کد خبر 290325
تاریخ انتشار: ۱۲ اسفند ۱۳۹۲ - ۱۳:۲۸

مدیرکل فناوری اطلاعات و ارتباطات بانک مرکزی از ممنوعیت انتقال کارت به کارت با تلفن همراه خبر داد وگفت: براساس برنامه ها قرار است بانک ها از اردیبهشت ماه سال آتی به انتقال وجوه ناموفق و در صورتی که پول از حساب انتقال دهنده کم شود اما به حساب دریافت کننده واریز نشده باشد خسارت پرداخت کنند.

به گزارش مشرق ،ناصر حکیمی در نشست خبری مسئولان بانک مرکزی در محل این بانک، افزود: هنوز درصد پرداخت خسارت مشخص نشده اما رقم آن به گونه ای تعیین می شود که این شبهه که بانک ها این عملیات را برای کسب سود به طور ناموفق انجام می دهند از بین برود.
 
وی اظهار داشت: زمانی بانک ها باید جبران خسارت کنند که مشتری بانکی وجوهی را از دست بدهد و طرق دریافت کننده نیز وجهی را دریافت نکند و به عبارتی هر دو طرف از پول مورد نظر محروم شوند و قرار است علاوه بر هزینه ثابتی که برای این امر در نظر گرفته می شود به تناسب وجه خسارتی به مشتری پرداخت شود.
 
** انتقال کارت به کارت با تلفن همراه ممنوع است
 
حکیمی با بیان اینکه انتقال کارت به کارت با تلفن همراه ممنوع است، اظهار داشت: این امر به دلیل ناامنی بستر تلفن همراه ناامن و ممنوع شده است.
 
وی تصریح کرد: بستر تلفن همراه برای مانده گیری و پرداخت قبوض می توان مورد استفاده قرار گیرد.
 
 ** ثبت روزانه 86 میلیون تراکنش در مرکز شتاب و شاپرک
 
مدیرکل فناوری اطلاعات و ارتباطات بانک مرکزی گفت: هم اکنون در روزهای عادی 37 تا 42 میلیون تراکنش در مرکز شتاب و 39 تا 44 میلیون تراکنش در سیستم شاپرک داریم که در مقایسه با سال گذشته افزایش 2.5 برابری را نشان می دهد.
 
حکیمی افزود: از ابتدای اسفند که ایام پرتراکم در ثبت تراکنش است، ثبت تراکنش موفق در شاپرک 99 و نیم درصد و در مرکز شتاب 98.2 درصد بود که نسبت به سطح کیفی 95 درصدی تعریف شده برای بانک ها، عملکرد خوبی محسوب می شود.
 
وی اضافه کرد: تاکنون گزارشی برای مشکل سیستمی نداشتیم و امیدواریم که در روزهای پایانی سال نیز سطح کیفی خدمات بانک ها در وضع مطلوب فعلی باقی بماند که البته این سطح کیفی خدمات در 12 سالی که از آغاز این خدمات می گذرد، بی سابقه است.
 
مدیرکل فناوری اطلاعات و ارتباطات بانک مرکزی گفت: برای سال آینده سطح کیفی عملکردی بانک ها را در تراکنش های موفق از 95 درصد فعلی به 97.5 درصد رساندیم و بانک ها برای اینکه هزینه تراکنش های ناموفق را نپردازند باید سطح تراکنش های موفق خود را به 97.5 درصد برسانند.
 
حکیمی افزود: البته نحوه محاسبه تراکنش ناموفق را به صورت بازه ساعتی در آوردیم یعنی از 10 صبح تا 12 ظهر و از ساعت 16 تا 20 بانک ها باید بهترین سطح خدمات را ارائه و عملیات مربوط به روزآوری سامانه ها را به ساعات بعد از نیمه شب موکول کنند و در طول روز که مردم به خدمات احتیاج دارند به این امور نپردازند.
 
** راه اندازی سامانه با هدف درج حساب مقصد در رسید
 
وی گفت: سامانه موقت استعلام در ساتنا و پایا را راه اندازی کردیم که قبلاً این امکان فراهم نبود و ممکن بود شماره حسابی اشتباه وارد و پول به حساب فرد دیگر واریز شود.
 
حکیمی افزود: این نیاز به درستی منعکس و سامانه کوچکی برای آن راه اندازی شد تا قبل از اینکه حواله ساتنا و پایا را بزنیم نشان می دهد این حساب شابا مال چه کسی است و آیا قابلیت واریز دارد یا خیر.
 
وی گفت: قبلاً اگر مشخصات حساب اشتباه اعلام و پول واریز می شد باید به دنبال صاحب حساب می گشتیم تا از او اجازه بگیریم و پول را برگردانیم اما با راه اندازی این سامانه قبل از پرداخت، مشخصات پرداخت برای شما رؤیت می شود.
 
مدیرکل فناوری اطلاعات و ارتباطات بانک مرکزی افزود: این سامانه از ابتدای سال آینده در سطح شبکه بانکی، عملیاتی می شود.
 
 ** انتشار اوراق مشارکت الکترونیکی
 
حکیمی گفت: موفق شدیم در بهمن و اوایل اسفند سامانه انتشار اوراق مشارکت الکترونیک را به صورت موقت راه اندازی کنیم، البته ابتدا به صورت کاغذی این اوراق منتشر شد اما با هماهنگی های به عمل آمده از سال آینده انتشار اوراق به صورت الکترونیکی خواهد بود، اوراق کاغذی کنار گذاشته و گواهی اوراق الکترونیکی مانند بورس به خریداران اوراق داده می شود.
 
وی پرداخت سود اوراق و اصل سررسید به صورت خودکار به آخرین مالک اوراق را از ویژگی انتشار اوراق مشارکت الکترونیک بیان کرد و افزود: با توجه به اینکه مالکیت اوراق به نام اشخاص ثبت می شود مردم از بابت نگهداری اوراق دغدغه ای ندارند.
 
** راه اندازی سامانه چکاوک در سه ماه اول سال 93 در شعب بانک ها
 
حکیمی با اشاره به راه اندازی آزمایشی سامانه چکاوک از بهمن امسال در 10 بانک منتخب، گفت: این سامانه در حال آزمایش است و تلاش داریم تعداد شعب و بانک های منتخب را به گونه ای افزایش دهیم که اطمینان خاطر در سطح ملی برای راه اندازی آن در سه ماه اول سال آینده داشته باشیم و امیدواریم تا پایان سه ماه اول سال 93، این سامانه در همه شعب بانک ها عملیاتی شود.
 
وی افزود: در سال آینده استاندارد شدن اندازه چک ها را خواهیم داشت که این ویژگی به ما امکان می دهد خدمات جدیدی به مردم ارائه دهیم از جمله اینکه کد رمزی که روی هر چک درج خواهد شد، این امکان را به مردم می دهد که با استعلام از چک های قبل و بعد این چک، از داشتن یا نداشتن برگشتی چک مطلع شوند. اگرچه این موضوع معضل چک های بلامحل و برگشتی را حل نمی کند اما تا حد زیادی از کلاهبرداری های گسترده با چک ها جلوگیری می کند.
 
** پرداخت های ریز الکترونیکی می شود
 
حکیمی افزود: علاوه بر سامانه چکاوک در سال آینده، سامانه سپاس را خواهیم داشت که به پرداخت های ریز برای سامانه های حمل و نقل و مراکز خرده فروشی اختصاص دارد و جایگزین پرداخت هایی می شود که اکنون با سکه و اسکناس صورت می گیرد.
 
وی با اشاره به اینکه مقررات عمومی سامانه سپاس تصویب و تأیید شد، گفت: اوایل سال آینده آغاز این سامانه را خواهیم داشت و امیدواریم تا پایان نیمه اول سال آینده به طور کامل راه اندازی شود که سامانه ای برای یکپارچه سازی کیف پول الکترونیک در کشور است و این امکان را می دهد که علاوه بر کارت های هوشمند شما با استفاده از این سامانه به عنوان کیف الکترونیکی پول خرد، دیگر نیاز به استفاده از کارت بانکی در پرداخت های خود ندارید.
 
حکیمی ایجاد زیرساخت های مشترک برای بانک ها را از دیگر برنامه های بانک مرکزی برای سال آینده بیان کرد و افزود: تمرکزها در سال های 93 و 94 برای حرکت به سمت استفاده از گوشی ها و ابزارهای هوشمند همراه است تا پرداخت های خرد با استفاده از آنها انجام شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس