کد خبر 299448
تاریخ انتشار: ۲۱ فروردین ۱۳۹۳ - ۱۳:۱۱

وزیر تعاون کار و رفاه اجتماعی مردم را به اهدای یارانه خود برای توسعه اشتغال، ارتقای سلامت و محرومیت زدایی خواند و گفت: باید منادی گفتمان دفاع از محرومان باشیم.

به گزارش مشرق به نقل از وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی،‌ علی ربیعی در جمع مدیران کمیته امداد اظهار داشت: ترجیح می‌دهم به جای بکار بردن کلمه انصراف از دریافت یارانه از کلمه اهدا استفاده کنم زیرا افرادی که از گرفتن یارانه می‌گذرند برای منافع ملی از منافع شخصی می‌گذرند.
 
وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی یادآور شد: هدفمندی یارانه‌ها یک بسته سیاستی است و مردم نباید تصور کنند هدفمندی یارانه‌ها فقط افزایش قیمت‌های حامل‌های سوخت است و اگر این وجوه برای مردم تشریح شود آنها آمادگی بیشتری را برای همراهی پیدا خواهند کرد.
 
وی افزود: نکته دیگر در اجرای مرحله دوم هدفمندی یارانه ها اختصاص منابع حاصل از هدفمندی به مصارف خاص است، اما این بار برای مصارف خاص هدف‌گذاری شده و منابع با قانون‌گرایی و انضباط مالی دولت صرف اهدافی نظیر ارتقای سطح سلامت و کاهش سهم مردم در هزینه‌‌های درمانی خواهد شد.
 
ربیعی یادآور شد: این نکته مهم است، آنان که برای کوتاه مدت از منفعت شخصی خود می‌گذرند و یارانه‌شان را اهداء می‌کنند منفعت درازمدت کسب می‌کنند چرا که گذشتن از دریافت یارانه انصراف نیست و سرمایه‌گذاری است.سرمایه گذاری برای بهتر شدن بهداشت،  اشتغال و آینده فرزندانمان است و اگر از منافع کوتاه مدت شخصی نگذریم زیان‌های بزرگی را متحمل خواهیم شد به همین جهت است که می گویم گذشتن از نفع کوتاه مدت و سرمایه‌گذاری برای نفع درازمدت به نفع همه است.
 
وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با اشاره به اینکه در مرحله اول سالانه 42 هزار میلیارد تومان یارانه توزیع شده است، یادآور شد: این منابع با توزیع همگانی در واقع غیرهدفمند توزیع شد و اگر می‌شد این پول هدفمندتر صرف هزینه‌های  اشتغال و درمان و توانمند سازی خانواده شود و بسیاری از افراد جامعه از چرخه فقر و محرومیت رهایی می‌یافتند.
 
ربیعی افزود: یکی از اهداف طرح هدفمندی، هدفمند عمل کردن است یعنی اینکه باید یارانه به افراد هدف مشخص برسد.
 
وی با اشاره به تجربه برخی کشورها در توزیع یارانه افزود: در برزیل مشاهده کردم که دولت فقط به 15 درصد از مردم جامعه یارانه می‌دهد یعنی هدفمند عمل می‌کند و می‌داند چه کسانی بیشتر استحقاق حمایت دارند.
 
وی تاکید کرد: یکی از موارد آسیب‌پذیری فقدان امنیت غذایی است و دولت برای تامین امنیت غذایی جامعه طرح و برنامه دارد.
 
وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی یادآور شد: امکان ادامه مسیر اجرای هدفمندی یارانه‌ها به شیوه کنونی به هیچ عنوان میسر نیست و نمی‌تواند به گروه‌های آسیب‌پذیر کمک کند و  باید این منابع حاصل از هدفمندی به دقت صرف محرومیت‌زدایی، توسعه اشتغال و سلامت شود.
 
ربیعی کمیته امداد را یک نهاد مهم برای کمک به توانمند سازی خانواده ها عنوان کرد و گفت: یکی از وظایف اصلی ما در جامعه باید این باشد که اجازه ندهیم گفتمان دفاع از محرومان فراموش شود و از این رو بود که حضرت امام همواره در گفت‌وگوهای خود با جامعه به رسیدگی به محرومان تأکید داشت. ما نباید اجازه بدهیم که صدای توجه به محرومیت کم شود و باید منادی گفتمان دفاع از محرومان باشیم .
 
وی به تجربه کشورهای توسعه یافته در فرآیند توسعه اقتصادی اشاره کرد و یادآور شد: امروزه این گونه کشورها نیز به بحث رفاه و عدالت و نهاد سازی برای تامین رفاه مردم باز گشته اند،  چرا که فقر و استضعاف و ناتوانی یک امر ذاتی نیست بلکه آنچه که رخ می‌دهد ناشی از الگوهای برنامه‌ریزی اقتصادی و اجتماعی است.
 
ربیعی یادآور شد: رویکرد برنامه‌ریزی اقتصادی و اجتماعی باید به گونه‌ای باشد که به کاهش محرومیت منجر شود و ما در بحث هدفمندی به این سمت حرکت می‌کنیم و تلاش می‌کنیم برنامه‌ریزی به سمت محرومیت زدایی و توانمند سازی حرکت کند.
 
وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی ایجاد و ترویج روحیه خیر جمعی به کمک نهادهای قوی مردمی را مورد تاکید قرار داد و یادآور شد: دولت به تنهایی قادر به رفع همه مشکلات نیست بلکه ما باید نهادهای قوی ایجاد کنیم تا روحیه خیر جمعی در جامعه گسترش یابد و در این رهگذر باید از سنت‌های اسلامی و ایرانی بهره گرفت.
منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • ۰۰:۱۲ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۲
    0 0
    شما قیمت گوجه و سیب زمینی و خیار و پیاز و کدو و بادمجون رو از 4000 بیار پایین، لازم نکرده برای امنیت غذایی ما برنامه داشته باشی. دیگه املت و سیب زمینی آب پز هم شده غذای اشرافی.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس