کد خبر 287936
تاریخ انتشار: ۴ اسفند ۱۳۹۲ - ۱۲:۳۲

مدیرعامل رجاء با بیان اینکه متنوع‌‌سازی نرخ بلیت موجب می‌شود در برخی مسیر‌های برگشت قیمت‌‌ها تا ۴۰ درصد مشمول تخفیف شود، گفت: این امر موجب تقسیم تقاضا، افزایش ضریب اشغال، جلوگیری از ایجاد بازار سیاه و عرضه بلیت با نرخ کمتر می‌شود.

به گزارش مشرق، حسن موسوی‌نژاد مدیرعامل رجاء درباره تأثیر متنوع‌سازی و شناوری‌سازی نرخ‌های بلیت قطار، اظهار داشت: هر محصولی با توجه به میزان تقاضا، تغییر قیمت می‌یابد و هر چه تقاضا بیشتر باشد قیمت نیز افزایش می‌یابد در صورتی که اگر امکان تولید بالا باشد، قیمت نیز کاهش می‌یابد‌.

وی توضیح داد: در مورد تقاضای صندلی قطار و سفر با سیستم ریلی، از سوی مسافر درخواست‌‌های متغییر داریم که در ایام مختلف سال و ماه و با توجه به تقویم شمسی و قمری و مناسبت‌ها متفاوت است.

مدیرعامل شرکت‌ حمل‌و‌نقل ریلی رجاء ادامه داد: در گذشته نرخ‌های بلیت قطار ثابت بود و وقتی قیمت ثابت و تقاضا متغیر باشد، در شرایطی که تقاضا بسیار زیاد می‌شود، «رانت» رخ می‌دهد و بازار سیاه به وجود می‌آید.

وی ادامه داد: در این راستا تلاش شد با اجرای مواردی نظیر صدور بلیت با نام متقاضی و پیش فروش در شرایط محدود و زمان مشخص،مانع ایجاد رانت شویم، اما این مورد میزان بالای تقاضاها را پاسخگو نیست در صورتی که در همان ایام پرتردد و پیک سفر که برای برخی مسیرها صندلی خالی وجود ندارد، در مسیرهای برگشتِ آن، ضریب اشغال صندلی بسیار پایین است یعنی با همان نرخ بلیت ثابت، قطار خالی سفر می‌کند.

موسوی‌نژاد با بیان اینکه در ایام غیرپیک نیز ضریب اشغال صندلی‌ها بسیار پایین است، بیان کرد: در ایام غیرپیک ضریب اشغال صندلی‌های ناوگان حدود ۷۰ درصد است یعنی بخشی از این ظرفیت بلااستفاده مانده است.

* شناورسازی نرخ بلیت قطار بهره‌وری ناوگان را بالا می‌برد

وی اظهار داشت: در شناورسازی نرخ‌ها، هدف استفاده از تمام ظرفیت‌های بخش ریلی کشور است؛ اگر بتوان شرایطی فراهم کرد که افرادی که می‌توانند در زمان های غیرپیک سفر کنند، بتوانند از ناوگان استفاده کنند، ضریب اشغال صندلی افزایش می‌یابد و این افراد به ایام غیرپیک هدایت می‌شوند که قطعاً نرخ بلیت در آن زمان کمتر بوده و از نظر اقتصادی نیز برای مسافر مقرون به صرفه‌تر است.

مدیرعامل شرکت‌ حمل‌و‌نقل ریلی رجاء بیان کرد: این امر موجب می‌شود بخشی از تقاضای ایام پیک به روزهای غیرپیک منتقل شود، ضمن آنکه ظرفیت‌های خالی ناوگان تکمیل می‌شود.

وی ادامه داد: مثلاً اگر در قطارهای مسیر برگشت (در تردد‌های یکسر خالی) ‌با قیمت ۳۰ الی ۴۰ درصد کمتر از نرخ عادی، بلیت به فروش برسد، قطعاً بسیاری از مردم در راستای توجیه مالی مطلوب‌تر زمان سفر خود را به روزهای غیرپیک تغییر می‌دهند.

* متنوع‌سازی نرخ بلیت و امکان استفاده از قطار‌های درجه برای قشر ضعیف

موسوی‌نژاد ادامه داد: این تخفیف‌ها موجب می‌شود کسانی که شرایط اقتصادی ضعیفی دارند در برخی ایام بتوانند از قطارهایی استفاده کنند که نرخ بالایی دارند و در شرایط عادی قادر به استفاده از آن نیستند.

مدیرعامل شرکت‌ حمل‌و‌نقل ریلی رجاء گفت: شناورسازی نرخ بلیت قطار اجازه می‌دهد که متوسط ضریب اشغال صندلی افزایش یابد و توانایی بخش خصوصی برای تأمین هزینه‌های ناوگان با افزایش ضریب اشغال افزایش یابد و این امر موجب می‌شود در کل به نفع مسافر و شرکت‌ها باشد.

* ۳ هدف اصلی در متنوع‌سازی نرخ بلیت قطار

وی اظهار داشت: شناورسازی نرخ‌ها ۴ هدف دارد که «تقسیم تقاضا بین ایام پیک و غیرپیک»، «افزایش ضریب اشغال»، «جلوگیری از رانت‌خواری و ایجاد بازارسیاه» و «عرضه کل سرویس با نرخ کمتر»، از اهداف آن است.

مدیرعامل شرکت‌ حمل‌و‌نقل ریلی رجاء ادامه داد: حتی اگر در ایام پیک قیمت بلیت‌های قطار بیش از قیمت عادی باشد، این امر موجب می‌شود بخشی از بازار سیاه بلیت در ایام‌های خاص و رانت‌ها حذف شود زیرا وقتی نرخ افزایش یابد، تقاضا کاهش می‌یابد.
منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • سید سعدی عوی ۱۲:۴۰ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۴
    0 0
    مسئولان اتوبوسرانی یاد بگیرن....هر سال قیمت بلط رو گرون میکنند سر آخر کلی کشته هم میدن!!!!!

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس