برخلاف رویه‌ای که دیپلمات‌های مذاکره‌کننده هسته‌ای طی ماه‌های اخیر اتخاذ کرده‌اند اما روز گذشته حسن روحانی، رئیس‌جمهور در زاهدان بار دیگر تصریح کرد در توافق ژنو به حق غنی‌سازی ایران اذعان شده است.

گروه سیاسی مشرق - روزنامه‌های کشور، در لابه‌لای اخبار و مطالب تولیدی خود، به نکات، اخبار و مفاهیمی اشاره می‌کنند که انتخاب و بازنشر آنها می‌تواند مورد علاقه مخاطبان یک رسانه باشد. آنچه در ادامه می‌خوانید گزیده‌ای از مطالب امروز روزنامه‌های کشور به انتخاب خبرنگاران گروه سیاسی مشرق است.


***


عراقچی: رئیس‌جمهور اشتباه کرد

روزنامه وطن امروز نوشت: برخلاف رویه‌ای که دیپلمات‌های مذاکره‌کننده هسته‌ای طی ماه‌های اخیر اتخاذ کرده‌اند اما روز گذشته حسن روحانی، رئیس‌جمهور در زاهدان بار دیگر تصریح کرد در توافق ژنو به حق غنی‌سازی ایران اذعان شده است. دولت روحانی از همان دقایق ابتدایی پس از توافق ژنو اصرار داشته است بگوید این توافقنامه به حق غنی‌سازی ایران اذعان داشته است. نخستین بار محمدجواد ظریف بلافاصله پس از توافق ایران و 1+5 در ژنو این ادعا را مطرح کرد. پس از او حسن روحانی هم در سخنرانی خود و هم در نامه به رهبری تاکید کرد در توافق ژنو به حق غنی‌سازی ایران اذعان شده است. با این حال اما به مرور و پس از بررسی عمومی متن توافقنامه و نیز اصرار مقامات آمریکایی بر رد این ادعای دولت ایران، دیپلمات‌های دولت از تکرار این ادعا اجتناب کردند. به گونه‌ای که طی ماه‌های اخیر تقریبا آنها هیچ ادعایی درباره به رسمیت شناخته شدن حق غنی‌سازی ایران در توافق ژنو نداشته‌اند. با این وجود روز گذشته حسن روحانی در سومین سفر استانی خود و در جمع مردم زاهدان بار دیگر این ادعا را مطرح کرد. آقای روحانی در اجتماع مردم زاهدان گفت: «نخستین گام‌ها برای برداشتن تحریم با تدبیری که دولت از شما مردم اتخاذ کرد، آغاز شد و امروز شاهد شکسته شدن بخشی از تحریم‌ها هستیم. از آن بالاتر، اعتراف دنیا به حق مردم در زمینه حقوق هسته‌ای و غنی‌سازی است که امروز دنیا در توافق 1+5 به آن اذعان و اعتراف کرده است.» این اظهارنظر آقای روحانی در حالی است که در متن توافق ژنو اساسا چنین حقی برای ایران اذعان نشده است.

 اعتراض ایران به کمیته «روابط با دولت میزبان» سازمان‌ملل تسلیم شد

شرق نوشت: حالا دیگر توپ در زمین سازمان‌ملل است؛ سازمانی که باید بی‌طرفانه قرارداد موسوم به «مقر» را که بین خود و میزبانش آمریکا امضا شده، بررسی کند. در پی عدم صدور ویزا برای نماینده معرفی‌شده ایران برای نمایندگی ایران در سازمان‌ملل، کفیل نمایندگی دایم ایران نزد سازمان‌ملل متحد در نیویورک شامگاه دوشنبه به وقت ایران با ارسال یادداشتی به رییس کمیته روابط با دولت میزبان این سازمان خواستار تشکیل جلسه فوری این کمیته برای بررسی تخلف آمریکا از تعهداتش بر اساس قرارداد مقر این نهاد بین‌المللی شد. به گزارش «ایرنا» در یادداشت ارسالی ضمن بیان نگرانی شدید ایران از اقدام دولت آمریکا مبنی بر عدم صدور روادید برای سفیر تعیین شده ایران آمده است: «این اقدام دولت میزبان مغایر با مقررات حقوق بین‌الملل و تعهدات این کشور بر اساس قرارداد مقر و عرف بین‌المللی است و قطعا مخل فعالیت نمایندگان کشورهای عضو سازمان‌ملل می‌باشد.» در این یادداشت اعتراضی، ایران خواستار تشکیل جلسه فوق‌العاده کمیته روابط با دولت میزبان در اسرع وقت برای رسیدگی عاجل به نقض تعهدات بین‌المللی توسط دولت آمریکا شد. در همین حال یک سخنگوی سازمان‌ملل، در اظهارنظری جدید، اختلاف بین ایران و آمریکا درباره نماینده جدید پیشنهادی تهران برای سازمان‌ملل را «موضوعی جدی» خواند. «استفان دوجاریک» یکی از سخنگویان «بان کی‌مون» دبیرکل سازمان‌ملل، گفته که «به محض آنکه سازمان‌ملل نامه ایران را دریافت کند، آن را مورد بررسی قرار داده و در مورد آن اطلاع‌رسانی می‌کند.» این در حالی است که او چند روز پیش، این موضوع را، مساله‌ای بین ایران و آمریکا دانسته بود و ابراز امیدواری کرده بود که مساله صدور روادید نماینده جدید ایران به صورت دوجانبه بین تهران و واشنگتن حل‌وفصل شود. «حمید ابوطالبی» نماینده پیشنهادی ایران برای تصدی نمایندگی ایران نزد سازمان‌ملل در نیویورک است که آمریکا به اتهام شرکت در اشغال سفارت این کشور در 13آبان 1358 از صدور ویزا برای او امتناع کرده است. در همین رابطه روز گذشته «جن ساکی» سخنگوی وزارت خارجه آمریکا بار دیگر بر این تصمیم کشورش تاکید کرد. او در این مورد گفت: «ما از گزارش‌ها درباره اینکه ایرانی‌ها شکایتی را علیه کمیته کشور میزبان تهیه کرده‌اند اطلاع داریم. من این سوال را به سازمان‌ملل و ریاست کمیته کشور میزبان رجوع می‌دهم که کشور قبرس رییس آن است.» «ساکی» درباره اینکه آیا نظر آمریکا در این خصوص تغییر کرده است یا نه، افزود: «هیچ‌چیز تا به حال تغییر نکرده است. دلایلی برای عدم‌صدور روادید وجود دارد که من به آنها در اینجا اشاره نمی‌کنم، اما آنچه جمعه اعلام شده این است که ما به او روادید نخواهیم داد.»

 شناسایی 10 میلیون ثروتمند یارانه‌بگیر
 
به گزارش روزنامه آرمان امروز،
صبح ديروز وزير اقتصاد ميهمان بهارستان‌نشينان بود. اقتصادداني كه اكنون وزير شده است. شايد اين روزها پرخبرترين فرد در ايران همين اقتصاددان باشد البته مشكلات اقتصادي ايران در دوره قبل وزير اقتصاد را که كشتي‌گير قابلي بود ضربه فني كرد. شمس‌الدين حسيني وزير سابق اقتصاد قطعا خاطره خوشي از طرح هدفمندي يارانه‌ها ندارد. حالا بايد ديد اقتصاددان دولت يازدهم با هدفمندي يارانه‌ها چه مي‌كند. وزير اقتصاددان دولت يازدهم صبح ديروز در گزارش خود گفت: «تا اين لحظه حدود 10ميليون ثروتمند جامعه شناسايي شده‌اند كه اگر براي دريافت يارانه ثبت‌نام كنند، حذف مي‌شوند.» حالا تعداد يارانه‌بگيران را وزارت اقتصاد و مجريان طرح هدفمندي يارانه‌ها چگونه مشخص كرده‌اند مساله‌اي است كه قطعا مجريان طرح هدفمندي يارانه‌ها بايد پاسخگوي آن باشند البته همه حرف‌هاي وزير اقتصاد در صحن علني بهارستان فقط از جنس يارانه‌ نبود. او به دلايل فساد در اقتصاد ايران، نقش درآمدهاي نفتي در توسعه و موانع توسعه هم اشاره كرد.

ميهمان ديروز مجلس در گزارشي از نحوه اجراي اقتصاد مقاومتي و هدفمندسازي يارانه‌ها در دولت يازدهم گفت: دولت بنا دارد مصوبه مجلس درباره هدفمندي يارانه‌ها را به صورت كامل اجرا كند. دولت سعي كرده ثبت‌نام از نيازمندان يارانه را به صورت مرحله‌بندي انجام دهد؛ در مرحله اول ثبت‌نام‌ها با رويكرد اعتماد به مردم انجام مي‌شود و افراد نيازمند نيازشان را به دولت اعلام مي‌كنند. وزير امور اقتصادي و دارايي از انصراف تعداد قابل ملاحظه‌اي از هموطنان سخن گفت و افزود: تا اين لحظه بخش قابل ملاحظه‌اي از جامعه در سامانه رفاهي ثبت‌نام نكرده‌اند البته دولت با اتكا به سامانه‌هاي پايدار تا اين لحظه حدود 10ميليون نفر از ثروتمندان را شناسايي كرده است كه اگر اين افراد در سامانه ثبت‌نام كنند، حذف مي‌شوند.


 اصرارآمریکا بر «نه به ابوطالبی»

روزنامه وطن امروز نوشت: «از شکایت ایران به «کمیته روابط با کشور میزبان» مطلع هستیم اما تصمیم‌مان تغییری نکرده و به ابوطالبی روادید نمی‌دهیم.» این را دیروز جن ساکی، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در واکنش به شکایت ایران نسبت به عدم صدور روادید برای حمید ابوطالبی، گزینه پیشنهادی برای نمایندگی سازمان ملل مطرح کرد. ایران روز دوشنبه از «کمیته روابط با کشور میزبان» سازمان ملل خواست تا با برگزاری نشستی امتناع آمریکا از ارائه ویزا به نماینده پیشنهادی کشورمان که می‌تواند یک رویه و سابقه خطرناک پدید آورده و به دیپلماسی بین‌المللی صدمه زند را بررسی کند.
آمریکا روز جمعه اعلام کرد که به حمید ابوطالبی به دلیل نقشی که در تسخیر لانه جاسوسی آمریکا در آبان سال 1358 ایفا کرده بود، ویزای ورود به نیویورک را نخواهد داد البته ابوطالبی اعلام کرده که تنها به عنوان مترجم در این ماجرا حضور داشته است. به گزارش تسنیم، حسین دهقانی، قائم‌مقام نماینده ایران در سازمان ملل طی نامه‌ای به کمیته ارتباطات با کشور میزبان سازمان ملل نوشت: «این تصمیم دولت آمریکا پیامدهایی منفی برای دیپلماسی چندجانبه داشته و یک رویه خطرناکی ایجاد خواهد کرد که تأثیری منفی بر کار سازمان‌های بین‌المللی و فعالیت‌های کشورهای عضو آنها خواهد داشت.»
وی در ادامه افزود: «این امر باید در کمیته روابط با کشور میزبان به‌خوبی مورد بررسی قرار گیرد. نمایندگی دائم جمهوری اسلامی ایران از کمیته می‌خواهد که این مسأله را به صورت فوق‌العاده و فوری بررسی کند.»  نیکولاس امیلیو، نماینده قبرس در سازمان ملل، که ریاست این کمیته 19 عضوی را بر عهده دارد، اعلام کرده است که این نشست احتمالا هفته بعد برگزار می‌شود. امیلیو درباره درخواست ایران گفت: «آنها اعلام کرده‌اند که خواهان اقدام کمیته نیستند بلکه اکنون تنها می‌خواهند به ما درباره این امر گزارش دهند.»  ایران در این نامه «نگرانی جدی خود را از پیامدهای امتناع مقامات کشور میزبان از ارائه ویزا و نقض تعهداتشان بر اساس قوانین بین‌المللی و توافقنامه مقر اعلام کرد.»  ایران همچنین از بان کی مون، دبیرکل سازمان ملل، خواست تا این نامه را در میان 193 کشور عضو نیز توزیع کند.

علت تعلل در معرفي فرماندار قم چيست؟

آرمان امروز نوشت: فرمانداران پس از استانداران مهم‌ترين نقش را در اجراي سياست‌هاي دولت در هر استان برعهده دارند و نقش آنها در مقاطعي حساس‌تر و پررنگ‌تر هم مي‌شود. استانداران مسئول انتخاب فرمانداران هستند كه با توجه به ويژگي‌هاي هر منطقه و ويژگي شخصيتي و توانمندي‌هاي افراد صاحب‌صلاحيت اقدام به معرفي فرماندار مي‌كنند. معمولا استانداران هم در اين پروسه به سراغ افرادي مي‌رود كه با مشي خود سازگار باشد اما در مرحله بعدي يعني پس از انتخاب فرماندار اين فرد به وزير كشور معرفي مي‌شود تا حكم تاييد نهايي از سوي او زده شود. بعضا مشاهده مي‌شود كه تعلل‌هايي در روند تاييد نهايي فرمانداران صورت مي‌گيرد يعني حكم نهايي آنها به تاييد نمي‌رسد يا بسيار ديرتر از موعد مورد انتظار امضا مي‌شود.


برآورد اولیه از آمار انصرافی‌های یارانه

کیهان نوشت: در حالی که هیچ آمار رسمی از میزان ثبت‌نام‌کنندگان یا انصراف‌دهندگان از یارانه منتشر نشده، برآوردهای مختلفی در رسانه‌ها در این باره منتشر می‌شود.در حالی که خبرگزاری فارس پیش از این انصراف 10 تا 15 درصد شهروندان را عنوان کرده بود، ارزیابی خبرگزاری مهر حاکی از آن است که انصرافی‌ها کمتر از 10 درصد خواهد بود و تاکنون حدود 40 میلیون نفر برای دریافت یارانه ثبت‌نام کرده‌اند. مهرداد بذرپاش نماینده تهران نیز عنوان کرده که رقم انصرافی‌ها به 7 درصد می‌رسد.در صورتی که این آمار درست باشد، منطقا دولت مجبور خواهد شد طبق دهک‌بندی پنج‌گانه، بخشی از متقاضیان یارانه را حذف کند تا کسری بودجه موجود جبران شود.بنا بر آمار، آخرین بار 77 میلیون و 527 هزار نفر یارانه گرفته‌اند.

مجوز روحاني براي واگذاري زمين 100 هکتاري

خراسان نوشت: پس از بررسي هاي صورت گرفته توسط وزيران عضو کميسيون لوايح دولت، رييس جمهور موافقت خود را با واگذاري زمين 100 هکتاري که از محل اعتبارات مربوط به کميسارياي عالي پناهندگان خريداري شده است، از سازمان ملي زمين و مسکن به بخش اتباع و مهاجرين خارجي اعلام و مقرر شده ضمن استفاده مناسب تر از اين زمين، معادل قيمت دفتري آن از سرمايه سازمان ياد شده کسر شود.

روایت نیویورک‌تایمز از پیشرفت نامتوازن توافق ژنو

به گزارش رونامه کیهان، «با وجود سپری شدن نیمی از مسیر توافقنامه موقت هسته‌ای شش‌ماهه بین ایران و کشورهای قدرتمند، ایرانی‌ها پیشرفت‌ چندانی در بهبود وضعیت اقتصادی مورد انتظار از کاهش تحریم‌ها مشاهده نکرده‌اند.»نیویورک‌تایمز با انتشار این مطلب از قول وکلای تجاری و تحلیلگران دیپلماتیک نوشت: هنوز معلوم نیست که آیا این ناامیدی بدان معناست که ایران انگیزه بیشتر یا کمتری برای مذاکره درباره توافق دائمی بر سر برنامه هسته‌ای جنجال‌انگیزش تا پایان ضرب‌الاجل تعیین شده تا 20 ژوییه دارد، یا خیر.این روزنامه ادامه می‌دهد: در حالی که ممکن است یک قانون در شش‌ماه تغییر کند و به حالت قبلی خود بازگردد، آیا یک بانک در آلمان در سیاست‌های خود در پیروی از آن قانون تغییر ایجاد خواهد کرد؟ من فکر می‌کنم آنچه ما مشاهده می‌کنیم این است که این توافق تاثیری در پیشرفت مورد انتظار در این زمینه نداشته و هیچ‌کس چنین گام‌مهمی را برای افزایش روابط اقتصادی بین ایران و سایر کشورهای جهان بر نداشته است.

«اسکات ام فلیکر» از کارشناسان شرکت حقوقی «پل هاستینگز» در واشنگتن می‌گوید: ماهیت تحریم‌های آمریکا به ویژه بسیاری از تجار را از این که حتی به صورت موقت زحمت معامله با ایران را به خود بدهند، دلسرد کرده است.نیویورک‌تایمز نوشت: به موجب توافقنامه موقتی که از 20 ژوئیه گذشته به اجرا درآمد بخش اعظم فعالیت‌های هسته‌ای ایران متوقف شد. ایران هم‌چنین باید ذخایر اورانیوم غنی شده خود را کاهش دهد هر چند که تاکید دارد که فعالیت هسته‌ای‌اش کاملا صلح‌آمیز است. غرب در مقابل بخشی از تحریم‌های ایران را لغو و 4/2 میلیارد دلار از دارایی‌های ایران در بانک‌های خارجی را آزاد کرد. کاهش تحریم‌ها هم‌چنین امکان معامله در برخی صنایع از جمله در زمینه خودروسازی و پتروشیمی را فراهم آورد. کارشناسان تحریم‌ها می‌گویند به رغم ادعاهای اولیه مبنی بر اینکه رژیم تحریم‌های غرب علیه ایران آسیب‌دیده و دوره‌ای جدید شروع شده، این کشور حتی در دسترسی به دارایی‌های غیرمسدود شده خود با مشکل مواجه است.

این گزارش می‌افزاید: مذاکره‌کنندگان هسته‌ای که هفته گذشته در وین گردهم آمدند اعلام کرده‌اند که هنوز هم  مسائل دشواری وجود دارد. این امر نشان می‌دهد که آنها هنوز موفق نشده‌اند به توافقی درباره پیش‌نویس توافقنامه جامع دست یابند.

تاج‌زاده 20 ارديبهشت محاكمه مي‌شود

روزنامه اعتماد نوشت: سيد مصطفي تاج‌زاده 20 ارديبهشت در دادگاه انقلاب محاكمه مي‌شود. امير حسين آبادي در گفت‌وگو با ايلنا در مورد‌ وضعيت پرونده جديد سيد مصطفي تاج‌زاده كه سال گذشته براي وي و در حين سپري كردن دوران محكوميت در زندان تشكيل شده است، گفت: هنوز به‌طور كامل موفق به مطالعه اين پرونده نشده‌ام و اميدوارم به‌زودي و با موافقت قاضي رسيدگي‌كننده ضمن ملاقات با موكلم از محتويات پرونده آگاه و خود را براي دفاع از آقاي تاج‌زاده آماده كنم. وكيل تاج‌زاده با بيان اينكه پرونده موكلش به شعبه 28 دادگاه انقلاب به رياست قاضي مقيسه ارجاع شده است، ‌در مورد تاريخ جلسه رسيدگي به اين پرونده گفت: ‌طبق احضاريه‌اي كه ارسال شده است، ‌اين پرونده در تاريخ 20 ارديبهشت ماه رسيدگي خواهد شد. اميرآبادي در مورد اتهام تاج‌زاده نيز گفت: هنوز از اتهام موكلم به‌طور دقيق اطلاعي ندارم و در برگه اخطاريه نيز اتهام موكلم مشخص نيست. وي در مورد وضعيت سلامت تاج‌زاده نيز اظهار كرد: اطلاع دقيقي از وضعيت جسماني ايشان ندارم اما در مكاتباتي كه به مسوولان دادستاني و زندان داشته‌ايم آنها اعلام كرده‌اند كه وضعيت موكلم مناسب بوده و در صورت نياز به معاينه اين كار توسط پزشكان بهداري زندان صورت مي‌گيرد. مصطفي تاج‌زاده در سال 88 به اتهام اجتماع و تباني به قصد بر هم زدن امنيت ملي و فعاليت تبليغي عليه نظام از سوي شعبه 15 دادگاه انقلاب به رياست قاضي صلواتي به 6 سال حبس محكوم شد كه به گفته وكيل وي با توجه به قانون مجازات مصوب سال 1392 يك سال از ميزان محكوميت تاج‌زاده بايستي كاسته شود و به‌‌زودي دوران محكوميت وي به پايان برسد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 7
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • ۰۹:۴۲ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۷
    0 0
    محل تامین یارانه از کجاست
  • عباس معصومی ۱۱:۰۹ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۷
    0 0
    نهضت یارانه طلبان کارمندی فعالیت خود را افزایش و گسترش خواهد داد.
  • مهمان ۱۲:۲۷ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۷
    0 0
    توافقنامه ژنو توهینی بزرگ به سالها مقاومت در برابر استکبار بود. خوب و با تدبیر حق ملت را ضایع کردند.
  • مهدی ۱۵:۰۲ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۷
    0 0
    اشتباه کار از اشتباه گذشته!
  • ناشناس ۱۵:۰۸ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۷
    0 0
    حق غنی سازی که طبق معاهده ان پی تی برای همه کشورهای عضو به رسمیت شناخته شده است اما شما بگویید ژنو چای چه دستاوردی برای کشور داشته است ؟!
  • تــــرنـــــم ۱۶:۳۴ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۷
    0 0
    شکست دولت و به تبع آن ملت، آرزوی دیرینه ی مشرق و رفقای افراطی اش است که به حول قوه ی الهی تیرشان به سنگ خواهد خورد... انصافا خبرگزاری هایی مثل شما برای سنگ اندازی در کار دولت به هر چیزی متوسل میشید... لعنت خدا بر بدخواهان مردم...
  • ۱۷:۵۳ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۷
    0 0
    چقدر واژه لعنت راحت گفته میشه اونم به مسلمانان هر دولتی منتقد داره مانند امثال خبرگزراری آفتاب در دولت قبل که هر کار برای سنگ اندازی انجام دادن

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس