شناسایی دقیق مردم در شرایط کنونی اصولا امری غیرممکن است و نمی‌توان به یک دفعه گفت شما 10 میلیون نفر پولدار هستید و دیگر نباید یارانه یگیرید.

گروه اقتصادی مشرق -در حالی که نزدیک به یک هفته است که عملیات ثبت‌نام مجدد از متقاضیان دریافت یارانه در مرحله دوم هدفمندی یارانه ها آغاز شده و بسیاری از مردم نگرانند که آیا در آینده یارانه نقدی همچنان به آنان تعلق خواهد گرفت یا نه، وزیر اقتصاد دولت یازدهم خبر داد ؛که دولت اقشار مرفه را شناسایی کرده و یارانه آنها را حذف خواهد کرد.

در واقع، وزیر اقتصاد امروز در صحن علنی مجلس خبری داد که عده ای از کارشناسان و مردم را متعجب کرد. خبر این بود "10 میلیون نفر از افراد پردرآمد توسط دولت شناسایی شده اند و اگر این 10 میلیون نفر برای دریافت یارانه نقدی ثبت نام کنند حذف خواهند شد."

این اظهارنظر علی طیب‌نیا تعجب کارشناسان اقتصادی و مردم را به دنبال داشته است ،که می‌پرسند اگر دولت اقشار مرفه را شناسایی کرده، پس چه نیازی به این همه هزینه مادی و جار و جنجال بود تا مردم دوباره ثبت نام کنند.

دولت در صورت صحت اظهارات وزیر اقتصاد، طبق قانون می‌بایست رأسا اقدام به حذف یارانه پولدارها می‌کرد و این همه واکنش‌های منفی اجتماعی نیز بابت ثبت نام مجدد به راه نمی انداخت.


چه طور با این سیستم فشل می‌توان 10 میلیون ثروتمند را شناسایی کرد؟در همین زمینه، خلیل سعیدی معاون سابق مرکزآمار در گفتگو با خبرنگار اقتصادی مشرق در واکنش به اظهارات یارانه ای طیب نیا گفت: امکان شناسایی ثروتمندان از فقرا در ایران وجود ندارد که اگرچنین امکانی وجود داشت ،حتما در دولت قبل از این مکانیزم برای شناسایی مردم استفاده میشد.

وی ادامه داد: اگرچه با بررسی داده های برخی پایگاههای اطلاعاتی مانند؛املاک و مستغلات میتوان برخی برآوردها را از دارایی های مردم داشت ،اما در مجموع به دلیل ایرادات گسترده در نظام مالیاتی نمیتوان به این اطلاعات دولتی استناد کرد.

وی تنها راه شناسایی را استفاده از اطلاعات پایگاههای مالیاتی عنوان کرد و گفت: فقط کسانی که مالیات میدهند و یا حقوق بگیر دولت هستند را میتوان شناسایی کرد و بقیه مردم که اکثریت را تشکیل میدهند را نیمتوان به این آسانی تشخیص داد.

وی در پاسخ به این سوال که دولت میگوید 10 میلیون نفر را شناسایی کرده و این افراد را به زودی حذف خواهد کرد ادامه داد: اگر دولت افراد ثروتمند را شناسایی کرده بود ،پس چرا این همه تشکیلات را برای ثبت نام فاز دوم هدفمندی یارانه ها بسیج کرده است؟ وی گفت: شناسایی امری دشوار است و مقدمات بسیاری زیادی طلب میکند.


چه طور با این سیستم فشل می‌توان 10 میلیون ثروتمند را شناسایی کرد؟اشتباه دولت قبل تکرار نشود

جمشید پژویان نائب رئیس شورای رقابت نیز در واکنش به حذف 10 میلیون نفر از پر درآمدهای کشور گفت: نمیدانم مکانیزم حذف چیست ؟ اما در کشوری که سیستم مالیاتی آن مانند ما جامع نیست، نمیتوان به طور دقیق ثروتمندان را از فقرا به راحتی شناسایی کرد.

وی در گفتگو با مشرق توضیح داد: شناسایی دقیق مردم در شرایط کنونی اصولا امری غیرممکن است و نمیتوان به یکدفعه گفت شما 10 میلیون نفر پولدار هستید و دیگه نباید یارانه یگیرید.

وی هشدار داد: دولت کنونی مراقب باشد اشتباهات دولت آقای احمدی نژاد را درباره شناسایی تکرار نکند.


چه طور با این سیستم فشل می‌توان 10 میلیون ثروتمند را شناسایی کرد؟چالش های بزرگ با نداشتن بانک اطلاعاتی شفاف

حسین صمصامی سرپرست وزارت اقتصاد در دولت نهم نیز در گفتگو با مشرق درباره شناسایی افراد فقیر از ثروتمند گفت: شناسایی مردم فقط در صورت وجود یک بانک اطلاعاتی شفاف میتواند به نتیجه برسد ، لذا اگر این بانک اطلاعاتی وجود نداشته باشد، شناسایی ثروتمندان از فقرا با چالش های بزرگی مواجه خواهد شد.

گفتنی است طیب نیا وزیر اقتصاد صبح امروز در جلسه علنی مجلس شورای اسلامی حاضر شده و گفته بود حدود 10 میلیون نفر از افراد پردرآمد شناسایی شدند، که اگر برای دریافت یارانه ثبت‌نام کنند زمینه حذف آنها از سوی دولت فراهم است.


نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 25
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 2
  • میترا1 ۱۵:۲۱ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۶
    0 0
    اولا اگه اون 10 میلیون شناسایی شدن این... بازی ثبت نام چیه ؟؟!! در ثانی اگه اون 10 میلیون نباید بگیرن پس اذعان دارید که بقیه باید بگیرن ! 4 روز دیگه لطفا تکذیب نکنین ها!!!!
  • حسين ۱۵:۲۶ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۶
    0 0
    حتى در كشورهاى اروپاى شرقى كه سيستم قديمى دارند وقتى كه يك جنس حتى ارزان مثل آبنبات خريدارى بشه اتوماتيك مالياتش كسر ميشه و هر فروشنده حتى اگه دكه باشه ماشين فروش داره و موظفه رول دوم كه كپى فاكتورها هست هر ماه ارائه بده چه برسه به كشورهاى غربى،انقدر سيستم مالياتى قوى هست قاچاقچيان مواد مخظر را از طريق پولهاى بى حساب كه ماليات اونها كسر نشده به دام مي اندازند امكان نداره يك پول زيادى در يك حساب بانكى واريز بشه و سازمان مربوطه مدرك جهت سالم بودن اون دارايى نخواد متاسفانه در ايران سيستم هاى ابتدايى مالياتى كه مربوط به ٣٠ سال پيش دنيا هست وجود نداره و سرمايه دار با دارايى هزار ميلياردى ماليات كمتر از يك كارمند دولت پرداخت ميكنه و اين يك فاجعه هست كه عجيبه انقدر بى خيال هستند نسبت به اون
  • اوس موسی ۱۵:۳۷ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۶
    0 0
    پس این همه خرج برای اجرای طرح های آمارگیری از نفوس ومسکن به چه دردی میخوره?!بنظرم به راحتی در این سه سال میشد اطلاعات از جاهایی مثل دارایی,ثبت ا سنادواملاک,بانک ها وموسسات مالی و...جمع کرد پردازش کرد ومبنای پرداخت یارانه کرد
  • فرشاد ۱۵:۴۹ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۶
    0 0
    شناسایی افراد "با بضاعت"، هیچ کاری نداره. بلد نیستید، بگید. اینهمه چام و خام درست می‌کنید برای چی‌؟ ظرف دو تا سه سال میشه پروسه این شناسایی رو تمام کرد. تمام کشورهای پیشرفته، ۳۰ درصد از منابع درآمدی دولتشان، از محل مالیاته.
  • رسول ۱۶:۰۱ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۶
    0 0
    بهترین برنامه برای این اقدام این بود که همه ی اجناس 5 برابر بشه و در عوض یارانه ها هم 5 برابر اون کسی که بیشترین سوبسید را داره می بره با اون شخص دور افتاده ی روستایی فاصله طبقاتیش کم می شد مردم یه جورایی مجبور به صرفه جویی می شدند فقرا پولدار می شدند و پولدارها دیگه سرجاشون می موندند تا فقرا بهشون برسند ضمنا قاچاق و اسراف ... دیگه نمی شد
  • ناشناس ۱۷:۱۶ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۶
    0 0
    حمله گاز انبری دولت به مردم !؟
  • ۱۷:۳۰ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۶
    0 0
    دولت باید بجای حذف یارانه ها،برای حل کسری بودجه خود از نهادهایی که پول پارو میکنند و از طرفی حاضر به دادن مالیات نیستند،مالیات بگیرد.نظیر برخی بانکها و موسسات مالی وابسته به نیروهای مسلح
  • ۱۷:۳۶ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۶
    0 0
    من از یارانه گرفتن انصراف نمیدم چون یه کله گنده. کت وشلوار پوش مو جو گندمی ریش گذار پیدا میشه میخوره وحالشو میبره وشکمش گنده تر میکنه
  • یاسر ۱۷:۴۳ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۶
    0 0
    دمتون گرم ؛ خوب مچشون رو گرفتید . خدا خیرتون بده با این مصاحبه ها
  • ۱۸:۵۰ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۶
    0 0
    جواب سوال اول : کافی نت ها نباید کار کنند! جواب سوال دوم : همه باید بگیرن. بیت المال بین همه تقسیم میشه حتی اگر عده ای نیاز نداشته باشن. اون عده می تونن حق خودشونو بگیرن و به دیگران ببخشن.
  • ۱۸:۵۳ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۶
    0 0
    اگه این سیستم تو ایران پیاده سازی بشه آقا زاده نمی تونن پول دربیارن پس به نفعشون نیست که این سیستم اجرا بشه. آقازاده ها از قانون مثتسنی هستن. مهدی هاشمی رو ندیدین!
  • ۱۸:۵۷ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۶
    0 0
    ... جديد دولت راستگويان ولي زنگنه بوده تا حالا طبق آمار!!!
  • ۱۹:۱۵ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۶
    0 0
    وقتی چهره های این کارشناسان زبده رو دیدم یاد فلاکتی افتادم که تو 8 سال گذشته دامنگیر ما شده بود
  • ۱۹:۱۸ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۶
    0 0
    8 سال از 84 تا 92 با داشتن درامد 700 میلیارد دلاری درست می کردید و کمتر شکر می خوردید.
  • ۱۹:۲۹ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۶
    0 0
    اگر داشتن املاک ومستغلات یکی از ملاک ها باشد اشتباه است مثلا فردی در شمال کشور 3 هکتار زمین کشاورزی(مزرعه برنج) دارد شاید به زعم دولت این فرد با داشتن همچین زمینی ثروتمند باشد درحالیکه این طور نیست ومزرعه در شمال پایینترین قیمت را نسبت به سایر املاک دارد
  • بی سواد ۱۹:۵۰ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۶
    0 0
    اینا فقط کارمندها و کلا حقوق بگیرهای بدبخت که فیش حقوق دارن و قبل از دریافت حقوق مالیاتشان گرفته میشه ، میشناسن همش فیلمه و پز دادن الکی
  • ۱۹:۵۳ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۶
    0 0
    دولت فقط می تواند حقوق کارمندان و کارگران را شناسایی کند و مالیات هم عملا از این افراد گرفته می شود و ثروتمندان را شناسایی نمی کنند و اعتقادی هم به این کار ندارند .کارگزارانی ها که 30 سال است اقتصاد ایران را دردست دارند و طرحهای اقتصادی غربی را اجرا می کنند آیا نمی توانستند تا حالا سیستم ثبت درآمد و مالیات را اجرایی کنند؟؟؟مسلما نخواستند؟
  • بنده خدا ۱۹:۵۹ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۶
    0 0
    شناسايي كه كاري نداره نگاه به همين راحتي : ده بيست سه پونزده هزار و شصت و شونزده هركي ميگه شونزده نيست هفده هجده نوزده بيست !!!!
  • مردم ۲۰:۵۷ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۶
    0 0
    این پول برای همه ی مردم ایران هست همه ی 75 میلیون مردم ایران باید یارانه بگیرین
  • محمد ۲۱:۰۳ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۶
    0 0
    از یه طرف نباید شناساییشون خیلی سخت باشه ولی از سیستمی که به 300 هزار نفر فوت شده یارانه میداده بعیده!! مناطق بالا نشین تهران و همچنین تمام فوبتالیستها، هنر پیشه ها مدیران رده بالا و غیره جزء پر درآمد و مرفه هستند که فکر نکنم شناساییشون خیلی سخت باشه. ولی دولت محترم به جای بازی دادن خودش و مردم یه فکری به حال اختلاس ها بکنه و پول مردم رو از مفسدان اقتصادی پس بگیره یارانه پیش کش...45 هزار میدن همه چیز رو صد برابر گرون میکنن بعد میگن هدف ما حمایت از قشر ضعیفه!!!
  • علی اصغر ۲۲:۰۳ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۶
    0 0
    دولت میگوید تا کنون 10 میلیون ثروتمند را شناسایی کرده اگر تعدا خانواده آنها را 4 نفره حساب کنیم میشود 40 میلبون خیلی ها هم که سرمایه دار نیستد به خاطر تبلیغات و یا به خاطر دولت انصراف داده اند پس چه تعداد میماند برای یارانه گرفتن ؟
  • گلپور ۲۲:۱۵ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۶
    0 0
    این ده میلیون اون اسامی بود که توی جیب احمدی نژاد گیر کرده بود..
  • ۲۲:۴۱ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۶
    0 0
    دولت قبل ادعای رابطه با امام زمان میکرد حالا روحانی هم این ادعا چه اشکالی داره
  • ۰۵:۲۱ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۷
    0 0
    10 میلیون سرپرست اگه هر خانواده رو 4 نفر حساب کنیم میشه 40 میلیون نفر و خدا خدا میکنیم برعکس نشه که اقشار کم درامد حذف و ثروتمندان بی دین بمانند در سامانه
  • ۰۸:۵۹ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۷
    0 0
    دست وردارین تو روخدا مردم موش آزمایشگاهی نیستن که طرح های نسنجیده خودتون روشون پیاده کنید که جواب بده یا نه ,این همه تبلیغ بهتر شدن وضعیت مردم با اجرای هدفمندی کردین چی شد?بهتر که نشد بدتر هم شد کل تولید مملکت خوابید,ایران هیچ وقت با این مدیریت ها پیشرفت نخواهد کرد مطمن باشید ربطی هم به اون جناح این جناح نداره

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس