کد خبر 298551
تاریخ انتشار: ۱۸ فروردین ۱۳۹۳ - ۱۷:۳۴

وزیر ورزش و جوانان درباره مسائل پیش آمده درباره پرداخت دو میلیارد تومان از سوی وزارتخانه به باشگاه پرسپولیس و انتقادهای صورت گرفته پاسخ داد.

به گزارش مشرق، محمود گودرزی در واکنش به خبرنگاری که درباره دو میلیارد تومان کمک شده به باشگاه پرسپولیس سوال کرد، اظهار کرد: ما از فدراسیون فوتبال خواهش کردیم که به قدری که تیم‌ها به لحاظ مالی دچار مشکل هستند به آنها کمک شود که فدراسیون پذیرفته این کمک را انجام دهد. منتهی یک رویکرد نامناسب شاید در این باشگاه وجود داشته که مدیریت با هزینه بالا بوده است. این مساله موجب می‌شود دولت یا بخش‌های دیگر که می‌خواهند کمک کنند گرفتار هزینه‌های کمرشکن شوند و نتوانند کاری از پیش ببرند. این موضوع مشکلاتی ایجاد می‌کند که مجموعه مدیریت نمی‌تواند پاسخگوی آن باشد.

وی ادامه داد: در این باشگاه قراردادها شفاف نبوده، دوگانه عمل شده است، هزینه باشگاه‌ها بالا رفته و توان پاسخگویی به درخواست‌های مالی وجود نداشته و مشکل‌ساز شده است. دولت ممنوعیت و محدودیت دارد. با توجه به مشکلات عمومی اعتباری در کل کشور نباید انتظار داشته باشند که مانند گذشته دولت همه هزینه‌ها را پرداخت کند. چاق کردن یک بخش منجر به لاغر شدن بخش دیگر در سایر حوزه‌های ورزشی می‌شود و شاید اجحاف در حق آحاد مردم باشد. از فدراسیون فوتبال خواستیم با یک نگاه عدالت‌محور کارش را انجام دهد. طبعا ممکن است اعتراضاتی وجود داشته باشد.

وزیر ورزش و جوانان در پاسخ به این پرسش که آیا دو میلیارد تنها متعلق به باشگاه پرسپولیس است و آیا شما شروطی برای این پرداختی گذاشته‌اید؟ تصریح کرد: خیر، وزارت ورزش شرطی نداشته است. بحث میان فدراسیون فوتبال و باشگاه است. هر صحبتی که می‌شود و سند دارد باید روشن شود. من این مساله را تکذیب می‌کنم. چنین موضوعی وجود ندارد. هر کسی از ظن خود صحبت می‌کند و شاید خیلی مناسب نباشد. دوستان از گفتن حرف‌هایی که از نظر قانونی تعهدآور است اجتناب کنند. این پول متعلق به فدراسیون فوتبال است و آنها می‌خواهند کمک کنند، ما هم تلاش می‌کنیم کمک کنیم که تیم‌هایی که لطمه خورده‌اند و در شرف سقوط بوده‌اند وضعیت بهتری پیدا کنند و در واگذاری دو باشگاه استقلال و پرسپولیس شرایط خوبی ایجاد شود چرا که واگذاری تکلیف قانونی ماست. امیدوارم سازمان خصوصی‌سازی با لحاظ کردن منافع این دو تیم، هواداران و پیشکسوتان روز به روز منجر به شکوفایی بیشتر فوتبال در این باشگاه‌ها شود.

وی یادآور شد: فدراسیون فوتبال اجازه دارد به تیم‌هایی که احساس می‌کند ضعیف هستند کمک کند. وزارت هیچ شرطی ندارد، تنها در توزیع اعتبار فدراسیون باید نگاه عادلانه داشته باشد تا عدالت میان کسانی که دریافت‌های کلان دارند لحاظ شود. امیدوارم جریان غوغاسالاری و زورگیری رخت ببندد و آرامش جایگزینش شود و افراد با یک گفتمان منطقی و مودبانه با هم حرف بزنند و حقوق یکدیگر را لحاظ کنند.

او در واکنش به اظهارات امروز علی پروین خاطرنشان کرد: ضرورت ندارد پاسخ هر اظهارنظری را بدهم. هر روز در رسانه‌ها مطالبی منعکس می‌شود، به هر حال آزادی بیان است و همه می‌توانند نظرشان را بگویند.

گودرزی در پاسخ به این پرسش که چرا وزارت ورزش اجازه نداده باشگاه پرسپولیس اسپانسر بگیرد، تصریح کرد: می‌خواستند تبلیغات پرسپولیس را برای مدت سه سال به قیمت دوازده میلیارد تومان واگذار کنند. از آنجا که ما باید پرسپولیس را واگذار کنیم حق عقد قرارداد سه ساله نداشتیم.

در این میان خبرنگار ایسنا پرسید پس چطور علی پروین با یک بانک قرارداد پنج ساله بسته است و وزیر ادامه داد: قرارداد پروین غیرقانونی است. سال 93 باشگاه باید واگذار شود. آیا می‌شود منافع این باشگاه را برای پنج سال فروخت؟ چه کسی حاضر است باشگاهی را که صاحب منافعش نیست خریداری کند؟ اکنون اسپانسرهایی پیدا شده‌اند که حاضرند برای یک سال 60 میلیارد تومان به پرسپولیس بدهند. برای ما این ابهام وجود دارد که چرا 12 میلیارد برای سه سال می‌پردازند در حالیکه یک اسپانسر حاضر است 60 میلیارد برای یک سال بدهد؟ اگر وزارت ورزش مخالفت می‌کند به دلیل نفس دریافت این پول نیست بلکه به دلیل اتفاقاتی است که ابهام دارد. به چه حقی باید کالایی را که یک ساله 60 میلیارد می‌ارزد به قیمت 12 میلیارد برای سه سال بدهیم؟

وزیر ورزش و جوانان درباره کم شدن بودجه بازی‌های آسیایی اینچئون نسبت به گوانگجو خاطرنشان کرد: برای تدارک بازی‌های آسیایی تلاش این است که هیچ سقف و محدودیتی برای فدراسیون‌ها و تیم‌های شرکت‌کننده قائل نشویم. البته هر تیمی یا هر فدراسیونی باید دقیقا ارقام درخواستی‌شان مشخص باشد. باید بر اساس منطق بودجه توزیع شود. اگر بودجه مورد نظر 40 میلیارد تومان هم بشود ما موظف هستیم که مابقی 26 میلیارد تومان مختص بازی‌های آسیایی را تامین کنیم. اگر کمیته این مبلغ را برای بازی‌های آسیایی اعلام کرده ما بر اساس منطقی که برای آماده‌سازی کاروان لازم است موظف هستیم شرایط را مهیا کنیم. در پایان سال 92 من از رییس‌جمهور قول گرفتم و ایشان به سازمان برنامه و بودجه دستور دادند که به ورزش کمک شود. دولت مساعدت لازم را خواهد کرد.

وزیر ورزش و جوانان با بیان اینکه همه پول‌های مورد نیاز فدراسیون فوتبال برای تدارک و اردوی تیم ملی در جام جهانی تامین شده است، گفت: صددرصد مبلغ پیشنهادی کفاشیان برای جام جهانی برای برپایی دیدارهای تدارکاتی و اردوهای سه‌گانه در اختیارشان قرار گرفته است. ما دستور پرداخت داده‌ایم و مشکلی برای دادن پول نیست. فکر می‌کنم اقدامات لازم در حال انجام است. از این به بعد فدراسیون و مربیان هستند و این گوی است و میدان. آنچه که فدراسیون فوتبال برای آماده‌سازی تیم ملی درخواست کرده محقق شده است. من نمی‌دانم که دستمزد کی‌روش هم جزو این مبلغ است یا نه.

دکتر گودروزی در پاسخ به پرسش ایسنا مبنی بر اینکه تکلیف برگزاری مجامع انتخاباتی فدراسیون‌هایی که نامزد کاندیدای مجلس دارند و یا فدراسیون‌های بوکس و اسکی چه می‌شود، اظهار کرد: ناطق‌نوری دو بار از کمیسیون اجتماعی دولت درخواست مجوز کرده است اما به دلیل اینکه سن ایشان بالای 70 سال است، درخواست‌شان رد شده است اگر بتواند تا زمان برگزاری انتخابات مجوز بگیرد درخدمتشان هستیم. در مورد فدراسیون قایقرانی هم به خاطر مشکلاتی که می‌دانید برگزاری انتخابات محقق نشد، ثبت‌نام مجدد صورت گرفته و به زودی انتخابات برگزار می‌شود. امیدوارم در پایان فروردین یا اردیبهشت، انتخابات انجام شود.

او ادامه داد: درباره نمایندگان مجلس که نامزد حضور در انتخابات هستند، امروز صبح با لاریجانی رییس مجلس ملاقاتی داشتم و خواستم تکلیف روشن شود. قرار شده در صحن علنی مجلس این موضوع در قالب استفساریه مطرح شود. اگر مجلس موافقت کند، ما تمکین می‌کنیم و اگر مجوزی به آنها داده نشود، نمی‌توانند در انتخابات شرکت کنند. اگر تا یک مدت زمان کوتاه پاسخ درخواست ما را ندهند، موظف هستیم، نظر سازمان بازرسی کل کشور را اعمال کنیم و به زودی فدراسیون‌هایی که انتخاباتشان برگزار نشده، تکلیفشان روشن می‌شود. یک اختلاف نگاه در تفسیر این قانون وجود دارد. باید مجلس و سازمان بازرسی با هم به نتیجه برسند. البته کمیسیون فرهنگی مجلس یک بار نظر بازرسی کل کشور را تایید کرده ما هم به عنوان دستگاه ورزش متاثر از قانون هستیم.

وزیر ورزش و جوانان در واکنش به خبرنگاری که گفت، عده‌ای منتظرند تکرار عنوان چهارمی در بازی‌های اسیایی محقق نشود تا علیه شما انتقاد کنند، خاطرنشان کرد: من به هیچ عنوان به دنبال فرافکنی نیستم. مسوولیت توفیق و عدم توفیق همه کارها با من است. به هیچ وجه نمی‌خواهم شانه خالی کنم. ما نوسانات متعددی داشتیم. در بازی‌های آسیایی دهلی سوم شدیم، در مانیل شرکت نکردیم، در توکیو چهارم، در جاکارتا حاضر نبودیم. در بازی‌های بانکوک به ترتیب ششم و چهارم شدیم. در تهران دوم، در دهلی نو هفتم، در سئول چهارم، در پکن پنجم، در هیروشیما ششم، در پوسان کره دهم، در دوحه ششم و در گوانگجو چهارم شدیم. عناوین ایران در بازی‌های اسیایی از چهارم تا دهمی در نوسان بوده است. ممکن است باز هم نوسان اتفاق بیفتد. این موضوع زیاد مرتبط با جریان ورزشی در راس کار نیست. یک مدیریتی را نمی‌توان با عملکرد 5، 6 ماه ارزیابی کرد. باید دوره چهار، پنج ساله را ببینیم. باید دید ورزش در کجای سبد خانوار قرار گرفته است؟ آیا اضافه‌وزن در میان جوانان ما کاهش داشته یا افزایش؟ مدال‌ها کاهش یافته یا خیر؟ مدال بخشی از فعالیت ما است. طبیعی است مدیریت‌ها نقد می‌شود. نقد اگر منصفانه باشد، بهتر و منطقی‌تر به حق و عدالت است.

دکتر گودروزی گفت: ما یک دوره چهار ماهه را پشت سر گذاشتیم. فدراسیون‌ها به تازگی قوام پیدا کردند. آقایی در راس یک فدراسیون مهم بدون تخصص مدیریت می‌کرد. اکنون یک فرد متخصص جایگزینش شده. نمی‌توان تخصص را نادیده گرفت. من 45 سال است در ورزش کار می‌کنم و 35 سال است که در حال تربیت نیروهای ورزشی هستم. در یک شرایطی پول زیاد است و بخشی مشکلات را کم می‌کند. در برهه‌ای پول نیست. اختلاف ما با تیم پنجم در بازی‌های گوانجو تنها یک مدال بود. ممکن است براثر یک اشتباه، عملکرد غلط یا آسیب‌دیدگی یک پله پایین بیاییم. اینجا فاجعه رخ نداده است. اگر بتوانیم اختلافمان را با تیم سوم 20 مدال است را پر کنیم، ورزش ما توسعه یافته است اما کاهش یک مدال به معنای سقوط نیست.

وزیر ورزش و جوانان درباره برگزاری نشست گرفتن میزبانی رقابت‌های جام ملت‌های آسیا در سال 2019 گفت: قرار است اوایل اردیبهشت هیاتی از AFC برای بازدید از امکانات ما به ایران بیایند. اگر بتوانیم امتیازات خوبی بگیریم که منطبق با استانداردها باشد، می‌توانیم میزبانی را دریافت کنیم. اگر این اتفاق بیفتد، اتفاق خوبی برای ورزش کشور می‌افتد. من بسیار خوشبین هستم. دوستان به ویژه رییس فدراسیون فوتبال و هیات رییسه تلاش زیادی در بخش آماده‌سازی اماکن ورزشی انجام داده‌اند که امیدواریم معقول باشد.

دکتر گودروزی قول داد در سال 93 در توزیع امکانات عادلانه‌تر رفتار شود و تاکید کرد: باید از منابع دیگر در جهت توسعه ورزش استفاده کنیم. صبح امروز نشستی درباره قرارداد 500 میلیون یورویی فاینانس داشتیم. قول دیگر هم این است که با رویکرد اقتصاد مقاومتی هزینه‌ها را کاهش دهیم و بتوانیم با نگاه عدالت‌محور مشکلات ورزشی را کم کنیم.

وی در واکنش به خبرنگاری که گفت چه برنامه‌ای برای کاهش حواشی فوتبال در سال 93 دارید، تصریح کرد: ما علاقه داریم محیط ورزش آرام و فرهنگی باشد و جنبه‌های تعلیم و تربیت نمایان شود. کسانی که از حاشیه سود می‌برند، زورگیر هستند و می‌خواهند منویاتی را محقق کنند. حاشیه همیشه لطمه می‌زنند و ابهام ایجاد می‌کند. گرد و غباری به راه می‌اندازد که باعث عدم شفافیت می‌شود. فردا نشستی با ضرغامی دارم و قرار است برای ایجاد همگرایی بیشتر میان رسانه، مردم، سازمان‌ها و فدراسیون‌ها با هم صحبت کنیم. این نشست در راستای تقویت تیم ملی فوتبال و حضور موفق در بازی‌های آسیایی است.

وزیر ورزش و جوانان در پایان درباره شعار امسال یادآور شد: فکر می‌کنم شعار امسال، سال گذشته به عنوان سرلوحه برنامه‌های من به مجلس ارائه شد. موضوع فرهنگ است که براساس فرمایشات مقام معظم رهبری شعار ما اقتصاد و فرهنگ است. فرهنگ محوری‌ترین شعاری است که باید به آن جامعه عمل بپوشانیم. رویکرد عمومی ورزش در حوزه وزارت فرهنگی است و یکی از اجزای آن اخلاق و ایجاد محیطی فرهنگی است که متاسفانه اوایل سال با اظهارنظر افرادی که منافع دارند، و موضع ضدفرهنگی گرفتند، شرایطی که ایجاد شد که زیبنده نظام فرهنگی نیست.
منبع: ایسنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • محسن ۱۸:۳۲ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۸
    0 0
    وقتی صحبت از بی پولی است علی پروین و علی دایی و امثال اینها خوبند و باشگاه مال اینهاست ولی وقتی بوی پول به مشام می رسد همه غیر قانونی میشوند

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس