مهمترین اخبار ایران در رسانه‌های صهیونیستی در روز گذشته ...

گروه بین‌الملل مشرق - سرخط اخبار ایران در رسانه‌های صهیونیستی به همراه گزیده‌ای از مهمترین مطالب آن در ادامه برای استفاده کارشناسان و مخاطبان محترم آمده است:

هاآرتص/ایران ادعاهای اسرائیل درباره ارسال سلاح‌های ساخت سوریه به غزه را تکذیب کرد

"حسین امیرعبداللهیان"، معاون امور عربی و آفریقایی وزارت خارجه ایران، روز پنج‌شنبه وجود کشتی حامل سلاح از ایران به سوی غزه را "ادعایی" خواند که به گفته وی "صحت ندارد." او اظهار داشت:"اساسا عبور يا حركت كشتی حامل سلاح از ايران به سوی غزه هيچ گونه واقعيت و وجود خارجی نداشته و صرفا مبتنی بر دروغ پردازی‌های تكراری و بی‌پايه و اساس رسانه‌های صهيونيستی است."

رصد اسرائیل

روز چهارشنبه مقامات اسرائیل اعلام کردند که نیروی دریایی این کشور یک کشتی با پرچم پاناما را در دریای سرخ ضبط کرده‌ که حاوی ده‌ها موشک پیشرفته بوده است. به گفته آنان مبدأ بارگیری این محموله ایران بوده و قرار بوده است که تسلیحات برای گروه‌ حماس در نوار غزه ارسال شود. این کشتی به مقصد بندری در سودان در حرکت بوده‌ که در آب‌های بین‌المللی در حد فاصل اریتره و سودان توقیف شده است.

مقامات ارشد فلسطینی در رام‌الله واکنشی رسمی به ماجرای توقیف کشتی نشان نداده‌اند، اما برخی مقامات فلسطینی به هاآرتص گفته‌اند که این عملیات و به ویژه زمان اجرای آن سؤالاتی را به وجود می‌آورد. یکی از این مقامات می‌گوید: "این کشتی هفته‌هاست که حرکت خود را آغاز کرده، اما دقیقاً زمانی توقیف می‌شود که نتانیاهو در واشینگتن است. خود عملیات و همه گزارش‌های پیرامون آن سؤالات زیادی را درباره زمان‌بندی و واقعی یا ساختگی بودن آن به وجود می‌آورد."


تایمز اسرائیل/وزیر خارجه ایران: توقیف کشتی حامل سلاح‌ها یک "تصادف شگفت‌آور" بود

محمد جواد ظریف وزیر خارجه ایران روز پنج‌شنبه درباره ادعاهای اسرائیل و آمریکا درباره توقیف کشتی حامل سلاح‌های غیر قانونی ایران توسط نیروی دریایی اسرائیل اظهار تردید کرد. وی در حساب رسمی توییتر خود نوشت: "یک کشتی ایرانی حامل سلاح برای غزه که دقیقاً همزمان با کمپین سالانه ضدایرانی آیپک. تصادف شگفت‌آور! یا همان دروغ‌های شکست‌خورده."

رصد اسرائیل

نتانیاهو که پس از دیدار با اوباما درباره ایران و روند مذاکرات صلح با فلسطینیان هنوز در آمریکا حضور دارد، از ارتش اسرائیل تقدیر و از ایران انتقاد کرد. وی عنوان کرد:"این ایران واقعی است و نباید به این کشور اجازه دهیم سلاح‌های هسته‌ای داشته باشد. ما همچنان هرکاری لازم باشد برای دفاع از شهروندان اسرائیلی می‌کنیم."


تایمز اسرائیل/کشتی توقیف شده حامل سلاح شنبه در بندر ایلات کناره می‌گیرد

سرتیپ "موتی الموز"عضو ارتش اسرائیل به"رادیو ارتش" اعلام کرد کشتی که ظاهراً راکت‌های پیشرفته از ایران به غزه می‌برده و توسط نیروی دریایی اسرائیل توقیف شده، بعد از ظهر شنبه به بندر ایلات خواهد رسید. وی گفت: "اطلاعات واضح و صریحی وجود دارد که نشان می‌دهد این محموله از ایران آمده است." اما جزئیات بیش‌تری در این‌باره افشا نکرد.

رصد اسرائیل

سرلشکر "آویو کوخاوی" رئیس اطلاعات ارتش اسرائیل قرار بود اواخر روز پنج‌شنبه کنفرانسی خبری در این‌باره برگزار کند. نیروهای ارتش اسرائیل گفته است که کشتی حامل راکت‌هایی بوده که "توان هدف قرار دادن هر نقطه‌ای اسرائیل" را داشته‌اند.


گزارش ویژه دبکافایل/ اولین همکاری اطلاعاتی آمریکا و اسرائیل در چهار سال اخیر علیه ارتش ایران: کشتی حامل موشک‌های ایرانی

"جی کارنی"سخنگوی کاخ سفید چهارشنبه شب در اقدامی عجیب به صراحت بیان کرد که سرویس‌های اطلاعاتی و ارتش آمریکا برای ردیابی کشتی ایرانیKlos C   که پرچم پاناما داشت همکاری کرده و کمک کرده‌اند تا کوماندوهای دریایی اسرائیل این کشتی را که از طریق سودان موشک به غزه حمل می‌کرد در دریای سرخ توقیف کنند.

رصد اسرائیل

سخنگوی کاخ سفید خبر داد که واشینگتن به محض اطلاع از حرکت کشتی با اسرائیل در سطح مشاور امنیت ملی و از طریق کانال‌های اطلاعاتی و ارتشی همکاری کرده است. کارنی تصریح کرد که اوباما به ارتش آمریکا دستور داده بود تا شرایط را بررسی کنند و اگر لازم شد با کشتی وارد درگیری شوند. و به این ترتیب اجازه اقدام نظامی را نیز صادر کرده بود. سخنگوی کاخ سفید همچنین عنوان کرد: "همتاهای اسرائیلی ما در نهایت تصمیم گرفتند خودشان محموله سلاح‌های غیرقانونی را توقف کنند."

به گزارش ویژه دبکافایل، این اقدام اولین بار در چهار سال اخیر بود که آمریکا و اسرائیل در عملیاتی علیه ایران با هم همکاری می‌کنند. مورد قبلی به حمله ویروس استاکس‌نت در سال 2010 به تأسیسات هسته‌ای ایران بود. صراحت بیان دولت اوباما درباره همکاری با اسرائیل هم به خودی خود بسیار چشم‌گیر است و هم نشانی از یک تغییر بزرگ در سیاست ایرانی واشینگتن است. به نظر می‌رسد آمریکا و اسرائیل دارند در سیاست‌های نظامی هم علیه بلوک ایران-سوریه-حزب‌الله هم‌جهت می‌شوند.


تایمز اسرائیل/چهره واقعی مطبوعات در اسرائیل

اگر شما هم علاقه زیادی به موضوع قدرت نظامی اسرائیل دارید، کافی است به مطبوعات عبری زبان اسرائیل نظیر روزنامه‌های"یدیعوت آحارنوت" و "اسرائیل هیوم"  نگاهی بیندازید تا ببینید همگام با ارتش اسرائیل درباره توقیفی ککشتی چه‌ قدر سر و صدا به راه انداخته‌اند. دست‌کم تیترهای آن‌ها را ببینید: تیتر بی معنی یدیعوت آحارنوت این است "حمله کوماندوهای نیروی دریایی در دریاهای آزاد". اسرائیل هیوم هم اندکی هوشیارانه‌تر می‌نویسد: "نیروهای ما در بهترین وضع".

گویی همین کافی نبوده چون صفحه اول این روزنامه تصاویری از مقامات سیاسی و نظامی را در حین عملیات نشان می‌دهد. تصاویر به طرز عجیبی شماره‌گذاری شده‌اند تا به اشتباه این تصور را ایجاد کنند که ارتش تا پیش از تماس نتانیاهو در لس‌آنجلس وارد عمل نشده‌اند.

با این حال، هاآرتص و "معاریو" حاشیه‌ها را کنار می‌گذارند و مستقیم سر اصل مطلب می‌روند: تلاش اسرائیل در استفاده از این محموله برای تخریب وجهه ایران در قالب جنگ‌های ادامه‌دار روابط عمومی. کافی است بشمارید عبارت "چهره واقعی ایران" چند بار در مطبوعات به کار رفته است.

هر دوی این روزنامه‌ها اشاره می‌کنند که توقیف این کشتی بخش بسیار کوچکی از ماجرا است و هنوز افشای اخبار کامل و تأثیر آن در خدشه‌دار شدن وجهه ایران آغاز نشده است. هاآرتص بلافاصله گزارش می‌دهد که اسرائیل تلاش‌هایش برای وادار کردن غرب به فشار بر تهران را افزایش خواهد داد.

رصد اسرائیل

این روزنامه بدون آن‌که اطلاعات واقعی درباره ادعای اسرائیل ارائه دهد، صرفاً گزارش می‌دهد که مقامات اسرائیلی امیدوارند این محموله در مبارزه با ایران بر سر میزهای کنفرانس ژنو به آن‌ها کمک کند. "آموس هارل" خبرنگار روزنامه صرفاً گفته‌های ارتش اسرائیل را تکرار می‌کند که توقیف این موشک‌ها مانع "برگشتن ورق" شد و هیچ اشاره‌ای نمی‌کند که غزه سال گذشته نشان داد که می‌تواند تل‌آویو را هدف قرار دهد.

وی می‌نویسد: "جریان سلاح‌های قاچاق از ایران و مهم‌تر از آن پیشرفت‌های منطقه در تولید سلاح به ویژه در سال گذشته به حماس و جهاد اسلامی توانایی محدودی در هدف قرار دادن تل‌آویو و اطرافش داده است. اگر کشتیKlos Cبه مقصد می‌رسید، این توان به شدت افزایش می‌یافت. اسرائیل مجبور می‌شد استراتژی بازدارندگی خود را بازنگری کند و برای اقدام نظامی در نوار غزه مجبور به دقت مضاعف کند."

"امیر راپورت" خبرنگار معاریو اشاره می‌کند که افشای ایران آن‌قدر مهم بود که ارزش این عملیات خطرناک دریایی را داشت، به جای آن‌که از هوا این محموله را مورد هدف قرار دهیم و موشک‌هایش را منهدم کنیم. اما این عملیات چه‌قدر خطرناک بود؟ "الیزر ماروم" فرمانده سابق نیروی دریایی اسرائیل در یدیوث می‌نویسد: "خود عملیات برای فاصله‌ای بسیار دور، بیش از هزار کیلومتر دور از اسرائیل، برنامه‌ریزی شده بود و نیاز به آمادگی دقیق و طولانی‌مدت و اعزام مخفی تعداد زیادی نیرو به نقطه تلاقی با کشتی بود." احتمال زیادی داشت که جایی اشتباه بشود.

"یواو لیمور" خبرنگار همیشه خوش‌بین در اسرائیل هیوم می‌نویسد اگرچه این عملیات چهره واقعی ایران را افشا خواهد کرد، اما دنیا همچنان از دیدن چهره واقعی ایران سر باز خواهد زد.


یدعوت آحارنوت/نتانیاهو در واکنش به تکذیبیه ایران: وقتی کشتی به ایلات برسد می‌بینیم دروغگو کیست

نتانیاهو نخست‌وزیر اسرائیل روز پنج‌شنبه تلاش ایران برای فاصله گرفتن از ماجرای کشتیKlos cرا رد کرد. این کشتی حامل راکت‌های پیشرفته ساخت ایران بود و به سمت غزه می‌رفت. نتانیاهو گفت: "دولت ایران می‌گوید این‌ها همه‌اش دروغ است. چند روز دیگر کشتی به بندر ایلات می‌رسد و می‌بینیم دروغگو کیست. چهره واقعی ایران را به دنیا نشان خواهیم داد. افشایشان می‌کنیم، با آن‌ها مبارزه می‌کنیم و پیروز می‌شویم."

رصد اسرائیل

نخست‌وزیر اسرائیل در ادامه هم عنوان کرد: "می‌بینیم چه کسی دروغ می‌گوید و افشا می‌کنیم ایران واقعاً چه کار می‌کند: ساخت سلاح‌های کشتار جمعی و همین الآن ارسال سلاح‌های کشتار سریع به بدترین گروه‌های تروریستی در جهان."


یدیعوت آحارنوت/با نیروی ویژه ایران پشت پرده محموله سلاح‌ها آشنا شوید

توقیف محموله سلاح‌های ایرانی به مقصد غزه توسط ارتش اسرائیل درون ایران نادیده گرفته نخواهد شد و می‌تواند منتجر به تضعیف روابط بین میانه‌روها و محافظه‌کارهایی بشود که بر سر قدرت در تهران رقابت می‌کنند. یکی منابع ارشد در ارتش اسرائیل توضیح می‌دهد که عملیات این ارتش در دریای سرخ و توقیف کشتیKlos Cدرگیری‌هایی سیاسی بین حسن روحانی رئیس‌جمهور میانه‌روی این کشور و قاسم سلیمانی فرمانده محافظه‌کار نیروی ویژه قدس از شاخه‌های سپاه پاسداران را تشدید خواهد کرد.

ارتش اسرائیل معتقد است که علی‌رغم تشدید این درگیری‌ها، ایران به تلاش برای تجهیز گروه‌های تروریستی در لبنان و نوار غزه ادامه خواهد داد. یک مقام ارشد این ارتش عنوان کرد: "سپاه پاسداران و ارتش ایران برای رسیدن به دو هدف با هم همکاری می‌کنند: از نظر داخلی می‌خواهند حکومت آیت‌الله [خامنه‌ای] را حفظ کنند. از نظر خارجی می‌خواهند"انقلاب"را در دنیا گسترش دهند، از خاورمیانه تا آفریقا، آمریکای جنوبی، افغانستان و عراق. این هدف دوم را نیروهای قدس به عهده دارند، به رهبری سلیمانی."

رصد

از زمان مدیریت سلیمانی بر نیروهای قدس از یک یگان ویژه با فقط چند هزار نیرو به یک شاخه عملیاتی گسترده تبدیل شده است. نیروهای تحت فرمان او در مأموریت‌های دیپلماتیک ایران در سراسر دنیا، و سازمان‌های غیردولتی، مذهبی و آموزشی تحت کنترل ایران حضور دارند. یگان مسئول عملیات‌های بین‌المللی نیروهای قدس "یگان ویژه عملیات‌ها 400" نام دارد و مستقیماً به سلیمانی و رهبر ایران پاسخگو هستند.


تایمز اسرائیل/نتانیاهو پس از مقایسه ایران با نازی‌ها قول داد "دروغ‌ها" را افشا کند

نتانیاهو نخست‌وزیر اسرائیل پنج‌شنبه و در آخرین روز حضورش در آمریکا هم به لابی‌گری علیه ایران ادامه داد و پس از توقیف یک کشتی که به گفته اسرائیل حامل موشک‌های ایرانی برای غزه بوده، مقامات تهران را با هیتلر مقایسه کرد. وی با مشاهده سندی که به امضای هیتلر رسیده بود گفت: "هیتلر در آن زمان خواستار نابودی اسرائیل شده بود و ایران هم امروز خواستار نابودی اسرائیل است. آن زمان هم افرادی بودند که گفته‌های هیتلر را باور نمی‌کردند. نباید به ایران اجازه دهیم خود را مسلح به توانایی نابود کردن ما کند."

رصد



یدیعوت آحارنوت/زمانبندی حمله به کشتی ایرانی زیادی عالی بود

نتانیاهو نخست‌وزیر اسرائیل که به زمان‌بندی بد مشهور است، این بار توانست ماجرا را بسیار خوب زمان‌بندی کند. زمانی که گزارش‌های حاکی از توقیف کشتی که از سواحل سودان فاصله می‌گرفت توسط کوماندوهای دریایی ارتش اسرائیل، پخش شد نتانیاهو یک روز بعد از سخنرانی در آیپک و دو روز بعد از دیدار با اوباما بالأخره توانست به دنیا بگوید: "دیدید گفتم!" و ادعا کند که چهره واقعی ایران افشا شده است.

اگر کمی بدگمان باشیم، می‌توانیم بگوییم که امکان ندارد یکی شدن روز انجام این عملیات با روز حضور نخست‌وزیر اسرائیل در لس‌آنجلس یکی شود. آیا جای بهتری هم می‌شد این خبر را شنید، جایی بهتر از شهر فیلم‌ها خبر از عملیاتی بدهند که در نیمه شب انجام شده است. حتی فیلم‌نامه نویس خانوادگی نتانیاهو هم نمی‌توانست سناریویی به این زیبایی بنویسد.

اگر کمی بدگمان باشیم، می‌توانیم بپرسیم که چرا این گزارش زمانی منتشر شد که کشتی مذکور بیش از هزار کیلومتر با سواحل اسرائیل فاصله داشت و هنوز چند روز تا رسیدنش به مقصد باقی بود. و همچنین می‌توانیم بگوییم نتانیاهو از این زمان‌بندی دو فایده برد: اولاً توانست به عنوان فردی در بالاترین جایگاه دنیا به موفقیت در این عملیات دست یابد، و دوماً در چنین ساعت‌های حساسی، هیچ‌کس نمی‌تواند سفر پر زرق و برق خانواده او از جمله پسر جنجالیش یائیر به هالیوود را مورد انتقاد قرار دهد.

رصد

یکی دیگر از نشانه‌های موفقیت این عملیات، دستور دفتر نخست‌وزیری اسرائیل به همه وزرا است که درباره این عملیات هیچ مصاحبه‌ای نکنند. اگر اندگی بدگمان باشیم می‌توانیم بپرسیم چرا؟ چرا نخست‌وزیری که تا این حد می‌خواهد چهره واقعی ایران را به دنیا نشان دهد، می‌ترسد چهره واقعی وزرایش در این میان افشا شود؟ بالأخره این موفقیت نیازمند آن است که وزرای اسرائیل به همه شبکه‌های تلویزیونی دنیا گزارش دهند، پس چرا از این کار جلوگیری می‌شود؟

بنابراین با اندکی بدگمانی به این نتیجه می‌رسیم که نتانیاهو می‌خواهد تمام موفقیت این عملیات صرفاً مال او باشد. نه این‌که هر وزیری بخشی از این موفقیت را به دست بیاورد. نخست‌وزیر اسرائیل می‌خواهد اولین و تنها کسی باشد که این عملیات را طراحی، برنامه‌ریزی و اجرا کرده است.

اگر کمی بدگمان بودیم می‌توانستیم همه این چیزها را بگوییم، اما خوشبختانه بدگمان نیستیم و می‌توانیم با تمام وجود از این عملیات موفقیت‌آمیز و اطلاعات عالی لذت ببریم و بار دیگر شجاعت سربازان ارتش اسرائیل را بستاییم. و مهم‌تر از همه این‌که می‌توانیم لذت ببریم از نحوه مدیریت نتانیاهو در افشای چهره واقعی ایران.

هاآرتص/سناتور"تد کروز": اوباما دشمن‌ترین رئیس‌جمهور آمریکا نسبت به اسرائیل در دوره مدرن است

سناتور جنجالی تگزاس و عضو حزب جمهوری‌خواه در مصاحبه با هاآرتص از سیاست اوباما در"خشنودسازی"ایران و ولادیمیر پوتین انتقاد کرد، به سیاست‌‌های اسرائیلی او توپید و حتی آیپک را هم زیر سؤال برد. وی در اظهاراتی خشن اگرچه قابل پیش‌بینی گفت: "اوباما دشمن‌ترین رئیس‌جمهور نسبت به ملت اسرائیل در دوره مدرن است."

رصد


یدیعوت آحارنونت/ایران در دور زدن گنبد آهنی شکست خورده است

توقیف کشتیKlos Cاقدام استراتژیک ایران برای برگرداندن ورق را افشا کرد و ناکام گذاشت. اگر این اقدام ایران موفقیت‌آمیز بود می‌توانست در حین درگیری، سیستم دفاع موشکی و راکتی "گنبد آهنی" اسرائیل را از بین ببرد و یا دست‌کم بی‌اثر کند. به گزارش منابع خارجی، گنبد آهنی نمی‌تواند یا برایش دشوار است که راکت‌های سنگین و دوربردی مثل ام-302 ساخت سوریه را مهار کند. این راکت‌های میان برد که تا 250 کیلومتر برد دارند و می‌توانند کلاهک‌هایی با وزن 140 کیلوگرم را حمل کنند، قرار است توسط سیستم دیگری مهار شوند که "چوب جادو" یا "فلاخن داوود" نامیده می‌شود و هم‌اکنون در آمریکا و اسرائیل در حال ساخت است.

این سیستم که قرار است لایه دوم از پدافند چند لایه دفاعی اسرائیل باشد تا قبل از سال 2016 اجرایی نمی‌شود. بنابراین اگر محموله راکت‌ها به غزه می‌رسید، متحدان ایران می‌توانستند پدآفندهای اسرائیلی را دور بزنند و در تل‌آویو و حیفا فرود بیایند. راکت‌های ام-302 سوریه طی جنگ دوم لبنان نشان دادند که تا چه اندازه خطرناک و قابل اعتماد هستند. این راکت‌ها دقیق نیستند، اما کلاهک‌های سنگین و قابل اعتماد بودن موتورشان باعث می‌شود سلاحی ارزان و به صرفه برای هدف قرار دادن مناطق شهری شوند.

بهبودهای نرم‌افزاری اخیر در پدافند گنبد آهنی باعث شده تا بتواند راکت‌های سنگین‌تر میان‌برد و به نسبت سبک "گراد" را مهار کند. این پدافند طی عملیات ستون دفاعی توانست راکت‌های میان‌برد فجر-5 و ام-75 ساخته فلسطینی‌ها را مهار کند که برد بیش از 70 کیلومتر داشتند. با این حال تعداد محدود باتری‌های فعال در گنبد آهنی باعث می‌شود تا نتواند در مقابل راکت‌های سنگین و بسیار دوربرد نظیر ام-202 و ام-302 مقاومت کند، به خصوص اگر این راکت‌ها شمارشان زیاد باشد و از جهت‌های مختلف مثل لبنان و غزه، یا لبنان و غزه و سوریه به سمت اسرائیل شلیک شوند.

طرح نیروهای قدس سپاه پاسداران اولاً و مهم‌تر از همه با هدف خدمت به ایران و نه حماس و حزب‌الله و بشار اسد آغاز شده بود. این نیروها عملیاتی بسیار پیچیده را سازمان‌دهی کرده بودند که حتی این ریسک را داشت که افشا شود ایران و سوریه از تحریم‌های سازمان ملل تخطی کرده‌اند. قاسم سلیمانی فرمانده نیروهای قدس دست به چنین اقدام خطرناکی نمی‌زد مگر آن‌که ایران منفعت استراتژیک بسیار مهمی از آن ببرد. مثلاً اگر ایران تصمیم بگیرد از طریق نمایندگانش، حزب‌الله، سوریه و غزه، حمله‌ای همه‌جانبه به اسرائیل کند.

اما چه زمانی ممکن است ایران تصمیم به چنین حمله‌ای بگیرد؟ منطقی است که تصور کنیم این سناریو مربوط به پاسخ ایران به حمله اسرائیل یا آمریکا یا هر دو به تأسیسات هسته‌ایش باشد. در چنین شرایطی طبیعتاً ایران از سوریه و حزب‌الله و جهاد اسلامی و حماس در غزه و حتی شاید تروریست‌های منطقه سینا بخواهد تا سراسر اسرائیل را با راکت و موشک مورد حمله‌ای سنگین قرار دهند. ایران می‌داند که ساخت پدافند چند لایه توسط اسرائیل و با حمایت آمریکا در نهایت توانایی این کشور در وارد کردن ضربه استراتژیک به اسرائیل را کاهش می‌دهد و به همین خاطر می‌خواهد سیستمی را آماده کند که توان دفاعی اسرائیل را دست‌کم برای دو سال و یا حتی بیش‌تر، تا زمانی که چوب جادو عملیاتی شود، بی‌اثر کند.

رصد

به هر حال عملیات ایران دو مسئله مهم را مطرح می‌کند: اولاً این‌که به هیچ وجه مشخص نیست که ایران چگونه می‌خواست این تعداد راکت دوربرد و سنگین را از راه زمینی و از مسیر مصر از سودان به غزه منتقل کند، به ویژه که ارتش مصر کانال‌های قاچاق منطقه را به شدت تحت نظر دارد. پاسخ می‌تواند این باشد که راکت‌ها قرار بوده اندک اندک و طی زمانی طولانی به نوار غزه برسند. دوماً این‌که غزه چگونه می‌توانست این راکت‌های بزرگ را شلیک کند؟ چرا که این راکت‌ها از آسمان به راحتی قابل تشخیص هستند. حتی اگر در چاله‌های زیر زمینی آماده شلیک شوند، باز هم به راحتی می‌توان آن‌ها را از هوا، دریا یا زمین بمباران کرد.

از این دو مسئله می‌توان نتیجه گرفت که بخش بزرگی از این راکت‌ها یا حتی همه آن‌ها راهی منطقه سینا بوده‌اند تا از آن‌جا شلیک شوند. این احتمال وجود دارد که گروه‌های مستقر در غزه بخواهند این منطقه را به مقصد منطقه سینا ترک کنند و در آن‌جا سیستم مخفی پرتاب موشک بسازند، در منطقه‌ای دورافتاده که دسترسی و کنترل آن برای ارتش مصر هم دشوار باشد. مثلاً ممکن است کوه"الحلال"را انتخاب کنند، چون ارتفاع باعث می‌شود راکت‌های ام-302 برد بیش‌تری پیدا کنند.

توقیف کشتیKlos Cدست‌آوردی قابل تحسین برای جامعه اطلاعاتی اسرائیل است. اداره اطلاعات اسرائیل تجهیزات ردیابی و اطلاعات و جزئیات مورد نیاز را به خوبی در اختیار موساد گذاشتند و موساد هم نشان داد به خوبی می‌تواند از این اطلاعات استفاده کند. باید تأکید کرد که اطلاعات جزئی و دقیق به مقامات نظامی و سیاسی اسرائیل فرصتی داد که یک دنیا می‌ارزد: فرصت انتخاب. این مقامات می‌توانستند انتخاب کنند که کدام راه بهترین نتایج را با کم‌ترین تلفات و کم‌ترین آسیب‌های سیاسی، حقوقی و رسانه‌ای برایشان به همراه خواهد داشت. بمباران از هوا، حمله از دریا و گزینه‌های دیگری وجود داشت که قبلاً هم موفقیت‌آمیز بودنشان اثبات شده بود.

روشی که انتخاب شد هم در چارچوب قوانین دریایی بین‌المللی بود، هم جان هیچ انسانی را به خطر نینداخت و هم چندین نتیجه مفید داشت: نه تنها توقف برنامه‌ها و اهداف ایران، بلکه دست‌آوردی خوب در زمینه افکار عمومی و روابط عمومی و به ویژه در زمانی مناسب، کم‌تر از 24 ساعت پس از آن‌که نتانیاهو درباره روش‌های دروغین و فریبکارانه ایران هشدار داده بود. اما حیف که رسانه‌های آمریکایی در حال حاضر مشغول پرداختن به امور اوکراین و بودجه سال آینده آمریکا هستند. رسانه‌های آمریکایی هم زاویه دید محدودی دارند و اغلب به امور داخلی خود محدود هستند. به همین خاطر اسرائیل فرصت خود را از دست داد و نتوانست به مردم آمریکا نشان دهد که کشتیKlos Cتنها نشانه‌ای است از آن‌چه ایران و سپاه پاسداران در فوردو و تأسیسات هسته‌ای دیگر "برای اهداف صلح‌آمیز" انجام می‌دهند.


نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس