کد خبر 29064
تاریخ انتشار: ۲۱ بهمن ۱۳۸۹ - ۱۸:۲۶

به گزارش مشرق، بسياري از موسسه ها و شرکت هايي که عکس مبارک را در ديوارها نصب کرده بودند براي جلوگيري از تحريک مردم عکس ها را برداشته اند.

احمد السيوفي خبرنگار شبکه خبري العالم در قاهره در گزارش مستقيم گفت: ديروز چهارشنبه تظاهرکنندگان علاوه بر ميدان التحرير قاهره در بسياري از خيابان هاي پايتخت حضور داشتند و در مقابل مجلس مردم و مجلس شوراي و ساختمان هيئت وزيران تجمع کردند.

وي افزود: انقلابيون از اين طريق مي خواهند اين پيام را ارسال کنند که ابزارها و شيوه هاي خود را گسترش مي دهند و کشمکش به طور نامحدود ادامه دارد و ممکن است تظاهرکنندگان هر روز به شيوه جديدي متوسل شوند.

علاوه بر اين در بسياري از مناطق قاهره و نزديک کاخ رياست جمهوري تظاهرات گسترده اي برپا شد همچنين معترضان در بسياري از استان هاي مصر عليه حسني مبارک تظاهرات کردند.

همچنين خبرها حاکيست نيروهاي مسلح ديروز درخواست دخالت به نفع نظام را رد کردند در حالي که اين اقدام کاملا پيش بيني مي شد زيرا مردم مصر نيروهاي مسلح را مدافع ميهن مي دانند. نيروهاي مسلح هيچ وقت وارد رويارويي با مردم مصر نشده اند و درطول تاريخ به عنوان يک نهاد ملي و حرفه اي از ميهن دفاع کرده و هيچ درگيري با مردم نداشته است.

خبرنگار العالم به استعفاي جابر عصفور وزير فرهنگ کابينه جديد مصر که تقريبا ده روز پيش تشکيل شده است، اشاره کرد و گفت: علاوه بر اين مشاور اول وزير اطلاع رساني که چند روز پيش منصوب شده بود نيز از سمت خود استعفا داد اين استعفاها نشان مي دهد که بسياري از کساني که به دولت نزديک شده اند کم کم احساس خطر مي کنند و معتقدند که مردم به آنها با ديد مثبت نمي نگرند.

خبرنگار العالم گزارش داد انتظار مي رود شمار تظاهرکنندگان امروز (پنجشنبه) بيشتر از ديروز باشد زيرا هر روز دامنه اعتراضات در مصر گسترش مي يابد و بر شمار تظاهرکنندگان افزود مي شود.

نگراني از دخالت نظامي براي سرکوب انقلاب مصر

" عبدالله الاشعل روز پنجشنبه در گفت و گو با شبکه خبري العالم اظهار داشت: هرگونه اقدام نظامي عليه ملت مصر سرنوشتي جز شکست نخواهد داشت.

وي خاطرنشان کرد:مردم مصر بر سرنگوني رژيم مبارک اصرار دارد اما مبارک همچنان بر باقي ماندن در قدرت اصرار دارد.

معاون وزير امور خارجه اسبق مصر، " انقلاب را تنها گزينه مردم مصر براي سرنگون کردن رژيم مبارک دانست" و افزود: به نظر مي رسد آمريکا مبارک را رها کرده و تصميم گرفته است به خواست ملت مصر تن دهد.

 

الاشعل سپس با ابراز شگفتي از اظهارات "احمد ابوالغيط "وزير امور خارجه مصر که در آن آمريکا را به دخالت در امور داخلي مصر متهم کرده بود ، اظهار داشت: عجيب است همين رژيم بود که اجازه داد آمريکا در دهه هاي گذشته در همه امور داخلي مصر دخالت کند اما اينک از اين دخالت انتقاد مي کند.

وي تصريح کرد: آمريکا بدنبال سامان دهي روابط خود با مصر جديد است زيرا مي داند که رژيم مبارک سقوط کرده و ديگر نمي تواند به مبارک اميد ببندد.

الاشعل گفت: آمريکا به دنبال تعامل با هر دولتي است که در آينده در مصر بر سر کار مي آيد تا بتواند از منافع خود حفاظت کند.

" عمر سليمان" معاون مبارک از احتمال اقدام نظامي براي سرکوب انقلاب مصر سخن گفته است.

مقامات رژيم مبارک با ارتش دچار اختلاف شدند

"عبد الله المصري" روز پنجشنبه در مصاحبه با شبکه خبري العالم از قاهره، گفت: به دنبال مخالفت ارتش با حمله به تظاهرات مردمي، اختلاف شديدي بين عمر سليمان معاون رييس جمهور مصر و سامي عنان رييس ستاد ارتش درباره شيوه تعامل با تظاهرکنندگان درگرفته است.

وي افزود: ارتش مصر نهادي ملي است و با مردم درگير نخواهد شد.

اين در حالي است که عمر سليمان تظاهر کنندگان را تهديد کرده بود که نظام حاکم با گسترش تظاهرات مقابله خواهد کرد.

اين سياستمدار و روزنامه نگار مصري گفت: جمع زيادي از مردم درمناطق مختلف مصر خود را براي تظاهرات گسترده فردا (جمعه) ضد نظام مبارک آماده مي کنند.

المصري خاطرنشان کرد:ديروز چهارشنبه شاهد بوديم که هزاران نفر بدون دعوت از سوي مخالفان به جمع تظاهرکنندگان در ميدان التحرير پيوستند و برخي از موسسات و ادارات دولتي مانند مجلس مردم و ساختمان هيات دولت را به محاصره در آوردند که در نتيجه نخست وزير به مکان ديگري انتقال داده شد.

وي افزود: مردم براي تظاهرات در روز جمعه خود را آماده کرده اند و خيل عظيم جمعيت فقط به تجمع درميدان التحرير اکتفا نخواهند کرد بلکه تجمع شان را به همه مناطق و استان ها گسترش خواهند داد.

المصري گفت: اعتراض ها در ميدان التحرير قاهره به صورت خودجوش به شرکت ها، کارخانه ها و مراکز دولتي مانند مجتمع پتروشيمي در حلواني و اداره پست و ديگر مراکز کشيده شده است.

پيروزي انقلاب مصرمعادلات قدرت را تغيير مي دهد

" مصطفى البرغوثي " روز پنجشنبه در گفت وگو با شبکه خبري العالم، با بيان اينکه " رژيم مبارک هنگام ميانجيگري بين تشکيلات خودگردان و اسراييل ، جانب طرف اسراييلي را نگه مي گرفت، گفت که انقلاب مصر صددرصد به نفع ملت فلسطين است و موازنه قدرت را به نفع آنان تغييرخواهد داد.

وي ، " عزم مردم انقلابي مصر براي سرنگوني رژيم مبارک ، عزم و اراده ملت و مقاومت مردم فلسطين براي مقابله با دشمن صهيونيستي را مضاعف و آنان را مصمم تر مي کند.

دبيرکل جنبش ابتکار ملي فلسطين با بيان اينکه " رژيم اسراييل و برخي کشورها از ادامه رژيم مبارک حمايت و انقلاب مصر بر خلاف ميل آنها است" ، اضافه کرد: آمريکا و برخي ديگر از کشورها نگران آينده اسراييل هستند.

البرغوثي ، " بن بست سياسي و نبود آزادي ها و انتخابات مردمي" را از مشکلات اغلب کشورهاي عربي دانست که معمولا به انفجارهاي سياسي و بحران تبديل مي شود و در برخي کشورها شاهد انقلاب هاي مردمي هستيم.

وي انقلاب مصر را ناشي از اين روند دانست و گفت ، دومينوي خيزش هاي مردمي که از تونس آغاز و به مصر سرايت کرد و انتظار مي رود ديگر کشورهاي عربي را هم فرابگيرد، باعث غافلگيري ما شد هرچند شک نداشتيم که روزي اتفاق خواهد افتاد.

البرغوثي ابراي اميدواري کرد که انقلاب در کشورهاي عربي به استقرار دموکراسي در اين کشورها منجر شود

هنرمند مصري سرنگوني رژيم مبارک را خواستار شد

"مني زکي" هنرمند سرشناس مصري با بيان اينکه رژيم حسني مبارک بايد سالها پيش از اين سرنگون مي شد ، از انقلاب مردم مصر بويژه جوانان تمجيد کرد.

اين هنرمند مصري روز پنجشنبه در گفت وگو با شبکه خبري العالم، موضع رسانه هاي رسمي مصر درقبال تظاهرات و اعتراض هاي مردمي را محکوم کرد و گفت که اين رسانه ها براي تخريب چهره انقلاب عظيم مردم مصر اقدام مي کنند.

وي به استعفاي "اشرف زکي "مسئول اتحاديه بازيگران مصري اشاره کرد و افزود:اشرف زکي مخالف سرنگوني رژيم و مخالف انقلاب مردم مصر بود و به همين دليل مجبور به استعفا شد.

مني زکي تاکيد کرد:جوانان روشنفکر مصر اين انقلاب عظيم را رهبري مي کنند و قشرهاي مختلف جامعه مصر با اديان و طوايف مختلف دراين انقلاب حضور دارند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس