کارشناسان بازار سرمایه با تاکید بر اینکه بورس‌ها تنها روش باقیمانده برای تامین مالی در اقتصاد مقاومتی هستند، به تشریح دلایل ریزش بازار طی ماه‌های اخیر پرداختند.

گروه اقتصادی مشرق -وضعیت اینروزهای بازار سرمایه نگرانی هایی در میان سرمایه گذاران به خصوص سرمایه گذاران خرد و تازه واردان بوجود آورده است .

حسین خزلی خرازی کارشناس بازار سرمایه در رابطه با وضعیت این بازار سرمایه از ابتدای سال جاری گفت: تنها از این روش می‌توان اقتصاد را از رکود خارج کرد، بنابراین بهترین راه حل باقیمانده برای تامین مالی مستقیم و بدون واسطه برای رشد اقتصاد درون زا مبتنی بر آموزه‌های اقتصاد مقاومتی 4 بورس کشور هستند.

وی با بیان اینکه اصولاً بورس‌ها با امکان واگذاری سریع، شفاف و منصفانه دارایی اعم از مالی و کالایی بهترین روش برای تامین مالی فروشندگان هستند گفت: بعنوان مثال اگر بورس کالا وجود نداشت فولاد مبارکه باید سالانه فروشی بالغ بر 3 هزار میلیارد تومان را در اداره فروش شرکت و با روش‌های سنتی مزایده یعنی گرفتن چک و وجه نقد انجام دهیم.

خرازی تاکید کرد: اکنون با وجود بورس سهامداران بزرگ از جمله دولت، تامین اجتماعی، صندوق‌های بازنشستگی، سرمایه‌گذاری، امکان فروش سهام شرکتشان را در بورس‌های قوی برایشان فراهم شده است.

* افزایش سرمایه‌ها و فروش سهام با استقبال فراوان خریداران

وی با بیان اینکه بورس‌ها با امکان افزایش سرمایه شرکت‌های موجود از طریق آورده نقدی امکان تامین مالی برای بنگاه‌ها را فراهم می‌کند، گفت: پیش از این شاهد بودیم که عرضه عمومی سهام پس از پذیرش و درج با استقبال فراوان خریداران مواجه شد، به عنوان مثال 800 میلیارد تومان سهام ظرف مدت 3 دقیقه از طریق سامانه تمام مکانیزه بورس به فروش می‌رسد.

خرازی با بیان اینکه باید بیش از این به بازار سرمایه و بورس‌ها اهمیت داده شود، گفت: باید سرمایه‌گذاران حقیقی و حقوقی خصوصاً مردم عادی، سپرده‌ها و منابع مازاد را به چرخه تولید و خدمات تزریق کنیم.

وی بورس را به هواپیمایی در آسمان تشبیه کرد و گفت: هواپیمایی که برای رشد اقتصادی 8 درصد در سال‌های آینده و حرکت با چهار موتور قوی نیاز داشت، هم‌اکنون 3 موتور آن یا از کار افتاده و یا با قدرت بسیار پایین کار می‌کند.

این کارشناس بازار سرمایه افزود: اگر موتور چهارم این بورس از دست برود، یا توان آن به شدت پایین آید، ناچار باید خروج اضطراری کرده یا تن به سقوط بدهد.

خرازی با اشاره به اینکه تجربه دور اول هدفمندی برای بازار سرمایه بسیار مفید واقع شده است، گفت: در دوره اول اجرای هدفمندی ضخامت اوضاع بسیار بدتر بود و قیمت از 4 تا 6 برابر افزایش پیدا کردند.

وی ادامه داد: ‌اکنون نگرانی بابت افزایش هزینه صنایع‌ بسیار کمتر است.

این کارشناس بازار سرمایه با اشاره به اینکه پس از افزایش نرخ کالا و خدمات صنایع، حاشیه سود در صنایع بورسی در دوره اول اجرای هدفمندی حفظ شد، گفت: در دوره فعلی اگر صنایع افزایش اندکی در نرخ کالا و خدمات داشته باشند، به لحاظ جبران هزینه‌ها مشکلی نداشته و از این بابت رشد سود‌آوری خود را تا پایان سال حفظ خواهند کرد و در این باره نگرانی وجود ندارد.

* قیمت سهام شرکت‌ها به سطح ارزنده‌ای رسید

در همین ارتباط امیرحمزه مالمیر معاون ناشران و اعضای بورس تهران در گفت و گو با فارس با تاکید بر اینکه بسیاری از سهامداران در تصمیمات خود هیجانی عمل کرده و با افراط یا تفریط همراه است، در ادامه اظهار داشت: متاسفانه سهامداران به شاخص توجه ویژه می‌کنند و افت شاخص موجب شده است که بدون توجه به ارزش شرکت‌ها، فقط فروشنده باشند، در حالی‌که این راحت‌ترین تصمیم ولی نه بهترین تصمیم است.

وی ادامه داد: در زمان افزایش شاخص بورس، سهامداران هر شرکتی را خریداری می‌کنند، چون فکر می‌کنند که فردا 4 درصد عقب افتاده‌اند، فارغ از اینکه به مسائل بنیادی توجه کنند.

مالمیر تاکید کرد: اکنون سهام بسیاری از شرکت‌ها به سطوح ارزنده‌ای رسیده است که با جوّ روانی ایجاد شده متاسفانه همچنان با کاهش قیمت روبرو هستند.

وی با بیان اینکه تحلیل نباید جای خود را به جوّ روانی و حرکت شاخص بدهد، گفت: یکی از عوامل زیان سهامداران ضعف در تحلیل اطلاعات است.

* افزایش قیمت محصولات صنایع اثرات هدفنمندی را خنثی‌ می‌کند

مدیر سابق سازمان بورس و معاون فعلی ناشران و اعضای بورس تهران در پاسخ به این سؤال که آیا هدفمندسازی یارانه‌ها می‌تواند عاملی برای افت شدید قیمت سهام شرکت‌ها باشد، یا اینکه جوّ روانی موجب افت شاخص شده است، گفت: اجرای هدفمندی یارانه‌ها در وضعیت شرکت‌ها اثرات متفاوتی دارد.

وی ادامه داد: سرمایه‌گذاران باید میزان مصرف انرژی در صنایع را بر اساس اطلاعات منتشره، مورد تحلیل قرارداده و  اثرات آن را بررسی کنند.

این مدیر بورسی، با اشاره به اینکه برخی از شرکت‌ها افزایش قیمت حامل‌های انرژی را در پیش‌بینی‌های خود لحاظ کرده‌اند،‌ گفت:  تعدادی از صنایع نیز  تاثیر چندانی از افزایش قیمت حامل‌های انرژی نمی‌پذیرند.

مالمیر گفت: برخی دیگر نیز با توجه به کشش بازار از محل افزایش قیمت‌ محصولات، سودآوری خود را حفظ خواهند کرد.

وی با تاکید بر اینکه واکنش بازار پیش از اجرای فاز اول هدفمندی هم منفی بود، گفت: این بحث نمی‌تواند ملاک عمل قرار گیرد و کلیت بازار را تحت‌تاثیر قرار دهد.

* وضعیت فعلی بورس گذراست

این مدیر سابق سازمان بورس با اشاره به اینکه وضعیت فعلی بورس گذرا است، گفت: همان گونه که در بازار مثبت تاکید داشتم که سرمایه‌گذاران با تحلیل اقدام به خرید یا فروش کنند در اوضاع فعلی نیز توصیه مهم اینجانب به سهامداران این است که با تحلیل اقدام به خرید یا فروش سهام کنند.

وی در ادامه خطاب به شرکت‌های حقوقی تصریح کرد: از حقوقی‌ها انتظار این است که در زمان اوج و نزول با بازارگردانی به تعادل بازار کمک کنند که متاسفانه برخی حقوقی‌ها آن طور که باید و شاید در این بازار نقش خود را ایفا نمی‌کنند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 2
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • ۱۱:۱۶ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۶
    0 0
    این بازار دیگه شده قمارخونه دولت به سادگی توش دخالت میکنه.توش پولشویی هم که میشه.هیچ نظارتی هم که روش نیست.سفته بازی هم که دیگه موج میزنه...... مجبوریم بمونیم توش چون پولمون نصف شده
  • ۱۱:۳۰ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۶
    0 0
    سلام ديروز مجلس ختم سهامداران جز بورس بود كاش مسئولين شركت ميكردند وشريك غم ما بودند چون ما هم در قعر اقيانوس هند مانند هواپيما مالري سقوط كرديم خدا كند ......

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس