ملکیان به صراحت قرآن را ساخته پیامبر(ص) دانسته و وجود دروسی مانند معارف اسلامی را در دبیرستانها و دانشگاه های کشور مورد ریشخند داده است.

قرآن رساله پیامبر است و ما باید کتاب خودمان را داشته باشیم/ اسلام وجود ندارد و شبه واقعیت است
به گزارش مشرق، مصطفی ملکیان، از تئوریسن های فکری اصلاحات، که پیش از این گاه و بی‌گاه در هر تریبونی، به غیرعقلانی بودن و حتی ضد عقلانی بودن دین، تعبدی بودن آن مبادرت کرده است، این بار نیز در اظهاراتی جدید، اسلام، پیامبر اعظم(ص) و قرآن را هدف ساختارشکنی و قداست‌زدایی قرار داده است.

وی چند روز پیش (۱۵ اسفند ماه) در سخنرانی خود با موضوع «اهمیت روش شناسی علوم انسانی» به صراحت قرآن را ساخته پیامبر(ص) دانسته و وجود دروسی مانند معارف اسلامی در دبیرستانها و دانشگاه های کشور را مورد ریشخند قرار می دهد. او در بخشی از افاضات خویش می گوید:

«در دانشگاه های اروپا مثل این درسهای عمومی که ما داریم، مثل درسهای معارف ما که خیلی ضرورت دارد (می خندد و حضار نیز می خندند)، آنها به دانشجویان خود تفکر انتقادی می آموزند.»

ملکیان در جایی دیگر با بیان این مطلب که «قرآن رساله پیامبر بود مرا رساله خود باید!» افاضه! می کند: قرآن کتاب پیامبر بوده است و ما باید با تفکر نقادانه و انتقادی کتاب خود را داشته باشیم!

وی می افزاید:«کسی که این گونه می اندیشد نباید جاسوس اینتلیجنت سرویس و... خطاب شود.» این اظهار وی نیز با خنده شاگردانش مواجه می شود.

وی در این بیان، همان حرفهای سروش و مجتهد شبستری درباره نزولی نبودن قرآن و زاییده ذهن پیامبر(ص) بودن آن را، تکرار و با وحیانی بودن قرآن می ستیزد.

او پس از توهین به اسلام، اتهام زدن به پیامبر اسلام(ص) با خالق قرآن دانستن ایشان، تحقیر دروس معارف اسلامی -به عنوان حداقل آشنایی که یک دانشجوی مسلمان ایرانی با علوم اسلامی باید داشته باشد- همچون دیگر روشنفکران هم پیاله خویش؛ فرهنگ ایرانی را نیز مورد تخطئه قرار داده و با انکار فرهنگ سلحشوری و شجاعت و اعتراض در ایران که حتی انگشت مستشرقین را به حیرت گزیده است (که شاهد آن دو انقلاب بزرگ مشروطه و انقلاب اسلامی است) آن را فرهنگ تسلیم می خواند! فرهنگی که به ادعای وی با انتقاد و نقد کردن، بیگانه است و از آن تحت عنوان «حافظه و تسلیم» سخن می‌گوید.

ملکیان سخنان شاذ خود را به اوج رسانده و می گوید که چیزی به نام اسلام وجود ندارد، آن چه هست مسلمین است! «غیر از مسلمانان چیزی به نام اسلام وجود ندارد. اسلام یک شبه واقعیت است.» او با این بیان خواسته است تا عمل کردن به اسلام را ناممکن جلوه داده و سپس راه را برای معنویت مسؤولیت‌گریز و تن پرورانه خود یا همان پروژه موسوم به «عقلانیت و معنویت» بگشاید. پروژه ای که اساس آن تقابل با دین و دین‌ورزی به عنوان امری مانع عقلانیت -به زعم باطل ملکیان- است.

قبلا بزرگانی ماند علامه جعفری و دیگران به خوبی پاسخ شبهاتی مانند تقابل تعبد و تعقل را
در نهایتا اوج حرفهای شاذ خود را به اوج رسانده و می گوید چیزی به نام اسلام وجود ندارد، آن چه هست مسلمین است. «غیر از مسلمانان چیزی به نام اسلام وجود ندارد. اسلام یک شبه واقعیت است.».
داده اند و حتی اثبات نموده اند که آن چه تعبدی است، تعقلی هم هست. پاسخ به سایر شبهاتی که امثال ملکیان هر روز صادر می کنند نیز پیش از این داده شده است.

توهین به اسلام، مردم و فرهنگ ایرانی در طول شش ماه گذشته و پس از روی کار آمدن دولت جدید بارها و بارها توسط اشخاصی با گرایش های ملی ـ مذهبی و اصلاح طلبانه در تریبون ها و رسانه ها نزدیک به اصلاح طلبان مطرح شده است. زیر سؤال بردن ولایت حضرت علی(ع)، رد نص صریح قرآن درباره ارث بردن زنان، غیر انسانی خواندن حکم اسلامی قصاص نمونه های بارزی از هجمه به اصطلاح روشنفکران در طول این مدت بوده است. این موضوع در کنار سهل انگاری های نهادهای فرهنگی دولتی و غیردولتی، موجب بروز واکنش های متعدد از سوی علما و مردم شده است تا آنجا که رهبر معظم انقلاب در دیدار با نمایندگان مردم در مجلس خبرگان فرمودند:«بنده هم در این نگرانى [از مسائل فرهنگی] با شما سهیم هستم و امیدوارم كه مسئولین فرهنگى توجه داشته باشند كه چه می كنند. با مسائل فرهنگى شوخى نمی شود كرد، بى‌ملاحظگى نمی شود كرد؛ اگر چنانچه یك رخنه‌ى فرهنگى به‌وجود آمد، مثل رخنه‌هاى اقتصادى نیست كه بشود [آن را] جمع كرد.»

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 77
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 13
  • ۱۰:۱۱ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۰
    1 5
    یه کتاب داره به نام مشتاقی و محجوری سراسر خزعبلات مثل حالا
  • سند اول ۱۰:۱۵ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۰
    0 0
    مصطفی ملکیان در دیدار با اعضای «پویش دعوت از خاتمی» ضمن نقد اخلاقی دولت فعلی، با ذکر دلایلی اخلاقی و روانشناختی از آمدن خاتمی دفاع کرد و تأکید نمود که تلاش برای نامزدی و پیروزی خاتمی در انتخابات ریاست جمهوری وظیفه اخلاقی نخبگان ایرانی است. مصطفی ملکیان، روشنفکر برجسته ایرانی، در دیدار با اعضای «پویش (کمپین) دعوت از خاتمی» حمایت قاطع خود از کاندیداتوری خاتمی را اعلام کرد. به گزارش «موج سوم»، مصطفی ملکیان در این دیدار ضمن نقد اخلاقی دولت فعلی، با ذکر دلایلی اخلاقی و روانشناختی از آمدن خاتمی دفاع کرد و تأکید نمود که تلاش برای نامزدی و پیروزی خاتمی در انتخابات ریاست جمهوری وظیفه اخلاقی نخبگان ایرانی است.
  • ۱۰:۱۸ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۰
    0 0
    سخنرانی کدیور،محمد رضا خاتمی،مصطفی ملکیان،حکمت و....در ارشاد // 6 اسفند 84
  • تاریخ خون ۱۰:۲۱ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۰
    0 0
    ملکیان در 27 مهر1387: آقای خاتمی به اصول پنجگانه دموکراسی، آزادی، حقوق بشر، مدارا و تکثرگرایی که باور و التزام به آن مقتضای اخلاقی زیستن است، اعتقاد دارد ...و( باید در انتاخابات کاندیدا شود)
  • ۱۰:۴۳ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۰
    0 0
    بی عقل های کثیف اکثر اصلاح طلبان همین ایده را دارنند . با افکار پلیدشان راحت همه چیز را رد می کنند مثل این حضرات به ساده لوحانی می ماند که لک لکی را گرفت قسمتی از پا و منقار پرنده را بعلت ضایع بودن قطع کرد بعد هم ژست روشن فکری می گرفت که حالا شدی پرنده نه آنزمان که بد شکل و شمایل بودی ،اما نمی دانست که چه بلایی سر پرنده ی نگون بخت آورده
  • محمد ۱۰:۵۵ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۰
    1 0
    سخنان را درست نقل کنید نه نصف و نیمه. آن جمله از مولانا یا شمس است که ملکیان نقل قول کرده است. اگر راست می‌گویید اصل سخنان وی را منتشر کنید.
  • اهوازی ۱۰:۵۶ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۰
    0 1
    عاقبت روشنفکرانی که درد دین و میهن و ملت نداشته باشند دیوانگی است.
  • ۱۱:۱۵ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۰
    3 2
    برو کشک تو بساب ، فکرکردی با چهار تا الفاظ عالم بحر شدی تو چه برسه به کتاب آسمانی ؟؟؟؟؟!!! برو بچه ، 1400 سال این آیات الهی در سماوات و ارض جولان دارد کمی اگر می فهمیدی و تفکر می کردی آثار این اذکار رو درک می کردی ؟؟؟؟؟برو جیش تو بکن بخواب که متاسفانه هنوز خوابی؟؟؟؟؟!!
  • حجت ۱۱:۱۸ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۰
    3 2
    عوضی میدونی با این حرف که زدی،اگر ببینم با دندونام حلقتو میجوم.امریکا با استفاده از کلمه تروریست و خوی وحشی گیری میخواد روحیه شهادت رو ازبین ببره و هرکس برای دفاع از دینش بلند شه تروریست میخونه.اره اگر دفاع از دین تروریست و وحشیه؟من یکیشونم.وای به حال ملکیان اگر از نزدیک ببینمت
  • ۱۱:۲۸ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۰
    1 2
    وای بر شما که ساکت نشسته اید ...
  • حسن اجرایی ۱۱:۳۰ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۰
    5 0
    ملکیان در دقیقه ۳۹ به بعد این سخنرانی، درباره تفکر نقادانه حرف میزنه و بخشی از مقالات شمس تبریزی رو شاهد میاره که گفته «قرآن رسالت پیامبر است و مرا رساله خود می‌باید». بعد هم اضافه میکنه که شمس تبریزی عضو اینتلیجنت سرویس هم نبوده. حالا گفته‌های ملکیان رو مقایسه کنید با این چیزی که به خورد مخاطبان چشم و گوش بسته خودتون میدید. البته حق دارید. تا وقتی مخاطبان‌تون هر دروغی که بگید رو باور میکنن، چه نیازی به راستگویی؟ اینم فایل کامل سخنان ملکیان: http://s5.picofile.com/file/8116218542/MethodologyofHumanities.mp3.html حاشا که شما پیروان اسلام و پیامبر باشید؛ که روش او جز این بود.
  • کاپیتان ۱۱:۴۳ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۰
    0 0
    مشرق خان هر کی یه عقیده شخصی داره و عقیده شخصی ایشون نه دلیل این میشه که بهش توهین کنیم ونه 100% عقیده ی یک جریان است فقط نظر شخصی ایشون هست خُب این نظر ایشون برای ما اهمییتی نداره چون اشتباه هست ومیتونه جای بحث داشته باشه ضمنا" مهم هم نیست اصلا" یک سخن لغو و بیهوده و مرتود است بلکن حتی خنده دار چون با استدلال های پایین هم قابل رد است.
  • ناشناس ۱۲:۰۵ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۰
    0 1
    ملکیان از شدت بیماری رو به قبله بود!!!!!!!!1 بوی اصلاحات دوباره زنده اش کرده، اینها که دم از اخلاقی زیستن می زنند خود بی اخلاق ترین انند.
  • علی ۱۲:۱۶ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۰
    0 0
    بسمه تعالی در قرآن آمده: و کسانی که سعی در (تکذیب) آیات ما داشتند و گمان کردند می‏توانند از حوزه قدرت ما بگریزند، عذابی بد و دردناک خواهند داشت! کسانی که به ایشان علم داده شده، آنچه را از سوی پروردگارت بر تو نازل شده حق می دانند و به راه خداوند عزیز و حمید هدایت می‏کند. « و کافران گفتند: «آیا مردی را به شما نشان دهیم که به شما خبر می‏دهد هنگامی که (مردید و) سخت از هم متلاشی شدید، (بار دیگر) آفرینش تازه‏ای خواهید یافت؟! آیا او بر خدا دروغ بسته یا به نوعی جنون گرفتار است؟!» (چنین نیست)، بلکه کسانی که به آخرت ایمان نمی‏آورند، در عذاب و گمراهی دوری هستند (و نشانه گمراهی آنها همین انکار شدید است). آیات 5 تا 8 سوره سبأ وسلام
  • میترا1 ۱۲:۳۲ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۰
    0 1
    این بابا تو ایران که ازادی نیست!!! و حقوق بشر رعایت نمیشه !!!!و خفقانه !!!!و ........... این حرفا را زده ؟؟؟؟؟؟؟؟!!!!!!!!!!!!! عجب ! اخه مگه ممکنه کسی که عقل داشته باشه افکارش این باشه ؟؟؟ اها! در یه صورت میشه ! اونم اینکه ماموریت داشته باشی ! که دیگه ماموری و معذور !!
  • میترا1 ۱۲:۳۷ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۰
    0 0
    اقای کاپیتان حرفاتون درسته در صورتی که اون فرد یه ادم عادی باشه ! نه یه عده دانشجو که میرن سرکلاس این بابا تا چیزای تازه یاد بگیرن و مثلا درس بخونن !
  • saied ۱۲:۴۴ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۰
    0 0
    اینو نگی چی بگی...نظر شخصی!!!!!!؟؟؟؟ ملکیان نه اولیشه و نه آخریش تا وقتی هم دوره این دولت تموم نشده دور روره همین...هاست
  • اسمال ۱۲:۵۱ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۰
    0 1
    فتنه بدی در راه است!.خدایا خودت ایران رو حفظ کن........
  • ۱۳:۲۳ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۰
    0 0
    ندیدن حقیقت و واقعیت دلیل بر عدم وجودشون نیست . کسانی که آزادی را طرح پوچ میدانند باید پاسخ دهند و کسانی که به این موجود فریب خورده دسترسی دارند باید او را تادیب کنند .
  • ایرانی اصل ۱۳:۲۵ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۰
    0 0
    مولانا مسلمان واقعی است در دیوان شمس تبریزی می گوید : الله مولانا علی .
  • ۱۳:۲۶ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۰
    0 0
    یک جو از عقلت کم کن هر........دلت مخواهد بخور
  • ۱۳:۳۳ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۰
    0 1
    مطالعه زیاد گاهی مضر هست و می پوکانه اون مخ لامذهب نداشته رو...
  • سید حسین ۱۳:۵۰ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۰
    0 2
    کجاست یک مردی مثل نواب صفوی که جزای این ملحد را کف دستش بگذارد!!!
  • ۱۴:۰۰ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۰
    0 1
    فکر کن اگر آزادی بود و حقوق بشر رعایت می شد، این حضرات چه کارها می کردن و چه چیزها می گفتن! دیگه شوروی کمونیستی هم پیششون زانو می زد..
  • میر رضایی ۱۴:۱۷ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۰
    0 1
    سلام.مردم این روانی ها رو توی چاه فاضلاب ریختند حالا حرارت شدند وبا بوی متعفن بالا زدند .نباید به همشان زد که خفه میشویم بلکه دفن شدن لازم است
  • ۱۴:۱۹ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۰
    0 1
    اخه یابو شمس هم صوفی بوده وخزعبلات زیاد دارد
  • سعید ۱۴:۲۰ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۰
    0 0
    مرتود چیه؟ نکنه منظورت مطروده
  • احمدخواجوند ۱۴:۲۲ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۰
    0 0
    نشون ميده اين مرديكه خيلي احمق وبي سواده .اگر قران از طرف خدا نازل نشده باشه وگفته پيغمبر(ص) است پس سوره اخلاص راپيغمبر براي خودش گفته است .
  • علی ۱۴:۲۵ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۰
    0 0
    خدا لعنتکند تو را
  • ۱۴:۳۲ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۰
    0 0
    به نظرم جویدن حلق مخالف کمی غیر متمدنانه است.
  • ۱۴:۴۶ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۰
    0 0
    اینها هیچ اهمیتی ندارد مهم خطر انحراف بود که الحمدلله با بصیرت شما و سایر دوستان دفع شد، باقی زیاد مهم نیست یک جور کنار می آیید با هم!
  • ۱۴:۵۲ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۰
    0 0
    آب که سر بالا بره قورباغه ابوعطا میخونه...
  • ۱۵:۰۱ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۰
    0 0
    یکی از خوانندگان به دیگری میگویید اگر ببینمت حلقتو میجوم و به خیالش از اسلام دفاع میکنه. دیده بودید تصویر اون تکفیری سوری که جیگر سرباز سوری رو میخورد؟
  • ابراهیم ۱۵:۰۹ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۰
    1 1
    سلام آقای ملکیان از غفلت مخاطبانش سوء استفاده کرده و سخنانش را پیش برده! اشتباه شما هم از اونجا ناشی میشه که معنای استنباط شده از واژه "رساله" توسط آقای ملکیان کاملا در تضاد با معنای "رسالت" در اشعار مولانا است!! حاضرم با شما برای شناساندن بیشتر ابعاد فکری آقای ملکیان بحث سازنده داشته باشم یا می تونید به دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران مراجعه کنید! ضمنا اینکه ورود به اشعار مولانا علاوه بر طهارت ظاهری نیاز به طهارت باطن هم دارد و کار هرکس نیست خرمن کوفتن ...
  • اهوازی ۱۵:۱۵ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۰
    0 0
    من zer می زنم پس هستم
  • امیر ۱۵:۲۲ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۰
    0 0
    بگذارید حرفشان را بزنند اشکال ندارد ما هم عقل داریم
  • ۱۵:۲۶ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۰
    0 0
    آقای ملکیان! اگر واقعا داعیه دار مرشدی گروهی افراد فریب خورده را دارید بهتر است به ایشان توضیح دهید چگونه کسی که به اعتراف خود به سر منزل مقصود نرسیده و هم اکنون حتی قادر نیست عملکردش را برای خود توجیه کند (شاهدش گرفتاری چند ساله شما به افسردگی است) و همواره یکی از اعترافات وی انقلاب بنیانی چند باره در اعتقادات خود بوده است (البته از منظر صداقت این اعتراف در خور تحسین است) توان به سر منزل رساندن سایرین را دارد؟ و اگر چنین داعیه ای را ندارید صریحا آنها را از دور خود برانید چرا که با اینکار نه تنها مسئول گمراهی های خود خواهید بود که مسئولیت انحراف مقلدینتان را هم به دوش خواهید کشید. من برخی از ایشان را میشناسم که تعالیم شما آنها را به سرانجامی نابسامان مانند خودتان گرفتار کرده شما را از شهوت ترویج شک گرایی و گشودن عقده هایی که بصورت تمایل به شناخته و مشهور شدن به عنوان «تئوری پرداز » بروز و نمود پیدا کرده بیم میدهم باشد که فرق شما با سایر مدعیان اصلاحطلبی در اعتنا به نظر منتقد عامل نجات شما گردد. والسلام علی من التبع الهدی
  • ریاستی ۱۵:۲۷ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۰
    0 1
    اقای قالیباف لطفا قسمت جمع اوری حیوانات را بفرستید این جونور روجمعش کنند.
  • تکاور ۱۵:۲۹ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۰
    0 0
    لعنت بر تو اونی که شبه واقعیته توی بی همه چیزی که زیز بوته عمل اومدی بی ابرو.اعدام.اعدام.اعدام....
  • ۱۶:۰۱ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۰
    0 0
    الان این شخص داره راست راست می گرده؟؟!!!
  • alishokri ۱۶:۰۹ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۰
    0 0
    جا داره بگیم: روحانی واقعااااا مچکریم! چه آزادیه و چ فرهنگــــــــــــــــــی لابد فردا باید منتظر ظهور پیغمبر جدید در ایران باشیم چرا کسی جلوی اینا رو نمیگیره؟؟؟؟
  • ۱۶:۱۴ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۰
    0 0
    انا لله وانا الیه راجعون
  • ۱۶:۲۴ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۰
    0 0
    مرگ بر این خود فروخته کثیف تحویل بگیرین آقایان اینهم دولت کریمه شما که سال 88 را با ادعای تقلب کشور را 20 سال به عقب بردید و حالا که زور دستتون هست ببینید به کجا داریم میریم مراجع ما ساکت نخواهند نشست
  • ۱۶:۲۷ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۰
    0 0
    این دیوانه از کجا پیدا شده؟ مشرق این آدمای دیوونه رو از کجا میاری که در موردشون خبر هم چاپ می کنه تا مردم چرندیات اینا رو بخونن و مزخرفاتشون پخش بشه؟ چرا تریبون بهشون می دی؟
  • مهدی ۱۶:۴۱ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۰
    0 0
    باهوش جان معلومه که اینطور آدمها توی مملکت ما کم نیست، اما سؤال اینهاست که چرا باید اینها اینقدر جرأت داشته باشند که پشت تریبون از این حرفها بزنن....
  • محمدحسنی طیبی ۱۶:۵۹ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۰
    0 1
    مردک نفهم اولین نفرنیستی که توهین به قران واسلام ومسلمانان میکنی ازهرکه مزدگرفتی بگوجوابشو خدتان میفهمیدولی برای ما تازگی نداره مزدور
  • ۱۷:۰۰ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۰
    0 0
    ملکیان مخالف روشنفکری دینی میباشد و قطعا نمیتواند سخنان آنها را تایید کند . لطفا متن کامل سخنان را منتشر کنید . انتشار نصفه و نیمه وحی هم میتواند گمراه کننده باشد .
  • عباس ۱۷:۴۶ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۰
    0 0
    چقدر کریه المنظره...!!!
  • ۱۷:۴۹ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۰
    0 0
    سلام حکم امام(ره) در مورد اون خانمی که گفت الگوش اوشینه یادتون هست؟ حالا حکم این یارو چیه؟!!!!!
  • سید ۱۷:۵۰ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۰
    0 0
    ایشون هم علاقمند به تقدیر شدن در دولت اصلاحات ببخشید اعتدال هستند احتمالا ...
  • ۱۸:۱۷ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۰
    0 0
    اگر شمس و مولوی هم ادعا کنند قرآن رساله پیامبر است کافر هستند.
  • ۱۸:۲۳ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۰
    0 0
    آها .. رسالت در زمان شمس تبریزی و اصلا از خود صدر اسلام با "رساله" به مفهوم دانشگاهی و مورد نظر ملکیان زممین تا آسمان فرق دارد. رسالت یعنی یعنی ارسال شدن از سوی یک نفر برای رساندن یک خبر. برای همین پیامبر رسول است. رسالتش هم از جانب خودش نیست. پیغام پروردگار است. عارف هم از خودش چیزی ندارد. آنچه می گوید صدای رب است و اصلا برای همین مولوی می گوید بشنو از نی چون حکایت می کند. چون نی هم از خودش چیزی ندارد. فقط نفس نوازنده را منتقل می کند. و مگر پیامبر خودش کاری جز این انجام می دهد؟ ما ینطق عن الهوی. ان هو الا وحی یوحی اما حال بفرمایید این "رساله" آقای ملکیان از سوی چه کسی است؟ و چرا ایشان خودش برای خودش نوشابه باز کرده و "رساله "تعریف می کند.
  • عباس بابایی ۱۹:۴۰ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۰
    0 0
    این مشرک مثل سلمان رشدی مرتد شده و....؛ ایران اسلامی که مرکز ثقل جهان اسلام است وآغشته به خون پاک هزاران شهید است جای پست فطرتهای کافر ویاوه گویان نیست لعنت خدا وملائک وخلائق براین کافر پست فطرت ؛ حاضرم جانم را برای حفظ قرآن و ولایت بدهم .آدرس ایمیل
  • ۲۰:۱۹ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۰
    0 0
    1-ایشان رساله خود که ندارند هیچ رساله وطنی هم ندارند ایشان از فرق سر تا نوک پا فرنگی هستند و غرق در افکار غربی. 2-ایشان اگر قران را وحی الهی نمیدانند به تحدی قران پاسخ دهند و سوره بمانند قران بیاورند 3- مسلمین ایران کتاب خود و رساله خود و حقوق بشر خود را دارند ایا شما با این کار مشکل دارید؟ 4- در آخر ایشان بهتر است مخ چند جوان را سر کلاس انقدر تلیت نکند متدولوژی علوم انسانی که ایشان مثلا درس میدهند پر از اشتباه و نشخوار مثلا اندیشمندان غربی است
  • مهدی ۲۰:۲۱ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۰
    0 0
    در خطاب به حسن اجرای که از این ملکیان دفاع کرده میخواستم بگم ایا شما همه صحبت های دیگه این شخص و هم فکر هایش را دنبال کردی؟شما میدونی همین ملکیان چندی پیش اسلام را غیر عقلانی خواند و از عمری که در قم گذرانده و درس حوزه خوانده به بیهودگی یاد میکنه و مکتب قم را به صراحت قرتاس بازی میخواند و دلبسگیش را به فرهنگ اسکاندیناوی اعلام میکند.
  • ۲۱:۲۱ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۰
    0 0
    بابا پرا اینقدر فحاشی میکنید؟!
  • امیر ۲۲:۰۳ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۰
    0 0
    بااین بی عقل هتاک وبرادرشیطان که همانندملحدان زمان پیامبراست می بایست برخوردجدی شود
  • محمد ۲۲:۱۴ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۰
    0 0
    شما اول وی پی ان یا احیانا فیلتر شکنتون رو قطع کنید بعد بیاید از اسلام حرف بزنید و ژست روشن فکرنمایی رو بگیرید
  • ۲۲:۲۲ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۰
    0 0
    انا لله وانا الیه راجعون
  • مشرقی ۲۲:۴۳ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۰
    0 0
    سلام این اقا مصطفی چند تا کتاب دینی از بزرگان مارو خونده که حالا دم در اوورده!
  • مازیار ۲۳:۲۳ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۰
    0 0
    این ملکیان در یک سخنرانی اش که من خواندم عدل الهی ، عصمت ائمه اطهار و مهدویت و ظهور امام زمان(عج) را یک جا رد کرد! عصمت را امری نسبی دانست یعنی می گفت که حضرت علی(ع) به نسبت سلمان فارسی معصوم است ، سلمان نسبت به من و من نسبت به شمر معصوم حساب می شویم! با این تعریف خود ملکیان را هم باید یکی از معصومین حساب کنیم!!
  • یا زهرا ۲۳:۵۶ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۰
    0 0
    بی سوادها لطفا ساکت...دادگاهی میشیداااااااا از ما گفتن
  • sad ۰۰:۲۹ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۱
    0 0
    جهت اطلاع جناب ملکیان در اروپا و آمریکا یعنی کعبه آمال ایشان و دوستان، علاوه بر نقد، تحلیل و تبیین نیز می آموزند ... در ضمن نقد و جفنگ با هم متفاوتند جهت استحضار دوستان عشق ملاصدرا نیز باید بگویم تعقل با تفکر متفاوت است ... تفکر آن چیزی است که مد نظر ملکیان می باشد و لزوما با ایمان و تعبد منطبق نیست.
  • ۰۰:۳۶ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۱
    0 0
    این یارو با زیر سوال بردن قران خودشو ضایع کرده.هر ادمی که یه ذره دقت داره میفهمه قران کار بشر نیست.اون همه حرف علمی داره چه جوری میشه زیر سوالش برد؟
  • ۰۰:۳۷ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۱
    0 0
    این یارو با زیر سوال بردن قران خودشو ضایع کرده.تابلوئه قران کار بشر نیست.اون همه حرف علمی داره که تازه دانشمندا بهش رسیدن چه جوری میشه زیر سوالش برد؟
  • میلاد ۰۱:۲۶ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۱
    0 0
    واقعا اگر دست اندرکاران مشرق به آخرت اعتقاد دارن چرا این مطلب سراسر دروغ رو منتشر کردن؟ اون دنیا جواب ملکیان رو چه خواهند داد؟ اون عده ای هم که نظرات سراسر توهین آمیز نوشتن بهتره ابتدا تحقیق کنن، متن سخنرانی و فایل صوتی رو که توی اینترنت هست بررسی کنن و بعد نظر بدن... متاسفم که واقعا اخلاق و راست گویی در جامعه ما مرده....
  • علی ۰۹:۱۳ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۱
    0 0
    متاسفانه این جمله مهم ناقص نقل شده است؛ «قبلا بزرگانی ماند علامه جعفری و دیگران به خوبی پاسخ شبهاتی مانند تقابل تعبد و تعقل را» خود مقاله نویش را باید مورد مواخذه قرارداد چه رسد به این ملحد کسی نیست بگه بیچاره قرآن رسالت مکتوب پیامبر بود از جانب خداوند متعال ولی برای مردم نه برای خودش مصطفی اندر جهان آن گه کسی گوید که عقل!!!!!!
  • ۰۹:۵۳ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۱
    0 0
    تا وقتی اینطوری قوای مملکت به این افراد با این حرفها رسیدگی کنن باید انتظار بدتر از اینا رو داشت!
  • علی ۰۹:۵۶ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۱
    0 0
    هر که گیرد پیشه ای بی اوستا / ریشخندی شد به شهر و روستا ..... ایشان فلسفه را از پیش خود خوانده و استادی ندیده است. باور ندارید از او بخواهید از آنها نام ببرد.
  • محسن133 ۱۰:۰۹ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۱
    0 0
    خدايا تاكي چرت و پرتاي اينا رو تحمل كنيم
  • علي ۱۳:۱۲ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۱
    0 0
    ولقد ذرأنا لجهنم كثيرا من الجن والإنس لهم قلوب لا يفقهون بها
  • بابک ۱۴:۵۹ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۱
    0 0
    ایت هورر کروان کچر یعنی سگ پارس می کنه کاروان رد می گذره اصلاح طلبها مصداق بارز این آیات شریفه سوره مبارکه بقره می باشند وَإِذَا قِيلَ لَهُمْ لَا تُفْسِدُوا فِي الْأَرْضِ قَالُوا إِنَّمَا نَحْنُ مُصْلِحُونَ (می گویند ما همانا اصلاح طلبیم) أَلَا إِنَّهُمْ هُمُ الْمُفْسِدُونَ وَلَٰكِن لَّا يَشْعُرُونَ
  • ۱۵:۱۱ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۱
    0 0
    نگران نباشید، برای رسیدن به ظهور آقا امام زمان (عج) باید بسیاری از این فتنه ها رو پشت سر بگذازیم. این بنده غافل خدا که عددی نیست. اللهم عجل لولیک الفرج.
  • ۱۶:۱۹ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۱
    0 0
    آقای مشرق! معلومه خبرنگارت آدم بیسواد یا مغرضیه. این گزارش را مقایسه کن با سخنرانی استاد ملکیان آنوقت متوجه عرض من می‌شوید. شما با دروغ و عوام‌فریبی نمی‌توانیدحقیقت را مخدوش کنید.
  • ۱۷:۵۶ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۳
    0 0
    استاد هایی که افکار ضد ایرانی و اسلامی در سر شاگردان خود می کنند کم نیستند ایشون هم مشتی از خروار
  • ۱۳:۲۱ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۶
    2 0
    آقا من اين سخنراني رو كامل گوش كردم، از ابتدا هم منتقد مليان بوده و هستم. اما سئوال من اين كه شما چرا و به چه قيميت نسبت دروغ به اين بنده خدا مي‌دهيد. فكر نمي‌كنين شايد يكي بره گوش كنه بفهمه داريد دروغ مي‌گيد.
  • زهرا IR ۰۸:۳۱ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۷
    0 0
    اگر این صحبتها در مورد آقای ملکیان درست باشد،ایشان به مراتب خطرناکتر از دشمن هستند.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس