي شوند نيز مشخص مي‌شود. با طراحي ارتباط استراتژيک هدايت کننده، انتظار دارم که سياستگذاري و برنامه ريزي با ارتباط بهتر با يکديگر ادغام شوند.
کميته جهاني هماهنگي استراتژي تعامل که به طور مشترک توسط ASD(PA) و USD(P) هدايت مي‌شود، در دستورالعمل جديد وزارت دفاع رسميت بخشيده مي‌شوند و بعنوان هيئت مرکزي هماهنگ کننده وزارت دفاع براي SC خدمت مي‌کنند.
اصطلاح "پشتيباني اطلاعاتي عمليات هاي‌ نظامي" به همان دلايلي که شرح آنها در ابلاغيه 3 دسامبر با موضوع تغيير اصطلاح «عمليات‌ رواني» به اصطلاح "پشتيباني اطلاعاتي عمليات هاي‌ نظامي" آمد؛ جايگزين اصطلاح «عمليات‌ رواني» خواهد شد.
معاون سياسي وزارت دفاع، رياست بخش برآورد هزينه ها و ارزيابي برنامه ها، و معاون بازرسي امور مالي وزارت دفاع، براي بسط روشهاي بودجه بندي استاندارد در فعاليت ها و ظرفيت هاي مرتبط با ارتباطات استراتژيک و عمليات اطلاعاتي همکاري مي کنند. در حال حاضر هيچ قانون مشخصي براي بودجه بندي فعاليتهاي مربوط به هزينه هاي "عمليات اطلاعاتي" در وزارت وجود ندارد. اين مسئله نه تنها موجب سردرگمي در وزات شده؛ بلکه در کنگره هم مشکل زا شده است و بودجه بندي را در در معرض خطر نامعقولي قرار داده است. افزون بر اين، بازرس تمام مديران "پشتيباني اطلاعاتي عمليات هاي‌ نظامي" را ملزم مي کند هزينه هاي خود را براي ارائه گزارش به کنگره ثبت کنند.
رياست ستاد مشترک، آموزش‌ها و دوره هاي "ارتباطات استراتژيک" و "عمليات اطلاعاتي" را ارزيابي کرده و اطمينان حاصل مي کند که خواسته هاي فرماندهان جنگي در نظام آموزشي و کارآموزي برآورده مي شود و اينکه آيا مطابق ارزيابي ها جرح و تعديل مي شود. فرماندهان جنگي در ملاقاتهايشان با من به کمبود نيروي کارآزموده در "عمليات اطلاعاتي" اشاره داشتند؛ لذا ضروري است براي کمک به رزم آوران، نيروي مورد نياز را جذب کرده، آموزش دهيم و عملکرد آنها را دنبال کنيم. در اين فضاي اطلاعات محور، آموزش و کارآموزي "عمليات اطلاعاتي" بسيار مهم مي باشد.
من مطمئن هستم که اين تصميمات، وزارت دفاع را براي فعاليت در اين "محيط استراتژيک به سرعت در حال تغيير" آماده تر مي کند. وزارت دفاع بايد در محيط اطلاعاتي به نحو موثري عمل کند تا بتواند از ملت دفاع کرده، جلوي جنگ را گرفته و در صورت بروز آن بر دشمن غلبه کند. اين تغييرات، "عمليات اطلاعاتي" را به پيش خواهد برد و درسهايي را که ما آموخته ايم در سازمان مان و فرايندهايش اعمال خواهد کرد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس