مدیر پاکسازی قرارگاه پاکسازی نیروی زمینی ارتش گفت: مین والمرا یکی از کشنده ترین مین‌های موجود است و به محض برخورد با آن از زمین کنده می‌شود و تا ارتفاع ۶۰ سانتی متری بالا می‌آید و در آنجا منفجر می‌شود، ضمن اینکه به دلیل قدرت جهندگی نیز در ناحیه شکم بسیار کشنده‌تر می‌شود.

به گزارش مشرق، وقتی پای صحبت خانواده‌های شهدای پاکسازی میادین مین می‌نشینیم با نام بردن از مین والمرا قدم به کابوسگاه آنان می‌گذاریم، چرا که یکی از کشنده‌ترین مین‌های ضد نفر، مین والمرا است که در جنگ تحمیلی، کشور ایتالیا آن را ساخت و تعداد زیادی از آن را در اختیار رژیم بعث عراق قرار داد که تعداد زیادی از این مین خطرناک در کشور ما کار گذاشته شد.

برای آشنایی بیشتر با این دشمن خفته در خاک، گفت و گویی با سرهنگ "رضا پیرحیاتی" مدیر پاکسازی قرارگاه پاکسازی نزاجا انجام داده‌ایم که گزارش آن را در ادامه می‌خوانید.

آشنایی با مین والمرا، دشمن خفته در خاک

مین والمرا که دارای چهار شاخک است به محض برخورد با آن از زمین کنده می‌شود و تا ارتفاع ۶۰ سانتی متری بالا می‌آید و در آنجا منفجر می‌شود ضمن اینکه به دلیل دارای قدرت جهندگی نیز در ناحیه شکم بسیار کشنده‌تر می‌شود به گونه‌ای که بیش از هزار ترکش به شکل مکعب در این مین به صورت ۳۶۰ درجه پراکنده شده و تا ۶۰ متر هم قدرت تخریب دارد.

مین "والمرا" که ساخته کشور ایتالیا بوده و از 5 قسمت "بدنه، ماسوره، چاشنی، خرج کمکی و خرج اصلی" تشکیل شده است.

این مین بدنه‌ای از جنس فلز با روکشی پلاستیکی و رنگ کرم دارد؛ وزن این مین 3 کیلو و 200 گرم بوده که به ماسوره ترکیبی "فشاری و کششی" مجهز شده و نیروی لازم برای انفجار این مین در اثر فشار 3 کیلو گرم و بر اثر کششی 6 کیلوگرم است.

 مین والمرا از 2 چاشنی برخوردار است که یکی از چاشنی‌ها احتراقی و دیگری انفجاری است و بدنه مین که دو لایه می‌باشد لایه بیرونی پلاستیکی و درونی فلزی است که انتهای آن محفظه خرج پرتاب قرار دارد، محفظه خرج اصلی که آلمینیومی بوده و در قسمت بالا و پایین آن دو صفحه فلزی قرار دارد.

وقتی که فشار یا کششی به ماسوره مین وارد شود؛ حلقه اتصال شاخک میانی به محل ساچمه‌ها بطرف بالا کشیده شده، ساچمه‌ها تحریک شده و رها می‌شوند که در این هنگام فنر که در پشت سوزن جمع شده، سوزن را به طرف پایین پرتاب می‌کند و سوزن به چاشنی احتراقی ضربه زده و باعث احتراق چاشنی می‌شود. آتش حاصله موجب اشتعال قرص باروت شده و آن را شعله ور می‌سازد.

در همین هنگام چاشنی احتراقی با چرخشی حدود 45 درجه به طرف پایین کشیده می‌شود و سوزن ثابت شده در بالای آن برخورد می‌کند و باعث انفجار آن می‌شود. موج انفجار با کمک خرج کمکی، خرج اصلی را منفجر می‌کند و ترکش‌های مکعب شکل به اطراف پرتاب می‌شوند که کل این عملیات انفجار در 2 ثانیه اتفاق می‌افتد.
منبع: خبرگزاری دفاع مقدس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 3
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • ۱۲:۲۶ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۰
    7 2
    لطفا از این موارد بیشتر در سایت قرار بدهید برای آشنایی خیلی مفیده . ممنون
  • طاها IR ۱۳:۲۲ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۴
    0 0
    بله من خود در مناطق عملیاتی زمان دفاع مقدس بوده ام ویکی از عمو زاده هام که تخریب چی بود بویسله همین مین به شهادت رسید .
  • شهرام DE ۲۱:۱۵ - ۱۴۰۲/۰۶/۲۶
    0 0
    شهید آوینی با همین مین به شهادت رسید

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس